به گزارش شهرآرانیوز، بسیاری از کارشناسان معتقدند تحریمهایی که کشورهای غربی علیه ایران وضع کردهاند، فرصتی است تا دانش و مهارت ایرانیان در عرصههای مختلف دیده و شکوفا شود. نمونه این ادعا در شرکت بهرهبردار قطارشهری مشهد مشهود است؛ زیرا پس از آنکه شرکتهای خارجی از ارائه خدمات به شرکت بهرهبردار قطارشهری مشهد سر باز زدند، یا برای ارائه این خدمات مبالغ کلانی را مطالبه کردند، مهندسان ایرانی با اتکا به دانش و مهارت داخلی توانستند اقدامات بزرگی را در این عرصه رقم بزنند و در هزینههای مختلف صرفهجوییهای درخورتوجهی انجام دهند.
مدیرعامل شرکت بهرهبردار قطارشهری مشهد در گفتوگو با شهرآرا گفت: اکنون شصت دستگاه قطار سبک شهری در خطیک داریم؛ همچنین صد واگن، ظرفیت مترویی خط ۲ است که از این تعداد، ۸۵ واگن به ما تحویل داده شده است.
داوود همتیان افزود: در خط۲ هر پنج واگن تبدیل به یک قطار میشود. البته از این بیست رام قطار اکنون سه رام در اختیار ما نیست که احتمالا در خط۳ از آنها استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به مجموع خطوط در قطارشهری، بیان کرد: در بخش جزئیات خط ریلی ۱۰۵ کیلومتر خط ریلی داریم که بخشی از آن به بهرهبرداری رسیده است؛ همچنین ۲۶ کیلومتر تونل داریم که دوازده کیلومتر در خط یک و چهارده کیلومتر در خط۲ است.
وی با بیان اینکه حدود پانزده سال از عمر خطیک و قطارهای آن میگذرد، ادامه داد: همچنین حدود هشت سال از عمر واگنهای خط۲ نیز میگذرد. البته عمر مفید هرواگن حدود سی سال است و باید طی این مدت، علاوه بر نگهداری، بهصورت مستمر عملیات تعمیر واگنها را نیز انجام دهیم. مدیرعامل شرکت بهرهبردار قطارشهری مشهد تصریح کرد: انجام این عملیات بهصورت مستمر نیازمند این است که از سوی شرکت سازنده واگنها برخی دستورالعملها در اختیار ما قرار گیرد. علاوه بر این، اصولا سیستم مترویی براساس «کیلومتراژ» نگهداری میشود و مورد تعمیرات اولیه قرار میگیرد. اما قبل از انجام تعمیرات اشارهشده، بازدیدهایی را انجام میدهیم و بعد براساس اینکه در کدام کیلومتراژ نیاز به تعمیرات وجود دارد، این کار را انجام میدهیم، زیرا تعمیرات در هر دوره با کیلومتراژ قبلی و بعدی متفاوت است و هرکدام دستورالعمل خاص خود را دارد.
وی با اشاره به مشکلات تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی این شرکت، بیان کرد: مشکلات همیشه بوده است، اما دائم در حال بهروزرسانی و ارتقای دانش بومی خودمان هستیم. در سالهای گذشته موفق به ایجاد سیستم نگهداری و تعمیرات بهصورت کاملا مهندسی شدیم و با نرمافزارهای مرتبط با تعمیرات قطارشهری کار را توسعه دادیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۳ فقط ۳۲هزار مورد عملیات نگهداری تعمیرات پیشگیرانه داشتیم که این عملیات «پیام» نام دارد. همچنین، در سال ۱۴۰۳ حدود ۲هزارو۶۵۳ عملیات رفع خرابی اضطراری داشتیم که به «ایام» معروف است. علاوه بر اینها، در سال گذشته حدود هفتصد مورد عملیات اصلاحی با عنوان «سیان» انجام دادیم و در نهایت اینکه هشتصد مورد عملیات مهندسی یا عمومی در سال ۱۴۰۳ انجام دادهایم.