معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد
سرخط خبرها
با گذشت 20 سال

طرح بافت پیرامون اطراف حرم تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

  • کد خبر: ۳۵۸۰۹
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
طرح بافت پیرامون اطراف حرم تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
رئیس شورای شهر: نبود طرح تفصیلی سبب شده مشهد یکی از بزرگ‌ترین حاشیه‌ها را داشته باشد
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد از نبود طرح تفصیلی برای توس طی سال‌های گذشته و ضرر زیان ساکنان این منطقه به شدت گله دارد و می‌گوید که تمام تلاش شورای پنجم و به ویژه کمیسیون توسعه و بهسازی توس در این ۳ سال، تعیین تکلیف مردم بوده است. وی معتقد است با طرح تفصیلی می‌توان به بسیاری از نیاز‌های اهالی این منطقه را پاسخ  داد. این تأخیر در پاسخ گویی، زیان‌های بسیاری به ساکنان تحمیل کرده است.

محمدرضا حیدری با حضور در برنامه گفت وگوی اینستاگرامی «پرسمان» نبود طرح شهری مشخص برای بافت توس را علت بی پاسخ ماندن درخواست ساکنان این بافت برای صدور پروانه، توسعه بنا و اقداماتی از این دست بیان کرد.
 
وی با اشاره به اینکه طرح منفصل توس در سال ۱۳۹۲ مصوب و این محدوده ۷ سال قبل به عنوان ناحیه منفصل به مشهد اضافه شده است، افزود: وزارت راه و شهرسازی باید در سریع‌ترین زمان ممکن به این نیاز ساکنان جواب می‌داد. بااین حال در طرحی که اخیرا به تصویب رسیده، مشخص شده است که به چه عمقی و با چه کاربری‌هایی می‌توان پاسخ گویی کرد و در این مورد نیز ضوابطی تعریف شده است.

حیدری گفت: فرض‌هایی که در بحث رانت خواری و سوءاستفاده مطرح می‌شود، مربوط به گذشته است و شورای پنجم هیچ نقشی در تعیین حد مرزی نداشته است.
حیدری با بیان اینکه نبود طرح تفصیلی سبب شده است امروز مشهد یکی از بزرگ‌ترین حاشیه شهر‌ها را داشته باشد و مردم به دلیل عقب ماندگی دستگاه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز، خود اقدام به تفکیک اراضی و ساخت وساز‌های غیرمجاز کنند، گفت: اگر الهیه هم طرح تفصیلی نداشت، مطمئنا همچون حاشیه شهر مشهد می‌شد و مقصر افرادی هستند که در زمان مشخص طرح‌های شهری را آماده نمی‌کنند.

حیدری تأکید کرد: آنچه در توس اتفاق افتاده نتیجه همین اهمال و تأخیر در تهیه طرح هاست؛ شهرداری تا حد مشخصی می‌تواند مانع از ساخت وساز‌های غیرمجاز شود و آن‌ها را کنترل کند.
وی افزود: نبود طرح‌های تفصیلی سبب شده است جمعیتی بدون هدف در نقطه‌ای از شهر ساکن شوند؛ سپس اصلاح شرایط نیازمند صرف میلیارد‌ها تومان هزینه است تا بتوان ساکنان را جابه جا کرد. این امر علاوه بر تحمیل هزینه، بی اعتمادی عمومی را هم در پی خواهد داشت.

بافت پیرامون حرم بر مدار مشارکت مردم

رئیس شورای پنجم شهر با اعلام اینکه در دوره اخیر برخلاف برخی رویه‌های گذشته، بیشتر میزان مشارکت و نقش آفرینی برای بازسازی بافت پیرامون حرم رضوی به مردم واگذار شده است، از شیوه نوسازی و بهسازی این بافت به شکل محله محوری و با مشارکت مردم سخن گفت؛ روشی که در آن، تأکید شورای پنجم و شهرداری بر بازگشایی معابر اصلی و ره باغ‌ها و تأمین زیرساخت هاست و اینکه گام‌های بعدی نوسازی با اولویت مشارکت مردم به پیش خواهند رفت.
وی با اشاره به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت: این طرح ۲۰ سال قبل فرایند‌های قانونی خود را طی کرده است و افرادی که این طرح را در آن زمان به تصویب رساندند، حالا جزو منتقدان هستند.

