به گزارش شهرآرانیوز، نیسان آریا که در کلاس کراساورهای سایز متوسط قرار دارد در مدل Performance توانایی تولید ۳۸۹ اسب بخار نیرو را داشته و برد حرکتی آن معادل ۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ است.
نیسان آریا رقیب مستقیم تسلا مدل Y، فولکس واگن ID ۴، بی ام و IX۳ و... خواهد بود که طبق گفته نیسان به پیشرفتهترین فنآوریهای این شرکت به علاوه سطح جدیدی از هندلینگ در یک کراس اور برقی مجهز است.
این خودرو اولین محصولی است که بر پایه پلت فرم CMF-EV ساخته شده است. این پلتفرم به گروههای بزرگ خودروسازی رنو، نیسان، میتسوبیشی تعلق دارد.
نیسان آریا در ۵ نسخه متفاوت عرضه خواهد شد. مدل تک موتور که موتور برقی در محور عقب قرار دارد و مدل مجهز به دو موتور که بر روی هر دو محور موتور الکتریکی قرار گرفته و نیرو را به هر چهارچرخ ارسال میکند. همچنین امکان انتخاب بسته باتری با ظرفیت ۶۳kWh و ۸۷kWh نیز وجود دارد.
مدل تک موتور با بسته باتری به ظرفیت ۶۳kWh توانایی تولید ۲۱۵ اسب بخار نیرو و برد حرکتی برابر با ۳۶۰ کیلومتر را دارد.
مدل تک موتور با بسته باتری به ظرفیت ۸۷kWh توانایی تولید ۲۳۹ اسب بخار نیرو و برد حرکتی برابر با ۵۰۰ کیلومتر را دارد. حداکثر گشتاور هر دو مدل برابر با ۳۰۰ نیوتن متر است. این دو مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۷.۵ ثانیه زمان احتیاج دارند و حداکثر سرعت آنها نیز برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
مدل مجهز به دو موتور که e-۴orce نام دارد توانایی انتقال قدرت به هر چهارچرخ را داراست و از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک نیسان GT-R برای طراحی آن کمک گرفته شده است.
برای این که تجربه رانندگی با این کراساور در بهترین حالت ممکن باشد نیسان از موتور برقی عقب نیز برای بازیابی انرژی جنبشی سیستم ترمز استفاده کرده است.
مدل چهارچرخ متحرک آریا با بسته باتری به ظرفیت ۶۳kWh توانایی تولید ۲۷۵ اسب بخار نیرو و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و برد حرکتی آن به ۳۴۰ کیلومتر میرسد.
مدل Standard مجهز به باتری با ظرفیت ۸۷kWh نیز توانایی تولید ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و برد حرکتی آن به ۴۵۸ کیلومتر میرسد.
مدل پرچمدار نیسان آریا Performance از باتری با ظرفیت ۸۷kWh و موتوری با حداکثر قدرت ۳۸۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر کمک میگیرد و برد حرکتی آن نیز برابر با ۴۰۰ کیلومتر است. این مدل برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۵.۱ ثانیه زمان احتیاج دارد. حداکثر سرعت آن نیز برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
نیسان به گونهای بسته باتری و متعلقات آن را در کف خودرو جایگذاری کرده است تا تقسیم وزن آن به صورت ۵۰:۵۰ باشد. همچنین نیسان آریا به سیستم تک پدال شرکت نیسان موسوم به e-Pedal که پیش از این در مدل لیف دیده بودیم مجهز است تا امکان رانندگی در این خودرو تنها با یک پدال گاز فراهم شود.
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور نیسان آریا به ترتیب برابر با ۴۵۹۵، ۱۸۵۰، ۱۶۶۰ و ۲۷۷۵ میلی متر است.
از نظر ابعاد نیسان آریا مشابه با محصول آینده فولکس واگن یعنی ID ۴ است. همچنین وزن نیسان آریا بسته به مدل و سطح تجهیزات بین ۱.۸ تا ۲.۳ تن است.
در بخش جلو شاهد زبان طراحی جدید محصولات نیسان که به صورت یک الگوی سه بعدی است هستیم. در بازارهای که اجازه نمایش الگوی سه بعدی به نیسان داده شده است آرم نیسان به کمک ۲۰ LED دارای نور پس زمینه خواهد بود.
در نمای جانبی و سقف ستون خودرو همانند یک کمان کشیده به نظر میرسد و خط شانهای نیز دقیقا در بخش بالایی دستگیره درب کار شده و دور تا دور خودرو میچرخد و در بخش عقب نیز شاهد کار شدن چراغ یک تکه در سرتاسر عرض خودرو هستیم. ستون C و بال عقب نیز مجهز به یک نوار چراغ ترمز باریک است.
نیسان آریا با چرخهای ۱۹ و ۲۰ اینچی عرضه میشود و مجهز به تعلیق مولتی لینک در محور عقب است.
در داخل اتاق نیز از زبان طراحی مینیمالیستی استفاده شده و به همین دلیل کابین تقریبا عاری از هرگونه دکمه فیزیکی بوده و جای آن از کلیدهای حساس به لمس استفاده شده است. در کنار دست راننده جعبه ذخیره سازی تاشو قرار دارد. نیسان از صندلیهای باریک موسوم به “Zero Gravity” در این مدل استفاده کرده است. همچنین دو صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی چسبیده بهم تمامی نیازهای راننده و سرنشینان را مرتفع میسازد.
به علاوه یک صفحه نمایش هدآپ دیسپلی تمام رنگی نیز برای راحتی هرچه بیشتر راننده در این خودرو تعبیه شده است.
نیسان آریا به پیشرفتهترین سیستم کمک راننده نیسان موسوم به ProPilot مجهز است که توانایی نگه داشتن خودرو به صورت خودکار را بین خطوط دارد و سیستم اختصاصی ایمنی فعال نیسان نیز به صورت استاندارد در تمامی مدلهای آریا موجود است.
باتریهای نیسان آریا با سه نوع شارژر ۷.۴ کیلوواتی خانگی، ۲۲kW سه فاز و شارژر سریع ۱۳۰kW شارژ میشود.
منبع:autocar