به گزارش شهرآرانیوز؛ در فرآیند برگزاری جشنواره فجر، یکی از دشوارترین مسئولیتها، عضویت در هیأت انتخاب است. تصور تماشای حجم بالایی از تولیدات یکساله سینمای ایران در مدت زمانی محدود و رسیدن به ترکیبی از فیلمهای قابلقبول که امکان رونمایی در مهمترین ویترین سالانه سینمای ایران را داشته باشند، واقعا توان و حوصله ویژهای را طلب میکند.
با این همه در هر سال، اعضای این هیأت بیواسطهترین مواجهه با خروجی چرخه تولیدات سینمایی را هم تجربه میکنند و وقتی یکی از میان آنها هشدار میدهد که سال آینده، سال خوبی برای سینمای ایران نیست، باید حرفش را جدی گرفت. حالا تصور کنید آنچه بهمنماه هر سال در جشنواره فیلم فجر پیش رویمان قرار میگیرد، در بهترین حالت نسبتی ۵۰ درصدی با چرخه اکران یک سال آینده سینمای ایران دارد و بخش عمدهای از بازیگران اصلی گیشه هر سال، بدون عبور از گذرگاه فجر، بهطور مستقیم راهی اکران میشوند.
در همین سال گذشته و در حالی که بخش قابلتوجهی از فیلمهای امیدوار به فروش، از ترکیب فیلمهای جشنواره چهلودوم فیلم فجر، فرصت اکران عمومی بهدست آوردند، بازهم هر سه فیلم صدرنشین در فهرست پرفروشهای امسال، بدون تجربه حضور در فجر، به اکران درآمدند تا بار دیگر مشخص شود که فجر، گذرگاهی تعیینکننده برای گیشه سالانه سینمای ایران نیست. در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳ و به سنت هر سال، سراغ بازخوانی پرونده فیلمها و چهرهها در چرخه اکران سال رفتهایم. در سالی که مجموع فروش سینمای ایران به مرز ۲ هزار میلیارد تومان نزدیک شده، اما هنوز طیف گستردهای از منتقدان و سینماگران، نگران آینده سینمای ایران هستند.
پرفروشترین فیلمهای اکران ۱۴۰۳
دوم؛ تگزاس ۳
چقدر فروخت؛ ۲۵۰ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۴.۴ میلیون نفر
درست مثل اجرای دقیق یک فرمول است؛ شاید همین ویژگی هم کمی آن را از فضای هنری سینما دور کرده و شمایلی صنعتی و گیشه به خود گرفته است. صحبت از جنس فیلمسازی مسعود اطیابی در سالهای اخیر است که همواره عملکردی موفق در گیشه دارند و همزمان هیچ آورده تازهای را هم برای مخاطب خود به همراه ندارند! یعنی بعید است همین امروز مخاطبان «تگزاس ۳» بتوانند در حافظه خود تمایزی میان این فیلم با آنچه پیشتر در «تگزاس» دیده بودند قائل شوند! اطیابی که همین روزها هم با «دایناسور» بخش عمدهای از گیشه نوروز ۱۴۰۴ را به نام خود کرده است، در سالی که گذشت «تگزاس ۳» را با بازی پژمان جمشیدی روی پرده داشت.
اول؛ هفتاد سی
چقدر فروخت؛ ۳۳۵ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۵.۷ میلیون نفر
از میان فیلمهای کمدی پرفروش سالهای اخیر، چند فیلم شاخصتر وجود دارند که فراتر از ارزش اقتصادی و توفیقی که در گیشه به دست آوردند، از منظر محتوایی و سینمایی هم موردتوجه منتقدان قرار گرفتند. یکی از این فیلمها همین «هفتاد سی» است. فیلمی که همچنان و در سایه رقابت فیلمهای تازهنفس نوروزی، مخاطبانی را به سالن سینما میکشاند و رکورد فروش خود را هر هفته بهبود میبخشد. بهرام افشاری بعد از سالها درخشش در عرصه بازیگری در اولین دورخیز خود برای کارگردانی در سینمای بلند، فیلم «هفتاد سی» را روانه پرده سینماها کرده است که تجربه بسیار موفقی برای او به شمار میرود. فیلم داستانی تراژیک درباره وضعیت خانوادههایی بهشدت آسیبدیده از منظر اقتصادی دارد و این تراژدی تلخ را به خوبی با چاشنی کمدی به مخاطب عرضه میکند. افشاری در کنار کارگردانی، بهعنوان بازیگر یکی از دو نقش اصلی هم در فیلم حضور دارد.
