به گزارش شهرآرانیوز، حسین سیمایی روز دوشنبه در نشست خبری با اهالی رسانه و افتتاح استودیو فرشته در محل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: ۲ تقاضا همیشه برای المپیاد هوش مصنوعی و المپیاد مدیریت، حکمرانی، حقوق و اقتصاد مطرح بود مبنی بر اینکه دارندگان مدال طلا بدون آزمون وارد دانشگاه و یا مقطع بعدی تحصیل میشوند که در این رابطه مصوب شد المپیادیهای هوش مصنوعی، مدیریت، اقتصاد و احتمالا حکمرانی از مزایای سایر المپیادیها برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: برای دارندگان مدالهای های نقره و برنز هم امتیازی در نظر گرفتیم چرا که در یک بررسی متوجه شدیم به دلیل تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، بسیاری از افراد از شرکت در المپیاد صرف نظر کرده و وقت خود را صرف کنکور میکنند و از آنجا که المپیاد یک رقابت سالم داخلی است و هم حیثیت برای جمهوری اسلامی ایران است و ما را در سطح دنیا مطرح میکند با نگاه علمی به این موضوع برای دارندگان مدالهای نقره و برنز هم امتیازاتی برای پذیرش در دانشگاهها در نظر گرفته شد.
وزیر علوم تصریح کرد: یک امتیاز برای استعدادهای درخشان هم این است که در صورتی که با صنعت ارتباط گرفته و یک ترم در صنعت مشغول به کار شوند سعی داریم از یک سری واحدهای آموزشی معاف شوند برای اینکه انگیزه ایجاد کنیم و تحصیل با کارشان هماهنگ شود تعداد زیادی از واحدهای آنها کاهش مییابد که جزئیات آن در حال بررسی است.
وزیر علوم در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه اظهار داشت: تخریب دانشگاه و به شهادت رساندن خبرنگاران، نشان از این است که دشمن از نهاد دانشگاه و رسانه هراس دارد.
سیمایی افزود: سردار باقری فقط رجال سیاسی نبود بلکه رجل فرهنگی هم بود و من در حوزه کاری خود با ایشان ارتباط داشتم حضور وی برای بخش علم برکت بود.
وی ادامه داد: طرحهای بسیاری در حوزه دفاع و علم بود که سردار باقری به مثابه آکادمیک با نگاههای علمی، موضوعات و پدیدههای اجتماعی، علمی و سیاسی را میفهمید و راهکار ارائه میداد فقدان ایشان خلأ بزرگی است.
وزیر علوم اضافه کرد: سوال خبرنگاران پس از شهادت سردار باقری و دیگر شهدا همواره این است که آیا شهادت این افراد تاثیری در روند علم داشته است و انتظار دارند که بگوییم نه و البته من باید بگویم که این ناسپاسی است که بگوییم رفتن آنها هیچ تاثیری نداشته است، اتفاقا رفتن آنها یک خلأ است، اما پیام آنها اقتضا میکند که این خلأ را پر کنیم و ما این راه را با قوت و قدرت ادامه دهیم.
سیمایی در ادامه گفت: آنچه که دشمن فکر میکرد اتفاق نیافتاده، چون علم در ایران نهادینه و تاریخی است، این کشور سرزمین و مهد علم و تمدن بوده و با آمد و شدها این تمدن فرو نمیریزد، اما اینکه در امور ما خلأیی ایجاد شده باید بگویم که بله حتما. اما دوستداران و رهوران این شهدا این راه را با قدرت و اقتدار بیشتری ادامه خواهند داد.
وزیر علوم بیان داشت: امیدواریم سیاستگذاران بیش از گذشته به حوزه علم توجه کنند و این منوط به معرفی دستاوردهای علمی دانشگاه توسط رسانه است.
وی گفت: در دوران جنگ شاهد بودیم خبرنگارانی که وظیفه و رسالتی به جز انتقال حقیقت را نداشتند به شهادت رسیدند از جمله فرشته باقری که فضلیتها و ارزشهای اخلاقی وی را شنیدهایم. وی علاوه بر اینکه تعهد ملی، علمی، دینی و اخلاقی داشت، فقط به اسم فرشته نبود بلکه به صفات هم فرشته بود و امیدوارم برای نسل جدید رسانه، الگو باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، یک جنگ ترکیبی بود ولی یکی از آنها جنگ رسانه بود، در جنگ روایتها، روایت شما (اصحاب رسانه) از جنگ، پیروز شد چنانچه در صحنه نظامی و دفاع هم پیروز بودیم در صحنه رسانه هم پیروز شدیم.
سیمایی با بیان اینکه دلیل این امر، دو نشانه مهم دارد، که نخست، روایت دشمن را از پیروزی عوض کردید، الان کسی نمیتواند در مقابل بسیاری از ملتها ادعا کند که اسرائیل پیروز شده است، افزود: دیگر اینکه رسانههای ایران از اسرائیل، مشروعیتزدایی کردند و برای پاسخ ایران، مشروعیتسازی کردند و نشان دادند که کار ما دفاع بوده است نه حمله و تجاوز.
وی یادآورشد: دشمن همه اصول و قواعد و اخلاق و ارزشها و نظم اخلاقی و انسانی بینالمللی را به هم زد و این روایتی بود که شما ساختید و وظیفه همه ماست که قدر بدانیم.
وزیر علوم یادآور شد: در غزه بیش از ۲۰۰ خبرنگار شهید شدند و دانشگاههای غزه نابود شد و اینها نشان از این است که دشمن از رسانه و دانشگاه هراس دارد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه ما مشکلات زیادی در حوزه دانشگاه داریم که بخش زیاد آن به کاهش سرمایه گذاری در این حوزهها بازمیگردد، گفت: با این وجود دانشگاهها عملکرد خوبی داشتند.
