سد طرق و دوستی مشهد در وضعیت قرمز قرار دارد (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) | حجم پرشدگی سد‌های کشور تنها ۴۳ درصد + جدول کم فروشی یا زیاد فروشی باعث شد فروشگاه‌های متخلف از طرح سامانه کالابرگ حذف شوند فرودگاه مهرآباد: هیچ پروازی در بازه زمانی ۱۲ شب تا ۴ صبح انجام نمی‌شود ترانزیت بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا از گمرک دوغارون به افغانستان قیمت جدید ارز اربعین اعلام شد (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) | زائران اربعین برای ۲۰۰ هزار دینار چقدر باید بپردازند؟ دسته چک اول افراد ۱۰ برگی شد | تغییر شرایط صدور دسته چک (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) درخواست برگزاری فوری جلسه شورای عالی کار | آیا حقوق کارگران ترمیم می‌شود؟ اجحاف در حق نیرو‌های شرکتی | یک مقام مسئول: دولت باید هر چه سریع‌تر برای تعیین تکلیف کارگران شرکتی اقدام جدی کند افزایش تقاضا برای دینار در بازار مشهد با نزدیک‌شدن به اربعین ۶ شرکت بورسی سود سهام عدالت را کامل ندادند حمایت ۲۷ همتی بانک‌ها از بازار سرمایه بیکاری جوانان در کشور عمان به مرز هشدار رسید انتقاد تند نماینده مجلس به بانک‌ها: ورشکستگی و نزول خواری؛ عارضه تاخیر در ارائه تسهیلات است قیمت بازار پژو ۲۰۷ اعلام شد آغاز ثبت‌نام خودروهای وارداتی از امروز ۱۱ مرداد ماه + لینک پیش‌بینی بورس یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ فعالیت فرودگاه مهرآباد ۲۴ ساعته شد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) چالش دوگانه بازار مسکن | مردم از قولنامه ها و مشاوران از قوانین گلایه دارند بررسی قیمت امروز گوشت و مرغ در مشهد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | ماهیچه گوسفندی کیلویی چند؟ پرداخت ۴۱ درصدی مطالبات گندمکاران خراسان رضوی ایران به ۲۰۰ هواپیمای فعال نیاز دارد | کاهش سن ناوگان هوایی به زیر ۲۸ سال رفع تداخلات اراضی در خراسان رضوی | تثبیت بیش از ۱.۷ میلیون هکتار اراضی ملی معادن خراسان رضوی در آتش کمبود سوخت شروع هفته با شدت‌یافتن عرضه‌ها در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) انتقاد استاندار خراسان رضوی از فرآیند‌های تخصیص ارز در کشور ارز اربعین امروز گران شد | افزایش قیمت دینار در مشهد (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) حراج شمش، فردا (۱۲ مرداد ۱۴۰۴) برگزار می‌شود | واریز یک میلیارد تومان، شرط شرکت در حراج شمش طلا قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۱ مرداد ۱۴۰۴) | دلار در نیمه کانال ۹۰ هزار تومان
سرخط خبرها

بهانه جدید خودروسازان مونتاژی برای دست کردن در جیب مردم | علت گرانی‌های اخیر خودرو چه بود؟

  • کد خبر: ۳۳۴۹۶۳
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۳
بهانه جدید خودروسازان مونتاژی برای دست کردن در جیب مردم | علت گرانی‌های اخیر خودرو چه بود؟
کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش اخیر قیمت خودرو بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های دولت باشد، ریشه در سیاست‌گذاری داخلی خود شرکت‌های خودروساز دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌های اخیر شاهد افزایش دوباره قیمت برخی خودرو‌های مونتاژی در بازار بوده‌ایم؛ افزایشی که از سوی خودروسازان به مسائل مالی از جمله «افزایش دیون دولت» نسبت داده می‌شود.

