برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

واکنش رئیس شورای رقابت به افزایش دوباره قیمت خودرو

  • کد خبر: ۳۵۱۸۸
  • ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
  • ۱۷
واکنش رئیس شورای رقابت به افزایش دوباره قیمت خودرو
رئیس شورای رقابت در واکنش به اخباری که در رابطه با افزایش قیمت خودرو منتشر می‌شود، گفت: یکی از متغیر‌ها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است و شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.
به گزارش شهرآرانیوز، رضا شیوا با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار و کارخانه، گفت: در اردیبهشت ماه دستورالعمل قیمت گذاری خودرو ارائه شد. شورای رقابت در آن دستورالعمل مصوب کرد که خودرو‌های ساخت داخل با توجه به تورمِ بخشی، می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از متغیر‌ها در قیمت گذاری خودرو، متغیر تورم بخشی است یعنی قیمت تورم هر خودرو در بانک مرکزی محاسبه می‌شود. شورای رقابت موافقت کرد که به دلیل وضعیت تورمی که هم اکنون در کشور است، خودروسازان می‌توانند هر ۳ ماه یکبار به بانک مرکزی مراجعه کنند و تورم بخشی را به ستاد تنظیم بازار بفرستند تا قیمت محصولاتشان تغییر کند.

شیوا ادامه داد: در این صورت با تایید بانک مرکزی اگر تورم قابل ملاحظه‌ای بود می‌توانند به همان میزان افزایش قیمت داشته باشند. در حال حاضر هیچ تغییری در فرمول و قیمت خودرو نداریم، اما مجوز داده ایم که هر ۳ ماه یکبار با توجه به تورم بخشی اگر خودروساز‌ها مایل بودند، می‌توانند از طریق ستاد تنظیم بازار اقدام کنند.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: در آن زمان آنچه در فرمول محاسبه کردیم تا پایان خرداد ماه بود و اکنون خودروسازان می‌توانند برای ۳ ماه آینده تورم بخشی را بگیرند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است.

شیوا بیان کرد: زمانی که فولاد، آلومینیوم، پلی استر و ... در طی ۳ ماه افزایش پیدا می‌کند، باید شاهد افزایش قیمت نهایی کالا باشیم، در کالا‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد افزایش قیمت نهایی آن کالا خواهیم بود. آنچه که مسلم است زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، همیشه شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رئیس شورای رقابت ادامه داد: خودروسازان در حال تلاش برای افزایش تولید خودرو هستند و قرار بر این است که هر ماه ۱۰۰ خودرو و در سال هزار و ۲۰۰ خودرو به بازار عرضه کنند و این قول را داده اند و باید به این وعده عمل کنند. این سیستم قرعه کشی که برای فروش خودرو در نظر گرفته اند باعث می‌شود تا در چند ماه آینده شاهد تعادل در بازار خودرو باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: بانک مرکزی آمار تمام نهاده‌های تولید را هر سه ماه یکبار اعلام می‌کند و اگر نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته باشد خودروساز می‌تواند اقدام به این افزایش کند.

شیوا در پاسخ به این سوال که خودروسازان خود سر می‌توانند اقدام به افزایش قیمت کنند یا خیر و اینکه اگر ۲۰ درصد گران کنند کاری قانونی است یا خیر، گفت: افزایش قیمت باید بر اساس تورم بخشی باشد. ۲۰ درصد گران کردن قیمت خودرو پس از پایان ۳ ماه ممکن نیست و این رقم بسیار بالا خواهد بود.

اما سوالی که این بین پیش می‌آید، اگر خودروسازان در حال داخلی سازی محصولات خود هستند و از نهاده‌های داخلی در ساخت آن استفاده می‌کنند، چرا هر سه ماه یکبار شاهد این افزایش قیمت خواهیم بود؟ خودروسازانی که مدعی داخلی سازی ۹۰ درصدی در محصولات خود هستند، چطور قیمت‌های محصولات را تا این حد متاثر از قیمت ارز می‌دانند؟ اگر چه افزایش قیمت موادی مانند فولاد و پتروشیمی انکار ناپذیر است، اما امروز برخی منابع صحبت از افزایش قیمت ۱۷ تا ۳۵ درصدی را برای این دوره افزایش قیمت‌ها به میان آورده اند.

هم اکنون پس از پایان سه ماه اول سال، و سکوت طولانی مدت شورای رقابت، شرکت سایپا اقدام به افزایش قیمت خودرو کرده است. روز گذشته خبری مبنی بر افزایش قیمت خودرو سایپا منتشر شد.

در این خبر آمده است که براساس توافقات به عمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، تغییر پیدا کند.

برهمین اساس شرکت سایپا بعد از ارائه مستندات در خواست افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرد که در نهایت مورد موافقت ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.

