شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد
سرخط خبرها

مستقیم از قرنطینه

  • کد خبر: ۳۶۸۷۴
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
مستقیم از قرنطینه
شهردار در گفت وگویی مجازی از برنامه‌ها و اقدامات در دست انجام مدیریت شهری با مشهدی‌ها سخن گفت
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ در روز‌هایی که شهردار مشهد در حال طی کردن دوران بیماری کرونا و قرنطینه خانگی به سر می‌برد، چهارشنبه‌شب، طی گفت وگویی مجازی و صمیمانه به طور زنده، با مردم مشهد سخن گفت و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد. محمدرضا کلائی که طی ۶۱۹ روز تصدی پست شهرداری در مشهد، احاطه کاملی به شبکه مشکلات شهر دارد، در این پرسش و پاسخ یک ساعته هیچ سؤالی را بی جواب نگذاشت و به بیش از ۲۷ سؤال با شیوه طرح متفاوت شهروندان پاسخ داد. او البته وعده داده تا این سری نشست‌های بدون تشریفات و رو دررو با مردم را از این پس هر هفته تکرار کند و به پرسش‌های بیشتری پاسخ بدهد.


«آزادگان»، برای کاهش ترافیک غرب

ایجاد چپ گرد غیرهمسطح در بزرگ راه آزادی یکی از درخواست‌های پرشمار بود و کلائی در پاسخ به این درخواست‌ها گفت: در این بزرگ راه ۸ دوربرگردان تعریف شده است که ۴ عدد شرقی به غربی و ۴ عدد برعکس است. ۳ دوربرگردان تاکنون اجرا شده است که آخرینشان در آبان ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه دوربرگردان همسطح در امتداد بزرگ راه آزادی با فاصله دوکیلومتری از بولوار آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی قرار دارد بیان کرد: این مسافت چهارکیلومتری در فاصله بولوار سجادیه تا بولوارهاشمی رفسنجانی با ترافیک دائمی مواجه است. با توجه به نقش بولوار هاشمی رفسنجانی در ارتباط این محور با چهارسطحی آزادگان (میدان نمایشگاه) کارشناسان سازمان ترافیک شهرداری مشهد برای رفع این مشکل احداث یک چپ گرد غیرهمسطح را پیشنهاد داده اند که مطالعات آن انجام شده است و حدود ۳ ماه دیگر عملیات عمرانی آن با فناوری سگمنتال اجرا خواهد شد.

کلائی درباره زمان افتتاح پروژه چهارسطحی آزادگان نیز گفت: سطح اول این پروژه که بولوار آیت ا... هاشمی رفسنجانی را به نمایشگاه متصل می‌کند تا آبان به بهره برداری می‌رسد و چپ گرد بولوار امام علی (ع) و همسطح آن نیز در ۲۲ بهمن افتتاح می‌شود، ضمن اینکه کل پروژه تا اردیبهشت سال آینده به پایان خواهد رسید که این زمان یک سال زودتر از زمان تعیین شده افتتاح شده است.


کاهش زمان عبور اتوبوس‌ها از استقلال تا شهدا

شهردار مشهد با اشاره به ایجاد مسیر‌های ویژه اتوبوس در برخی از خیابان‌های پرتردد شهر گفت: در فاصله میدان استقلال تا میدان شهدا، چون نمی‌توانستیم مسیر رفت و برگشت را همانند حدفاصل میدان توحید تا میدان شهدا مسدود کنیم، خط تک لاین برای اتوبوس‌ها ایجاد کردیم. طبق اعلام کارشناسان ترافیک این اقدام باعث کاهش ۱۵ دقیقه‌ای زمان عبور اتوبوس‌ها شده است.


بستن ورودی شهر در اختیار شهرداری نیست

کلائی در پاسخ به برخی درخواست‌ها برای بستن ورودی شهر یا تعطیلی پارک‌ها برای کاهش سفر به مشهد و کاهش شیوع کرونا، با بیان اینکه شهرداری یک دستگاه خدماتی است که متناسب با وظیفه تعریف شده خود ذیل ۳۳ سازمان بزرگ به ارائه خدمت به شهروندان می‌پردازد افزود: بستن ورودی‌ها و قرنطینه شهر در حوزه اختیار شهرداری نیست و در کنار این، شهرداری می‌تواند با اجرای برنامه‌هایی از جمله تخفیف اجاره مکان‌های در اختیار شهرداری، بخشودگی عوارض کسب وپیشه، توزیع بسته‌های معیشتی و حمایت از کارگران فصلی اقدامات حمایتی مختلفی از آسیب دیدگان داشته باشد.