سوم؛ زودپز
چقدر فروخت؛ ۲۳۰ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۴ میلیون نفر
در فرآیند پیشتولید و زمانی که خبر رسید زوج نوید محمدزاده و محسن تنابنده برای اولینبار قرار است در یک فیلم کمدی در کنار یکدیگر ظاهر شوند، انتظارات از آن خیلی بالا رفت، اما «زودپز» در عمل نتوانست انفجاری را که تصور میکردیم در گیشه رقم بزند. رامبد جوان سالها بعد از آخرین فیلم بلند خود در سینمایی یعنی «قانون مورفی» بار دیگر روی صندلی کارگردانی یک فیلم کمدی با چاشنی اکشن تکیه زد و «زودپز» را به سرانجام رساند. فیلمی که اتفاقا از منظر کارگردانی تجربهای آبرومند برای جوان شد، اما از منظر داستان و فیلمنامه، نتوانست اتفاق ویژهای را در گیشه کمدیها رقم بزند و خیلی زود از نفس افتاد.
کمفروشترین فیلمهای اکران ۱۴۰۳
دوم؛ تعارض
چقدر فروخت؛ ۵۰ میلیون تومان
چند مخاطب داشت؛ ۸۰۰ نفر
این از آن فیلمهایی است که از قرار گرفتن نامش در ترکیب فیلمهای قعرنشین جدول فروش، تعجب نمیکنیم و در عین حال معتقدیم این موقعیت، تضادی با مأموریت و ماهیت اصلی فیلم ندارد. محمدرضا لطفی کارگردان خوشفکر و بلندپروازی است که بعد از سالها تجربه نقدنویسی در دومین دورخیز خود برای کارگردانی سینمای «تعارض» را به سرانجام رساند. فیلمی که سرشار از بازیگوشیهای فرمی در زمینه کارگردانی است و محتوایی قابلتأمل هم دارد، اما از منظر قواعد حاکم بر گیشه، از ابتدا هم شانسی برای فروش نداشت. آثاری از جنس «تعارض» بیشتر به کار فیلمبازها و علاقهمند به تجربههای تازه در سینما میآید و نباید از فروش پایین آنها ناراحت بود.
اول؛ نفرین آرتا
چقدر فروخت؛ ۴۲ میلیون تومان
چند مخاطب داشت؛ ۶۳۰ نفر
«قبلا اعتقادی به استفاده از بازیگران چهره نداشتم و گمان میکردم داستان و ساخت خوب فیلم، برای پخش و اکران کافی است ولی حالا نظرم تغییر کرده و فهمیدم در اکران موفق یک فیلم، نه سازمان سینمایی و نه هیچ جای دیگری اثرگذار نیست. یک سینمادار بهراحتی یک فیلم را اکران نمیکند و به فیلم سانس نمیدهد، چون میخواهد فیلم کمدی پخش کند و فروش فیلم کمدی را بیشتر از فیلم فرهنگی میداند. به همین دلیل اگر بازیگر معروف و چهره در فیلم وجود نداشته باشد، فیلم محکوم به شکست است.» اینها گفتههای مجید کریمی کارگردان فیلم «نفرین آرتا» است که در پایان سال ۱۴۰۳ عنوان فیلم قعرنشین جدول فروش این سال را از آن خود کرده است. فیلمی که مجموع مخاطبانی که برای تماشای آن بلیت تهیه کردهاند، به ۶۵۰ نفر هم نرسیده و با فروش ۴۲ میلیون تومانی، از پرده سینماها خداحافظی کرد!
