بلیت هواپیما ۲۴ درصد گران شد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی و خارجی (۱۲ آبان ۱۴۰۴) + جدول اعلام نتایج قرعه‌کشی نهمین دوره فروش محصولات ایران‌خودرو (۱۲ آبان ۱۴۰۴) + لینک نتایج قرعه‌کشی قیمت گل زعفران در تربت‌حیدریه باز هم رشد کرد | تقاضای خرید بالاست (۱۲ آبان ۱۴۰۴) ۳۴.۹ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد| ۲۴.۸ میلیارد دلار سهم صنایع از تأمین ارز کاهش ۵ هزار تومانی قیمت مرغ در مشهد | گوشت گوسفندی چند؟ (۱۲ آبان ۱۴۰۴) پیش‌بینی برداشت ۷۵ هزار تن انار از باغات خراسان رضوی در سال ۱۴۰۴ اطلاعیه بانک مرکزی درباره برگزاری ۲ نوبت حراج سکه در آبان ۱۴۰۴ رشد منفی ۵.۴ درصدی صنعت ساختمان در شش ماه نخست ۱۴۰۴ حقیقی‌ها شگفتی‌ساز شدند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۲ آبان ۱۴۰۴) نرخ دلار در مشهد چند؟ (۱۲ آبان ۱۴۰۴) مدت گارانتی خودرو و موتورسیکلت تغییر کرد (۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴) قیمت امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) | ریزش شدید قیمت سکه دریافت وام با سهام عدالت؛ شایعه یا واقعیت؟ آغاز پرداخت تسهیلات کم‌بهره به چای‌کاران (۱۲ آبان ۱۴۰۴) حقوق آبان‌ماه ۱۴۰۴ نیرو‌های شرکتی مستقیما به حسابشان واریز خواهد شد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی کیلویی چند؟ نخستین بنزین زیست‌پایه ایران با اتانول تولید شد شاخص کل بورس رکورد سقف ۶ماهه خود را شکست (۱۲ آبان ۱۴۰۴) مشخص نبودن معیار‌های دقیق حذف یارانه پردرآمد‌ها | شفافیت، پیش‌نیاز حذف یارانه نقدی ثروتمندان کاهش نرخ دلار در بازار تجاری | آخرین قیمت ارز‌های توافقی اعلام شد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز دینار عراق، لیر ترکیه و افغانی افغانستان در مشهد (۱۲ آبان ۱۴۰۴) ورود نخستین پرواز شرکت هواپیمایی «آسترین» به شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) قیمت جهانی طلا امروز (۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴) اعلام شد آغاز ثبت‌نام کارت رفاهی ازدواج از پایان آبان ماه ۱۴۰۴ | زوجین می‌توانند کالای ایرانی را با وام قرض‌الحسنه بدون صف خریداری کنند وام ١.٢ میلیاردی مسکن را چطور می‌توان گرفت؟ طلا در صف تغییرات بازار‌های جهانی (۱۲ آبان ماه ۱۴۰۴) بانک مرکزی حذف وام نقدی ازدواج و جایگزینی با کارت رفاهی جهیزیه را تکذیب کرد
سرخط خبرها

نخستین بنزین زیست‌پایه ایران با اتانول تولید شد

  • کد خبر: ۳۶۹۹۳۱
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۸
نخستین بنزین زیست‌پایه ایران با اتانول تولید شد
معاون وزیر صمت از تولید بنزین E ۵ با اتانول خبر داد که سالانه ۱.۲ میلیارد لیتر ظرفیت دارد و کاهش چشمگیر آلایندگی و مصرف MTBE را به همراه خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، فرشاد مقیمی، با اشاره به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای رفع مشکلات مربوط به حوزه آلایندگی و هوای پاک موجود کشور اظهار کرد: وزارت صمت سه محور اصلی را دنبال می‌کند؛ یکی در حوزه ارتقا وضعیت سوخت مصرفی، نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودرو و محور سوم مربوط به نوسازی و بازسازی صنایع کشور است. این اقدامات هرکدام به صورت مجزا تأثیر فراوانی در تحقق اهداف قانونگذار مبنی بر کاهش میزان آلایندگی‌های محیط زیست و هوای پاک دارد.

