ثبت ۱۲۸ زلزله در کشور طی یک هفته گذشته (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | خراسان رضوی در صدر لرزه‌خیزترین استان‌ها جهان وارونه شد | سالمندان جلوتر از جوانان در ماراتن دیجیتال! توضیحات تأمین اجتماعی در خصوص کسر یک درصد از حقوق بازنشستگان صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی رگبار باران در خراسان رضوی (۱۰ آبان ۱۴۰۴) تسهیلات و تخفیفات ویژه اقامتی به بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری از روز دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ نارضایتی بازنشستگان از قرارداد بیمه تکمیلی حق مناطق جنگی به کدام بازنشستگان پرداخت می‌شود؟ +جزئیات حکمت کارت آبان بازنشستگان لشکری شارژ شد (۱۰ آبان ماه ۱۴۰۴) + مبالغ واریزی واریز معوقات بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در هفته جدید ادامه دارد (۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۴) بازداشت مأمور پلیس در پرونده تیراندازی جاده رودان هرمزگان معجزه کاهش وزن با مصرف عصاره یک چای معروف پانسمان بیماران پروانه‌ای، قربانی تحریم‌های آمریکا تفاوت آنفلوانزا با دیگر بیماری‌های ویروسی تنفسی چیست؟ خوردنی‌هایی برای کاهش علائم اختلال عاطفی فصلی انسداد ۸ سایت غیرقانونی فروش بلیت هواپیما | مسافران پیش از خرید، استعلام مجوز سایت را بگیرند پاسخ فرودگاه مشهد به خبر «درهای بسته» بر روی مسافران | اختلال در اتوماتیک، علت تأخیر ورود بود (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + فیلم کلاهبردار حرفه‌ای با اعتراف به ۱۷ فقره کلاهبرداری میلیاردی دستگیر شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) اولین پرواز مستقیم تهران-وین روز دوشنبه (۱۲ آبان ۱۴۰۴) انجام خواهد شد بیش از نیم‌میلیون تولد در هفت‌ماهه نخست ۱۴۰۴ برخورد یک هواپیما با ساختمان مجاور فرودگاه در تبریز + جزئیات (۱۰ آبان ۱۴۰۴) راهکار‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت در کودکان مدیرعامل راه آهن: مسافران ایرانی با قطار پُرسرعت به آنکارا می‌روند سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان ایرانی | سالانه ۱۰ هزار مورد جدید در کشور ثبت می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۴) | مشهدی‌ها منتظر بارش باران باشند  مصدومیت ۱۳ مسافر بر اثر واژگونی اتوبوس در شهرستان گلبهار خراسان رضوی (۱۰ آبان ۱۴۰۴) نحوه پیگیری تخلفات شهریه‌ای مدارس غیرانتفاعی | والدین به وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند ۳ جان‌باخته و ۱۳ مصدوم در تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی طی روز گذشته (جمعه، ۹ آبان ۱۴۰۴) موسیقی به کاهش زوال عقل تا ۴۰ درصد کمک می‌کند تولد نوزاد ۵ کیلوگرمی در بیمارستان قائم(عج) مشهد (۱۰ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

جریمه رانندگی روزانه برای ۱۰ هزار خودرو در مشهد

  • کد خبر: ۳۶۹۳۶۲
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۰
جریمه رانندگی روزانه برای ۱۰ هزار خودرو در مشهد
رئیس پلیس راهور مشهد در گفت‌و‌گو با شهرآرا، وضعیت رانندگی، تصادف ها، ترافیک و اصلاح خیابان‌های شهر را تشریح کرد.

علی بابازاده | شهرآرانیوز؛ مشهد را‌ می‌توان شهر هزارحادثه نامید که البته این یکی از آفت‌های همه کلان شهرهاست. سقوط ومرگ کارگران از ساختمان ها، نزاع‌های جمعی، گوشی قاپی، انواع سرقت و... بخشی از این حوادث روزانه است، اما اگر نیاز باشد یکی از حوادث را به عنوان‌ترین‌ها انتخاب کنیم، بی برو برگرد باید سراغ تصادف‌ها رفت.

