صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاد سخن زیر سایه نام‌ها | گفتگو با دکتر جعفر یادحقی درباب فاصله جامعه با سعدی کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری
سرخط خبرها
پس از 4 ماه وقفه، مخاطبان تئاتر مشهد به تماشای یک نمایش کمدی می‌نشینند

اولین اجرای عمومی «جمعه سیزدهم» بعد از 16 جمعه کرونایی

  • کد خبر: ۳۲۱۱۳
  • ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
اولین اجرای عمومی «جمعه سیزدهم» بعد از 16 جمعه کرونایی

قاسمی- «جمعه سیزدهم» نوشته «ژان پیر مارتیز» و به کارگردانی امیر هاشمی‌مهر، اولین تئاتر است که پس از 4 ماه تعطیلی سالن‌های نمایش روی صحنه می‌رود. یک شب پیش از اولین روز اجرای این نمایش کمدی بود که بخش‌نامه‌ای مبنی بر تعطیل شدن همه اجراهای تئاتر منتشر شد و اعضای گروه در اوج آمادگی از اجرا محروم شدند و با خستگی 4 ماه تمرین بر دوش، به خانه رفتند. تصور اینکه بعد 4ماه وقفه به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی، گروه دوباره گرد هم آید، کمی سخت بود، اما اعضای گروه توانستند بار دیگر دور هم جمع شوند و کاری را که از 9 ماه پیش تمرین کرده بودند، برای اجرا آماده کنند.


خوش‌حالی «ژان پیر مارتیز» از اجرای نمایش در مشهد


امیر هاشمی‌مهر، کارگردان نمایش «جمعه سیزدهم»، در ابتدا توضیحاتی درباره نمایشنامه «جمعه سیزدهم» می‌دهد و می‌گوید: جمعه سیزدهم در اصل نمایشنامه‌ای فرانسوی نوشته ژان پیر مارتیز است که به انگلیسی ترجمه شده بود. من نسخه انگلیسی آن را به فارسی ترجمه کردم و حتی یک بار به اتفاق اعضای گروه با نویسنده این اثر ارتباط مجازی برقرار کردیم. آقای ژان پیر مارتیز از اینکه قرار است این نمایش در مشهد اجرا شود خیلی خوش‌حال شدند و از ما تشکر کردند.
هاشمی‌مهر در ادامه از مسائل پیش آمده در این چند ماه سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: پس از 4 ماه تمرین یک‌باره همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و معلوم نبود گروه ما دوباره دور هم جمع می‌شود یا نه. خوشبختانه پس از چند ماه موضوع را با بازیگرانم مطرح کردم و پس از اینکه رضایت آن‌ها را دیدم، تصمیم به اجرای عمومی گرفتیم. الان هم تقریبا کار با همان گروه قبلی اجرا می‌شود.

شروع خوب اولین اجرای عمومی مشهد


هاشمی‌مهر ادامه می‌دهد: زمانی که بازگشایی سالن‌ها قطعی شد، با پردیس تئاتر مستقل هماهنگ کردیم و بعد آن مجوز ارشاد را گرفتیم. از آنجا که قبلا از ارشاد مجوز داشتیم، سخت‌گیری نشد. آن زمان ما مجوز اجرا در یکی از سالن‌های تئاتر مستقل را داشتیم که فقط 50 نفر ظرفیت داشت. اما باتوجه‌به شرایط موجود و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خوشبختانه توانستیم موافقت را برای اجرا در سالن اصلی تئاتر مستقل دریافت کنیم که 100 نفر ظرفیت دارد. او با بیان اینکه از شب گذشته که سایت فروش بلیط باز شده، همه صندلی‌ها به فروش رسیده است، می‌گوید: این اتفاق شروع خوبی برای ما بود و به ما انگیزه داده است.
او ادامه می‌دهد: اجرای اول پس از چند ماه وقفه، هم خوش‌حال‌کننده است، هم ممکن است نگران‌کننده باشد. به هر حال از آنجا که نمایش ما کمدی است، می‌توانیم خوش‌بین باشیم مردم پس از مدت‌ها به دیدن نمایشی می‌آیند که حالشان را خوب می‌کند. همچنان که عده‌ای که از مدتی پیش متوجه شدند قرار است نمایش ما روی صحنه برود، از کمدی بودن کار خوش‌حال شدند و با ارسال پیام‌هایشان به ما انگیزه دادند.
هاشمی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حین اجرای نمایش اشاره می‌کند و می‌گوید: باتوجه‌به رعایت همه مسائل و درخواست از تماشاگران برای استفاده از ماسک، امیدواریم بتوانیم اعتماد لازم را به مخاطبان بدهیم و خیالشان را برای نشستن روی صندلی‌های سالن تئاتر آسوده کنیم.
آن‌طور که هاشمی می‌گوید، اعضای گروه نمایش «جمعه سیزدهم» پس از آن وقفه چند ماهه فقط 2 هفته تمرین کرده‌اند، با این حال آمادگی کامل را برای اجرا دارند.

