بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

نخستین‌قدم در راه توسعه صنعتی

  • کد خبر: ۳۸۱۶۴
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
نخستین‌قدم در راه توسعه صنعتی
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
هریک از ما در طول سال‌های اخیر بار‌ها از حسرت و دریغ عقب‌ماندن ایران از کاروان توسعه صنعت شنیده و گفته‌ایم؛ چه در نقل‌های مستند که بر آمار و حقایق یا شواهد تاریخ شفاهی کارآفرینان و پیشتازان صنعت مبتنی است و چه در نقل‌های غیرمستند فضای مجازی که در نوشته‌ها و نقل‌های مختلف در مقایسه میان ایران و دیگر کشور‌ها ریشه دارد و مثلا ۵۰ سال پیش ایران را با کشور‌های دیگری، چون سنگاپور و مالزی یا کره‌جنوبی در کنار هم قرار می‌دهد و شرایط امروز هریک از این کشور‌ها را با وضعیت کنونی کشورمان می‌سنجد.
حاصل اینکه تقریبا همگان در ضرورت توسعه صنعتی اتفاق نظر دارند و این واقعیت را می‌پذیرند که توسعه صنعتی در ساحت عمل و میدان کار بر دیگر حوزه‌ها مقدم است و اگر صنعت رونق بگیرد، به‌طور طبیعی دیگر بخش‌ها توسعه و رونق خواهد یافت.

شاید از همین منظر باشد که رهبر معظم انقلاب گفته‌اند: «صنعتی‌شدن کشور یک مقوله ملی و همگانی است و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.»
درنهایت اگر اختلافی هست، بر سر اولویت‌ها و راهکارهاست و تفاوت دیدگاه‌ها در ارائه سازوکار تحقق این هدف بنیادین شکل می‌گیرد که همه بر اصل و اساس آن همدل و همراه‌اند.
حال این پرسش مطرح می‌شود که برای تحقق توسعه صنعتی چه باید کرد؟ دانشمندان اقتصاد و کارشناسان حوزه صنعت می‌گویند بنیان توسعه صنعت بر افزایش و انباشت ثروت است و انباشت ثروت جز با قناعت حاصل نمی‌شود.

این ضرورت آن‌چنان محتوم و قطعی است که آدام اسمیت، پدر اقتصاد مدرن، قناعت را عامل اصلی افزایش و انباشت سرمایه می‌دانست و می‌گفت کسانی که پس‌انداز می‌کنند، دوست اجتماع و مردم هستند و کسانی که اسراف می‌کنند، دشمن جامعه‌اند!
آنچه چرخ‌های صنعت را به‌حرکت درمی‌آورد و رونق اقتصادی و صنعتی ایجاد می‌کند و حتى فرصت پژوهش و مطالعه در حوزه صنایع نوین و آینده‌پژوهی صنعت را فراهم می‌سازد، انباشت سرمایه است که با قناعت محقق می‌شود.
ترویج روحیه و اخلاق قناعت فرهنگ‌سازی می‌خواهد که با ابزار‌ها و شیوه‌های گوناگون ازجمله تربیت رسانه‌ای و مهارت‌افزایی گسترش می‌یابد.

از سویی تشریح مستقیم باور‌های دینی و گزاره‌های متعدد ناظر به قناعت، همچون حدیث مشهور امام علی (ع) «القناعه رأس الغنى؛ قناعت اساس بی‌نیازی و ثروت است» و از سوی دیگر تبیین غیرمستقیم این رویکرد در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی باید این رویکرد را در متن زندگی شهروندان تقویت کند.
در روزگاری که اقتصاد و صنعت کشور بیش از هر زمان دیگر سیاسی شده و به نهاد‌های حاکمیتی و دولتی وابستگی یافته است برای دستیابی به اهداف کلان توسعه صنعتی چاره‌ای جز برنامه‌ریزی درازمدت و اجرای برنامه‌های ترویجی برای افزایش و انباشت سرمایه با مشارکت و نقش‌آفرینی نهاد‌های مدنی و بخش خصوصی نیست. اکنون که به دلایل مختلف توجه و رغبت نسل جدید به سرمایه‌گذاری در بورس و همت برای کسب‌وکار‌های نوین افزایش یافته است، باید از این موقعیت استثنایی و فرصت ارزشمند استفاده کرد تا علاقه و اشتیاق عمومی به گسترش و نوسازی صنایع جلب شود. نخستین‌قدم در راه توسعه صنعتی کشور که می‌تواند موتور محرک دیگر بخش‌ها باشد، ترویج فرهنگ قناعت و مقابله با فرهنگ مصرف‌گرایی و اسراف است، و برداشتن این گام نیز توجه به حوزه سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی، به همان اندازه اهتمام به مناسبات اقتصادی و تکنیکی حوزه صنعت است و بلکه بیشتر و فراتر از آن را می‌طلبد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->