سوانحی که همه جا رخ می‌دهد؛ از کوچه فرعی‌ها گرفته تا وسط بزرگراه‌ها و جاده‌ها و.... همین دو هفته پیش بود که چندین تصادف درون شهری دلخراش در مشهد رخ داد و جان تعدادی از شهروندان را گرفت. واکاوی و رسیدن به علت وقوع سوانح رانندگی یک موضوع تخصصی است؛ موضوعی که من را به ساختمان آجری اطراف میدان راهنمایی کشاند که روی سردر آن نام پلیس راهنمایی و رانندگی مشهد، خوش نمایی کرد. 

من رو به روی سرهنگ محسن موسی آبادی، رئیس پلیس راهور مشهد، نشستم و با مردی وارد گفت‌و‌گو شدم که سال‌ها تصادف و عواقب آن را با پوست و گوشت لمس کرده و حالا گنجینه‌ای از تجربیات ناب دارد. در ادامه وضعیت خیابان ها، تصادفات و آمار نیم سال ابتدایی امسال را بررسی کردیم که ماحصل آن را‌ می‌خوانید.

از نگاه آمار وضعیت تصادف‌ها و ترافیک مشهد در نیمه ابتدایی امسال چطور بوده است؟

براساس داده‌های ثبت شده در نیمه نخست امسال، تعداد تصادف‌های منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰درصد افزایش یافته است؛ اما در مقابل، تصادفات جرحی با ۲۲ درصد کاهش همراه بوده است و تصادف‌های خسارتی ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که شدت برخی سوانح بیشتر شده، اما تعداد مصدومان کمتر شده است. این درحالی است که در شش ماه نخست امسال، حدود ۱۶۰ مورد حادثه منجر به فوت، ۹هزار و۷۰۰ تصادف جرحی و نزدیک به ۸۵هزار تصادف خسارتی در مشهد ثبت شده است.

بیشترین سهم تصادفات فوتی مربوط به کدام گروه بوده است؟

طبق بررسی ها، بیش از ۹۰ درصد تصادفات فوتی در مشهد مربوط به موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است. این موضوع نشان می‌دهد که همچنان ضعف جدی در فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی، رعایت حق تقدم عابر پیاده و مدیریت ترافیک در معابر فرعی وجود دارد.

مهم‌ترین تخلفات رانندگی در مشهد چیست؟

سه تخلف در صدر آمار قرار دارند. یکی از آنها، توجه نکردن به جلو است که بیشتر به علت استفاده از تلفن همراه است؛ به ترتیب سرعت غیرمجاز و رعایت نکردن حق تقدم، هر یک از این موارد در قالب تخلف حادثه ساز شناخته می‌شوند.

الگوی زمانی تصادف‌ها در مشهد چگونه است؟

در بررسی‌های انجام شده، مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد جان‌باختگان تصادف‌های فوتی در مشهد پس از صحنه حادثه و در مسیر یا بیمارستان فوت می‌کنند. این آمار نشان دهنده لزوم توجه فوری به امداد ونجات در بازه طلایی نخست پس از تصادف است. در ساعات شب، به ویژه بین ساعات ۲۲ تا ۶ صبح، شدت سوانح بیشتر و سرعت وسایل نقلیه بالاتر است.

در همین بازه، پلیس راهور هر شب حدود ۱۵۰ خودرو را توقیف می‌کند و در هر شب ۳ هزار خودرو اعمال قانون می‌شوند. همچنین ۷ هزار خودرو در طول روز جریمه می‌شوند. البته این فقط آمار جریمه‌های دستی است و جریمه‌های دوربین‌های ثبت تخلف، جدا محاسبه‌ می‌شود.

آیا میزان جریمه‌ها در سال جاری کاهش یافته است؟

بله، آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان اعمال قانون در سال۱۴۰۴ حدود ۱۰ درصد کمتر از سال گذشته بوده است. این موضوع به احتمال زیاد ناشی از رعایت بیشتر قوانین توسط شهروندان و تأثیر اقدامات فرهنگی و هشدار‌های مستمر پلیس است.

