سرخط خبرها

توزیع ۱۲۰۰ بسته معیشتی

  • کد خبر: ۳۸۳۳۹
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
توزیع ۱۲۰۰ بسته معیشتی
امام جماعت مسجد هنرمند از فعالیت‌هایشان در روز‌های کرونایی می‌گوید
حمیده صفائی | شهرآرانیوز؛ هر چند از اسفند سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، تجمعات عمومی، اماکن مذهبی و به دنبال آن، مساجد کشور به‌طور موقت تعطیل شدند، اما در واقع خدمات این اماکن به نوعی دیگر به مردم ارائه شد، شاید این تغییر خدمات به این دلیل بود که تعریف مسجد و کارکرد‌های مساجد در کشور ما با دیگر کشور‌ها تفاوت داشت و تنها به برگزاری مراسم دسته‌جمعی و تجمعات محدود نمی‌شد.
کرونا که آمد، در مساجد بسته و عبادت‌های دسته‌جمعی به طور موقت لغو شد؛ اهالی مساجد نتوانستند بیشتر از چند روز در این روز‌های تعطیلی دوام بیاورند و بعد از آن تلاش کردند تا آن‌ها هم در حل مشکلات ناشی از کرونا، سهمی داشته باشند فرقی نمی‌کرد در ضدعفونی اماکن کمک کنند یا با توجه به بیکارشدن عده زیادی از هم‌محله‌ای‌هایشان به آن‌ها خدمت‌رسانی کنند. در واقع اهالی هر محله و نمازگزارانش احساس کردند در این روز‌ها مسجدی‌ها نباید بنشینند و منتظر تمام شدن مشکلات باشند، بلکه باید آستین بالا بزنند و به یکدیگر کمک کنند. اتفاقی که از اولین روز‌های شیوع ویروس کرونا با روش‌های مختلف مثل ضدعفونی‌کردن معابر با راهنمایی مراکز بهداشت، توزیع بسته‌های بهداشتی و معیشتی، رسیدگی به سالمندان و... اجرا شد و مسجد هنرمند واقع در امام خمینی ۶۶ هم از آن مستثنا نبود.
امام جماعت مسجد هنرمند در این باره می‌گوید: شاید به ظاهر مدتی در مساجد بسته بود، اما از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های این مسجد با استقبال خوبی از طرف مردم محله همراه شد که باعث حضور بیشتر مردم برای مشارکت در جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه و توزیع بسته‌های ارزاق در بین نیازمندان محله شده است.
حالا امام جمعه مسجد هنرمند مدعی است که با همین کمک‌ها، چیزی بالغ بر ۱۲۰۰ بسته معیشتی در این مدت بین نیازمندان توزیع کرده‌اند.

 

مواسات مؤمنانه

حجت‌الاسلام حسینی ادامه می‌دهد: هر چند نماز‌های جماعت مساجد لغو شد، اما شاهد حضور گسترده مردم درراستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک‌رسانی به نیازمندان در قالب رزمایش مواسات و کمک‌های مؤمنانه در مساجد هستیم. علاوه‌بر جمع‌آوری بسته‌های ارزاق، مساجد پویش‌هایی مانند «هر مسجد، یک قربانی» و «هر مسجد، ۱۰۰ خانواده» را نیز اجرایی کردند و موفق شدند کمک‌رسان نیازمندان محله باشند. در مسجد هنرمند نیز که سال‌هاست ۷۰ و اندی خانواده زیرپوشش هستند و هر ماه به آن‌ها کمک می‌شود، از زمان کرونا این فعالیت‌ها بیشتر شده و تعداد افراد بیشتری را حمایت می‌کنیم. بر اساس رزمایش مواسات تاکنون سه الی چهار مرحله بسته معیشتی توزیع کرده‌ایم. همچنین در روز عید قربان با رعایت تمام نکات بهداشتی به همت مردم محله ۱۲ گوسفند قربانی کردیم و بین افراد زیرپوشش و نیازمندانی که می‌شناختیم توزیع کردیم.
وی با اشاره به برگزاری دیگر برنامه‌های این مسجد توضیح می‌دهد: شب عید غدیر هم جشن مفصلی برگزار کردیم تا مردم محله شبی به یادماندنی را به خاطر داشته باشند. تنها روزی که در روایت وارده از امامان معصوم (ع) سفارش به اطعام دادن به مؤمنان شده است، روز عید غدیر است؛ بر همین اساس در این مراسم فیش‌های غذایی در بین مردم توزیع کردیم تا در ظهر عیدغدیر برای گرفتن غذا به مسجد بیایند.
وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی یادآور شد: در این مسجد تمام نمازگزاران با ماسک می‌آیند و اگر کسی ماسک نداشته باشد خادم مسجد قبل از ورود به او ماسک می‌دهد، تاکنون هم موردی ابتلا از این مسجد نداشته‌ایم.

