اعمال قانون هزار و ۵۹۹ فقره تخلفات حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۹ دستگاه خودروی متخلف (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) شهردار مشهد از فعالیت ۴۰ ساعته قطار شهری به مناسبت تحویل سال خبرداد سرویس‌دهی ویژه تحویل سال با ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در مشهد مقدس | فعالیت ۲۴ ساعته برخی خطوط از ۲۹ اسفند تا پایان یکم فروردین‌ماه هوای مشهد برای دومین روز پیاپی در شرایط آلوده است  گردوغبار تا ظهر سه‌شنبه میهمان آسمان مشهد است | مشهدی‌ها از ماسک استفاده کنند (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) باران میهمان آسمان مشهد در لحظه تحویل سال | ۲۰۰۰ اسکان اضطراری برای زائران فراهم شده است دومین جشنواره هنرهای نوری در بوستان کوهسنگی مشهد برگزار می‌شود + فیلم (فروردین ۱۴۰۳) جانمایی ۷۰۰ المان‌ شهری در ۳۵۰ نقطه شهری | برگزاری برنامه قرار زیارت در ماه مبارک رمضان شهروندان مشهدی از فعالیت ورزشی بپرهیزند (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تصویب تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد‌مقدس تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری مشهد در سال جاری  برخورد جدی با تاکسیرانان متخلف در ایام نوروز | جانمایی المان‌های مشهد تا یکشنبه به اتمام برسد رژه سراسری شناور‌های بسیج دریایی سپاه در روز قدس سومین همایش باشگاه مدرسه‌ای به وسعت شهر در مشهد رقم خورد ارائه تخفیف برای تعمیر خودرو‌های دارای نقص فنی تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ در مشهد + جزئیات حاجی‌بگلو: تا پایان دوره ششم محکم از شهردار مشهد حمایت می‌کنیم بهارانه‌ای برای شهر رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر: ۲۹۷ میلیارد تومان برای توسعه و بهسازی مساجد مشهد اختصاص یافت لیست اسکان و مراکز اقامتی ارزان قیمت مشهد در نوروز ۱۴۰۳ ترافیک در ورودی‌ها و خروجی‌های مشهد پرحجم است | کاهش ۷۵ درصدی تصادفات درون‌شهری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتتاح و بهره‌برداری از دوربرگردان شهید میرزایی در مشهد مقدس + فیلم
سرخط خبرها

اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آسیب‌های اجتماعی در مشهد

  • کد خبر: ۳۸۵۰۵
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به حوزه آسیب‌های اجتماعی در مشهد
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر مشهد گفت: از این رقم، مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان برای ساماندهی معتادان متجاهر، ۱.۵ میلیارد تومان برای جمع آوری متکدیان و ۴.۵ میلیارد تومان برای خانه سبز اختصاص یافته است.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ وضعیت رو به رشد برخی آسیب‌های اجتماعی در مشهد به گونه‌ای است که مسئولان و متولیان باید فارغ از ظرف و مظروف سهم خود در حل معضلات اجتماعی، بسیار جدی‌تر از گذشته پای کار بیایند تا طرح «تهیه بانک اطلاعاتی و ساماندهی متکدیان، بی خانمانان و افراد ولگرد» هرچه زودتر عملیاتی شود. درست بر همین مبنا بود که برای تدوین این طرح که از مدتی قبل جزئی از دغدغه‌های شورای پنجم شهر شده بود، دیروز مدیران دستگاه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در ساختمان شورای شهر گرد هم آمدند تا برای تسهیل در فراهم سازی این شرایط، به اشتراک نظر و ایده بپردازند.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و قرارداد‌های شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست با بیان اینکه در زمینه آسیب‌های اجتماعی نباید به دنبال پاک کردن صورت مسئله باشیم، گفت: درست است که در بخش آسیب‌های اجتماعی و در برخی موارد آن تکلیف ذاتی به شهرداری واگذار نشده است، اما می‌خواهیم این نهاد عمومی را پای کار بیاوریم تا در انجام وظایف دانشگاه علوم پزشکی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، بهزیستی و دیگردستگاه‌های متولی تسهیلگری کند و همراه آن‌ها باشد؛ هرچند که دیگر دستگاه‌ها هم باید به وظایف خود عمل کنند.

سید محسن حسین پویا افزود: می‌توانیم در این راه از ظرفیت شورای خیران شهریار استفاده کنیم. براساس طرحی که در دست تدوین داریم، مشخصات هویتی و شخصیتی افراد ثبت خواهد شد و اقدامات بعدی بر پایه مشکلات هر فرد انجام می‌شود. وجود اطلاعات صحیح در بازگرداندن افراد آسیب دیده به زندگی نقش مهمی دارد. برای مشارکت دستگاه ها، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز وظیفه تدوین پیش نویس تفاهم نامه میان دستگاه‌های مرتبط را بر عهده خواهد گرفت.