خودروسازان تلاش می‌کنند با نسبت‌دادن مشکلات به دولت، موج تازه‌ای از گرانی را توجیه‌پذیر کنند. کار به جایی رسید که حتی خریداران محصولات مدیران‌خودرو در این شرکت تجمع کردند و فعلاً معلوم نیست تعیین تکلیف این ماجرا به کجا خواهد رسید.

واقعیت این است که دولت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تلاش کرده با اختصاص منابع، تخصیص ارز نیمایی و حتی تسهیل واردات قطعه، فشار را از دوش صنعت خودرو بردارد. بسیاری از خودروسازان خصوصی و مونتاژکارها، بخش قابل توجهی از خودرو‌های تولیدی امسال را پیش‌فروش کرده‌اند یا از محل مطالبات دولتی، نقدینگی دریافت کرده‌اند. در واقع آنها محصول سال ۱۴۰۳ را با پول مردم و منابع عمومی می‌سازند، اما باز هم از «کمبود منابع» برای توجیه افزایش قیمت استفاده می‌کنند.

بهانه‌جویی مونتاژکاران

برخی شرکت‌های مونتاژکار که به اسم برند‌های لوکس، خودرو‌هایی با فناوری قدیمی را وارد خط تولید کرده‌اند، حالا با نوسان قیمت ارز، سود خود را در خطر می‌بینند و تلاش دارند با استناد به «دیون دولتی» بازار را آماده افزایش قیمت‌های جدید کنند. در حالی که طبق آخرین آمار، دولت تسویه بخشی از دیون سال گذشته را در سه‌ماهه اول امسال آغاز کرده و برای نیمه دوم ۱۴۰۴ نیز بودجه‌ای مشخص برای تسویه با صنایع پیش‌بینی شده است.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند افزایش اخیر قیمت خودرو بیش از آن‌که ناشی از سیاست‌های دولت باشد، ریشه در سیاست‌گذاری داخلی خود شرکت‌های خودروساز دارد؛ از قیمت‌گذاری غیرشفاف تا عرضه محدود و کنترل‌شده برای حفظ حاشیه سود. در چنین شرایطی، شاید وقت آن رسیده باشد که بخشی از شفاف‌سازی مورد انتظار، نه از دولت، بلکه از خودروسازان مطالبه شود.

چرا قیمت تمام‌شده خودروها، ترکیب هزینه‌های ارزی و ریالی و نحوه مصرف منابع دولتی به صورت شفاف منتشر نمی‌شود؟ آنچه مسلم است، دولت نه‌تنها مانعی برای تولید خودرو نیست، بلکه با وجود تنگنای بودجه‌ای، همچنان یکی از بزرگ‌ترین حامیان این صنعت است. اما حمایت بدون نظارت، تنها به سودجویی و بی‌انضباطی مالی دامن می‌زند؛ موضوعی که امروز در رفتار برخی از مونتاژکاران به‌روشنی دیده می‌شود.

نهاد‌های مختلف به این ماجرا وارد شده‌اند و اعلام کرده‌اند «حق با مردم است». سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان در واکنشی به طور ضمنی اعلام کرد که در پرونده گرانفروشی اخیر، «حق با مردم است» و خودرو‌هایی که موعد تحویل آنها سال ۱۴۰۳ بوده، اما تاکنون تحویل داده نشده‌اند، مشمول افزایش و تغییر هزینه‌های دیون دولتی نمی‌شوند. در پی این اعتراض‌ها، سازمان حمایت، مدیرانی را که به زعم این سازمان دچار تخلف شده‌اند، احضار کرد. از سوی دیگر، سازمان تعزیرات نیز اخیراً در اظهاراتی ضمن تأیید محق بودن مصرف‌کنندگان، عنوان کرده که شکایات مردمی در حال بررسی است.

در پایان آنچه روشن است، اینکه حمایت دولت از تولید نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق مصرف‌کننده باشد. اگر دیون دولتی وجود دارد، محل تسویه آن خزانه است، نه حساب مردم. در غیر این صورت، اعتماد عمومی به کل نظام تولید و فروش خودرو فرو می‌ریزد.

منبع: روزنامه ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->