سوم؛ لختگی
چقدر فروخت؛ ۹۷ میلیون تومان
چند مخاطب داشت؛ ۱۵۰۰ نفر
حسن وارسته فیلمنامهنویس مخاطبشناسی است که سابقه مشارکت در نگارش فیلمنامههای پرمخاطبی همچون سریالهای «پایتخت»، «دودکش» و «علیالبدل» را در کارنامهاش دارد و عجیب اینکه فیلمی که با فیلمنامه او به اکران رسیده، حالا در ترکیب سه فیلم قعرنشین قرار گرفته و تنها هزار و ۵۰۰ مخاطب را به سینماها کشانده است. فیلم «لختگی» را کاوه دهقانپور کارگردانی کرده و بازیگرانی همچون نادر فلاح، گیتی قاسمی، مهدی کوشکی، نسیم ادبی و سیامک صفری در آن ایفای نقش میکنند. این فیلم فضای رازآلود دارد و در همین قالب سوژهای اجتماعی و تلخ را به تصویر درآورده است. مجموع فروش «لختگی» در گیشه امسال تنها ۹۷ میلیون تومان بود.
پرفروشترین غیرکمدیهای اکران ۱۴۰۳
دوم؛ پول و پارتی
چقدر فروخت؛ ۹۱ میلیارد
چند مخاطب داشت؛ ۱.۷ میلیون نفر
فیلم تازه سعید سهیلی همچون فیلمهای قبلیاش درست در مرز میان سینمای کمدی و اجتماعی قرار گرفته و از آنجایی که از منظر ژانری بیشتر به سینمای ملودرام و عاشقانه نزدیک است، ناگزیر آن را در ترکیب فیلمهای غیرکمدی سال قرار دادهایم. «پول و پارتی» یک فیلم هندی تمامعیار است و هم در زمینه تصویرسازی از یک رابطه عاشقانه و هم در تیپسازی، اغراق و حتی چاشنی رقص و آواز، از هیچ پارامتری برای هندیتر شدن، چشمپوشی نکرده است! سهیلی با همین دستفرمان توانست بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مخاطب را به سالنهای سینما بکشاند. مخاطبانی که البته تفاوت ماهوی با همان مخاطبان کمدیهای بفروش این سالها ندارند!
اول؛ مست عشق
چقدر فروخت؛ ۱۲۰ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۲ میلیون نفر
حسن فتحی که این روزها سریال «ازازیل» را در فضایی متفاوت در حال پخش از شبکه نمایش خانگی دارد، در سال جاری یکی از موفقترین تجربههای سینمایی را در کارنامه خود ثبت کرد. این کارگردان خوشسابقه در عرصه سریالسازی که تجربههای پرمخاطبی همچون «شب دهم» و «میوه ممنوعه» در تلویزیون و «شهرزاد» را در شبکه خانگی به سرانجام رسانده است، تا پیش از این در سینما، توفیق چندانی در زمینه جذب مخاطب نداشت. فیلمهایی همچون «کیفر» و «پستچی سه بار در نمیزند» هرچند موردتوجه منتقدان بودند، اما گیشه موفقی نداشتند و از این منظر میتوان «مست عشق» را موفقترین فیلم سینمایی در کارنامه حسن فتحی بهشمار آورد. فیلمی که حتی خوشبینترین تحلیلگران گیشه هم تصور نمیکردند این چنین با استقبال مخاطبان همراه شود و در سایه رقابت فیلمهای کمدی، عنوان پرفروشترین فیلم غیرکمدی سینمای ایران را از آن خود کند.
