مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

تشریح جزئیات بهسازی بافت پیرامونی مشهد

  • کد خبر: ۳۵۰۹۵
  • ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
تشریح جزئیات بهسازی بافت پیرامونی مشهد
عزم شورای پنجم شهر مشهد برای رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای شهر با تصویب ۲ مصوبه در راستای رفع مشکلات شهروندان مناطق حاشیه‌ای در حال تحقق است؛ مصوباتی که قرار است تغییراتی در ظاهر کوچه‌های تودرتوی حاشیه شهر ایجاد کند و زیرساخت‌های شهری را بهبود بخشد.
لیلی رحمانی/ شهرآرانیوز - عزم شورای پنجم شهر برای رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای شهر با تصویب ۲ مصوبه در راستای رفع مشکلات شهروندان مناطق حاشیه‌ای در حال تحقق است؛ مصوباتی که قرار است تغییراتی در ظاهر کوچه‌های تودرتوی حاشیه شهر ایجاد کند و زیرساخت‌های شهری را بهبود بخشد.

۲ مصوبه مفصل که شامل بند‌های مختلفی است در حال حاضر به این منظور تبیین و تصویب شده است. در همین رابطه نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی گفت: مدیریت شهری در این دوره برای بازسازی و بهسازی مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای شهر مشهد و بهبود فضاها، به نحوی که در شأن شهری، چون مشهد باشد، عزمی جدی دارد.

محمدحسین ودیعی با تشریح برخی جزئیات این مصوبات به شهرآرا گفت: بافت فرسوده شهری به بافتی گفته می‌شود که شرایط ویژ ه‌ای دارد مانند: وجود معابر کمتر از ۶ متر، قطعات مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر که غیر مهندسی ساز و فاقد استحکام بناست و همچنین محلاتی که بافت مسکونی در آن‌ها فرسوده و سرانه خدماتی آن‌ها کم است.

اعمال تشویق و تخفیف در پروانه‌ها

او با اشاره به ۲ مصوبه تحت عنوان بسته‌های تشویقی محلات هدف افزود: این بسته‌ها در چندین بند برای شهروندان این مناطق تهیه شده است و مشوق‌هایی برای اعمال تخفیف در عوارض پروانه، پیشروی ها، طبقات مازاد تا سطح اشغال ۷۰ درصد، به خصوص برای افرادی که اقدام به تجمیع زمین خود می‌کنند، تعلق خواهد گرفت.
 
ودیعی ادامه داد: در فراز‌های دیگر این بسته‌های تشویقی که مصوب تیرماه سال ۹۹ است، بدهی‌های عوارض شهرداری تقسیط خواهد شد که علاوه بر این مسئله، بدون اخذ سود و کارمزد است، همچنین شهروندان با معرفی به بانک‌های عامل می‌توانند وام‌هایی تا سقف ۵۰ میلیون تومان در مرحله اول و تا سقف ۱۰ میلیون تومان در مرحله دوم و با سود ۴ درصد بگیرند.

به گفته او همچنین علاوه بر ودیعه مسکن مطرح شده از طریق دفاتر تسهیلگری، شهروندان می‌توانند از تسهیلاتی در زمینه طراحی نما در تعرفه‌های نظام مهندسی نیز برخوردار شوند.
 
ودیعی در ادامه به مصوبه جامع تأمین زمین برای احداث ۲۰۰۰ واحد مسکونی اقشار کم درآمد در مناطق پیرامونی اشاره کرد و گفت: این مصوبه نیز در سال گذشته به تصویب شورای شهر رسید و در حال حاضر در هیئت تطبیق قرار دارد که طی آن شهرداری تسهیلاتی برای شهروندان این مناطق قرار داده است. او ادامه داد: براساس این مصوبه به شهرداری مجوز داده شده است تا زمینی به متراژ ۵.۲ هکتار در منطقه پنجتن مشهد برای ساخت ۲۰۰۰ واحد مسکونی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با قید مالکیت شهرداری برای قطعه بندی و آمادگی زیرساخت‌های لازم واگذار کند.

ودیعی بیان کرد: شهرداری در ازای املاک شهروندانی که اقدام به فروش املاک خود به شهرداری می‌کنند و برای افزایش سرانه خدماتی محلات قطعاتی از این زمین را واگذار خواهد کرد. در واقع املاک تملک و در ازای آن قطعات آماده و تحویل داده می‌شوند.

او افزود: شهرداری در این راستا نیز مشوق‌هایی برای املاک این محلات می‌پردازد و واجدان شرایط می‌توانند عوارض پروانه املاک قابل تحویل به متقاضیان به میزان زیربنای موجود در ملک سابق متقاضی به صورت رایگان و مازاد بر بنای ملک سابق تا حد ضابطه ملک جدید، با تخفیف ۵۰ درصدی به صورت اقساط و بدون کارمزد محاسبه و دریافت کنند. همچنین در صورت موافقت مالکان با جابه جایی برای املاک فاقد سند رسمی که دارای مستحدثات با قدمت بنای قبل از سال ۹۵ و با مساحت عرصه ۲۰۰ متر مربع است و نیز املاک دارای سند رسمی با همین متراژ در محله‌های هدف، سهم سرانه آن‌ها حذف خواهد شد.
 
ودیعی در ادامه با بیان اینکه سهم سرانه ورود به محدوده برای این افراد بین ۱۰ الی ۴۳ درصد حذف خواهد شد گفت: یکی دیگر از تسهیلاتی که به این افراد تعلق می‌گیرد این است که شهرداری اجازه دارد املاک تملک شده را به مدت ۱۲ ماه و تا زمان احداث ملک توسط مالک به آن‌ها و بدون اجاره بها واگذار کند.
 
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر مشهد، دفاتر تسهیلگری با ۲۴ دفتر در مناطق پیرامونی می‌توانند اطلاعات تکمیلی را به شهروندان در این زمینه بدهند و آن‌ها را راهنمایی کنند، همچنین اولویت واگذاری اراضی قطعه بندی شده نیز با کسانی است که زودتر مراجعه کنند.

ودیعی همچنین دراین باره از سازمان بنیاد مسکن برای تعهداتی که در این زمینه داشته است و به دلیل همراهی با شهرداری تقدیر کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->