به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا امامقلی دبیر اولین دوره جشنواره بازیستا با اشاره به این موضوع که قزوین اولین استانی بود که به عنوان دبیرخانه جشنواره شناخته شد، گفت: ما به بازی به عنوان سرگرمی نگاه نکردیم و از ابتدا کنشگری میکنیم. هسته اصلی بازیستا نوجوانان بودند. نوجوانانی که از مساجد و محلات قزوین این کار را آغاز کردند و در ادامه به همت نوجوانان سراسر کشور این رویداد را رقم زدند.
وی افزود: نزدیک به سه هزار اثر به دبیرخانه جشنواره بازیستا ارسال شد که از این میان ۳۸ هزار نفر با ۴۴۴ گروه ثبت نام کرده بودند. در نهایت ۱۵ بازی رومیزی و ۷ بازی محیطی و اتاق فرار به مرحله نهایی راه یافت.
دبیر اولین رویداد جشنواره بازیستا گفت: شکل مثلث پیشرفت بازیستا طی دو سال شکل گرفت. یک ضلع آن پژوهش، ضلع دیگر نقد وضع موجود و ضلع سوم ترسیم آینده بود. به واسطه این شکل مثلث پیشرفت بازیستا مراتب رشد را از ایده اولیه بازی تا به مدل خلق شده کوچک بازی رسیدیم.
وی ادامه داد: دیکته نانوشته بیغلط نمیشود. شاید در این دوره اتفاقات ناخوشایندی را شاهد بودیم که که البته معتقدیم گذشته چراغ راه آینده است.
امامقلی گفت: امروز اولین رویداد ملی بازینامه نویسی نوجوانان به پایان میرسد، اما مسیر پیشرفت، تولید و خلق ادامه دارد.
وی افزود: طی این دو روز و در نشست با شما متوجه شدم که نگاهتان به آینده خوب است و آینده را ساختنی میبینید. این نوع نگاه شما به ما انگیزه میدهد.
دبیر اولین رویداد جشنواره بازیستا گفت: امیدواریم حمایت مسئولان این رویداد ادامه داشته باشد. بازیهای محیطی و رومیزی که در عرصه تولید بازی مورد تغافل باقی مانده است، وارد زیست بوم شود.
در ادامه سیدامیر جاوید قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بین الملل در خطاب به نوجوانان گفت: شما نوجوانان در نقطه اثرگذاری ایستادهاید. شاید این پرسش در ذهنتان قرار بگیرد که در کجای جنگ ایستادهاید و چه اثری میتوانید داشته باشید که البته این پرسش ما بزرگترها هم است. باید بگویم همین کاری که شما در بازیستا انجام میدهید، باور کنید میتوانید گرههای اساسی را در جنگهای پیش رو حل کنید، جنگهایی که لاجرم با آن روبهرو خواهیم شد.
وی افزود: سناریوهای ما در جنگهای پیش رو، سناریوی تخت است. ما نتوانستیم با گذر زمانه سناریو را از حالت تخت خارج و موقعیتهای جنگ را پیشبینی کنیم و در مورد آن حرف بزنیم و ایدههای پیش رو را در مقابل تصمیم گیران قرار بدهیم.
قائم مقام رئیس حوزه هنری در امور بینالملل گفت: بازی امکان بزرگی است که شما نوجوانان میتوانید موقعیتهای مختلف را در لایههای مختلف جنگ تغییر دهید. باور کنید جنگ پیش از ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۴ آغاز شد و ما زیر بمباران کارهای رسانهای، هنری، فرهنگی و اجتماعی دشمن بودیم. فقط گلوله باعث شد صورت تصاویر و شهدا را بیشتر درک کنیم. شما نوجوانان میتوانید خط را بشکنید و کاری کنید که نوجوانان و هم نسلهای شما این مسیر را با تمام جزئیات بشناسند. شما باید رژیم صهیونیست و آمریکا را بشناسید.
