بهنام خیاط در گفتوگو با شهرآرانیوز، درخصوص آسفالت معابر شهری در مشهد، اظهار کرد: در مشهد، حدود ۴۵ میلیون مترمربع سطح معابر آسفالتشده داریم که هر سال به این عدد افزوده میشود. روند حذف معابر خاکی سالیانه با آسفالت حدود ۳۰۰ هزار مترمربع از معابر خاکی ادامه دارد و به شکل مستمر پیگیر تکمیل و روکش این معابر هستیم.
وی افزود: طبق آخرین آمار، اگر ما سالانه ۳ میلیون مترمربع روکش آسفالت انجام دهیم، هر ۱۵ سال (معادل عمر مفید آسفالت) یکبار کلیه معابر شهر نوسازی میشود. در سالهای اخیر به دلیل مسائل تأمین قیر، خرید از طریق بورس و مشکلات نقدینگی، این هدف محقق نشد؛ حتی سال ۱۴۰۲ مجموع آسفالت معابر به عددی کمتر از یک میلیون مترمربع رسید؛ حدود ۸۰۰ هزار مترمربع، که نسبت به برنامه، عقبماندگی محسوب میشود.
مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد تأکید کرد: بر اساس هدفگذاری انجامشده و تأکید شورای اسلامی شهر و شهردار محترم برای جبران این عقبماندگی، وعده انجام روکش و بهسازی معابر به میزان ۴ میلیون مترمربع در سال گذشته اعلام شد.
خیاط گفت: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا امروز، بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع روکش و بهسازی انجام گرفته که یک رکورد بیسابقه در مشهد است. انشاءالله تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ به وعده ۴ میلیون مترمربع خواهیم رسید.
وی با اشاره به برنامه سال آینده اظهار کرد: کمیسیون عمران و حملونقل شورا و شهردار مشهد، در سال ۱۴۰۴ تکلیف ۵ میلیون مترمربع آسفالت را مشخص کردند. با تحقق این هدف، عقبماندگی سالهای قبل جبران خواهد شد و نهضت آسفالت با سرعت بیشتری دنبال میشود. چنانچه این روند ادامه یابد، طی فقط دو سال معادل نزدیک به ۲۰ درصد مجموع سطح آسفالتی شهر، یعنی حدود ۹ میلیون مترمربع، بهسازی و روکش خواهد شد.
وی درباره اولویتبندی معابر جهت روکش و ترمیم گفت: اصلیترین اولویت، رسیدگی به معابر بزرگراهی بوده که در شأن زائران و مجاوران و نام شهر امام رضا(ع) است. پس از آن معابر شریانی درجه یک و دوم و درنهایت معابر فرعی و دسترسی در اولویت قرار گرفت. در سال جاری سعی میشود تا پس از انجام پروژههای اصلی، آسفالت بهسمت محلات و معابر دسترسی و فرعی سوق داده شود تا تمامی شهروندان از مزایای این طرح که هدف آن شهر هموار است، بهرهمند شوند.