وی گفت: ستاد کرونا وظایفی از قبیل ضدعفونی کردن اماکن و حمل ونقل عمومی، در اختیار گذاشتن فضا برای بستری مبتلایان به کرونا در طی دوره نقاهت را به عهده شهرداری گذاشت که این موارد تاکنون به طور منظم انجام شده است. برخی از مردم خواستار ضدعفونی شدن گسترده شهر هستند، درحالی که دانشگاه علوم پزشکی آن را کم اثر می‌داند و اعلام کرده است که تنها مکان‌های پرخطر ضدعفونی شوند که این اقدام در ناوگان تاکسی رانی، اتوبوس رانی و قطارشهری به صورت مستمر درحال انجام است. همچنین در منطقه سیدی و رضاشهر که از نظر شیوع کرونا مناطق پرخطرتری بودند عملیات ضدعفونی کردن به شکل گسترده اجرا شده است.

کلائی ادامه داد: برای اینکه در شرایط کنونی مردم کمتر از حمل ونقل عمومی استفاده کنند طرحی را برای توقف اجرای طرح زوج و فرد به ستاد کرونا و شورای ترافیک استان ارائه داده ایم که طی یک تا ۲ روز آینده برای آن تصمیم گیری خواهد شد.
وی گفت: براساس اعلام ستاد کرونا و تجربه ما، اجرای محدودیت ساعتی برای سیستم حمل ونقل عمومی باعث ازدحام بیشتر افراد می‌شود و بهتر است به عنوان جایگزین آن، تعدادی از خطوط فرعی را کاهش دهیم و ناوگان آن را در خطوط پرتردد اضافه کنیم که همین کار را هم انجام داده ایم.


تقویت دسترسی به رینگ پیرامونی شهر

شهردار مشهد درباره گله‌هایی از این دست که پروژه‌های عمرانی شهرداری در حوزه ترافیکی مؤثر نیست و به دلیل راحتی در اجرا، به مدیریت شهری تحمیل می‌شود گفت: سازمان ترافیک یک مجموعه کارآمد است که تعداد زیادی کارشناس مسلط و با دانش در آن فعالیت می‌کنند و ایده‌های خوبی برای حل گره‌های ترافیکی دارند؛ به عنوان نمونه می‌توان به رفع مشکل ترافیک تقاطع فرامرز عباسی-جانباز با اجرای ۲ اصلاح هندسی، انتهای بولوار وکیل آباد و بسیاری از پروژه‌های اصلاح هندسی معابر اشاره کرد که با هزینه کم مشکل ترافیک را کاهش دادند.

کلائی با اشاره به راهبرد کلی مدیریت شهری در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی ترافیکی افزود: راهبرد ما این است که پروژه‌ها به عنوان تسهیل کننده ترافیک و دسترسی به رینگ پیرامونی شهر اجرا شود که چپ گرد غیرهمسطح شهید ناصری، تقاطع و دوربرگردان غیرهمسطح ابوطالب، چهارسطحی آزادگان و دوربرگردان غیرهمسطح مصلا از این قبیل پروژه هاست.


حل ترافیک شهرک رجایی با ۳ اقدام فوری

کلائی در رابطه با شهرک رجایی و مشکلات ترافیکی این شهرک گفت: در منطقه قلعه ساختمان از بولوار شهید عباسپور تا انتهای شهرک شهید رجایی و باهنر با مشکل ترافیک سنگینی روبه رو هستیم که برای کاهش آن چند برنامه موازی با هم در حال اجراست. یکی از این برنامه‌ها دوبانده کردن ۷۵ متری رضوی بود که پیش از این سال ۶۳ آغاز و سال ۶۵ متوقف شده بود. اجرای این پروژه در حوزه فعالیت‌های شهرداری نبود، اما اهمیت این جاده ترانزیتی و کشته شدن سالیانه حدود ۵۰ نفر از مردم در این جاده باعث شد تا پروژه دوبانده کردن ۷۵ متری رضوی را اجرا کنیم که این پروژه تا ۲ هفته دیگر به بهره برداری می‌رسد و اجرای آن بار ترافیکی را از جاده سرخس کم می‌کند.

شهردار مشهد تصریح کرد: اقدام دوم دوبانده کردن بولوار حُر در حد فاصل شهرک شهید رجایی تا شهید باهنر بود که این کار نیز سال گذشته انجام شد.
کلائی با اشاره به سومین برنامه برای کاهش ترافیک بولوار حر افزود: یکی دیگر از مشکلات برای اجرای این برنامه خیابان‌های باریک، طولانی و بن بست است که به وسیله دیوار راه آهن به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شده اند. برای رفع این مشکل در حال اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح مصلا هستیم که با بهره برداری از آن دسترسی به مصلا ایجاد و شهرک شهید رجایی و باهنر از بن بست خارج می‌شود، ضمن اینکه منطقه شهرک رجایی نیز متحول خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای جبران کمبود فضای سبز شهر در این منطقه در حال توافق با آستان قدس بر سر زمینی ۵ هکتاری در انتهای حر ۹ هستیم تا به زودی سرانه فضای سبز شهرک رجایی افزایش یابد.
شهردار مشهد همچنین به اقدام مشترک با آستان قدس برای سنددار کردن برخی اراضی اشاره کرد و افزود: طبق شنیده‌های ما تولیت آستان قدس هم با این مسئله موافقت کرده است و امیدواریم شروع آن با شهرک شهید باهنر و شهید رجایی باشد.