سوم؛ بیبدن
چقدر فروخت؛ ۴۶.۵ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۷۸۰ هزار نفر
همزمان با جریان استقبال از فیلمهای کمدی، واقعیتی که در گیشه سینمای ایران در سالهای اخیر نمیتوان نادیده گرفت، اقبال مخاطبان به سوژههای جدی و جسورانه در حوزه موضوعات اجتماعی است. بعد از فیلمهایی همچون «ملاقات خصوصی» و «علفزار»، در اکران سال ۱۴۰۳ هم فیلم «بیبدن» حضوری موفق در گیشه داشت. فیلمی به کارگردانی مرتضی علیزاده که سوژه اصلی آن، پرونده واقعی قتل دختری جوان و مفقود شدن همیشگی جسد او بود. این فیلم که حضوری پرحاشیه در جشنواره فجر داشت، با درخشش الناز شاکردوست و پژمان جمشیدی در نقشهای اصلی، در اکران عمومی هم موفق ظاهر شد و توانست بیش از ۴۶ میلیارد تومان فروش داشته باشد.
پرفروشترین فیلمهای کودک و نوجوان ۱۴۰۳
دوم؛ باغ کیانوش
چقدر فروخت؛ ۲۸ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۷۱۵ هزار نفر
بعد از رونمایی فیلم در جشنواره چهلودوم فیلم فجر، برخی منتقدان عنوان پدیده جشنواره را به آن دادند. فیلم «باغ کیانوش» که از محصولات باشگاه فیلم سوره بود و با هدفگذاری روی مخاطبان نوجوان فرآیند تولید را پشت سر گذاشت، اولین فیلم بلند در کارنامه رضا کشاورز هم بهشمار میرفت. فیلم روایتی از سالهای آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دارد و قصه بچههایی را به تصویر درآورده که بهطور اتفاقی متوجه حضور دو غریبه در روستای خود میشوند و حالا در تلاش هستند تا این دو غریبه را به دام بیندازند. فضای پرهیجان و در عین حال خیالانگیز فیلم، در همراهی مخاطبان نوجوان و نسل جدید با فیلم بسیار اثرگذار بود.
اول؛ ببعی قهرمان
چقدر فروخت؛ ۶۸ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۱.۵ میلیون نفر
«ببعی» نام کاراکتری شیرین از یک سریال انیمیشنی دوبعدی بود که بهواسطه استمرار تولید و پخش از شبکه کودک تلویزیون، تبدیل به یک برند شاختهشده برای بچهها شد. سازمان سینمایی اوج با همکاری اتاق فکر همین انیمیشن، بهفکر توسعه این برند افتادند و با تبدیل این کاراکتر دو بعدی به یک کاراکتر سهبعدی، جهان متفاوتی را بر پرده نقرهای خلق کردند. تقریبا تمام عوامل اصلی انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» از منظر تعاریف صنفی، کاراولی محسوب میشدند، اما با تکیه بر تجربههای خود در مختصات تولیدات کوتاه و تلویزیونی، بهخوبی توانستند در اولین گام رکوردهای مربوط به عرضه یک انیمیشن سینمایی را جابهجا کنند. «ببعی قهرمان» فراتر از فضای بصری خوش رنگولعاب، ایدهای متناسب با جهان کودکان دارد و فضایی را بهلحاظ داستانی و شخصیتپردازی خلق میکند که مخاطبان هدفش، بهراحتی میتوانند با آن همراه شوند و با همین پشتوانه تبدیل به پرفروشترین انیمیشن سینمای ایران شد.
