به گزارش شهرآرانیوز؛ زمستان که میرسد، ویترین بعضی مغازهها در مشهد از بخاریهایی با ظاهر تمیز، نامهای خارجی و برچسب «ژاپنی» پر میشود. فروشندهها از مصرف کم، گرمای بالا و عمر طولانی این دستگاهها میگویند و مشتری ها، در میان گرانی لوازم خانگی، به خرید وسوسه میشوند، اما پشت این ویترینهای پرزرق وبرق، پرسشهایی وجود دارد که پاسخی روشن برایشان نیست، بخاریهایی که گفته میشود استانداردشان تأیید نشده، از مسیرهای قانونی وارد کشور نشدهاند، اما با این حال، گاهی با برگههای گارانتی به دست مردم میرسند. حالا صدای برخی شهروندان درآمده است. صدایی که از نگرانی، ضرر مالی و نبود نظارت حکایت دارد.
معضل خرید و فروش بخاریهای ژاپنی و اینکه این بخاریها از اساس استاندارد دارند یا خیر همان پرسش و نکته مردمی است. پرسشی که برای پاسخ باید به مسئله نظارت بر فروش این مدل کالاها توجه ویژه داشت.
یکی از شهروندان مشهدی در این باره میگوید: سال گذشته به یک دستگاه بخاری ژاپنی با توان ۲۵۰۰ را به مبلغی حدود ۷میلیون تومان پول دادم. هنگام خرید فروشنده از مزایای این نوع بخاریها بسیار تعریف کرد. فروشنده توضیح داد که چرا این بخاریها کم مصرف هستند و گرمادهی خوبی دارند. با این توضیحات من و همسرم برای خرید کاملا توجیه شدیم. زمستان سال قبل به اتمام رسید، امسال که دوباره بخاری را روشن کردیم، گرمادهی خوبی نداشت. به شماره گارانتی بخاری زنگ زدم، مشخصات را پرسیدند و معلوم شد بخاری تولید سال ۲۰۰۲ بوده است یعنی حدود بیست سال قبل!
این شهروند در ادامه اضافه میکند: خدمات پس از فروش، خرابی بخاری را قبول نکرد. با اصرار همسرم حاضر شدند بخاری را تعمیر کنند آن هم با هزینه خودمان!
در همین باره یکی دیگر از شهروند معتقد است مشکل فقط خود بخاری نیست، این شهروند با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم برایمان نوشت: وقتی فروشنده ادعا میکند این نوع بخاریها گارانتی دارند، مشتری اعتماد میکند. این گارانتیها معلوم نیست اصلا مال کجاست؟ نه شرکت مشخصی دارند نه پاسخ گو هستند. این بخاریها بالاخره وارد بازار شدهاند و در ملأعام فروش میشوند چرا نظارتی نیست؟ گارانتیهایی که فروشندهها به مردم ارائه میدهند در حوزه اجرا فقط یک برگه برای فروش بیشتر است.
یکی دیگر از شهروندان با انتقاد از وضعیت بازار میگوید: واقعا نظارتی روی فروش این بخاریها وجود دارد؟ هر کسی هر جنسی را میفروشد. نه معلوم است این بخاریها از کجا وارد شدهاند، نه کسی نظارت دارد که این نوع بخاریها استاندارد دارند یا خیر. یکی دیگر از نکات مبهم شهروند، تبلیغ این نوع بخاری هاست. شهروندی با ارسال پیامک دغدغه خود را این طور مطرح میکند: اگر تابلوهای شهر را نگاه کنید متوجه میشوید که روی برخی از تابلوها، پیامهای تبلیغاتی از فروش بخاری بدون دودکش درج شده است. آیا این بخاریها استاندارد دارد که این گونه تبلیغ میشود؟
در این میان برخی گلایهها هم جنبه ایمنی دارند، در این باره شهروندی نوشت؛ این بخاریها گازسوز و بدون دودکش هستند، اما برچسب استاندارد ندارند. در چنین شرایطی واقعا میترسیم استفاده کنیم. سؤال ما این است که اگر خدای نکرده حادثهای پیش بیاید، چه کسی مسئولیتش را قبول میکند؟
آنچه شهروندان میگویند، بیش از هر چیز نشان دهنده ابهام در وضعیت استاندارد، واردات و خدمات پس از فروش بخاریهای موسوم به ژاپنی است. مردمی که میخواهند در سرمای زمستان خانه شان گرم باشد، حالا با نگرانی از خرابی زودهنگام، نبود پاسخ گویی و خطرات احتمالی دست وپنجه نرم میکنند و انتظار دارند نظارت دقیق تری بر بازار این لوازم گرمایشی اعمال شود تا هزینه اعتمادشان، فقط از جیب و امنیتشان پرداخت نشود.