در برخی از ساعت‌ها چه عاملی باعث ترافیک شدید در شهر می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین عوامل، تک سرنشین بودن خودروهاست. در ساعات ابتدایی در برخی از معابر بزرگراهی حدود ۷۰ درصد وسایل نقلیه تک سرنشین هستند. این موضوع باعث افزایش حجم خودرو، مصرف سوخت، زمان توقف و قفل گره‌های اصلی می‌شود. به همین دلیل، راهکار‌های فرهنگی مانند ترویج استفاده از حمل ونقل عمومی و سفر‌های اشتراکی از برنامه‌های مکمل ما در مدیریت ترافیک شهری است.

چرا در سطح شهر، حضور مأموران راهور نسبت به گذشته کمتر دیده می‌شود؟

واقعیت این است که مشهد دومین کلان شهر کشور است. به دلیل گستردگی فوق العاده محدوده شهری، امکان استقرار نیروی انسانی ثابت در تمام میادین و تقاطع‌ها وجود ندارد، نه از نظر توان اجرایی و نه از نظر حجم نیرو. با این حال، تمام معابر شهر به صورت شبانه روزی زیرپوشش دوربین‌های نظارتی و سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک قرار دارند.

نقاطی که احتمال بروز گره ترافیکی در آن‌ها بیشتر است، مأمور فیزیکی مستقر دارد. از ساعت۵:۳۰ تا حدود ۲۲:۳۰، همکاران ما در میادین پرترافیک حضور دارند و بعد از آن، از ساعت ۲۲:۳۰ به بعد، تیم‌های نامحسوس بزرگراهی وارد عمل می‌شوند تا ایمنی عبور ومرور در سطح شهر حفظ شود. در واقع، روز‌ها تمرکز ما روی مدیریت ترافیک شهری است و شب‌ها روی برخورد با تخلفات حادثه ساز، رانندگان پرخطر و تخلفات بزرگراهی.

آیا پلیس راهور برای نقاط پرچالش ترافیکی شهر، مثل بزرگراه شهید چراغچی، بولوار وکیل آباد یا صدمتری، برنامه خاصی دارد؟

برخی معابر کلان شهری ما در مشهد، بین۱۵ تا۱۶ ساعت از شبانه روز در وضعیت اشباع ترافیک قرار دارد. برای مثال بزرگراه شهید چراغچی، بولوار وکیل آباد و بزرگراه پیامبر اعظم (ص) جزو همین نقاط هستند. برای این مناطق، طرح‌های اصلاح هندسی، ایمن سازی و روان سازی ترافیک پیش بینی و بخشی از آن‌ها اجرا شده است. نمونه‌های اجراشده شامل میدان شهید فهمیده، دوربرگردان ابوطالب، میدان امام حسن (ع)، تقاطع انقلاب، میدان آزادی (به سمت صدا وسیما)، ورودی رضوی و محدوده مقابل دانشگاه فردوسی است. بخشی از عملیات نیز در دست اقدام قرار دارد تا با همکاری شهرداری، روند اجرایی سریع‌تر پیش برود.

پلیس راهور درزمینه مدیریت ترافیک چه رویکرد اجتماعی دارد؟

نگاه ما صرفا ترافیکی نیست، بلکه مردم محور و مطالبه گر است. معتقدیم ترافیک شهری فقط مشکل رانندگان نیست، بلکه حل این مشکل یک مطالبه عمومی است که باید توسط همه نهاد‌های مسئول پیگیری شود تا حقوق شهروندان درزمینه تردد و زمان بندی سفر‌ها رعایت شود. پلیس راهور این مطالبه مردمی را از دستگاه‌های اجرایی به شکل جدی دنبال می‌کند.

در زمینه برخورد با رانندگان پرخطر و نمرات منفی، وضعیت امسال چگونه بوده است؟

در سال گذشته بیش از صد فقره ابطال گواهی نامه به علت نمرات منفی و تکرار تخلفات پرخطر داشتیم. در شش ماهه نخست امسال نیز هشتاد فقره توقیف یا تعلیق گواهی نامه ثبت شده است. عمده این موارد مربوط به رانندگانی است که رفتار پرخطر مکرر داشته‌اند.

