اوج مصرف برق به ۶۷ هزار مگاوات رسید (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) نحوه دریافت خسارات ناشی از قطعی برق + لینک سامانه پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز شنبه ‍۱۷ خرداد ۱۴۰۴ ارزیابی خسارات ۳ هزار کانتینر در انفجار بندر شهید رجایی پیش بینی بورس برای فردا (شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) آخرین وضعیت بازار سکه و طلا | رشد اونس جهانی و اثر آن بر بازار داخل پرداخت کالابرگ به خردادماه ۱۴۰۴ می‌رسد؟ ویدئو| رئیس برنامه و بودجه: مطالبات گندم‌کاران تا ۱۰ روز دیگر پرداخت می‌شود ارزش بازار سرمایه در پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ از ۱۳.۶ هزار همت عبور کرد انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث همچنان معطل سازمان امور مالیاتی شرط سنی برای دریافت پروانه کسب حذف شد رشد دو برابری اعتبارات استانی و ملی بودجه خراسان رضوی در سال ۱۴۰۴ سکه ۲ میلیون تومان گران شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) واکنش سازمان بورس به معاملات مشکوک و دارندگان اطلاعات نهانی سهام خودروسازان امتیاز ویژه واردات کشنده برای رانندگان کامیون+ جزئیات بخشنامه نکات بهداشتی ذبح دام در عیدقربان | گوشت تازه نباید بلافاصله پس از ذبح دام مصرف شود ویدئو| خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازنشستگان کشوری عملکرد مدیران صندوق‌های اهرمی زیر ذره بین سازمان بورس تدوین طرح دوفوریتی توسط نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کامیون‌داران نصب برچسب بدمصرفی سردر واحدهای تجاری و بانک‌ها جزئیاتی از افزایش قطعی قیمت نان قیمت طلای جهانی امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) افزایش یافت قیمت خودرو در بازار امروز (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) | یک خودرو ۹۰ میلیون تومان گران شد + جدول مزایای کارمندان بر اساس عملکردشان پرداخت می‌شود | ۳ دستگاه مشمول مشخص شد پرواز‌های فرودگاه امام (ره) امروز (چهارشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۴) ۵ ساعت توقف خواهند داشت ارزش معاملات صندوق‌های طلا در بازار سرمایه به ۱.۹ همت رسید ویدئو| توضیحات سخنگوی دولت درباره تاخیر در پرداخت کالابرگ (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) عرضه خودرو در بورس کالا تنها راه حل برای رفع چالش قیمت گذاری خودرو مهم‌ترین اخبار بورسی کدال امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

جنجال بابک زنجانی؛ از خرید شرکت‌های شستا تا سهام سایپا

  • کد خبر: ۳۳۲۷۶۶
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۸
جنجال بابک زنجانی؛ از خرید شرکت‌های شستا تا سهام سایپا
در حالی که هنوز اذهان عمومی، سرمایه‌گذاری شرکت منتسب به بابک زنجانی به نام دات وان را به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاریخ راه‌آهن ایران آن هم با حضور وزیر راه و مسکن، هضم نکرده، خبر‌ها حاکی از خیز این فرد برای تصاحب یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروساز ایرانی است.

به گزارش شهرآرانیوز، در میان لیست بلندبالای خریداران سهام سایپا بیش از همه نام بابک زنجانی به چشم می‌آید. بازرگانی که به اتهام فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی محاکمه و به اعدام محکوم شد و سپس حکم آن به ۲۰ سال تقلیل یافت و حالا بعد از سپری کردن بیش از ۱۰ سال از محکومیت خود، به گفته وکیل‌اش امکان آزادی مشروط را پیدا کرده و از زمستان سال گذشته در خارج از زندان به سر می‌برد.

چند روز پیش ویدئویی از بابک زنجانی که به گفته قوه قضاییه در مرخصی از زندان به سر می‌برد، منتشر شد که او را در یکی از خودروسازی‌های خصوصی و در حال رانندگی یک تریلی نشان می‌داد. همچنین او متنی هم در فضای مجازی منتشر کرده است و در آن درباره توسعه صنعت خودرو و دلایل عقب ماندگی آن نوشته است.

در حالی که این فرد یک روز از توسعه صنعت ریلی صحبت می‌کند و روز دیگر از صرافی ارز دیجیتال خود رونمایی می‌کند و اکنون سودای خرید یکی از دو خودروساز بزرگ دولتی را در سر دارد و قصد دارد پای خود را به صنایع استراتژیک کشور باز کند، باید از دولت و مجلس و سایر نهاد‌های نظارتی پرسید که دلیل مماشات و همراهی آنها با ب. ز چیست؟

هر چند برخی از نمایندگان مجلس از بررسی این موضوع در کمیسیون اصل نود مجلس خبر می‌دهند، اما عجیب است که خبری از اعتراضات و انتقادات از سوی نمایندگان مجلس مشابه آنچه که در روند واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به کروز رخ داد، نیست.

از طرف دیگر مواضع و سکوت دولت هم خبر از تمایل و افزایش احتمال واگذاری سهام سایپا به بابک زنجانی می‌دهد، چرا که گفته می‌شود بابک زنجانی در میان متقاضیان سایپا، دست به نقدترین آنها است.

در همین زمینه مهاجرانی، سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص بازگشت بابک زنجانی به فعالیت‌های اقتصادی گفته است که «پاسخ به این پرسش از سویی به قوه قضائیه بازمی‌گردد. از این جهت اظهارات سخنگوی قوه قضائیه را یادآوری می‌کنم که در پاسخ به پرسشی درباره آن فرد تاکید کرد که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.»

از سوی دیگر صحبت از خرید سهام سایپا توسط بابک زنجانی یادآور بده بستان‌های بین او و سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تامین اجتماعی در دولت دوم احمدی‌نژاد و ادعای زنجانی مبنی بر مالکیت ۱۳۸ شرکت شستا نیز است.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در گفت‌و‌گویی در این زمینه گفته بود که «آقای بابک زنجانی در زمان ریاست آقای مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی یک شبه بخشی از کارخانجات شستا را که حدودا ۵۰ هزار میلیارد تومان قیمت دارد به قیمت ۱۷ هزار میلیارد تومان خریداری کرده است.»

احتمال واگذاری سهام گروه خودروسازی سایپا به بابک زنجانی که در حالی که دوران محکومیت خود را طی می‌کند، سوالات و ابهامات بزرگی درخصوص چگونگی تشخیص اهلیت او ایجاد کرده است. مفسد اقتصادی سابق که سررشته‌ای از صنعت خودرو ندارد، چه بلایی بر سر خودروسازی می‌آورد و آیا در یک نمونه کلاهی که او بر سر دولت در ماجرای خرید شرکت‌های شستا گذاشت، برای تشخیص عدم کفایت او کافی نیست؟

مگر غیر از این است که قرار است واگذاری سهام و خصوصی‌سازی به افزایش راندمان و بهبود وضعیت این خودروسازی منجر شود. چرا دولت از شکست‌های قبلی خود در جریان واگذاری برخی شرکت‌های دولتی درس عبرت نمی‌گیرد تا با چشمانی باز اقدام به واگذاری سهام سایپا به اهلش کند؟

از طرف دیگر آیا قوه قضاییه و نهاد‌های نظارتی متوجه عواقب این تصمیم مبنی بر واگذاری سهام یک خودروساز بزرگ دولتی به محکومی که در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است، هستند؟

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->