پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

داد آزادپزان از ارزانی نان!

  • کد خبر: ۸۶۳۴
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۸
داد آزادپزان از ارزانی نان!
نانوایان آزاد‌پز مشهد در حالی به‌نرخ جدید نان اعتراض کردندکه مسئولان از کارشناسی بودن قیمت‌ها می‌گویند
لابد شما هم تصور می‌کردید با اعلام نرخ‌های جدید نان، باید برای خرید از نانوایی‌های آزادپز پول بیشتری بدهید. نانوا‌های آزادپز یا بهتر است بگوییم نیمه‌یارانه‌ای نیز مثل شما فکر می‌کردند. برای همین، با اعلام قیمت‌های جدید، وقتی دیدند نان‌سنگک از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان رسیده و قیمت نان لواش از ۴۰۰ تومان به ۳۵۰ تومان کم شده است، صدای اعتراضشان بلند شد. البته نان عراقی هم از این کاهش قیمت مستثنا نبوده و بر اساس قیمت‌های جدید، از ۱۰۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرده است. هرچند ابلاغ قیمت‌های جدید نان‌های نیمه‌یارانه‌ای به مذاق مصرف‌کننده خوش آمده، اسباب دلخوری نانوایان را فراهم کرده است. دیروز تعدادی از نانوایان با مراجعه به اتحادیه، به نرخ‌های جدید اعتراض کردند. آیا واقعا قیمت‌های جدید نان، نان آن‌ها را آجر کرده است؟
پیش از این شهرآرا در ۲۲ مرداد در گزارشی با عنوان «ناگزیر از تخلف» و در ۲۲ مهر در گزارشی با عنوان «داغ گرانی نان روی دست مردم» به مسئله تعیین قیمت نان آزادپز‌ها پرداخته بود.

گله نانوایان آزادپز
«هزینه اجاره ما به دلیل قرار داشتن در حاشیه خیابان‌های اصلی بسیار بیش از نانوایی‌های دولتی است.»، «سهیمه آرد ما محدودتر است. ما مجبوریم هزینه‌های خود را متناسب با آرد تخصیصی دربیاوریم.»، «با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، درآمد ما طوری شده است که در تأمین هزینه‌های کارگری با نرخ‌های گذشته دچار مشکل هستیم؛ چه برسد که بخواهیم قیمت‌ها را کاهش دهیم؟!»، «اگر قیمت‌های جدید را تغییر ندهند، مجبوریم تعطیل کنیم.» و «تورم پنجاه‌درصدی و کاهش قیمت؟» این‌ها بخشی از گله‌های نانوایان آزاد‌پز است که می‌‎گویند هرچند دولت به آن‌ها آردی با قیمت ارزان‌تر می‌‎دهد، بخش عمده‌ای از هزینه‌های آن‌ها شامل اجاره، حقوق، آب، برق و گاز و ... است. از این رو، مسئولان نباید آرد نیمه‌یارانه‌ای را بهانه‌ای برای سرکوب قیمت‌ها کنند. آن‌ها هم به کیفیت نان اشاره‌ای می‌کنند و می‌‎گویند کاهش اجباری قیمت‌ها به طور حتمی بر این مسئله تأثیر خواهد گذاشت.
رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در گفتگو با شهرآرا با تأیید اعتراضات نانوایان آزادپز گفت که آن‌ها به قیمت‌های اعلامی معترض‌اند و معتقدند که تداوم فعالیت برای آن‌ها ناممکن می‌‎شود. مصطفی کشتگر افزود: نانوایان آزادپز تأکید دارند که هزینه‌هایی مانند اجاره‌بها هزینه‌های آن‌ها را بسیار بیشتر از نانوایی‌های دولتی کرده است. از این رو باید نرخ نان با توجه هزینه‌های جانبی آن‌ها مصوب شود. وی بیان کرد: با نانوایان معترض صحبت کردیم و قرار شد دغدغه‌های آن‌ها را به مسئولان مربوط منتقل کنیم.