نظام نمرات منفی در تخلفات رانندگی چگونه عمل می‌کند؟

این نظام سه مرحله دارد و هدف آن شناسایی رانندگان پرخطر است. در مرحله اول با رسیدن به سی نمره منفی، گواهی نامه به مدت سه ماه تعلیق می‌شود. مرحله دوم، پس از پایان دوره تعلیق، اگر فرد دوباره ۲۵ نمره منفی دریافت کند، گواهی نامه اش به مدت شش ماه ضبط می‌شود. مرحله سوم در صورت کسب بیست نمره منفی دیگر، گواهی نامه فرد به طور کامل باطل می‌شود و پس از گذشت یک سال از ابطال، فرد می‌تواند دوباره در کلاس‌های آموزش رانندگی شرکت کند و آزمون‌های تئوری و عملی را از ابتدا طی کند. در تمام این مدت، او فاقد گواهی نامه محسوب می‌شود.

اگر در این شرایط راننده‌ای دوباره پشت فرمان بنشیند، چه برخوردی با او می‌شود؟

در چنین مواردی از نگاه پلیس، شخص فاقد گواهی نامه است. طبق مقررات، وسیله نقلیه او توقیف می‌شود و هیچ گونه تسهیلاتی برای ترخیص خودرو داده نمی‌شود. همچنین مستندات تخلف به مرجع قضایی ارسال می‌شود و معمولا متخلف با جریمه نقدی مواجه می‌شود. چنانچه این عمل تکرار شود، ممکن است مقام قضایی مجازات‌های تکمیلی نیز مانند محرومیت طولانی مدت از رانندگی تعیین کند.

آیا پلیس راهور موارد تخلف تکراری را به شکل خاص تری پیگیری می‌کند؟

بله، تخلفات تکراری به صورت سیستمی در سامانه راهور ثبت می‌شوند و رانندگان پرخطر تحت پایش قرار می‌گیرند. تکرار تخلفاتی مانند عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز یا رانندگی در حالت مستی باعث افزایش نمرات منفی و درنهایت لغو گواهی نامه می‌شود.

آیا ممکن است رانندگی برای فردی تا آخر عمر منع شود؟

بله، در موارد بسیار نادر که به صلاحیت پزشکی مربوط می‌شود. گاهی فرد به علت تصادف یا بیماری، توان جسمی لازم برای رانندگی را از دست می‌دهد؛ مانند نقص دید یا ازکارافتادگی اندام ها. در این موارد کمیسیون پزشکی تشخیص می‌دهد که فرد دیگر صلاحیت رانندگی ندارد و به همین دلیل، ممنوعیت مادام العمر اعمال می‌شود.

در مورد تخلفات رانندگی، محرومیت مادام العمر وجود دارد؟

خیر، در تخلفات رانندگی محرومیت به صورت محدود است، چنانچه سیر نمرات منفی سه مرحله تکرار شود، گواهی نامه در شرایط باطل شدن قرار می‌گیرد و اگر پیگیری نکند، گواهی نامه باطل می‌شود. اگر شخصی قصد اقدام داشته باشد، پس از گذشت یک سال می‌تواند مراحل آموزش را دوباره طی کند و گواهی نامه را دریافت کند.

اگر راننده‌ای تحت تأثیر دارو‌های روان گردان یا مشروبات الکلی باشد، چه محرومیتی برای او در نظر گرفته می‌شود؟

با گرفتن تست در محل، چنانچه نتیجه تست راننده‌ای مثبت باشد، یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان جریمه و شش ماه تعلیق گواهی نامه را به همراه دارد و در ادامه به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

روند بازگشت گواهی نامه پس از پایان محرومیت چگونه است؟

پس از پایان محرومیت، در مرحله اول یعنی ۲۵ نمره و مرحله دوم ۳۰ نمره، راننده باید مدارک لازم را به واحد‌های اجرایی پلیس راهور ارائه کند و گواهی نامه اعطا می‌شود؛ اما در مرحله سوم گواهی نامه ابطال شده و پس از یک سال مراحل صدور گواهی نامه و آموزش مجدد  طی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->