ساماندهی با کمک مدیریت شهری

معاون دادستان مشهد و رئیس دادسرای انقلاب خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از شورای شهر و شهرداری مشهد برای اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: اقدامات خوبی در موضوعات مختلف آسیب‌های اجتماعی، مانند ساماندهی معتادان متجاهر و ایجاد فضاهایی، چون خانه سبز انجام شده است، اما همچنان باید بیشتر تلاش کرد. محمد سلطانی وجود یک بانک اطلاعاتی منسجم و صحیح مبتنی بر کد ملی را برای کمک به بهتر شدن اقدامات ضروری دانست و افزود: می‌توان برای هزینه کرد کمک‌های دولتی، کمک‌های شهری و کمک‌های خیران نیز از اطلاعات این بانک استفاده کرد.


ضرورت تغییر در فرایند درمان آسیب دیدگان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هم با بیان اینکه آسیب دیدگان اجتماعی در برخی موارد مثل اعتیاد و تکدیگری، وجه مشترک دارند اظهار کرد: قرار بود در کشور بانک اطلاعاتی این افراد توسط سازمان بهزیستی کشور تهیه شود که تاکنون این اتفاق رخ نداده، اما خوشبختانه این اقدام در استان در حال انجام است. محمدحسین صالحی بیان کرد: در بحث ساماندهی معتادان متجاهر، همه اقدامات نباید به جمع آوری این افراد خلاصه شود، بلکه ما امروز دچار چرخه معیوبی در بخش درمان و دیگر مسائل هستیم. ازاین رو باید تغییرات اساسی در فرایندها، درمان و صیانت از افراد انجام شود.
وی افزود: در بحث بانک اطلاعاتی نیز، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان این آمادگی را دارد تا کنار دیگردستگاه‌ها برای ایجاد این بانک همکاری لازم را داشته باشد.


هزینه ۱۰ میلیاردی مدیریت شهری برای آسیب‌های اجتماعی

در ادامه این جلسه بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر، نیز گفت: اینکه بانکی تهیه شود و هیچ کس از آن بهره‌مند نشود به طور قطع فایده‌ای هم در اقدامات نخواهد داشت. امسال حدود ۱۰ میلیارد تومان برای آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده ایم که از این رقم، مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان برای ساماندهی معتادان متجاهر، ۱.۵ میلیارد تومان برای جمع آوری متکدیان و ۴.۵ میلیارد تومان برای خانه سبز اختصاص یافته است.
وی تأکید کرد: به طور قطع اقدامات باید به گونه‌ای باشد که هزینه کرد‌های شهرداری که امروز صرف امور جاری می‌شود، به سمت ایجاد زیرساخت‌ها برود.


مشکلات روی دوش بهزیستی

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان هم با بیان اینکه در مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی باید کار مشترک صورت گیرد، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی هم افزایش یافته است و بیشتر بار این مشکلالت روی دوش بهزیستی است، اما متأسفانه اعتبارات حوزه اجتماعی متناسب با مشکلات این حوزه نیست.

غلامحسین حقدادی با اشاره به مشکلات اجتماعی فراوان شهر مشهد گفت: متأسفانه وقتی در هر رده از مشکلات و معضلات اجتماعی، آمار مشهد را به کشور ارائه می‌دهیم شاهد هستیم که آمار این کلان شهر در برخی موارد حتی از تهران هم بالاتر است و در بیشتر موارد متأسفانه در صدر کشور قرار داریم. در ادامه این نشست محمدمحسن مصحفی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، هم با بیان اینکه وضعیت شمار معتادان، کودکان کار، زنان رهاشده و برخی دیگر از موارد به دلیل مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا در ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده است و این روند شاید در ماه‌های آینده ادامه داشته باشد، اظهار کرد: وضعیت مشهد در حوزه جمع آوری آسیب دیدگان اجتماعی مناسب بوده است، اما این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا و کاهش پذیرش مراکزی، چون خانه سبز به نیمی از ظرفیت واقعی دچار مشکل فضا هستیم.
در پایان این جلسه، آقایان مستشاری، اعتمادی و عباسی به عنوان نمایندگان مجمع خیران شهریار، ضمن بیان نقطه نظرات خود، آمادگی خیران را برای مشارکت در اقدامات مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی اعلام کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->