در تعیین قیمت‌ها مراعات آزادپز‌ها را کردیم
با این حال، یک مقام آگاه در اتاق اصناف درگفت‌وگو با شهرآرا از قیمت‌های جدید دفاع کرد و گفت برخی از این اعتراضات به دلیل زیاده‌خواهی صورت می‌‎گیرد. این مسئول با بیان اینکه قیمت‌های جدید نان به صورت دقیق و بعد از آنالیز قیمتی تصویب شده است افزود: طبق آنالیز انجام‌شده مشخص شد هزینه نان سنگک نانوایی‌های آزاد‌پز ۲۰۰ تومان گران‌تر از نانوایی‌های دولتی است. با برآورد‌های صورت‌گرفته، به قیمت ۱۲۰۰ تومان برای سنگک رسیدیم. با این حال، از آنجا که آزادپز‌ها ممکن است به دلیل استقرار در حاشیه خیابان‌های اصلی هزینه اجاره بیشتری داشته باشند، ۲۰۰ تومان هزینه بیشتری برای قیمت نان در نظر گرفته و در نهایت، مبلغ ۱۴۰۰ تومان برای سنگک تصویب شد. وی ادامه داد: در همان زمان، برخی از کارشناسان در کارگروه آرد و نان به همین ۲۰۰ تومان معترض بودند، اما ما به دلیل عرضه مناسب نان در مشهد که شهری زیارتی و زائرپذیر است، سعی کردیم دغدغه نانوایان آزادپز را بیشتر در نظر بگیریم. وی با بیان اینکه برخی از نانوایی‌های آزادپز تا پیش از این گران‌فروشی می‌‎کردند گفت: پیش از این، برخی از نانوایی‌های آزادپز به بهانه هزینه‌ها علاوه بر گران‌فروشی، کم‌فروشی نیز می‌‎کردند. با تصویب قیمت‌های جدید و تشدید نظارت‌ها، دیگر امکان چنین تخلفاتی از این‌ها گرفته شده است. حالا آن‌ها به این مسئله معترض هستند.

تصویب قیمت نان با احتساب هزینه سربار
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی هم از قیمت‌های جدید نانوایی‌های آزاد‌پز دفاع کرد و گفت: قیمت‌های جدید با احتساب هزینه‌های اضافی این نانوایی‌ها محاسبه شده است. علی غفوری‌مقدم گفت: پیش از این، در مشهد ۲ گروه نانوایی آزادپز و دولتی داشتیم. با این حال، از اواخر سال گذشته، نانوایی‌های آزادپز مشمول دریافت آرد یارانه‌ای شدند. در نتیجه آن‌ها به نانوایی نیمه‌یارانه‌ای تغییر وضعیت داده‌اند. بر اساس قانون، به هر کالایی که یارانه تعلق بگیرد مشمول قیمت‌گذاری دولتی می‌شود. از این رو، نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای مشمول قیمت‌گذاری شدند. وی ادامه داد: در حال حاضر دولت گندم را کیلویی ۱۸۵۰ تومان می‌خرد و با هزینه‌های جانبی، مانند حمل‌و‌نقل، این رقم به ۲۰۰۰ تومان افزایش می‌یابد. با این حال، دولت آرد نانوایی‌های دولتی را با گندم ۸۱۵ تا ۸۳۰ تومان و نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای را با گندم ۱۱۷۰ تا ۱۲۳۰ تومان تأمین می‌کند. این ارقام نشان می‌دهد که دولت یارانه زیادی به گندم و آرد تخصیص می‌دهد. همین مسئله ضرورت نظارت بر این بخش را مضاعف کرده است. وی بیان کرد: نانوایی‌های آزادپز تا پیش از این آرد مورد نیازشان را خود خریداری می‌کردند، اما اکنون به دلیل برخورداری از یارانه، باید به گونه‌ای قیمت‌گذاری شوند که هم‌زمان دغدغه‌های مردم و نانوایان در آن لحاظ شود. بر این اساس، در جلساتی که در ماه‌های گذشته برگزار شد، سعی کردیم این مسئله را لحاظ کنیم. غفوری‌مقدم با بیان اینکه به این مسئله آگاه است که هزینه‌های نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای بیش از دولتی است افزود: قیمت‌های جدید نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای با لحاظ هزینه‌های سربار آن‌ها تصویب شده است. به عنوان مثال، نان سنگک ۴۰۰ تومان گران‌تر از نانوایی‌های دولتی تصویب شد. وی بیان کرد: پیش از این، برخی از نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای نان سنگک را ۱۵۰۰ تومان و با افزودن کنجد ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌کردند، اما اکنون موظف‌اند نان ساده را با قیمت مصوب عرضه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->