وی ادامه داد: شما نوجوانان با بازیهایی که طراحی میکنید، سناریوها را پیش برادران نظامی قرار دهید. همه چیز آینده کشور از جمله صلح، جنگ و سرنوشت در دستان شماست. ما سعی میکنیم خودمان را به روز نگهداریم، اما مغزمان ۴۴ ساله و بالاتر است. سعی میکنیم خود را به شما نزدیک کنیم. اما ذهن شما پویا، فعال و به روز است. شما چیزهایی را میتوانید کشف کنید که فرد دیگری نمیتواند.
جاوید گفت: بازی امکان بزرگی است و قدر خود و کارهایی که در این حوزه انجام میدهید را بدانید. شما میتوانید مسائل کشور را حل کنید و در کنارش تفریح هم کنید. شما تولید فکر و ایده میکنید. امیدواریم از این فکر و ایدهتان در شرایطی برای حل مشکلات کشورتان استفاده کنید. همه شما سردار هستید. همه شما نوجوانان قهرمانید و مدل قهرمانیهای شما متفاوت است. بزرگ فکر کنید و بازیهای بزرگی را طراحی کنید و بازیهای بزرگ را تغییر دهید.
وی افزود: با ایدههای بزرگ و اساسی و مؤثر و عمیق خود و شرایط کشور را در منطقه تغییر دهید. چشم امید کشور به شما و نسل شماست. شهدای جنگ ۱۲ روزه به ما دین دارند و به شما بیشتر دین دارند، چون شهدا هم نسل شما بودند. آنها هم برای شما دعا خواهند کرد.
در ادامه علی جانباز رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: در حوزه هنری کودک و نوجوان تحت عنوان امید، رویداد بازیستا را برگزار کردیم و مسئله بازی را از چند جهت مورد توجه قرار دادیم. بازی رومیزی از دسته مسئله سرگرمی است که برای ما ارزشآفرینی دارد. ما در بحث سرگرمی دچار چالشهای تربیتی و هویتی هستیم. بازی رومیزی چرخشی تحولآفرین است.زیرا ما زیرساختهای فنی، بازینامه نویسی، گرافیک، تصویرسازی و چاپ و بسته بندی خوبی داریم.
وی افزود: شاید در حوزه بازیهای آنلاین نتوانستهایم موفق باشیم که انشالله بازیستای آنلاین را در دورههای بعدی برگزار خواهیم کرد.
رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: بازی رومیزی و بازی ویدئویی چندین دسته هنری را همچون سینما در برمیگیرد تا به مصرف عمومی برساند. حوزه هنری به جهت اینکه خاستگاه هنری و فرهنگی است میتواند در این عرصه اثرگذار و کمک کننده باشد.
وی افزود: در حوزه صادرات به کشورهای منطقه میتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم. اگر کشور همسایه در بحث کمیک فعال است ما میتوانیم سرمایهگذاری خود را در منطقه به سمت بازیهای رومیزی سوق دهیم.
جانباز گفت: بازیستا قرار است با نگاه رشد برای جوانان باشد و به آنها در تولید، توزیع و پخش کمک کند. معتقدم جدیتی که شما نوجوانان دارید میتواند سبب حل مسائل جدی باشد. اگر موضوعی را به صورت جدی دنبال کنید، میتوانید موفق شوید. مهمترین ویژگی این نسل را میتوان جدی بودن دانست. شما به مسائل جدی و واقعی نگاه میکنید در حالی که نسل دهه ۶۰ آرمانخواه است. جدی گرفتن هر مسئلهای جدی گرفتن حل مسئلههاست.
وی ادامه داد: به شما نوجوانان توصیه میکنم که قدر هیئت داوران و منتورها را بدانید و ارتباطتان را با آنها قطع نکنید. فکر نکنید اگر امروز جوایزی دریافت کردید تنها برای خودتان است بلکه این جایزه برای شما، هیئت داوران و منتورها، عوامل مجموعه شبکه بازیستاست. ارتباطاتتان را قطع نکنید و ادامه دهید و از آنها برای ادامه کارتان مشورت بگیرید. دست به دست هم دهید تا مسئله سرگرمی را در ایران حل کنید. این مسئله حتی برای بزرگترها هم ناشناخته است.