براساس قیمت‌های جدید شرکت سایپا در تیرماه امسال تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

با توجه به اینکه سازمان حمایت هیچ اقدامی برای کنترل بازار و مقابله با موج افزایش قیمت برای این محصولات نکرده است آیا این افزایش قیمت به این زودی باعث بهم ریختگی در بازار آزاد نخواهد شد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
1
1
خدا.کنه.بخش.کشاورزی.هم.تورم.را.ببینند.یا.اینکه.خر.تمام.به.معنایند
111
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
شاید کرونا حق همه را بگیرد
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
1
14
سلام
شورای رفاقت هم باخودروسازودلال کناراومد تااین ملت بچاپن خداازتون نگذره که خریدخودروبه دل قشرضعیف گذاشتید بهترین را تحریم ونخریدنه البته دیگه نامه نمی‌تونیم بخریم یعنی قدرت خریدنداریم
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
0
10
سلام اولا مگه حقوق ما هم هر ۳ ماهه افزایش پیدا میکنه؟ دوما. اگه قرار بر هر سه ماه افزایش باشه که باید لوازم خانگی وغیره هم این کار را بکنند و سنگ رو سنگ بند نمیشه سوما. تو رو خدا به فکر این ملت مظلوم باشید با افزایش نرخ شما افطایش به سایر بخشهای اقتصادی کشیده میشه و توان خرسد مردم نابود میشه چهارم.آقای شوا این کار شما کاملا غلط است این مصوبه رو ابطال کنید و خودرو ساز را مجبور به افزایش تولید کنید تا از این طریق سود کنند و همچنین مجموعه قطعه سازان وصنایع پاین دستی را با کمک تعظیرات و سازمان بازرسی مجبور به کاهش نرخ های نجومیشان کنید تا قیمت خودرو کاهش یابد پنجما از مدیران سایپا و ایران خودرو میخاهم به فکر آخرت خود باشند و فقط این دنیا را ملاک قرار ندهند یا علی
ناشناس
Netherlands
۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
8
خدایا.......‏ ‏
ثبت نامی سایپا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
6
خدایی این ظلم است که ما یکسال ثبت نام سایپا انجام دادیم حالا که با بدبختی وام گرفتیم و می خواهیم تکمیل وجه نماییم یکدفعه گران شدن 35 درصدی محصولات سایپا شوکه شدیم هیچ کس نیست بگه مردم بدبخت که به بچه هاشون قول دادن که فلان تاریخ ماشین می آید باز هم با گرانی مواجه شوند آخه از کجا خدا لعنتتان کند حداقل انصاف هم داشته باشید نه این قدر دیگه بریم دزدی برای مقدار افزایش ؟؟؟
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
12
دیشب یارو مسوول می گفت ما برای اینکه دست دلال ها را کوتاه کنیم قیمت خودرو ها را نزدیک بازار آزاد کردیم!!!! آخه گوسفند، به جای اینکه قیمت بازار آزاد را به قیمت کارخونه نزدیک کنی برعکس قیمت کارخونه رو به آزاد نزدیک می کنی خوب حتما برای اینکارت حقوق نجومی هم می گیری. یعنی شما مسوولین نباشین مملکت خیلی بهتر اداره می شد.. لعنت به همتون
پویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
8
اقای شیوا چه زود ساک شدی چه زود خریدنتت واقعا خجالت بکشین هنوز مردم به افرایش قیمتا عادت نکردن شما دوباره چراغ سبز به افرایش قیپت دادین خدا لعنتتون کنه اصلن شما به فکر مردم نیستین واقعا این قیمتا غیر منصفانه هس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
8
تف
آشنا
Germany
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
1
5
اینها همه فیلم کدام داخلی سازی دلار اگر 1000 تومان هم بشه اینها راضی نیستند قیمت پایین بیارن باید دست دولت از درآمد خودرو کوتاه بشه رانت در بخش خوردو بالاست ملت هم از این رانت با خرید خودرو حمایت می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
0
6
مملکت دزد بازارهمینه اگر قرار هر۳ماه قیمت خودرو تغییرکند باید حقوق همه اقشار در هر۳ماه به نسبت تورم افزایش پیداکند ونکته دیگه ایا همین سایپا حقوق کارگرش را هر۳ماه زیاد خواهد کردسهیم شدن کارگران درسودکارخانه شماها امدید فقط عذاب بدیدملت راهمین بدبحتی یه کاری کردید که ایرانی هارااهیچ جا راه نمیدهند بزاریم بریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
1
تف
استاد دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
0
1
جرا هيچ كس بفكر مصرف كننده نيست؟؟ با اين شرايط سخت خريد خودرو از كارخانه كه نشانگر اينست قشر ضعيف كه تا به حال ماشين نداشته اند درخواست كننده مي باشند اماسال 99 قيمتها 2 بار نجومي بالا رفته چرا؟ مردم بقيه پول ثبت نام را از كجا بياورند؟تازه آب پاكي را هم ريختند رو دست مردم كه قيمتها فصلي بالا برود. اين در صورتي منصفانه بود كه قيمتها كمي بالا مي رفت نه اينكه شوراي رقابت ابتداي سال منصفانه عمل كرد وقيمتها منطقي بالا رفت براي يكسال.ولي بعد متاسفانه ورق به نفع خودرو ساز برگشت و بطور ميانگين حدود 30 ميليون قيمت كارخانه ايران خودرو افزوده شد چرا يكدفعه شوراي رقابت تغيير رويه داد ؟؟؟؟؟
m
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
مفت خوران شکمشان را سیر کردند
m
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
همتون دزدید شورای رقابت به ظاهر به دفاع از مردم این طرح رو پیاده کرد هدفشون هم استارت گرونی بود فقط من موندم چه رویی دارن خاک..
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
1
بخدا حقوق ۲ ملیونی ما هر سه ماه یک بار زیاد نمیشه بخدا مردم گناه دارن مگه چه گناهی کردین اینجا به دنیا اودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
1
این ظلم پس کی تمام می شه .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->