مقیمی تصریح کرد: در ۹۰ کشور دنیا از بیواتانول به‌جای MTBE به‌عنوان اکتان‌افزا استفاده می‌شود. ما نیز با پیگیری‌های ایدرو، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی، موفق شدیم نخستین شرکت سهامی عام پروژه را راه‌اندازی کنیم. این پروژه به بهره‌برداری رسیده و تمام اقدامات توسط خودروسازان، ایدرو و شرکت پخش و پالایش انجام شد. به طوری که نتایج تست‌های آن حاکی از موفقیت در این امر بود.

وی ادامه داد: به‌صورت عملیاتی نیز، بنزین حاوی اکتان افزای بیواتانول از طریق پالایشگاه آبادان در استان خوزستان توزیع شد و تست‌های عملیاتی آن نیز با موفقیت انجام شد. در سفر رئیس‌جمهور محترم به استان کرمانشاه، این واحد در اردیبهشت‌ماه امسال به بهره‌برداری رسید و تاکنون بیش از پنج میلیون لیتر اتانول به شرکت پخش و پالایش و پالایشگاه آبادان تحویل داده‌ایم.

رئیس هیئت عامل ایدرو اظهار کرد: این شرکت با ظرفیت تولید ۶۰ میلیون لیتر اتانول در سال، زمینه تولید یک‌میلیارد و دویست میلیون لیتر بنزین E ۵ را فراهم می‌کند. این نوع بنزین که در دنیا با ترکیب پنج درصد اتانول (E ۵) یا ده درصد (E ۱۰) شناخته می‌شود، علاوه بر حذف حدود ۸۵ میلیون لیتر MTBE از چرخه تولید بنزین، موجب افزایش اکتان سوخت نیز می‌شود.

وی تأکید کرد: این طرح از نظر زیست‌محیطی نیز اثرات قابل‌توجهی دارد؛ به‌طوری‌که با تولید ۱.۲ میلیارد لیتر بنزین E ۵، انتشار ۲۰ هزار تُن مونوکسید کربن، ۳۵۰۰ تُن هیدروکربن، سه تُن ذرات معلق ۲.۵ میکرون و ۵۵ هزار تُن دی اکسید کربن کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: پروژه نخست به پایان رسیده و پروژه دوم در حال اجراست که ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. با اجرای آن، امکان افزایش تولید از ۱.۲ به ۲.۴ میلیارد لیتر بنزین فراهم می‌شود. این پروژه ظرفیت ایجاد ۳۰ واحد مشابه در کشور را دارد و در صورت تحقق آن، کل بنزین تولیدی کشور می‌تواند با اتانول جایگزین MTBE شود.

انحصار استفاده از دو مدل داخلی در تاکسیرانی، باعث خفگی رقابت شده

مقیمی در خصوص موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل و در پاسخ به این پرسش اینکه اگر دولت اجازه واردات تاکسی خارجی ارزان‌قیمت یا برقی را بدهد، آیا این راه‌حل مناسبی است یا باید خودروساز داخلی را به کاهش قیمت و تحویل فوری ملزم کرد؟ گفت: تجربه نشان داده هر دو مسیر باید کنار هم و مرحله‌ای دنبال شوند. در کوتاه‌مدت، واردات محدود و هدفمند تاکسی‌های اقتصادی (مخصوصاً برقی) برای تنظیم بازار و افزایش رقابت ضروری است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در میان‌مدت، باید خودروساز داخلی را از طریق ضمانت‌نامه‌های بانکی و مشوق‌های مالیاتی به تحویل فوری و قیمت رقابتی ملزم کرد. انحصار استفاده از دو مدل داخلی، باعث خفگی رقابت و توقف نوسازی شده؛ باید شورای عالی ترافیک در خصوص تنوع محصولات تاکسی تسریع شود.

اسقاط ۱۲۸ هزار خودرو از ابتدای سال جاری تاکنون

رئیس هیئت عامل ایدرو درباره طرح اسقاط خودرو‌ها نیز گفت: سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شده است. با احتساب هر خودرو به‌طور متوسط ۵۰۰ کیلوگرم ورق، حدود ۱۷۵ هزار تُن ورق وارد چرخه ضایعات و کوره‌های ذوب شده تا مجدداً به ورق جدید تبدیل شود.

