قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد
سرخط خبرها
احمد نوروزی عضو شورای اسلامی شهر مطرح کرد

طرح «طاش» در گذر تاریخ

  • کد خبر: ۳۶۶۹۵
  • ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
طرح «طاش» در گذر تاریخ
در بحث بافت پیرامون حرم مطهر با ۴ رکن زائر، مجاور، ساکن و سرمایه گذار مواجه هستیم که در بخش سرمایه گذار نیز سرمایه گذاران پروژه‌های کوچک و سرمایه گذاران پروژه‌های بزرگ وجود دارند که در میان آن‌ها گروهی به عنوان گروه سرمایه گذاران بافت پیرامون حرم هستند.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از مهم‌ترین موضوعات منطقه ثامن که دغدغه جدی مدیریت شهری و شورای پنجم است، موضوع بافت پیرامون حرم رضوی، طرح‌های گذشته و فعلی بهسازی و نوسازی این بافت، رضایتمندی ساکنان قدیمی و تعامل با سرمایه گذاران این بافت است.
رئیس کمیسیون اقتصادی،  سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: درباره نارضایتی‌هایی که برخی از عملکرد فعلی مدیریت شهری در این بافت اعلام می‌کنند، باید گفت که ارزیابی‌ها باید مبتنی بر داده‌های علمی و منطقی باشد. در بحث بافت پیرامون حرم مطهر با ۴ رکن زائر، مجاور، ساکن و سرمایه گذار مواجه هستیم که در بخش سرمایه گذار نیز سرمایه گذاران پروژه‌های کوچک و سرمایه گذاران پروژه‌های بزرگ وجود دارند که در میان آن‌ها گروهی به عنوان گروه سرمایه گذاران بافت پیرامون حرم هستند.
وی می‌افزاید: در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی علاوه بر خدمت به زائران و مجاوران، با تغییر رویکرد سعی در جلب نظر ساکنان داریم و در کنار این‌ها تا حد امکان تلاش کرده ایم مشکل سرمایه گذاران را حل کنیم.
نوروزی تأکید می‌کند: این اتفاقات سبب شده است که بر اساس ارزیابی دانشگاه فردوسی مشهد، عملکرد مدیریت شهری در منطقه ثامن مثبت ارزیابی شود و رضایتمندی مردمی بیشتر باشد، اما همیشه صدای نارضایتی بلندتر است و این موضوع ظلم به مدیریت شهری است.
این عضو شورای پنجم درباره طرح تفصیلی این بافت نیز با اشاره به طرح «طاش» که همان طرح فعلی بافت پیرامون اطراف حرم است، می‌گوید: اکنون طرح دیگری را مقابل این طرح نداریم، اما بر اساس برخی مطالعات راهبردی اعلام شده است که این طرح تفصیلی باید متوقف شود و این کار خلاف قانون است.
نوروزی با بیان اینکه در موضوع بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ۲ نگاه میراثی و شهرسازی مدرن به این منطقه وجود دارد، بیان می‌کند: اگر بخواهیم نگاه و قضاوت درستی از طرح «طاش» داشته باشیم، باید به گذشته آن نگاه کنیم. وی می‌افزاید: در آن زمان در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی خانه‌های فرسوده و کوچه‌های باریک سبب بروز مشکلاتی شده بود و حتی این مناطق به کانون جرم هم تبدیل شده بود و انتظار ایجاد تغییراتی در این بافت از سال‌های گذشته وجود داشت.


اول تأیید کردند، بعد منتقد شدند

این عضو شورای شهر مشهد ادامه می‌دهد: وزیر وقت مسکن با اذن مقام معظم رهبری به تهیه طرحی برای این محدوده اقدام کرد و در همان زمان طرح «طاش» توسط وزارت مسکن تهیه و تصویب شد و حتی اجرای ۲ قطاع از محدوده پیرامونی حرم مطهر هم از سال ۷۸ به این وزارتخانه واگذار شد.
وی می‌گوید: زمانی که این طرح تهیه شد، وزیر وقت مسکن از آن به عنوان طرحی بزرگ یاد کرد و در همان زمان اعلام کرد که این طرح ملی و مذهبی مبارک مردم ایران باشد، اما پس از اجرای طرح، همان آدم‌ها با تغییر رویکرد، منتقدان طرح شدند و حتی از آن به عنوان فاجعه یاد می‌کنند.
نوروزی تأکید می‌کند: ما از موضع شورای شهر می‌گوییم که اعتقاد به تغییر طرح «طاش» و تغییر رویکرد‌ها داریم، ولی در عین حال معتقدیم که در این موضوع باید حقوق مردم هم بر اساس استناد‌های قانونی تضییع نشود و حقوق مکتسبه به رسمیت شناخته شود.
وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات راهبردی طرح جدید، در برخی موارد مسیر به سمتی پیش خواهد رفت که حقوق سرمایه گذاران و مکتسبه تضییع می‌شود، تصریح می‌کند: به طور قطع این اتفاقات سبب فرار سرمایه‌ها از مشهد و کشور خواهد شد.
وی در ادامه به تغییر رویکرد شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در این دوره اشاره می‌کند و می‌گوید: ما دیگر از رویه سابقی که در این محدوده بوده است، پیروی نکردیم، بلکه با تغییر رویکرد، نگاه ما هم به تکریم و ماندگاری مجاوران و توجه به پروژه‌های کوچک تغییر کرد و در عین حال برای حفظ میراث معنوی و هویت تاریخی منطقه اقدامات متعددی نظیر بازسازی بازار فرش، بازار سرشور، سرای عزیز ا... اف و خانه پریشانی در دستورکار قرار گرفته است.
نوروزی تأکید می‌کند: ایجاد دفاتر تسهیلگری در منطقه برای مشارکت و حضور ساکنان در محله، احیای معابری که قبلا تملک شده بود و ایجاد ره باغ هم از دیگر اقدامات بوده است.
وی با بیان اینکه امروز وضعیت بافت اطراف حرم امام رضا (ع) با گذشته متفاوت است و به اندازه ۲۰ سال گذشته در این محدوده فضای سبز ایجاد شده است، ادامه می‌دهد: این اتفاقات سبب افزایش رضایتمندی مردم شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->