سوم؛ شنگول و منگول
چقدر فروخت؛ ۱۸ میلیارد تومان
چند مخاطب داشت؛ ۳۴۰ هزار نفر
از ابتدای مهرماه امسال «ببعی قهرمان» روانه پرده سینماها شد تا جریان قدرتنمایی انیمیشنهای سینمایی در چرخه اکران متوقف نماند و حالا چند روزی است که «شنگول و منگول» هم وارد میدان شده است. برادران دالوند که در همین گزارش به تجربههای مختلف آنها در مسیر انیمیشنسازی اشاره کردیم و گفتیم در مواردی حتی با شکست و بیمهری هم مواجه شدند، آنقدر به مسیر خود ایمان داشتند که تازهترین ساختهشان در استانداردی قابل قیاس با نمونههای بینالمللی روانه پرده سینماها شده است. این اثر اقتباسی به پشتوانه فضای بصری جذاب و حضور صداپیشههایی همچون هوتن شکیبا، محمدرضا علیمردانی، آشا محرابی و هومن حاجیعبدالهی مخاطبان بسیاری را به سینماها کشاند.
سه بازیگر مرد پرفروش اکران ۱۴۰۳
دوم؛ پژمان جمشیدی
چه فیلمی داشت؟ ۲ کمدی، ۲ جدی
چقدر فروخت؟ ۴۲۸.۵ میلیارد تومان
از سال ۱۴۰۰ تا همین امروز، یعنی حدود سه سال، بهصورت پیاپی روی پرده سینماها بوده و این رکوردی عجیب برای یک بازیگر است. پژمان جمشیدی که در دوران گذار گیشه سینماها از بحران کرونا، یکی از اصلیترین چهرهها محسوب میشد و تأثیر مستقیمی بر فرآیند جذب مخاطب به سالنهای سینما داشت، به پشتوانه همین جایگاه، همچنان از اصلیترین گزینهها برای تهیهکنندگان به شمار میرود تا بلکه بتوانند کف فروش فیلم خود را تضمین کنند. جمشیدی که از ابتدای امسال دو فیلم کمدی «تگزاس ۳» و «صبحانه با زرافهها» را در کنار دو فیلم جدی «بیبدن» و «یادگار جنوب» روی پرده داشت و بر گیشه همه این آثار تأثیر مثبت گذاشت.
اول؛ هوتن شکیبا
چه فیلمی داشت؟ هفتاد سی، صبحانه، شنگولومنگول
چقدر فروخت؟ ۴۳۷ میلیارد تومان
همین روزها سریال پرطرفدار و البته پرحاشیه «تاسیان» را هم در شبکه خانگی در حال پخش دارد و اتفاقا از اصلیترین چهرههای سریال تینا پاکروان محسوب میشود. هوتن شکیبا بازیگر توانمندی است که شرایط درخششاش در گیشه، متفاوت از کمدینهای دیگر است. او در مسیر حرفهای خود بهعنوان یک بازیگر برخاسته از تئاتر، تا به امروز انتخابهای بسیار هوشمندانهای برای ایفای نقش در فیلمهای سینمایی داشته و بههمین دلیل توانسته است در کنار توفیق در جلب نظر مخاطبان، تحسین منتقدان را هم ضمیمه کارنامهاش کند. شکیبا امسال از چهرههای پرکار در عرصه بازیگری بود و همزمان در زمینه دوبله هم اعتبار گذشته خود را چند پله ارتقا داد. در کنار دو فیلم پرفروش «هفتاد سی» و «صبحانه با زرافهها» که او از بازیگران اصلی آنها بود، انیمیشن سینمایی «شنگول و منگول» هم با صداپیشگی او برای یکی از کاراکترهای اصلی، بهخوبی توانست از برند نامش بهره ببرد.
