اشتباه بزرگ رسانه‌ها و تشابه اسمی | مجید صالحی کارگردان «دست خون» نیست! آغاز تولید «دلیری»؛ فیلمی درباره جنگ جهانی دوم از دومین پوستر «ناتور دشت» رونمایی شد + عکس رویا میرعلمی: برایم مهم نبود که تنها شرکت‌کننده زن کارناوال هستم چالش ورود واژه‌های فارسی به کتاب‌های زیست‌شناسی نوجوانان خبرنگار؛ صدای تازه جشنواره فیلم کودک جهش ۱۴.۶ درصدی در صدور مجوز کتاب در دولت چهاردهم + آمار «ایرانم» علیرضا قربانی ۶ شب در یزد روی صحنه می‌رود «گلوریا» با کمک محمدحسین لطیفی در مسیر تولید | عاشقانه‌ای در دل جنگ «نغمه‌های فتح» روشنگر توانمندی‌های ایران و رزمندگان دفاع مقدس است | اجتماع گروه‌های سرود در حرم مطهر رضوی «پیرپسر» و چالش شفافیت در فروش سینمایی | واکنش تند سید ابراهیم عامریان به شایعات این فیلم چرا «کارناوال» رای‌گیری دو مرحله‌ای دارد؟ | رامبد جوان پاسخ ‌می‌دهد خاطرات جالب سال تحصیلی سیدجواد هاشمی از زبان خودش «سوسانو» با یک سریال جدید به نتفلیکس می‌آید هنر ایرانی در گذر زمان، از نصف جهان تا پایتخت معنوی ایران کولاک عروسک‌های متولد مشهد | گفت‌و‌گو با عوامل ۲  تئاتر پرفروش که این روز‌ها در پایتخت روی صحنه هستند «حمیدرضا شاه آبادی» دبیر جشنواره کتاب کودک و نوجوان شد مدیرعامل «مجمع ناشران دفاع مقدس»: آسیب جدی در تولید آثار دفاع مقدس، کمیت گرایی است آموزش داستان نویسی | چشم‌های دکمه‌ای من (بخش اول)
سرخط خبرها

آموزش داستان نویسی | گسل‌های آدمیزادی (بخش پنجم)

  • کد خبر: ۳۵۷۴۰۵
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۸
آموزش داستان نویسی | گسل‌های آدمیزادی (بخش پنجم)
شاید با خودتان فکر کنید که آیا تمام این مبحث و هرآنچه تا اینجا گفته شد مختص جانی‌ها و آدم کش هاست، آیا زمانی که از تغییر و دگرگونی در شخصیت صحبت می‌کنیم باید به وضعیتی مرگبار و خونین منجر شود.

شاید با خودتان فکر کنید که آیا تمام این مبحث و هرآنچه تا اینجا گفته شد مختص جانی‌ها و آدم کش هاست، آیا زمانی که از تغییر و دگرگونی در شخصیت صحبت می‌کنیم باید به وضعیتی مرگبار و خونین منجر شود.

طبیعتا و به طور منطقی، نباید چنین باشد، و صرفا در این مبحث مبنای تغییر و دگرگونی را حد اعلای آن، یعنی تبدیل شدن انسان به هیولایی ویرانگر، در نظر گرفتیم، وگرنه این تغییر می‌تواند به سادگی شامل یک تغییر حال در آدمی منزوی و تنها باشد که زندگی کوچک و کسالت بار خودش را در یک آپارتمان نقلی و دنج سپری می‌کند و نویسنده قرار است در انتهای داستان نشان دهد که این انسان نحیف چگونه قرار است به شادی عمیقی برسد. در هر صورت، تفاوتی ندارد: چه بخواهید از شخصیت داستانتان یک خون آشام بسازید چه عارفی که به روشنایی می‌رسد، باید قدم هایتان را با ظرافت تمام بردارید و متنی که می‌نویسید مخاطب را به وجد بیاورد.

پس از تمام چیز‌هایی که در مطالب قبلی آمد، چه بخواهید از روش اول استفاده کنید و چه روش دوم، باید روند ایجاد تغییر در شخصیت‌ها را به مثابه یک مهارت در نظر بگیرید و با تمرین‌های مشخصی آن را در ذهن و قلمتان تقویت کنید. اولی ایجاد زمینه و دانایی در این مهارت است، یعنی مطالعه و مشاهده.

خواندن بعضی کتاب‌ها می‌تواند کمک بزرگی باشد، شاید سرزدن به منابع اصلی در روان شناسی، کاپلان یا هیلگارد، مطالعه تحلیل‌های فروید، یونگ، اریک برن، یا مطالعه روان شناسی هیجان مدار که به EFT معروف است. تماشای سریال‌ها و فیلم‌هایی که موضوع مشترکی دارند - «هانیبال»، «شکارچی ذهن»، «دکستر»، «کارآگاه واقعی» - بسیار کارآمد خواهد بود. به این‌ها اضافه کنید مطالعه پرونده‌های معروف اف بی آی، تماشای مراحل بازجویی که در یوتیوب در دسترس است، و موارد مشابه دیگر.

دوم: طراحی گام‌های تغییر شخصیت بر روی کاغذ. چنین رویکردی به شما این امکان را می‌دهد که به شخصیت از بالا و از نمای پلان کلی نگاه کنید. داشتن چنین اشرافی به شما کمک می‌کند بهتر این گام‌ها را طراحی کنید. معمولا، نویسنده‌های جزئی نگر به سادگی در جزئیات ذهنی غرق می‌شوند و چنین وسواسی به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که نقشه راه را و کلیت مسیر روایت را ببینند. اما با چنین روشی به راحتی می‌توانید مسیر حرکت کاراکتر را در طول خط روایت ببینید و با تغییر دادن هرکدام از عناصر به نقشه‌ای ایدئال برسید.

سوم: همیشه این را مدنظر داشته باشید که جهان درونی انسان‌ها بسیار پیچیده و پیش بینی ناپذیر است. در چنین وضعیتی، ساده بودن طراحی کاراکتر‌ها ظلم و ستم به خلاقیت خودتان است. اجازه بدهید بینشی عمیق‌تر و پیچیده‌تر در درونتان شکل بگیرد. رسیدن به این روشنگری مهارت شما را در این زمینه کامل می‌کند و هیچ مخاطبی نمی‌تواند دستتان را بخواند.

این یعنی قادر خواهید بود کاری کنید که مخاطبان و خوانندگان داستان هایتان از تغییر و دگردیسی شخصیت‌ها در جهان روایی شما حیرت زده شوند. شیوه‌ای که یک کودک معصوم را به اژد‌هایی ویرانگر تبدیل می‌کنید، شکلی که روح آدمیْ ساده را به تاریکی می‌کشانید، نحوه‌ای که انسانی غرق در روزمر گی را در مسیر روشنایی و تعالی قرار می‌دهید، همه و همه، مخاطب را در لذتی عمیق و ناب غوطه ور و روایت‌های شما را به متن‌هایی درجه یک تبدیل می‌کنند.

با احترام عمیق و همیشگی به کاز داماتو، که از یک نوجوان رنجور و تحقیرشده مبارزی مخرب و بی رقیب ساخت، پدیده‌ای توقف ناپذیر و ترسناک.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->