وی افزود: از هر خودرو حدود ۳۵ کیلوگرم مس استخراج می‌شود که بازیافت آن رقم قابل‌توجهی است. صنعت بازیافت برای اقتصاد کشور بسیار اهمیت دارد و در راستای تحقق اقتصاد چرخشی عمل می‌کند؛ اقتصادی که بر استفاده مجدد از منابع به‌جای استخراج مداوم از زمین تأکید دارد.

مقیمی بیان کرد: امسال ۱۲۸ هزار خودرو اسقاط شده و موتورسیکلت‌ها نیز به این طرح اضافه شده‌اند. برنامه‌های جدید نیز متناسب با تولید و واردات خودرو در دست تدوین است.

تخصیص ۶ همت برای نوسازی صنایع فرسوده در ۱۴۰۵

مقیمی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت اجرای طرح نوسازی و بازسازی صنایع گفت: در واحد‌های صنعتی که طرح نوسازی اجرا شده، حدود ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی حاصل شده است. همچنین کیفیت محصولات، رقابت‌پذیری و رشد تولید نیز افزایش یافته است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: تاکنون ۲۷۰ واحد صنعتی در پلتفرم نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند و در مراحل بررسی طرح، اخذ نظر اداره‌کل استان‌ها و معرفی به بانک قرار دارند. برخی از این واحد‌ها نیز به بانک‌ها معرفی شده‌اند تا فرآیند نوسازی را آغاز کنند.

رئیس هیئت عامل ایدرو افزود: نوسازی فقط در حوزه سخت‌افزاری نیست، بلکه در بخش نرم‌افزاری شامل اصلاح ساختار مدیریتی، مالی، منابع انسانی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات نیز انجام می‌شود. یکی از دستاورد‌های مهم این است که با یک‌سوم منابع و در یک‌سوم زمان، می‌توان یک واحد صنعتی را بازسازی و نوسازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ناترازی انرژی در کشور، اجرای این طرح‌ها می‌تواند ما را سریع‌تر به اهداف توسعه‌ای برساند. سازمان برنامه نیز حمایت لازم را در این خصوص انجام می‌دهد و بنا داریم سال ۱۴۰۵ را سال نوسازی و بازسازی واحد‌های صنعتی قرار دهیم. برای این بخش حدود ۶ همت منابع مالی پیش‌بینی شده است.

مقیمی تصریح کرد: ایدرو در این حوزه نقش مدیریت، تسهیل‌گری و صدور مجوز را دارد و این طرح می‌تواند دستاورد‌های بزرگی برای کشور ایجاد کند. همچنین سفارش‌های قابل‌توجهی برای ماشین‌سازان داخلی فراهم می‌کند که اکنون از کاهش حجم کار رنج می‌برند.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است که واردات ماشین‌آلات و تجهیزات برای طرح‌های نوسازی و بازسازی از پرداخت حقوق گمرکی معاف باشد. برآورد ما این است که در سال نخست، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد صنعتی در دستور کار قرار گیرند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: این طرح به‌قدری جذاب است که می‌تواند سرمایه بخش خصوصی را نیز جذب کند. در همین راستا، صندوق پروژه‌سازی در آینده نزدیک تعریف خواهیم کرد.

برخی واحد‌های راکد باید از چرخه خارج شوند

وی در پاسخ به پرسشی درباره واحد‌های راکد صنعتی نیز گفت: همه واحد‌هایی که نوسازی می‌شوند الزاماً راکد نیستند. بسیاری از آنها فعال‌اند و برای ارتقای بهره‌وری بازسازی می‌شوند. البته برخی از واحد‌های راکد نیز با نوسازی به چرخه تولید بازمی‌گردند، اما بعضی باید از چرخه خارج شوند.

مقیمی خاطرنشان کرد: ایدرو با همکاری سازمان برنامه و ستاد تسهیل، پلتفرمی برای پیگیری و هم‌افزایی طرح‌های نوسازی و بازسازی ایجاد کرده است و امیدواریم شاهد نتایج مطلوب آن برای صنعت کشور باشیم.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->