سیمایی در پاسخ به اینکه شما موفقیت در صحنه دفاع ملی در جنگ ۱۲ روزه را معلول چه میدانید؟ گفت: معلول عملکرد دانشگاه است سرداران نظامی مانند شهید باقری که هم فهم نظامی و هم فهم علمی داشت و به بخش علمی کشور بسیار کمک میکرد و برنامههای مشترک فراوان داشت.
وی یادآورشد: به فکر این هستم که رسانه علم داشته باشیم چرا مردم گاهی برخی از خبرهای پزشکی و بهداشتی و آموزشی و فرهنگی را از رسانههای غیر میگیرند.
وزیر علوم با اشاره به اینکه به نفع هر دستگاه اجرایی است که روابط عمومی داشته باشد، گفت: جایگاه روابط عمومی در وزارت علوم از دوره قبل تنزل یافته است از این رو به دنبال احیای جایگاه روابط عمومی در این وزارتخانه هستیم.
سیمایی افزود: مدتها با سازمان امور اداری استخدامی در تکاپو و در تماس بودیم که این جایگاه را احیا کرده و ارتقا دهیم.
وزیر علوم در ادامه اظهار داشت: انتظار کاملا درستی است که سرفصلهای رسانه در دانشگاهها، به روز شود و از دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی میخواهیم که پیشنهادات خود را ارائه کنند تا ما آنها را به شورای تحول علوم انسانی برای تصویب نهایی ارائه دهیم.
سیمایی ادامه داد: بیش از ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ برنامه درسی دانشگاهی داریم که ضروری است در همه آنها باید بازنگری کنیم، زیرا تحولات حوزه علم، بسیار زیاد شده و سرعت گرفته و ما به شدت عقب افتادهایم.
وی اضافه کرد: آمدن فناوریهای جدید آموزشی ایجاب میکند که بسیاری از درسها تغییر کند، برخی حذف یا اضافه شود، برخی درسها باید حذف شود و درسی هم جایگزین آنها نشود، لزومی ندارد حتما اگر درسی حذف شد درس دیگری به جای آن بیاید و طرح کاهش دورههای تحصیلی را به همین خاطر مطرح کردم که در حال پیگیری است.
وزیر علوم با بیان اینکه ضعف شدیدی در سواد رسانه داریم و این یک ضعف عمومی است، گفت: همه دانشجویان و شهروندان عادی باید سطحی از سواد رسانه را داشته باشند تا درستی و نادرستی آن را تشخیص و مطالب را انتقال دهند.
سیمایی عنوان کرد: جای تفکر انتقادی در کشور ما که با بمباران اطلاعات و آموزشهای بمبارانی در حال تربیت دانشجو و دانشآموز هستیم، خالی است.
وی افزود: تفکر انتقادی اگر تقویت شود بخشی از این ضعف در سواد رسانه هم جبران میشود.
وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره ایجاد مشکلات سنوات دانشجویان که اخراج شدند و دوباره به دانشگاه برگشتهاند، گفت: روند بازنگری پروندهها و رسیدگی که شد، ناظر به این بود که هیچ دانشجویی به مشکل سنوات برخورد نکند و با مشکل فارغالتحصیلی مواجه نشود اگر به طور مشخص، کسی را سراغ دارید که به دلیل محرومیتی که قبل از بازنگری در پرونده، متحمل شده و به مشکل سنوات برخورد کرده است، به من معرفی کنید، حتما رسیدگی میکنیم.
سیمایی با اشاره به اینکه البته این فقط برای دانشجویانی است که به دلیل پرونده سال ۱۴۰۱ به مشکل برخوردهاند، افزود: اگر دانشجو تخلفات انضباطی یا انتظامی داشته باشد، این موضوع دیگری است. اما به دلیل تخلفات سال ۱۴۰۱، اگر دانشجویی در پروندهاش بازنگری شد مسلما نباید محرومیت سنوات را متقبل شود.
وی اظهار داشت: آیین نامهها و ضوابط انتخاب دانشجویان استعداد درخشان به روز رسانی میشود.
وزیر علوم یادآورشد: دانشجویان استعدادهای درخشان در صورتی که از دانشگاه خارجی پذیرش گرفته باشند، اما بنا بر دلایلی امکان رفتن به مقصد را نداشته باشند، در دانشگاههای همتراز با دانشگاهی که پذیرش گرفتند در مقطع ارشد و دکتری پذیرش میکنیم. این دسته از دانشجویان بدون آزمون در دانشگاه همتراز با آن دانشگاه مقصد میتوانند تحصیل کنند.
سیمایی گفت: ما مشکلات زیادی در نهاد علم داریم که بخشی از آن به کاهش سرمایهگذاری بازمیگردد، اما با این وجود، دانشکاهها خوب عمل میکنند و رسانه میتواند دستاوردهای دانشگاه را ارائه کند.
در بخشی از این نشست، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در رویکرد جدید دانشگاه علامه سعی داریم دانشگاه را وارد مسائل و حل مشکلات کنیم و امروز افتتاح تلویزیون اینترنتی در همین راستا است.
شجاع احمدوند تاکید کرد: رسانه میتواند نقاط قوت و خلأها را انعکاس دهد.
در ادامه نشست، هادی خانیکی؛ صاحبنظر و استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ارتباطات، حرف اول را در بحرانها میزند.
وی تاکید کرد: مطالعات اجتماعی در حین و پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، همه حاکی از اهمیت ارتباطات است و نقش خبرنگاران مثل آتشنشانهاست و جایگاهشان اهمیت زیادی دارد.
منبع: ایسنا