اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی جشنواره گل‌های اطلسی در باغ مشهد برگزار می‌شود ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد جزئیات طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی
سرخط خبرها
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

نباید فضای تعامل در شهر خدشه‌دار شود/فرمان رهبر انقلاب درباره بافت حرم نادیده گرفته شده است

  • کد خبر: ۳۰۷۲۳
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
نباید فضای تعامل در شهر خدشه‌دار شود/فرمان رهبر انقلاب درباره بافت حرم نادیده گرفته شده است
نود و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد.

لاله سادات کوثری/شهرآرانیوز- رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در نود و پنجمین صحن علنی شورا گفت: کتابخانه مرکزی مشهد ۲۰ سال متوقف بود که با حمایت مدیریت شهری فعال شد.

محمدرضا حیدری افزود: بهسازی و احداث محور محمدآباد به طرق، بولوار نماز، آسایشگاه جانبازان امام خمینی، ۷۰ پارک در مناطق کم برخوردار و... نیز از دیگر اتفاقات بسیار خوبی است که مردم آن را در شهر حس می‌ کنند.


وی با تأکید به اینکه آنچه در این روزها در مشهد اتفاق می‌افتد در عمر ۲۰ ساله نظام شورایی مدیریت شهری بی سابقه است اظهارکرد: مدیریت شهری شرایط بی سابقه‌ای را تجربه می‌کند، شرایط کرونا و عهد ما با مردم اجازه نمی‌دهد این شرایط سخت را بیان کنیم. 


این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه فساد اداری و اقتصادی نیز بارها گفته‌ایم که با سو استفاده از سوی مدیران مخالفیم و با ان برخورد می‌کنیم، مصوبات ما در حوزه فساد نیز گواه بر این ادعاست.


حفظ آبروی مدیران و خدمتگزاران

حیدری همچنین با اشاره به اینکه ورود به رویه‌های جاری شهر که برخی قطعا معیوب است باید اصلاح شود گفت: البته این اصلاحات نباید با اصلاح کیفری همراه شود. با نگاه اصلاحانه باید ورود کنیم، نظارت و بازرسی خود کنترل کننده است اما روش‌ها و نحوه برخوردها مهم است نباید فضای تعامل در شهر خدشه‌دار شود.


وی ادامه‌داد: حفظ آبروی مدیران و خدمتگزاران تلاشگر وظیفه همه است هر چند ضعف و خطا را نقض نمی‌کنیم. می‌توان به وظایف عادی مدیریت شهری اکتفا کرد اما نوع برخورد با نارسایی ها مهم است.


رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان‌کرد: ما آمادگی داریم در شروع هر نوع تخلفی در کنار دستگاه های نظارتی برای کنترل و برخورد وارد عمل شویم. اجازه ندهیم فضای هم افزایی خدشه دار شود. در این شرایطی که همه شیپور ناامیدی می‌زنند شایسته نیست مجموعه‌ای که امید ایجاد می‌کند با برخوردهای غیر مطلوب مواجه شود. 

سرانجام طرح بهسازی بافت حرم

حسینی پویا، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد، نیز در ادامه این جلسه به طرح بازسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر اشاره و بیان‌کرد: طرحی برای طرح تفصیلی بافت اطراف حرم مطهر به امضای ۱۰ نفر از اعضا رسیده است. 
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه این موضوع در تهران در حال بررسی است باید ما به عنوان اعضای شورا تعیین تکلیف این طرح را سریع تر به سرانجام برسانیم.
وی افزود: طرح بافت اطراف حرم به سال ۷۱ برمی‌گردد و عدم مغایرت آن در شورای عالی معماری و شهرسازی تایید شده است. اخیرا دوباره گفته شده، این طرح نیاز به اصلاح دارد، اینکه چه کسی و کجا باید این اصلاحات را انجام دهند محل سوال و بررسی است.

انتقاد به شورای عالی شهرسازی
حسینی پویا با بیان اینکه دوستان شهرسازی متاسفانه این موضوع را گردن شهرداری می اندازند گفت: اساس این طرح این نکته را می‌رساند که که شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌تواند مرجع ذی صلاح و تصمیم گیرنده برای این طرح باشد.
وی افزود: اساسا شورای عالی معماری و شهرسازی صلاحیت ورود به این مهم را ندارد. در طرح این شورا حقوق مکتسبه اطراف بافت به رسمیت شناخته نشده است و این خود ایراد اساسی است. شورای عالی معماری و شهرسازی تنها می‌تواند روی طرح جامع نطر دهد. 