پل ابوطالب و پایان ترافیک بزرگ راه چراغچی

کلائی با اشاره به ترافیک بزرگ راه شهید چراغچی و مسیر دسترسی شهرک شهید میرزایی بیان کرد: در مسیر پل فجر و بزرگ راه شهید میرزایی به سمت میدان امام حسین (ع) چند معضل ترافیکی وجود دارد که برای رفع یکی از این معضلات نیاز به احداث دوربرگردان غیر همسطح مانند ابوطالب داریم. گره دوم در محدوده میدان بار نوغان قراردارد که به دلیل تغییر مسیر خودرو‌ها برای ورود به کندرو و حرکت به سمت خیابان رسالت، ترافیک سنگینی ایجاد می‌شود و برای رفع این گره ترافیکی پروژه اصلاح هندسی درحال اجراست. شهردار مشهد ادامه داد: یکی دیگر از گره‌های ترافیکی در محل بزرگ راه شهید میرزایی است و با باریک شدن مسیر، یک لاین حذف می‌شود، بنابراین از معاونت عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خواسته ایم این مشکل را با اصلاح هندسی و افزایش تعدادی ورودی به این مسیر برطرف کند. وی با بیان اینکه گره ترافیکی دیگر مربوط به ورودی خیابان عبادی و میدان امام‌حسین (ع) است، گفت: در این مسیر تعدادی مغازه وجود دارد و با توجه به اینکه عده‌ای در این محل در حال کسب هستند با تملک و تخریب آن‌ها مخالف هستم؛ بنابراین به دنبال راه حلی هستیم تا با اجرای پلی مانند ابوطالب که اسفندماه افتتاح خواهد شد این مشکل را برطرف کنیم. امیدواریم این کار به نتیجه برسد و دسترسی در محور کلات، فشار ترافیکی در بولوار بهمن و میدان امام‌حسین (ع) را کم کند.


معضل تقسیمات کشوری و زمین خواران

در ادامه، شهردار مشهد در پاسخ به پیام یکی از شهروندان در رابطه با مشکل اراضی بین مشهد و شاندیز با اشاره به ۳ نظریه برای تقسیمات در میان این ۲ شهرستان گفت: از نظر تقسیمات کشوری مرزی بین شهرستان مشهد و بینالود وجود دارد، اما طرح جامع شهر مشهد مرز دیگری را برای محدوده شهر مشهد مشخص کرده است که براساس آن مهدیه حد غربی شهر مشهد است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، پروژه پایانه غرب در این منطقه اجرا خواهد شد که براساس آن راه آهن مشهد گرگان، مترو گلبهار و خط ۳ مترو مشهد به این پایانه ختم خواهد شد.
کلائی افزود: سومین تقسیمات بر مبنای سیاسی است، اما اکنون میان مرز تصمیمات سیاسی و طرح جامع مشهد اختلاف وجود دارد که به دلیل بلاتکلیفی این مرزها، برخی در این محدوده اقدام به زمین خواری کرده اند و دستگاه‌های نظارتی باید ورود پیدا کنند. حل این معضل خارج از قدرت مدیریت شهری است و باید در وزارت کشور به نتیجه برسد. معتقدم نمایندگان مشهد و طرقبه شاندیز می‌توانند در این مورد به توافق برسند.


کارخانه نوآوری و خط قرمز افتتاح در مهرماه

وی همچنین در توضیح وضعیت کارخانه نوآوری در محل سابق کارخانه کوکای مشهد گفت: ایده احداث کارخانه نوآوری در مشهد فرسنگ‌ها با شرایط موجود ما فاصله دارد و یک جهش در این حوزه محسوب می‌شود. با توجه به توانمندی استارت آپ ها، درصورتی که شتاب دهنده‌ها خوب عمل کنند اتفاقات خوبی در کارخانه نوآوری رقم زده خواهد شد و امیدوارم تعهد افتتاح این کارخانه در مهرماه به سرانجام برسد. این تاریخ خط قرمز ماست.
شهردار مشهد در رابطه با تودیع معاون برنامه ریزی شهرداری نیز بیان کرد: تودیع افراد همراه با معارفه انجام می‌گیرد که با انتخاب معاون برنامه ریزی شهرداری این مراسم انجام خواهد شد.


