سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

چانه زنی آزادپز‌ها بر سر قیمت نان

  • کد خبر: ۳۳۵۶۴
  • ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
چانه زنی آزادپز‌ها بر سر قیمت نان
پس از تعیین نرخ‌نامه مصوب برای نانوایی‌های نیمه یارانه‌ای از آبان سال ۱۳۹۸، دخل آن‌ها با خرجشان همخوانی ندارد
ملیحه فلاح/ شهرآرانیوز - اگر یادتان باشد نیمه‌های آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بود که نرخ جدید انواع نان از سوی اتحادیه صنف نانوایان مشهد و حومه اعلام شد و به دنبال آن قیمت نان برای نانوایی‌های دولتی افزایش، ولی برای آزادپز‌ها کاهش داشت. البته پیش از این نانوایی‌های آزادپز خودشان براساس هزینه تمام‌شده، نرخ نان را تعیین می‌کردند، اما تعلق گرفتن آرد نیمه‌یارانه‌ای به آن‌ها، دلیلی برای تعیین نرخ‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار و شکستن قیمت‌ها شد.
۵ روز بعد از این خبر در تاریخ ۱۹ آبان شهرآرانیوز در گزارشی با عنوان «داد آزادپزان از ارزانی نان!» و همچنین ۲۲‌مرداد در گزارشی با عنوان «ناگزیر از تخلف» و در ۲۲ مهر در گزارشی با عنوان «داغ گرانی نان روی دست مردم» به مسئله تعیین قیمت نان آزادپز‌ها پرداخته بود.
در آخرین گزارش رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به شهرآرانیوز گفته بود که با نانوایان معترض صحبت کردیم و قرار شد دغدغه‌های آن‌ها را به مسئولان مربوط منتقل کنیم. اما هنوز هم با گذشت چند‌ماه از گله و ناراحتی نانوایان کاسته نشده است.
 
 

هیچ‌کس به فکر ما نیست

«نرخ‌نامه‌ای که از آبان‌ماه به ما داده‌اند باعث ورشکستگی خیلی از نانوایی‌های آزادپز شده است.»، «ما آرد نیمه‌یارانه‌ای نمی‌خواهیم، همین بهانه‌ای شده است برای قیمت‌گذاری‌هایی که اصلا با خرج ما جور در نمی‌آید.»، «در قیمت‌گذاری‌های جدید اصلا به تورم و افزایش هزینه‌ها توجه نشده است، ما قبل از این هم در تأمین هزینه‌ها مشکل داشتیم، چه برسد به حالا.»، «از آبان‌ماه به امید تغییر این وضعیت به سختی ادامه دادیم، اما خیلی از همکاران ما برای ادامه مجبور به فروش ماشین یا سرمایه‌های دیگر خود شدند.»، «همه ما تحت فشار هستیم، اما هیچ‌کس به فکر ما نیست و برای ما کاری نمی‌کند.» این‌ها گوشه‌ای از سخنان چند نانوایی آزادپز در مشهد است که مدت‌هاست تکرار می‌شود.

یکی از نانوایان در گفتگو با شهرآرانیوز درباره هزینه‌های سرسام‌آور نانوایی‌ها می‌گوید: اجاره‌بهای نانوایی‌ها به دلیل اینکه باید مساحتی بالای ۹۰ متر داشته باشند بسیار بالا و از طرف دیگر مواد اولیه پخت نان مانند خمیرمایه، بهبود‌دهنده، شکر و روغن در همین یک سال اخیر ۲ تا ۳ برابر شده است، همه این موارد را به افزایش بهای آب، برق، گاز، بیمه و دستمزد کارگر اضافه کنید، آن وقت می‌بینید واقعا این نرخ‌نامه کفاف هزینه‌های ما را نمی‌دهد.

پوریا کوچک‌زاده با اشاره به افزایش دستمزد کارگر‌ها ادامه می‌دهد که هنوز خیلی از کارفرمایان نتوانسته‌اند دستمزد کارگر‌ها را افزایش دهند و این موضوع باعث افزایش فشار روی کارگران و به دنبال آن کارفرمایان است.
حالا هم هیچ‌کس پاسخ‌گوی فشاری که بر این قشر تحمیل شده نیست. از سال ۹۸ هنوز مشکل داریم و با گذشت یک سال و همه گرانی‌های ایجاد‌شده هنوز قیمت نان تغییری نکرده است. حتی برخی از نانوایی‌ها که قیمت خود را خیلی کم و در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش داده‌اند با جریمه‌های خیلی سنگین روبه‌رو شده اند و در این مدت هیچ‌کس کاری برای ما انجام نداده است.