سوم؛ بهرام افشاری
چه فیلمی داشت؟ هفتاد سی، سال گربه
چقدر فروخت؟ ۳۹۹ میلیارد تومان
سال گذشته با فیلم «فسیل» یک تنه صدر جدول پرفروشترین بازیگر سینمای ایران را تصاحب کرد. بهخصوص که بهنسبت دیگر بازیگران آن فیلم، قطعا بهرام افشاری، حضوری تعیینکنندهتر در زمینه فروش داشت. این بازیگر که دوران طلایی فعالیت خود را سپری میکند، امسال ردای کارگردانی هم به تن کرد تا با «هفتاد سی» علاوهبر هنرنمایی بهعنوان بازیگر، نام خود را در فهرست کارگردانان پرفروش هم به ثبت برساند. بهرام افشاری در همین نوروز پیش رو قرار است بار دیگر در قاب سریال «پایتخت» ظاهر شود تا بار دیگر خاطره اولین مواجهه عمومی مخاطبان با طنازیهایش را تکرار کند. «هفتاد سی» و «سال گربه» دو فیلم او در اکران ۱۴۰۳ بودند که گیشه موفقی داشتند.
سه بازیگر زن پرفروش اکران ۱۴۰۳
دوم؛ الناز حبیبی
چه فیلمی داشت؟ تمساح خونی، شهسوار
چقدر فروخت؟ ۱۷۹ میلیارد تومان
وقتی ترکیب چهرههای سال گذشته را انتخاب میکردیم، بهدلیل حضور کمرنگ بازیگران زن در فیلمهای کمدی، قرعه به نام الناز حبیبی افتاد تا به استناد ایفای نقش اصلی زد در فیلم «فسیل» صدرنشین فهرست بازیگران پرفروش سال گذشته شود. در ترکیب فیلمهای اکران شده در سال ۱۴۰۳ هم او دو فیلم با فروش قابلقبول دارد و فارغ از تحلیل و بررسی میزان سهیم بودن او در ثبت این توفیق، باید اعتراف کنیم، حداقل او سازوکار انتخاب نقش را بهخوبی فراگرفته و میداند کدام فیلمنامه شانس بیشتری برای دیده شدن دارد. البته حبیبی امسال در «تمساح خونی» حضور موفقتری داشت و در کنار آن تجربه «شهسوار» را هم در کارنامهاش ثبت کرد.
اول؛ گلاره عباسی
چه فیلمی داشت؟ زودپز، بیبدن، آغوشباز
چقدر فروخت؟ ۲۷۸.۵ میلیارد تومان
وضعیت حضور بازیگران زن در فیلمهای پرفروش، همچنان وضعیتی بحرانی است؛ با توجه به عادتها و کلیشههای رایج در زمینه نگارش فیلمنامههای کمدی، هنوز نقش پررنگی برای یک بازیگر زن در فیلمهای بفروش نمیتوان پیدا کرد که براساس آن بخواهیم میزان توانمندی بازیگران زن برای درخشش در این نقشها را ارزیابی کنیم. با این همه، اما گلاره عباسی، امسال کارنامه قابلتوجهی در میدان گیشه داشت. او بهخصوص در دو فیلم «زودپز» و «بیبدن» در دو فضای کاملا متفاوت، حضوری درخشان داشت و به همین دلیل باید بخشی از توفیق این دو فیلم در گیشه را به نام او ثبت کنیم. در عین حال، این نکته را هم نباید فراموش کرد که هنوز نمیتوان بازیگری با مختصاب گلاره عباسی را یک بازیگر تعیینکننده در معادلات گیشه بهشمار بیاوریم، چه اینکه سومین فیلم او در اکران همین امسال «آغوش باز» بود که چندان گیشه موفقی نداشت.
سوم؛ شبنم مقدمی
چه فیلمی داشت؟ خجالت نکش ۲، نوروز
چقدر فروخت؟ ۹۰ میلیارد تومان
از میان بازیگران زنی که حضور در فیلمهای کمدی را در ترکیب فیلمهای امسال تجربه کردند، بیشک شبنم مقدمی، بیشترین تأثیر را بر گیشه فیلم خودش داشته است. «خجالت نکش ۲» ساخته رضا مقصودی از فیلمهای موفق در گیشه امسال بود که بخش عمدهای از توفیق خود را مدیون دو بازیگر اصلیاش یعنی احمد مهرانفر و شبنم مقدمی است. مقدمی که سال گذشته هم «شهر هرت» را در ترکیب فیلمهای پرفروش سال داشت و اتفاقا آنجا هم ایفاگر نقش اصلی بود، در سال جاری دو فیلم روی پرده داشت که عملکرد کاملا متفاوتی در زمینه فروش داشتند؛ «خجالت نکش ۲» حسابی فروش کرد و «نوروز» یک شکست تمامعیار را تجربه کرد!