طرحی که خودشان بریدند و دوختند

احمد نوروزی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: طرح تفصیلی فعلی پیرامون حرم را وزارت راه شهرسازی و سازمان عمران و بازآفرینی ان زمان تایید کردند.
وی افزود: خودشان این طرح را بریدند و دوختند و حالا منتقدند و می‌گویند شهرداری پاسخ دهد. 

نوروزی با اشاره به اینکه ما بازنگری طرح را تایید می‌کنیم گفت: من تعجبم این عزیزان چرا حق مردم را به رسمیت نمی‌شناسد و آن‌‌را نادیده می‌گیرند.

وی اضافه‌کرد: تعجب می کنیم از اینکه کارگزاران نظام و مجریان قانون طوری دیگری تصمیم می‌گیرند و طرحی که باید به شورا بیاید و شورا تصویب کند یکباره سر از شورای عالی معماری و شهرسازی در می‌آورد
نوروزی تصریح‌کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی صلاحیت ورود به بافت اطراف حرم ندارد.

 نعمتی شهردار منطقه ثامن نیز در این باره گفت: ۱۴.۸ درصد پیشرفت فیزیکی فضا‌های عمومی طرح معادل ۱۰ سال گذشته در منطقه ثامن است.

از فرافکنی وزیر تا فرمان رهبری

حیدری، رئیس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: وزیر راه و شهرسازی دیروز اذعان داشت فرمان رهبر انقلاب درباره بافت حرم نادیده گرفته شده است، بنده فکر می‌کنم مخاطب این سخن خودشان هست.


وی افزود: آقای وزیر چرا فرافکنی می‌کنید؟ چرا خودتان زمان تصویب طرح فرمان رهبری را نادیده گرفته‌اید؟ چرا حقوق مکتسبه را نادیده می گیرید؟ اگر بعد از ۱۵ سال می‌گویید طرحی ایراد دارد، اشکالی ندارد، اما باید تمام حقوق مردم در معنای عام را در این اصلاح در نظر بگیرید.


حیدری گفت: مسیری که شورای عالی دارد طی می کند هم خلاف نص قانون است چون این مهم از اختیارات مدیریت شهری است هم در آینده مشکلات امنیتی ایجاد خواهد کرد. بر این اساس طرح دو فوریتی شورا در خصوص طرح تفصیلی بافت پیرامون اطراف حرم تصویب شد.

تصویب طرح پیگیری روند قانونی اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع)

  • ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است؛ با رویکرد حفظ و حمایت میراث معنوی و هویت تاریخی و همچنین حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی مالکین و ساکنین بافت پیرامون حرم مطهر رضوی (ع)، به منظور اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در طرح تفصیلی نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع)، پیگیری ها و همکاری های لازم و قانونی را بر مبنای ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری از طریق مراجع مربوطه عضو کمیسیون ماده ۵ قانون مذکور اعم از استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و سایر مراجع قانونی ذیصلاح با رعایت بندهای زیر به عمل آورده و وفق بند ۳۴ ماده۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تغییرات و اصلاحات مربوطه را جهت بررسی و تأیید به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه نماید.
  • شهرداری مشهد مقدس مکلف است با توجه به صلاحیت ذاتی کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شهرسازی و معماری در خصوص تهیه و تصویب اولیه هرگونه تغییر یا اصلاح بعدی در طرح های تفصیلی؛ ضمن رصد روند اجرایی و اداری مربوطه، اقدامات لازم از جمله طرح دعوای توقف و ابطال تصمیمات یا اقدامات خارج از صلاحیت های قانونی سایر مراجع غیر صالح را (با عنایت به بند ۱ ماده ۲، بند ۳ ماده ۴، تبصره ماده ۷ و ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری) به عمل آورده و گزارش مربوطه را به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.
  • شهرداری مشهد مقدس مکلف است در روند اعمال تغییرات طرح تفصیلی نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع)؛ هرگونه همکاری و اقدام لازم به منظور حفظ جمعیت مجاوران و زائران ، حفظ و تقویت اعتماد عمومی در اجرای طرح و جلب رضایت مجاوران و زائران، حفظ حقوق مالکانه و حقوق مکتسبه مردم و جلوگیری از تضییع آن در دستورالعمل ها و شیوه نامه های تدوینی (و عنداللزوم اقدامات قانونی به منظور ابطال دستورالعمل ها و شیوه نامه های مغایر با این حقوق) را به عمل آورد.
  • شهرداری مشهد مقدس مکلف است در محدوده بودجه مصوب سالیانه و به منظور تداوم هویت تاریخی، فرهنگی شهر و به ویژه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، ضمن اهتمام به این موضوع در تغییرات طرح تفصیلی مربوطه؛ همکاری و اقدامات لازم در خصوص خرید، مرمت و احیا خانه ها و راسته های تاریخی ثبت شده در زمره آثار ملی را به عمل آورده و به منظور توسعه و ترویج بیش از پیش این رویکرد؛ نتیجه اقدامات انجام شده یا در حال انجام از جمله در بازار فرش، بازار سرشور، سرای عزیزاله اف، خانه پریشانی، خانه توکلی، خانه داروغه و مانند آن را به آگاهی عموم برساند. 