بیانیه هیئت داوران نخستین رویداد ملی بازی نامه نویسی نوجوانان (بازیستا) به شرح ذیل است؛
«به نام خداوند پاکیها و زیباییها.
بیانیه هیئت داوران اولین رویداد ملی بازیستا رویداد دانشآموزی بازینامه نویسی و طراحی بازیهای رومیزی و محیطی و اتاق فرمان.
نزدیک به دو سال از شروع این مسیر هیجانانگیز میگذرد. شاید آنقدر این مسیر طولانی شده که لازم است قبل از هر صحبتی از صبوری و همراهی شما عزیزان تقدیر شود. از شما دانشآموزهایی که حتی بعضی از شما الان دیگر دانشآموز نیستید و خیلی جالب است که یک سری از شما دانشجو شدهاید و یک سری سرباز.
اما باور داریم صبوری بخشی از راه تکامل و بزرگ شدن است و این صبوری به اینکه الان اینجا دور هم از دستاوردهایمان میگوئیم و لذت میبریم از این همه توانمندی میارزد.
این رویداد با خیال و خلاقیت دانشآموزان آغاز شد و حالا به نقطهای رسیده است که میتوانیم بگوییم این رویداد چیزی فراتر از یک مسابقه بود. مسیری که در آن یاد گرفتیم چطور بهتر فکر کنیم و از تک تک لحظاتمان نهایت بهره را ببریم.
در طول این مدت بازیهای به دستمان رسید که واقعاً غافلگیرمان کرد. ایدههای ناب، طرحهای فکر شده و روایتهایی که از ذهن جوان، اما درخشان بیرون آمده خیلی وقتها وسط داوری لبخند میزدیم یا مکث میکردیم، چون مشخص بود پشت هر بازی کلی فکر تلاش و دغدغه وجود داشته است.
داوری میان این تعداد اثر خوب آسان نبود. بارها میان انتخابها دو دل شدیم، نشستیم و حرف زدیم، کلی بحث کردیم و دوباره بررسی کردیم. تا جای ممکن عادلانه با دقت نگاه کنیم، اما راستش را بخواهید برای ما همه شما چه آنهایی که برگزیده شدند و چه آنهایی که اسمشان میان برندهها نیست، برندهاید. چون کسی که از ذهن و دلش بازی میسازد، یعنی جرأت تجربه کردن دارد. یعنی دنبال گفتوگو با دیگران است. یعنی باور دارد که میتواند چیزی رو بسازد که دیگران از آن لذت ببرند و این خودش ارزش بزرگی است.
از روز اول گفتیم و باز هم تکرار میکنیم، لذت بردن و یاد گرفتن از مسیر خودش موفقیت و پیروزی است و خوشحالیم و افتخار میکنیم که کنار این همه قهرمان بودیم.
در آخر از همه شما صمیمانه ممنون هستیم. از دانش آموزانی که با شور و شوق وارد این مسیر شدند. از مربیهایی که همراه و پشتیبان بودند. از خانوادههایی که با حمایت انگیزه دادند و از برگزارکنندگان که با زحمت بیوقفهشان این فضا را ممکن کردند. به همه شما تبریک میگوئیم. این تازه شروع مسیر با احترام و دلگرمی هیئت داوران اولین رویداد ملی بازیست.»
این رویداد ۳۸۲۰ شرکتکننده و ۴۴۴ گروه داشت که از این میان، ۲۴۹ طرح بازی به مرحله داوری راه یافتند. ۱۵ بازی رومیزی و ۹ بازی محیطی-اتاق فرار به مرحله فینال اولین دوره رویداد ملی بازینامهنویسی «بازیستا» راه یافتهاند. این فینالیستها از ۱۰ استان شامل قزوین، یزد، گیلان، قم، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، سمنان و تهران بودند.
منبع: مهر