نقد‌ها به بافت اطراف حرم پذیرفتنی است

وی با بیان اینکه نقد‌های واردشده با موضوع تخریب میراث فرهنگی و هویتی شهر، نبود معماری ایرانی اسلامی و... همگی وارد است و ما هم به آن معتقدیم، افزود: باید توجه داشت که این طرح ۵۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. مشاوری در حال بازنگری در طرح است و ظرف چندماه آینده طرح جدید با برطرف شدن نواقص و ضعف‌ها ارائه می‌شود.

نظارت‌هایی که کامل نبود

وی بیان کرد: ۲۰ سال از اجرای طرح گذشته و وزارت راه و شهرسازی نیز مسئولیت ۲ قطاع از ۴ قطاع بافت پیرامونی حرم مطهر را عهده دار بوده است؛ این نظارت‌ها و کنترل‌ها باید در زمان خودش انجام می‌شد تا اکنون با این وضعیت روبه رو نباشیم.
رئیس شورا از توجه ویژه مدیریت شهری در این دوره به موضوع هویتی بافت پیرامونی سخن گفت و افزود: نام گذاری‌های محلات قدیمی بافت و تثبیت آن‌ها را در دستورکار داریم که در اولین گام، تپل محله به تأیید شورا رسید. بازسازی و احیای بازار‌های قدیمی همچون بازار سرشور با اعتبار نه میلیاردتومانی، بازار فرش با ۱۰ میلیاردتومان اعتبار و همچنین سرای عزیزا... اف از دیگر اقداماتی است که در راستای حفظ هویت تاریخی انجام داده ایم.


هزینه ۱۰۰۰ میلیاردی کمربند جنوبی در دوره‌های گذشته

رئیس شورای شهر مشهد همچنین به تشریح اقدامات در ارتفاعات جنوبی مشهد پرداخت و گفت: مطالعات کمربند جنوبی از سال ۷۲ شروع شده و در طرح تفصیلی سال ۷۹ و طرح جامع حمل ونقل نیز قید شده است؛ این پروژه مجوز تمامی اسناد بالادستی و قانونی را گرفته و هیچ اتفاق خلاف قانونی تاکنون رخ نداده است. شورا‌های گذشته نیز به استناد همین قوانین اقدام به ساخت این پروژه کرده اند و ۱۰۰۰ میلیارد تومان، معادل ارزش روز، هزینه‌هایی است که تاکنون در این پروژه از محل سرمایه‌های شهروندان انجام شده است.
وی با بیان اینکه در گذشته برای احداث کمربند جنوبی تخریب‌های گسترده‌ای صورت گرفته است گفت: حال این سؤ ال مطرح می‌شود که چرا بسیاری از افرادی که در گذشته هم مسئولیت داشته و شاهد این اتفاقات بوده اند، در همان زمان ورود نکرده اند و صدای اعتراض آن‌ها بلند نشده است تا مانع از هزینه شدن سرمایه مردم شوند. آیا بعد از ۱۰ سال باید دغدغه‌مند باشند؟

رئیس شورا ادامه پیدا کردن یا نکردن پروژه کمربند جنوبی را خارج از اختیارات یک فرد دانست و افزود: از منظر حقوقی و قانونی تکالیفی تعریف شده است؛ مراجع بالادستی همچون کمیسیون ماده ۵ استانداری و شورای عالی شهرسازی و معماری که این پروژه را تصویب کردند، می‌توانند برای منتفی کردن ادامه پروژه اقدام کنند.
حیدری در ادامه با اشاره به پروژه کوه پارک، گفت: کوه پارک از ظرفیتی که از گذشته در قالب کمربند سبز ایجاد شده بوده و این پروژه دسترسی مردم به ارتفاعات را تسهیل کرده، بهره‌مند شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->