تعطیلی سه نگارخانه در مشهد

مصحفی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز در ادامه این جلسه گفت: فرهنگ و هنر هم در ایام شیوع کرونا آسیب گرفتند. سینما و تئاتر در این ایام تعطیل بود و این اقشار دچار آسیب جدی شدند، پیشنهاد شده از طریق حمایتی از سوی شهرداری قدری وضعیت برای این اقشار بالانس شود.


وی افزود: سینما تئاتر گالری و نگارخانه‌ها همه آسیب پذیرفتند و ۳ نگارخانه در شهر متاسفانه کار خود را پایان دادند و تعطیل شدند.
مصحفی گفت: بازگشایی سالن‌های سینما و تاتر در ادامه هم باعث از دست دادن ۵۰ درصد ظرفیت مشتری های خود است. شهرداری می‌تواند از این گروه‌ها خرید خدمت کند تا در دو ماه باقیمانده از تابستان در این حوزه رونقی ایجاد شود.


اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: دوره سوم شیوع کرونا را در حوزه بازگشایی‌ها می گذرانیم و با توجه به پیش بینی‌های شیوع در پاییز دو فوریت کمک به مراکز هنری را تایید می‌کنم.

این طرح با قید دو فوریت تایید نشد و مقرر شد با یک فوریت این طرح مجدد به کمیسیون رفته و بررسی، و سپس در صحن علنی مطرح شود. 

قراردادهای پیمانکاری

موضوع بستن قراردادهای یه ساله و پنج ساله با پیمانکار در حوزه خدمات شهری یکی دیگر از دستورکارهای مورد بررسی در نود و پنجمین صحن علنی بود که یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این باره گفت: قراردادهای ما در حوزه فضای سبز و خدمات شهری شامل رفت و روب و جمع‌آوری پسماند است.


وی افزود: اگر قرارداد یک ساله با پیمانکار بسته شود هم کارگر امنیت شغلی بیشتری دارد و هم پیمانکار کیفیت کاری بالاتری خواهد داشت.
وی گفت: قراردادهای پیمانکاران قبلا هم سه ساله بود و اینکه گفته می شود این کار هزینه های زیادی به شهرداری وارد می کند مورد تایید نیست.


ودیعی، عضو شورا با بیان اینکه سه ساله شدن قراردادها قدرت رقابت را از دیگر پیمانکاران می‌گیرد افزود: با دوساله بودن قراردادها موافقم.
وی افزود: ممکن است پیمانکاری با مدیریت هزینه بتواند از پیمانکار قبلی با رقم کمتری وارد قرارداد با شهرداری شود.


موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه دو سال پیشنهاد خوبی است افزود: دو سال با پیشنهاد امکان تمدید یک ساله به نظر منطقی است.


یعقوبی معاون خدمات شهری با بیان اینکه ما قبلا مصوبه‌های سه تا پنج سال داشته‌ایم و بقیه شهرها از ما الگو برداشته‌اند، چرا باید دو سال قرارداد را تست کنیم.

در خصوص این دستور کار، نمایندگان مردم در شورا مقرر کردند این مهم در کمیسیون مشترک شورا مجددا بررسی شود و سپس به صحن علنی بیاید.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->