
به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر مهدی نویدادهم در نشست هماندیشی فعالان و جهادگران عرصه آموزش در مناطق محروم با بیان اینکه امروز بیش از یکسوم مدارس کشور به همت خیرین ساخته شده است گفت: در غیر این صورت ما همچنان با مدارس چندنوبته دست و پنجه نرم میکردیم.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش اکنون با چالش جدی کیفیت آموزشی و عدالت در دسترسی به آموزش مواجه است، پیشنهاد کرد همانگونه که مشکل فیزیکی مدارس با مشارکت مردم حل شد، میتوان از ظرفیت خیرین برای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی نیز بهره گرفت.
مشاور وزیر آموزشوپرورش، با اشاره به تجربیات سه دهه اخیر در حوزه مدرسهسازی اظهار کرد: حدود ۳۰ سال پیش در همین ساختمان و مجموعه سازمان نوسازی، بحثی مطرح شد که با توجه به نیاز فزاینده آموزشوپرورش به فضای فیزیکی و رشد جمعیت دانشآموزی، چگونه میتوان با منابع محدود این نیاز را پاسخ داد؟.
وی با بیان اینکه نتیجه آن جلسات این شد که جریانی تحت عنوان خیرین مدرسهساز پایهگذاری شد تا با مشارکت مردم، مشکل فضای فیزیکی آموزشوپرورش حل شود ادامه داد: خوشبختانه مردم نیز با تمام توان لبیک گفتند و امروز بیش از یکسوم مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شدهاند.
وی با بیان اینکه اگر این مشارکت نبود، قطعاً امروز با کلاسهای چند نوبته و حتی چهار یا شش نوبته روبهرو بودیم عنوان کرد: تجربه گذشته نشان داد که مشارکت مردمی میتواند گرهگشای آموزشوپرورش باشد.
مشاور وزیر آموزشوپرورش، به موضوع کیفیت آموزشی اشاره کرد و گفت: اکنون با پدیده تلخ دیگری مواجه هستیم؛ وجود مدرسه، مدیر و دانشآموز، اما نبود کیفیت. علیرغم تمام تلاشها و زحمات معلمان و مدیران، خروجی سیستم آن چیزی نیست که انتظار میرود.
وی به برخی آمارهای نگرانکننده اشاره و اظهار کرد: در آزمونهای نهایی، نمرات دانشآموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری در همین حدود است؛ این فقط زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است.
وی با بیان اینکه در آزمون بینالمللی تیمز و پرلز حدود ۴۰ درصد از دانشآموزان ابتدایی، مهارتهای پایهای خواندن و نوشتن را به حد استاندارد ندارند، با اشاره به وضعیت ریاضی دانشآموزان گفت: سال گذشته نمره ریاضی دانشآموزان شرکتکننده در آزمون دانشگاه صنعتی شریف حدود ۶ یا ۷ بود که در رسانهها نیز بازتاب وسیعی داشت.
وی همچنین با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی افزود: تفاوت معناداری بین استانها، مناطق مختلف، و مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد که نمود آن در نتایج کنکور، پذیرش در رشتههای برتر، و مدارس سمپاد دیده میشود.
نوید ادهم با اشاره به فعالیتهای کمیسیون یاری گفت: کمیسیونی راهاندازی کردیم که به موضوع کیفیتبخشی در آموزشوپرورش میپردازد. در این کمیسیون با حضور جمعی از اساتید، خیرین و کارشناسان، اقدامات متعددی آغاز شده است.
وی افزود: برگزاری دورههای توانمندسازی معلمان و مدیران در استانهای مختلف، مانند سیستان و بلوچستان، برای ارتقاء مهارتهای تدریس، یکی از اولویتهاست. توسعه کتابخانههای مدارس و آموزش مهارت خواندن به معلمان دوره ابتدایی برای ارتقاء سواد پایه نیز در حال اجراست.
ادهم اظهار کرد: گسترش پیشدبستانی و پیوند مدارس توانمند با مدارس مناطق نیازمند از دیگر محورهای مهم کاری ماست.
نوید ادهم با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ وزارت آموزشوپرورش با استفاده از ۲۰ شاخص، ۴۴۹ منطقه آموزشی کشور را رتبهبندی کرد که از این میان، در آن زمان ۶۰ منطقه زیر میانگین کشوری قرار داشتند ادامه داد: اکنون با بررسی جدید، این عدد به حدود ۱۰۰ منطقه رسیده است.
وی با بیان اینکه برای ارتقاء این مناطق، نیازمند مشارکت همهجانبه مردم، خیرین و گروههای جهادی هستیم گفت: مدرسهسازی مترادف با ساخت ساختمان نیست. مدرسه یعنی ساختمان، معلم، دانشآموز، مدیر، محتوای درسی، نظام تعلیم و تربیت که باید این نگاه را در جامعه گسترش دهیم.
وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس میداندار ساخت فضاست اظهار کرد: در حوزه کیفیت، میداندار باید وزارت آموزشوپرورش باشد. خیرین هم باید در این بخش نقشآفرینی کنند.
مشاور وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه امروز آرامش نسبی در حوزه فضای فیزیکی داریم، اما بحران کیفیت و عدالت آموزشی، نیازمند تصمیم و اقدام ملی است عنوان کرد: از همینجا دست یاری بهسوی خیرین، نهادهای مردمی و نیروهای جهادی دراز میکنیم تا نسل آینده را نجات دهیم.
منبع: ایسنا