به دنبال پیگیری درخواست شهروندان به سراغ معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی میرویم. آنچه صادق میرزایی راد درباره انواع بخاریهای ژاپنی موجود در بازار ادعا دارد، ورود این کالاها عمدتا از مسیر غیررسمی بوده که به تبع آن نظرات استاندارد را هم در خود ندارد.
به گفته وی یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد نظارت بر صادرات و واردات و نظارت بر کالاهایی است که مشمول استاندارد اجباری هستند.
میرزایی تأکید دارد: بخاریهای ژاپنی که تعدادشان هم کم نیست معمولا از مبادی قانونی وارد نمیشوند. گاهی دیده میشود برخی از این بخاریها سال تولیدشان مثلا ۲۰۰۲ است و تا همین لحظه حدود ۲۳ سال از عمرشان گذشته است. این بخاریها از مجاری قانونی وارد نمیشوند و اگر برچسبها و علامتهای روی بخاری را هم مشاهده کنید، علامت استاندارد و برچسب انرژی عمدتا وجود ندارد.
معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی یادآور میشود: در قوانین استاندارد نظارت بر برخی کالاهای کارکرده وجود دارد و برای این نوع کالاها تأییدیه صادر میشود.
میرزایی یادآور میشود: نکتهای که برای این نوع بخاریها وجود دارد این است که از مجرای استاندارد نمیگذرند، زیرا از مرزهای قانونی وارد کشور نمیشوند. به این موضوع نیز تأکید داریم و مطمئن هستیم از مرزهای استان ما این نوع بخاریها وارد نمیشود.
معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی بیان میکند: احتمال ورود قاچاق این نوع بخاریها وجود دارد. برای اینکه این نوع کالاها در بازار وجود دارند و نظارتی هم بر آنها نیست، باید گفت وقتی کالای خارجی با این مدل وارد بازار شده است در این قسمت دیگر ما مسئولیتی نداریم.
وی اضافه میکند: اداره کل استاندارد، چون بخاریهای بدون دودکش خارجی را به لحاظ شاخصهای استاندارد سنجش نکرده است، بنابراین تأییدیهای هم برایشان صادر نمیکند. نوع کالاها مورد تأییدش نیست. اگر کالایی از مرز قانونی وارد شود یا تولید داخل باشد ما بررسی و نظارت میکنیم، اما این نوع کالاها، چون از مجرای نادرست وارد میشوند مورد ارزیابی ما هم قرار نمیگیرند.
میرزایی با تأکید بر اینکه، برای یک محصول داخلی میتوانیم بازار را رصد کنیم، ادامه میدهد: درباره بخاریهای بدون لوله تولید داخلی باید متذکر شوم که این نوع بخاریها برچسب انرژی و خود محصول چک میشود. در حال حاضر تولید بخاریهای بدون دودکش داخلی مربوط به چندین شرکت است که در این باره نیز این نوع بخاریها استاندارد دارند و برچسب و تأییدیه را دریافت کردهاند. برای این نوع کالاها ما در داخل بازار نیز رصد داریم و اگر فاقد برچسب باشند ما آن کالا را توقیف میکنیم.
معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی در مورد برچسب انرژی میگوید: برچسب انرژی نیز موضوعی است که توسط کارشناسان ما در داخل بازار رصد میشود. علامت استاندارد کد ۱۰ رقمی دارد که شهروندان میتوانند آن کد را به سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند بعد از ارسال پیامک، این سرشماره رده انرژی کالا را برای شهروند ارسال میکند.