پنجمین سال خشکسالی پیاپی در خراسان رضوی | احتمال از دست رفتن سد‌های تأمین‌کننده آب مشهد در پاییز ۱۴۰۴! نیمی از مدارس کشور را خیرین بازسازی و تجهیز می‌کنند یگان حفاظت محیط زیست: ارتقای توان عملیاتی برای امنیت محیط‌بانان ضروری است بازنشستگان صندوق فولاد وام بانکی می‌گیرند + جزئیات آیا واکسیناسیون HPV در ایران متوقف شده است؟ شکر سفید و قهوه‌ای از نظر ارزش غذایی چه تفاوتی با هم دارند؟ سیل در پاکستان جان ۳۵۱ نفر را گرفت «اوزمپیک» داروی لاغری محبوب با بیش از ۱۸۰۰ شکایت اهدای عضو در مشهد به ۱۱ نفر زندگی دوباره بخشید (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) جزئیات امتحانات جبرانی دوازدهمی‌ها اعلام شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) چالش کمبود نیروی انسانی متخصص در کنار توسعه تجهیزات مدرن سرطان‌شناسی در بیمارستان تخصصی سرطان امید بازنشستگان تأمین اجتماعی: معوقات حقوق را زودتر پرداخت کنید یک فرد محکوم به قصاص در اهواز پس از ۳۶ سال آزاد شد درخشش تیم‌های نخبه دانشجویی و دانش‌آموزی ایران در مسابقات رباتیک کره جنوبی بانک رفاه متعلق به تأمین اجتماعی و واگذاری آن به دولت برخلاف قانون است نتایج اعتراضات داوطلبان به آزمون سمپاد چه زمانی اعلام می‌شود؟ آغاز مهلت ثبت نام بومگردی‌ها برای دریافت پنل خورشیدی (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) ویژگی‌های هتل مناسب تابستان در مشهد تالاب هورالعظیم همچنان در آتش | حریق در بخش‌های ایرانی مهار شده است برپایی میز خدمت ویژه بازنشستگان کشوری آیا در مدارس پناهگاه ساخته می‌شود؟ + ویدئو راه‌اندازی سامانه مجازی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۴ سهل‌انگاری ۲ میلیاردی یک مشهدی به‌خیر گذشت کشف صد‌ها کیلو گوشت خر در موتورسازی متروکه با هوشیاری شهروند مشهدی کدام ضدتعریق‌ها برای پوست بی خطرند؟ اهدای عضو جوان مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) روش جدید مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از والدین در فصل ثبت نام مدارس پیش‌ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در سامانه آموزش پرورش آغاز شد (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) زایمان سزارین غیرضروری سلامت مادر و نوزاد را تهدید می‌کند
سرخط خبرها

از دانشگاه مجازی به دانشگاه شبکه‌ای

  • کد خبر: ۳۲۷۷۶
  • ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
از دانشگاه مجازی به دانشگاه شبکه‌ای
روح‌ا... اسلامی - عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی
وضعیت کرونایی جهان باعث شده است حضور دانشجویان در دانشگاه لغو و دانشگاه مجازی به‌شکل ناگهانی و سراسری پیاده‌سازی شود. در گذشته استفاده از فناوری اطلاعات زیرساخت‌های محدودی برای آموزش‌های الکترونیک فراهم ساخته بود، اما غیرحضوری‌شدن دانشگاه شاخص‌های دانشگاه مجازی را الزامی ساخت. دانشگاه‌های تراز اول و جامع توانستند به‌راحتی با شرایط جدید وفق پیدا کنند. برخی آسیب‌ها در زمینه دانشگاه مجازی وجود دارد که در آینده سیاست‌گذاری‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های داخلی می‌تواند آن‌ها را پوشش دهد.۱- پژوهش هم‌تراز آموزش: آنچه از دانشگاه مجازی اکنون رواج دارد، تأکید بر آموزش‌های الکترونیک است. آموزش‌های الکترونیکی اغلب یک‌طرفه، خشک و خسته‌کننده هستند. دانشگاه به‌معنای سپهر عمومی علم، کهکشان دانش و اجتماع عالمان از همه رشته‌ها از ۳ پایه آموزش، پژوهش و فرهنگ‌واجتماع تشکیل شده است. پژوهش‌های دانشگاه مجازی باید هم‌تراز آموزش باشد و اگر تنها آموزش الکترونیک شفاهی و تک‌گویانه باشد، فضایی رسمی و ربات‌گونه شکل می‌گیرد. پژوهش‌های دسته‌جمعی، شبکه‌ای، بین‌رشته‌ای و بین‌المللی که دستاورد‌های آن‌ها به‌صورت متن بازمنتشر می‌شود، الزام دانشگاه مجازی است. آموزش‌های مستمر و ارزیابی‌های مداوم بر اساس پژوهش‌های جمعی روح حاکم بر دانشگاه است و در غیر این صورت، اراده متن، صورت شفاهی یک‌طرفه و امتحان‌های تستی دانشگاهی شبیه مدارس را رواج خواهد داد.