مترو، هرکیلومتر ۱۰۰۰ میلیارد تومان

کلائی در واکنش به پرسشی در مورد زمان تکمیل مترو گلبهار نیز گفت: این موضوع به شهرداری مشهد ارتباطی ندارد و پروژه دولتی است، زیرا توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و سازمان عمران گلبهار اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه «این پروژه حالاحالا‌ها کار دارد» افزود: اجرای پروژه قطارشهری با افزایش چندبرابری هزینه‌ها روبه روست، به حدی که سال ۹۶ هر کیلومتر قطارشهری با تجهیزات ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت، اما اکنون به ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. همین موضوع راه اندازی مترو را با مشکل مواجه خواهد کرد.


تصمیم قاطع برای ادامه پارک چهل بازه

او در زمینه مشکلات پیرامونی اراضی مورد نیاز برای ادامه عملیات عمرانی پارک چهل بازه نیز تصریح کرد: تصمیم قاطع داریم که ادامه پارک چهل بازه را اجرا کنیم. برای این‌کار تا قبل از پل ستاری مشکل خاصی وجود ندارد و با تفاهم کار پیش می‌رود، اما از پل ستاری تا پل دانشجو اراضی‌ای وجود دارد که بخشی فضای سبز و بخشی غیرانتفاعی است. حاضریم بخش فضای سبز را تملک کنیم که این کار باعث بهبود وضعیت اراضی تعاونی‌ها می‌شود. کلائی افزود: در مجموع ما در این محدوده تنها به دنبال ایجاد فضای سبز و ادامه پارک چهل بازه هستیم. شهردار مشهد درباره وضعیت به کارگیری کارگران فصلی در پروژه‌های شهری نیز توضیح داد: در پروژه‌های مختلف از جمله کوه پارک تعداد زیادی از کارگران فصلی به کار گرفته شده اند که با اجرای ادامه پارک چهل بازه، این ظرفیت افزایش خواهد یافت. شهرداری افتخار همکاری با ۸۰۰۰ پاکبان و ۳۰۰۰ کارگر فضای سبز را دارد. این ۱۱ هزار نفر در قالب قرارداد با پیمانکار فعالیت می‌کنند. در گذشته حقوق این افراد توسط پیمانکار پرداخت می‌شد و این مسئله باعث ایجاد مشکل برای کارگران می‌شد، بنابراین به سمت پرداخت مستقیم حقوق به آن‌ها رفتیم. برای پرداخت حق سنوات نیز طبق حق و حقوقشان پرداختی خواهیم داشت، اما ممکن است در پرداخت مزایای آن‌ها دچار مشکلاتی باشیم که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.


احداث پارک در اراضی پادگان ارتش تا عید نوروز

شهردار مشهد درباره احداث پارک بزرگ در اراضی پادگان ارتش با بیان اینکه کار در حال پیشرفت است، اما این پیشرفت به کندی صورت می‌گیرد، افزود: اکنون نقشه‌های این پارک تدقیق شده است و طی چند روز آینده به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال می‌شود. امیدوارم تا مهرماه بخش قدیمی فضای سبز پادگان ارتش در اختیار شهرداری قرار گیرد و این پارک تا عید نوروز ۱۴۰۰ آماده بهره برداری باشد.


پرونده کوهستان پارک روی میز شورای حفظ حقوق بیت المال

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف کوهستان پارک درخواست مردم از شهرداری مشهد بوده است، ادامه داد: سال ۹۶ برای در اختیار گرفتن این مجموعه با بانک دی وارد مذاکره شدیم، اما وقتی به مرحله نهایی رسیدیم اعلام شد که بخشی از اراضی آن موقوفه است و باید مالکیت آن مشخص شود. مباحث حقوقی مرتبط با این موضوع پیچیده و زمان بر است. شرایط را به دادستانی اعلام کردیم و گفتند موضوع برای پیگیری به شورای حفظ حقوق بیت المال ارائه خواهد شد.


تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی تا پایان سال آینده

شهردار مشهد در بخش پایانی گفت وگوی اینستاگرامی خود با شهروندان، به شرح وضعیت طرح تفصیلی مشهد پرداخت و گفت: طرح تفصیلی جنوب غرب مشهد چندی پیش در شورای شهر تصویب شد. طرح جنوب شرق نیز اکنون برای تصویب در حال بررسی است و طرح تفصیلی حوزه مرکزی نیز در حال تدوین است. در مجموع طرح‌های تفصیلی مشهد تا پایان امسال ارائه خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->