به گزارش شهرآرانیوز؛ همکاری مشترک سازمان بازآفرینی و دبیرخانه شهر ترمیمی که از سال۱۴۰۰ و در قالب تفاهمنامه کنترل ترمیمی جرائم و تخلفات شهری شروع و با کاهش چشم گیر تخلفات شهری در محلات هدف بازآفرینی همراه شده بود، با امضای دوباره یک تفاهمنامه مشترک دوساله ادامه پیدا کرد و حالا هر هجده دفتر تسهیلگری سازمان بازآفرینی در محلات هدف در حوزه شهر ترمیمی فعال شدهاند تا مسائل و مشکلات و معضلات این محلات با استفاده از روشهای ترمیمی حلوفصل شود.
آمارهای سازمان بازآفرینی و دبیرخانه شهرترمیمی نشان میدهد که در سالهای گذشته و پس از آغاز این همکاری مشترک، مراجعه به دفترهای تسهیلگری برای حلوفصل مشکلات محلی در مقایسه با قبل سه برابر بیشتر شده است و بسیاری از موضوعات اجتماعی، کالبدی و... محلات هدف بازآفرینی و برخی از پروندهها در همان دفترها حلوفصل شده و کار به دستگاه قضایی و دادگستری ارجاع نشده است.
محمود عبدا... زاده، مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، در گفتوگو با شهرآرا با اشاره به جزئیات تفاهمنامه مشترک میان این سازمان و دبیرخانه شهر ترمیمی شهرداری مشهد، توضیح داد: دبیرخانه شهر ترمیمی و سازمان بازآفرینی شهرداری پیشازاین تفاهمنامههای مشترکی در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ امضا کرده بودند و همکاریهای مشترکی میان این دو سازمان برای کنترل ترمیمی جرائم و تخلفات شهری با استفاده از ظرفیت دفترهای تسهیلگری شهر شکل گرفته بود که نقش بسیار مهمی در کاهش تخلفات شهری و اختلافات در محدوده فعالیت دفترهای تسهیلگری داشت و در مجموع تفاهمنامههای قبلی نقش زیادی در کاهش پروندههای قضایی ارجاعشده به دستگاه قضایی داشتند.
وی ادامه داد: هدف از انعقاد این تفاهمنامه کاهش تعارضات بین شهروندان و شهرداری با بهکارگیری مشارکت شهروندان و پیشگیری ترمیمی از جرائم و تخلفات شهری و از همه مهمتر توسعه مفاهیم و فعالیتهای ترمیمی در محلات هدف بازآفرینی خواهد بود.
عبدا... زاده با تأکید بر اینکه براساس تفاهمنامه مشترک سازمان بازآفرینی و دبیرخانه شهرترمیمی، کمیته مشترکی برای سیاستگذاری و راهبری و سرعت دادن به برنامهها تشکیل میشود، تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه، سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، علاوه بر معرفی دفترهای تسهیلگری به دبیرخانه شهر ترمیمی، مسائل کلیدی هرمحله را که از دل سند توسعه آن استخراج شده است، اعلام و در برگزاری کارگاههای حل مسائل محلات بر مبنای راهبرد شهر ترمیمی مشارکت خواهد کرد و از ظرفیت دفترها و کارشناسان تسهیلگر برای اجرای اقدامات ترمیمی مثل جلسات مشاوره وکلای ترمیمی و... استفاده میشود.
جعفر سروی، مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد، نیز با بیان لزوم توجه دفترهای تسهیلگری به مسائل اجتماعی در کنار پرداختن به مسئلههای کالبدی، به سوابق تفاهمنامهها و برنامههای مشترک میان این دبیرخانه و سازمان بازآفرینی اشاره کرد و گفت: سال۱۴۰۱ درراستای توسعه شهر ترمیمی در دفترهای تسهیلگری و با همکاری خوبِ سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد، شش محله و دفتر بهصورت پایلوت انتخاب شدند و بهدلیل بازخوردها و واکنشهای مثبت مردم، این تفاهمنامه در سال۱۴۰۲ هم به مدت دو سال تمدید و در دیگر دفترهای تسهیلگری فعال شد.