چالش «اگر می‌توانی، مرا بخندان»


نیلوفر آبیزی، بازیگر نمایش «جمعه سیزدهم»، در این نمایش نقش «کریستین» را بازی می‌کند که زنی حدود سی‌ساله و کارمند است و مشکلات مالی دارد.
آبیزی می‌گوید: به‌طور کلی بازی‌کردن در کمدی سخت‌تر از نقش‌های درام است، زیرا در نمایش‌های درام بازیگر راحت می‌تواند احساساتش را به مخاطب انتقال دهد، اما در کمدی این‌طور نیست. در واقع مخاطب نمایش کمدی مدام این جمله را از تماشاگر خود می‌شنود که «اگر می‌توانی، مرا بخندان».
او ادامه می‌دهد: از چالش‌های کار کمدی برای من این است که شخصیتم برای مخاطب باور‌پذیر باشد و بتوانم خنده را روی لب تماشاگر بیاورم. همچنین برایم مهم است مخاطب بتواند با نقشم هم‌ذات‌پنداری کند.
به گفته آبیزی اینکه او با 21 سال نقش یک زن پخته را بازی کند نیز چالش مهمی است. او در پایان از مسئولان می‌خواهد این گروه را به‌عنوان گروهی که قرار است اولین اجرا را پس از چندماه وقفه داشته باشد، حمایت کنند.


سهمی کوچک در شادی مردم

علی عبدالهی دیگر بازیگر نمایش «جمعه سیزدهم» است که نقش «جان» را برعهده دارد. عبدالهی می‌گوید: از اینکه در چنین شرایطی بحرانی می‌توانم سهی در خوشی و شادی مردم داشته باشم خیلی خوش‌حالم. این بازیگر بیست‌ویک‌ساله ادامه می‌دهد: نکته مثبت نمایش‌های کمدی همین است که می‌توانند حال مردم را در چنین شرایطی خوب کنند و آن‌ها را برای یک ساعت هم که شده است، خوش‌حال کنند.


نقشی متفاوت و چالش‌برانگیز


حنانه قدمگاهی سومین بازیگر «جمعه سیزدهم» است که به‌تازگی به این گروه پیوسته است.
او با بیان اینکه فقط 3 روز از پیوستنش به این جمع و تمرین با گروه می‌گذرد، ادامه می‌دهد:
در این نمایش نقش زنی را بازی می‌کنم که نوسانات احساسی دارد و از این جهت برایم نقشی متفاوت محسوب می‌شود.
قدمگاهی می‌گوید تاکنون بیشتر در نمایش‌های درام ایفای نقش کرده است و از این جهت این نقش برایش چالش بزرگی دارد.
قدمگاهی در پایان از اینکه قرار است اولین حضورش را روی صحنه پس از مدت‌ها مقابل مردم تجربه کند، حس خوبی دارد و امیدوار است مردم از این نمایش لذت ببرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->