سه چهره ناکام اکران ۱۴۰۳
دوم؛ امیر آقایی
چه فیلمی داشت؟ خائنکشی، شبگرد، کارزار، نبودنت
چقدر فروخت؟ ۱.۲ میلیارد تومان
سال گذشته و در ترکیب چهرههای ناکام اکران از پژمان بازغی نام بردیم که بهرغم تعداد بالای فیلمهایی که در طول سال روی پرده داشت، هیچ دستاورد ویژهای در گیشه نداشت، امسال امیر آقایی چنین تجربهای را پشت سر گذاشته است. آقایی از ابتدای سال ۱۴۰۳ چهار فیلم «خائنکشی»، «نبودنت»، «کارزار» و «شبگرد» را روی پرده سینماها داشت که در یک در ژانر و فضایی متفاوت به تولید رسیده بودند، اما یک وجه اشتراک داشتند و آن بیرغبتی مخاطبان به حضور در سالن سینما برای تماشایشان بود! آقایی با چهار فیلم، تنها به اندازه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از گیشه امسال سینما سهم داشت تا یک چهره شکستخورده بهحساب بیاید!
اول؛ مهران مدیری
چه فیلمی داشت؟ ساعت ۶ صبح، خائنکشی
چقدر فروخت؟ ۷ میلیارد تومان
«هر کسی را بهر کاری ساختهاند» گاهی مصداق تاموتمامی پیدا میکند که میتوان «ساعت ۶ صبح» را یکی از همین مصادیق دانست! مهران مدیری که این سالها بهشدت پرکار شده و همزمان در سینما و شبکه خانگی مشغول است، در سالی که گذشت دو فیلم روی پرده داشت که بار دیگر این کمدین معتبر و خوشسابقه را در کانون انتقادات قرار داد! مدیری که پیش از این با «ساعت ۵ عصر» اولین گام در عرصه کارگردانی فیلم بلند را برداشته بود، اینبار با فاصله گرفتن از فضای تخصصی خود، تلاش کرد سوژهای تلخ و اجتماعی را مقابل دوربین ببرد که حاصلش همین «ساعت ۶ صبح» شد! فیلمی که هر چه میخواست جدیتر بهنظر برسد، بیشتر خنده میگرفت! در کنار این فیلم که ثابت کرد مدیری باید بیخیال کارگردانی سینما شود، او در مقام بازیگر هم «خائنکشی» را روی پرده داشت که آن هم ناکام ماند.
سوم؛ رضا عطاران
چه فیلمی داشت؟ قیف
چقدر فروخت؟ ۲۷ میلیارد تومان
در پرونده که یک سال پیش در همین روزها برای بازخوانی اکران ۱۴۰۲ تدارک دیدیم، نام رضا عطاران را در بخش چهرههای ویژه قرار دادیم و نوشتیم هرچند در «ویلای ساحلی» حضوری ناامیدکننده داشت، اما اکران فیلم «روشن» بار دیگر ثابت کرد فراتر از معادلات گیشه، او بازیگری توانمند است. امسال، اما ناچار شدیم او را در جمع بازندهها قرار دهیم! عطاران امسال فیلم «قیف» را روی پرده داشت، فیلمی که هرچند محسن امیریوسفی آن را کارگردانی کرده بود، اما سهیم بودن در نگارش فیلمنامه و ایفای نقش اصلی، عطاران را هم در خروجی آن بهشدت سهیم کرده است. «قیف» یکی از ضعیفترین و ناامیدکنندهترین تجربههای عطاران در سالهای اخیر است.