براساس گزارشهای سازمان بازآفرینی و دفترهای تسهیلگری، میزان مراجعه به دفترها برای حلوفصل مشکلات محلی در مقایسه با قبل سه برابر بیشتر شد و بسیاری از موضوعات اجتماعی، کالبدی و... محلات هدف بازآفرینی و برخی از پروندهها در همان دفترهای حلوفصل شد و کار به دستگاه قضایی و دادگستری ارجاع نشد.
وی در ادامه و با تأکید بر توسعه شهر ترمیمی به همه هجده دفتر تسهیلگری شهر مشهد تصریح کرد: در تفاهمنامه جدید کنترل ترمیمی جرائم و تخلفات شهری، دبیرخانه شهر ترمیمی متولی برگزاری اتاق فکر و کارگاه حل مسئله برای مسائل کلیدی در هر یک از محالت هدف بازآفرینی و اقدامات اجرایی، ترویجی و حقوقی برای حل آن خواهد بود و پشتیبانی و راهبری علمی و فنی در فرایند اجرای برنامههای عملیاتی محله ترمیمی به عهده دبیرخانه شهر ترمیمی است و علاوهبرآن، هماهنگیها برای مشارکت داوطلبانه وکلای دادگستری در ارائه خدمات حقوقی و مشاورهای موردنیاز شهر ترمیمی در دفترهای توسعه محله را هم انجام خواهیم داد.
سروی ادامه داد: ما در این تفاهم علاوه بر اینکه ارتباط بین دفترهای منتخب و کارگروههای مستقل دبیرخانه با فعالیتهای دفترهای تسهیلگری را برقرار میکنیم، این ظرفیت را هم ایجاد کردهایم تا امکان استفاده از سیاستهایی که براساس داشبورد شهر ترمیمی اتخاذ میشود، برای سازمان بازآفرینی هم فراهم شود.
مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد با اشاره به آمادگی این دبیرخانه برای عقد تفاهمنامه با دیگرسازمانها و معاونتهای شهرداری تأکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلات شهرداریها بحث مشارکت دادن مردم در برخی امور است و باتوجهبه اینکه شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و مشارکت در آن نمود دارد، سازوکار درستی برای مسئله مشارکت در آن دیده نشده است، آن هم درحالیکه مشارکت مردم میتواند در انتخاب اولویتها مؤثر باشد.
ما در بررسیهایی که برای چگونگی استفاده از مشارکت مردم در مدیریت شهری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برخی سازوکارهایی که در دیگرکشورها استفاده شده است، در مشهد مؤثر نیست و علاوهبرآن سازوکار اجرایی همچنان دستوری و از بالا به پایین است و مردم هنوز توانمند نیستند.
سروی ادامه داد: دبیرخانه شهر ترمیمی برای رفع این سه نقص همکاری مشترکی را با سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد آغاز کرد که در قالب آن دفترها و مردم توانمند شدند و در زمینه تخلفات و جرائم شهری آموزش دیدند تا خودشان برای کاهش آن تصمیمگیری کنند.
اگر مردم چنین تجربه موفقی را پشت سر بگذارند، در حوزههای دیگر هم برای مشارکت قدم پیش میگذارند و بهراحتی میتوانیم این موضوع را به سایر حوزهها و تخلفات شهری تعمیم بدهیم و سایر سازمانها که درگیر این موضوع هستند میتوانند با عقد تفاهمنامه، از شهر ترمیمی استفاده کنند و تخلفات حوزه خودشان را پوشش دهند.
دبیرخانه شهر ترمیمی شهرداری مشهد یک ظرفیت برای کنترل و کاهش جرائم و تخلفات شهری است و ما این آمادگی را داریم تا با عقد تفاهمنامه با دیگر سازمانها، معاونتها و... این ظرفیت را در اختیار آنها قرار دهیم.