به گزارش شهرآرانیوز، حمل ونقل عمومی نه تنها یک خدمت شهری بلکه یکی از ارکان اصلی کیفیت زندگی شهروندان است. کوچکترین تغییر یا نقص در این حوزه، اثر مستقیم بر رفاه و آرامش مردم دارد. در هفتههای گذشتـــه، مســـافــــــران خـــط ۱۰۴۳ پایانه شهید هاشمی نژاد مشهد گلایههایی مطرح کردند. حذف بخشی از صندلی مینی بوسهای در نظرگرفته شده برای این مسیر یکی از موارد پرتکرار بود. به همین منظور، خبرنگار ما با حضور میدانی در این پایانه، نیم روزی همراه مسافران این خط شد تا از نزدیک با مسافران این خط گفتوگو کند.
از پایانه شهید هاشمی نژاد همراه با تعدادی از مسافران منتظر آمدن مینی بوس این خط میشویم. تعداد مسافران منتظر حدود ۸ یا ۹ نفر است. با آمدن مینی بوس و سوار شدن اولین نکتهای که به چشم میآید کمبود یک ردیف صندلی داخل مینی بوس است. تغییری که به گفته برخی رانندگان با هدف جابه جایی بیشتر مسافران انجام شده است، اما بازخورد شهروندان نشان میدهد که این اقدام بیش از آنکه به بهبود خدمات کمک کند، سبب ایجاد نارضایتی شده است.
آقای سالمندی که هر روز از این مسیر استفاده میکند، میگوید: من هر روز با این خط رفت وآمد دارم. وقتی صندلیها را برداشتهاند، مجبورم کل مسیر را ایستاده طی کنم. با زانوهای دردناک، واقعا سخت است. حتی چند بار نزدیک بود تعادلم را از دست بدهم.
یک خانم نیز گلایه خودش را این طور بیان میکند: گاهی خانمهای باردار یا بچه بغل وارد میشوند و هیچ صندلی خالی پیدا نمیکنند. حذف صندلیها کار را برای قشر آسیب پذیر خیلی سخت کرده است.
یکی از کارمندان که مسیر کاری خود را روزانه با این خط طی میکند نیز نقدش از این قرار است: این خط طولانی است و بیشتر مسافران بعد از یک روز کاری خسته هستند. ایستادن طولانی، مخصوصا در ترافیک، واقعا فشار زیادی به بدن وارد میکند.
از دیگر نکاتی که در مشاهدات نیم روزی با مسافران خط ۱۰۴۳ میتوان اشاره کرد نبود میله ایستادن است. از میان چند مینی بوسی که همراه مسافران شدیم برخی از مینی بوسهای خط ۱۰۴۳ بدون میله مخصوص ایستادن مسافران بود، موضوعی که خطر زمین خوردن و آسیب را به ویژه در ساعات شلوغی افزایش میدهد.
یک جوان دانشجو در این باره میگوید: وقتی راننده ترمز میزند و هیچ میله ایستادنی وجود ندارد، همه روی هم میافتیم. مخصوصا وقت شلوغی این وضعیت خیلی خطرناک میشود.
یک آقای میان سال نیز در این باره این تأکید را دارد: برای حفظ تعادل مجبوریم به صندلیها یا شیشهها تکیه بدهیم. نبود میله ایمنی برای سالمندان یا بچهها ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.
یک خانم خانه دار نیز تجربه شخصی خود را بیان میکند: بارها دیدهام که مسافران در پیچها و ترمزهای ناگهانی زمین خوردهاند. نبود میله باعث میشود کسی نتواند خودش را نگه دارد.
یکی دیگر از مشکلاتی که در بازدید میدانی به چشم آمد، وضعیت نامطلوب تهویه مینی بوسها بود. در روزهای گرم تابستان، بسیاری از وسایل نقلیه این خط با کولرهای خاموش تردد میکنند و رانندگان تنها به باز گذاشتن پنجرهها بسنده کردهاند. یکی از مسافران جوان میگوید: وسط تابستان، کولرها خاموشاند و فقط پنجرهها باز است. وقتی مینی بوس شلوغ میشود، هوا اصلا جریان ندارد و نفس کشیدن سخت میشود.
یک آقای بازنشسته نیز میگوید: گرما برای ما سالمندان آزاردهندهتر است. چند دقیقه که داخل مینی بوس میایستی، انگار داخل سونا هستی. با این شرایط، مسیر طولانی واقعا طاقت فرساست.
در پی این گزارش، عباس اتحادی، مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد، در پاسخ میگوید: در خط ۱۰۴۳ دو نوع مینیبوس (آرین و هیوندا) در حال خدمات دهی به شهروندان است.
برابر بررسیها و اطلاعات موجود، حذف دو عدد صندلی در مینی بوسهای نوع هیوندا برای اجرای طرح تفکیک و به منظور بهره وری بیشتر انجام شده است.
او در مورد میله تکیه گاه نیز این طور پاسخ میدهد: نصب میله اتکا در این نوع ناوگان باتوجه به ساختار اتاق ممکن نیست. همچنین با توجه به مشکلات مالی شرکت بهره بردار، بیشتر ناوگان فعال در خط مورد اشاره از نظر سیستم سرمایشی با مشکل روبه رو هستند.