سه چهره ویژه اکران ۱۴۰۳
دوم؛ ابراهیم عامریان
چه فیلمی داشت؟ هفتاد سی، تگزاس ۳
چقدر فروخت؟ ۵۸۴ میلیارد تومان
این یک تهیهکننده به تنهایی بالغبر ۵۸۰ میلیارد تومان از فروش یک ساله سینمای ایران را به نام خود ثبت کند، در هر شرایطی اتفاقی ویژه است. ابراهیم عامریان بهوضوح در حال قدرتنمایی در زمینه عرضه و اکران است. تهیهکننده جوانی که چند سالی است وارد میدان شده و از سال ۱۴۰۰ تا به امروز، تمامی فیلمهای صدرنشین در گیشه سالانه سینمای ایران امضای او را بهعنوان تهیهکننده پای خود داشتهاند. جالب اینکه او امسال اجازه داد تا تمام رقبایش زودتر و در بازههای طلایی روانه اکران شوند و بعدتر ابتدا «تگزاس ۳» را رو کرد و در ادامه با «هفتادسی» رکوردهای تاریخی سینمای ایران را هم جابهجا کرد تا همچنان مرد شماره یک گیشهها باشد.
اول؛ مارال بنیآدم
چه فیلمی داشت؟ در آغوش درخت، پروین
چقدر فروخت؟ ۱۱.۵ میلیارد تومان
«در آغوش درخت» امسال شانس معرفی به آکادمی اسکار را هم بهدست آورد و هرچند این انتخاب و موضعگیریهای کارگردانش، حاشیههایی را هم برای آن رقم زد، اما با چشمپوشی از این حواشی نمیتوانیم ارزشهای سینمایی فیلم را نادیده بگیریم. «در آغوش درخت» بهعنوان فیلم اول بابک خواجهپاشا مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و با یک سال تأخیر در اکران ۱۴۰۳ روی پرده رفت. ستاره اصلی این فیلم، اما مارال بنیآدم بود که بهدلیل درخشش مادرانهاش در این فیلم، او را در ترکیب چهرههای ویژه امسال قرار دادیم. بهخصوص که این بازیگر جوان همزمان با این فیلم، در ترکیب فیلمهای اکران امسال فیلم «پروین» را هم داشت. فیلمی به کارگردانی محمدرضا ورزی که هرچند در مجموع امتیاز بالایی از منظر سینمایی به دست نیاورد، اما بازی بنیآدم در نقش پروین اعتصامی در این فیلم تحسینبرانگیز است و سیمرغ بلورین بازیگری را هم برایش به ارمغان آورد.
سوم؛ بانیپال شومون
چه فیلمی داشت؟ علت مرگ نامعلوم
چقدر فروخت؟ ۵.۵ میلیارد تومان
انتخاب بانیپال شومون در ترکیب چهرههای ویژه اکران ۱۴۰۳ در واقع بهنمایندگی از تمامی چهرههای دخیل در فرآیند تولید فیلم «علت مرگ؛ نامعلوم» است. هرچند نمیتوان کتمان کرد قدرت بازیگری شومون در فیلم، یکی از ستونهای اصلی موفقیت فیلم است و حتما این ویژگی در ضریب دادن به شانس او برای این انتخاب، بیتأثیر نبوده است. فیلم «علت مرگ؛ نامعلوم» هرچند بهدلیل شرایط اکران تنها ۵.۵ میلیارد تومان فروش در گیشه داشت، اما یکی از مهمترین فیلمهایی بود که بعد از چند سال توقیف بیجهت، بالاخره فرصت اکران بهدست آورد. فیلمی که اولین فیلم بلند علی زرنگار در مقام کارگردان محسوب میشود و موردتحسین منتقدان و سینمادوستان هم قرار گرفت.
منبع: هفت صبح