 
 

صرف هزینه‌ها در راه خیر

مسجدی‌ها می‌گویند؛ کرونا نباید حال و هوای خوب این روز‌ها را از مردم که دلشان به همین جشن‌ها و برنامه‌های مسجد خوش بود بگیرد. عضو هیئت امنای مسجد هنرمند می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بیشتر از گذشته به بازنگری درباره تنوع فعالیت و نحوه تعامل مسجد با نمازگزاران و اهالی محله فکر کنیم. بیماری کرونا در کنار تمام سختی و مشکلاتی که داشت برکاتی برای محله ما به دنبال داشت که مهم‌ترین آن همدلی و همیاری مردم محله بود. مردمی که تا دیروز مشغول به کار و زندگی خود بودند با آمدن این ویروس منحوس دوست و آشنا و همسایه‌هایشان را فراموش نکردند و هر یک در حد توانشان کمک کردند تا بتوانیم به نیازمندان رسیدگی کنیم.»
شاه‌مرادی ادامه می‌دهد: چند سالی می‌شود که در این مسجد ۷۰ و اندی خانواده را زیرپوشش داریم و به‌طور ماهیانه به آن‌ها کمک می‌کنیم. این افراد از محله خودمان، حاشیه شهر و تعداد اندکی از شهرستان‌های اطراف هستند.
وی با اشاره به لغو برخی برنامه‌های مسجد در این مدت یادآور شد: هر هزینه‌ای که به دلیل پروتکل‌های بهداشتی جلوی آن گرفته شده است در قالب بسته‌های معیشتی هزینه کردیم و به نیازمندان دادیم. برخی از این هزینه‌ها را خیران ثابت و همیشگی می‌پردازند، اما خیران گذری هم داریم که در این ایام پای کار آمدند و به نیازمندان کمک کردند. افرادی که برای نماز به مسجد می‌آمدند و با دیدن بسته‌های معیشتی درباره آن پرس و جو می‌کردند و سپس خودشان هم کمکی در این راه می‌کردند. با این کمک‌ها در این مدت توانسته‌ایم ۱۲۰۰ بسته معیشتی توزیع کنیم.
روز‌های سخت کرونا درس بزرگ مردانگی را به ما داد. شاه‌مرادی با تأکید بر این جمله ادامه داد: در این مدت خیلی‌ها بیکار شدند و درآمدی نداشتند. از نمازگزاران و آشنایان خواستیم این افراد را به ما معرفی کنند تا بسته‌های معیشتی را در خفا به آن‌ها بدهیم. جالب است بگوییم برخی از آن‌ها در اوج نیاز، اشخاص نیازمند دیگری را به ما معرفی می‌کردند و خودشان آدرس دیگری را به ما می‌دادند. فردی که به نان شب محتاج بود و ما غافل در این راه بودیم.
وی درباره شعار اطعام غدیر توضیح داد: در روز عید غدیر ۱۲۰۰ غذا در بین نمازگزاران و نیازمندان توزیع کردیم. برای پیشگیری از تجمع افراد در محل توزیع شب قبل در جشن عید غدیر برگه‌هایی را به عنوان فیش در بسته‌های پذیرایی قرار دادیم تا ظهر روز عید برای دریافت غذا به مسجد بیایند و غذا را دریافت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->