۲- فرهنگ و اجتماع دانشگاه مجازی: دانشگاه جایی است که در آن سپهر عمومی علم در خدمت جامعه و دولت قرار می‌گیرد. دانشمندان اندیشه‌ها را بر اساس پژوهش در قالب‌های مبنایی، تکنیکی و نهادی ایجاد می‌کنند و بر محیط بیرون اثرگذار خواهند بود. دانشجویان در جریان عضویت در کانون‌ها و انجمن‌ها شخصیت پیدا می‌کنند، با انتشار نشریه و برگزاری مراسم و آیین‌ها هویت‌دار می‌شوند و حاشیه‌های مسئولیت‌پذیرانه‌ای که در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه وجود دارد، روح انتقادی و مسئولیت‌پذیری دانشگاهیان را شکل می‌دهد؛ بنابراین اولویت سیاست‌گذاران علاوه بر آموزش و پژوهش، باید توجه به فرهنگ و اجتماع دانشگاه در تداوم مجازی و بازنمایی آن در شرایط فعلی به‌قصد جلوگیری از تضعیف حوزه عمومی پس از کرونا باشد.
۳- فضای کنترلی و انضباطی: فناوری اطلاعات به‌ویژه با تحولی که در فضای هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی و شبکه داده‌های بزرگ فراهم شده است، می‌تواند در دانشگاه مجازی به‌صورت شکلی جامعه‌ای انضباطی را رقم بزند. تقسیم تکالیف دروس، انتظارات از دانشجویان، شیوه‌های حضور و فعالیت‌های کلاسی به‌همراه ارزیابی و آزمون با توجه به قدرت فناوری اطلاعات و همین‌طور فردگراشدن استادان و دانشجویان به‌راحتی می‌تواند نظامی توتالیتر مبتنی بر قدرت انضباطی شکل دهد. قدرت انضباطی فقط به تخلفات و گیرانداختن توجه می‌کند و قدرت کنترلی علاقه شدید به دراختیارگرفتن فکر و کنش سوژه‌ها دارد. جوزدگی فناوری می‌تواند روح حاکم بر دانشگاه را که عقلانیت، آزادی و کنش‌های خلاقانه است، از بین ببرد و ماشین سرکوبگر ایجاد کند. دانشگاه فضای باز گفتگو‌های علمی و سپهر عمومی خردمندانه است و فناوری اطلاعات اگر به ایده دانشگاه احترام ننهد، می‌تواند آن را منهدم سازد.
در صورت تداوم غیرانتقادی و بی‌توجهی به ابعاد پژوهشی، اجتماعی، سیاست‌گذاری و بین‌المللی، دانشگاه مجازی مخاطبان داخل و خارج دانشگاه ریزش خواهند داشت و ابرروایت علم در عصر پسامدرن افول خواهد کرد؛ بنابراین در شرایط فعلی که چاره‌ای جز تداوم دانشگاه‌های مجازی وجود ندارد، باید به آسیب‌های مبنایی، تکنیکی و نهادی این سبک توجه شود. راه‌حل رسیدن به دانشگاه شبکه‌ای است؛ یعنی دانشگاهی انتقادی با جهان زیست گفت‌وگویی که در آن بازیگران سعی می‌کنند به‌صورت جمعی سپهر علم را حرمت نهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->