آرد نیمه‌یارانه‌ای نمی‌خواهیم

سراغی هم از رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گرفتیم. مصطفی کشتگر در گفتگو با شهرآرا پس از تأیید سخنان همکاران خود اظهار کرد: از همان سال گذشته که اسم نیمه‌یارانه‌ای روی آزادپز‌ها گذاشته شد، مسئولان در سازمان بازرسی کشور ایراد گرفتند که با توجه به اینکه این نانوایی‌ها هم از یارانه گندم دولتی استفاده می‌کنند، قیمت نان در آن‌ها باید نرخ‌گذاری شود.
او این راهم گفت که آزادپز‌ها توقع زیادی ندارند، بلکه یک خواسته کاملا قانونی دارند و می‌گویند که ما با شرایط آزادپزی پروانه گرفته‌ایم و حتی در مناطقی برخوردار که هزینه‌ها بالاست سرمایه‌گذاری کرده ایم. همچنین نان عرضه‌شده در این نانوایی‌ها کیفیت بالاتر و متفاوت‌تری دارد. حالا اگر قرار است به دلیل آرد نیمه‌یارانه‌ای برای ما چنین نرخ‌نامه‌ای صادر شود، اصلا این آرد‌ها را نمی‌خواهیم.

او با بیان اینکه داشتن نرخ مشترک یک نانوایی در بولوار سجاد با نانوایی دیگر در بولوار طبرسی منطقی نیست افزود: کیفیت نان در نانوایی‌های آزادپز بالاتر است و قیمت نیز رقابتی است، می‌توان برای آن‌ها یک سقف قیمت در نظر گرفت که برای بازرسی نیز مشکلی وجود نداشته باشد.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در ادمه تأکید کرد که در صورت حذف این آرد و بازگشت قیمت‌گذاری در نانوایی‌های آزادپز به حالت قبل، تضمین می‌کنم افزایش نرخ چشمگیری اتفاق نخواهد افتاد، چون قیمت‌ها رقابتی است. همچنین برای تأیید این موضوع می‌توان به صورت پایلوت آرد نیمه‌یارانه‌ای را برای ۱۰۰ نانوایی حذف کرد و قیمت‌گذاری آن‌ها را به حالت قبل بازگرداند.

به گفته کشتگر امروز حدود ۱۱۵۰ نانوایی آزادپز در مشهد در کنار ۱۲۰۰ نانوایی دولتی فعالیت دارند، اما بسیاری از آزادپز‌ها این‌روز‌ها درخواست فروش پروانه خود را دارند، ولی به امید تغییر وضعیت به فعالیت ادامه می‌دهند.
 


فعلا تغییر نرخ نداریم

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی نیز دراین‌باره به شهرآرا گفت: تاکنون هیچ تصمیم جدیدی برای افزایش نرخ گرفته نشده است و طبق اعلام تهران فعلا بنا نیست نرخ‌ها تغییر کند.
به گفته علی غفوری‌مقدم گندمی که به صورت میانگین برای دولت بیش از ۲۵۰۰ تومان هزینه دارد با قیمت ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی‌های یارانه‌ای و با قیمت ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌های آزادپز قرار می‌گیرد.
او با تأکید بر اینکه از سال گذشته نانوایی‌ها به ۲ گروه یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای تقسیم شده‌اند و دیگر نانوایی آزادپز نداریم افزود: سال قبل از طرف کارگروه تنظیم بازار کشور و کارگروه گندم آرد نان تصویب شد که این نانوایی‌ها نیز باید نرخ‌گذاری شوند که طی جلساتی با اتحادیه صنف نانوایان و بررسی‌های فراوان این اقدام صورت گرفت و نرخ‌نامه تهیه شد.
 
او با بیان اینکه پیشنهاد اتحادیه نانوایان مبنی بر حذف گندم نیمه‌یارانه‌ای برای نانوایی‌های متقاضی و آزاد شدن نرخ آن‌ها از سوی تهران پذیرفته نشد افزود: «ما ۲ نوع آرد بیشتر نداریم یکی آرد حاصل از گندم ۹۰۰ تومانی و یکی هم آرد حاصل از گندم ۶۶۵ تومانی، بنابراین آرد آزاد و امکان فعالیت گروه سوم نیز وجود ندارد. حتی این کار ممکن است باعث خرید و فروش آرد یارانه‌ای یا نیمه‌یارنه‌ای در خارج از شبکه شود.»
غفوری‌مقدم گفت: طبق پیشنهادی که ما از قبل مطرح کرده بودیم و مورد تأیید کارگروه گندم آرد نان نیز بود قرار است که در آینده به تدریج به سمت رتبه‌بندی نانوایی‌ها حرکت کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->