ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم علمای شیعه افغانستان مطالبات خود را از طالبان مطرح کردند نگاه چین به معادن لیتیوم‌ افغانستان پخش زنده بازی افغانستان و بحرین در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در پیامی با سیل زدگان افغانستان همدردی کرد اطلاعیه راه آهن درباره قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه تیم ملی فوتسال افغانستان در چه صورتی از مرحله خود صعود خواهد کرد؟ توقف قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران تکرار گشت‌زنی هواپیمای بدون سرنشین در آسمان پروان هشدار در رابطه با وضعیت پناه‌جویان افغان در پاکستان کوهنوردان افغانستانی به ۱۶ قله مرتفع تهران صعود کردند + فیلم
سرخط خبرها

رویاهای کودکی که در کوره می‌سوزند

  • کد خبر: ۳۹۱۳۱
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
رویاهای کودکی که در کوره می‌سوزند
شاید «شکرانه» در کلاس انشای مهرماه امسالش از تابستانی بنویسد که در لابلای هزاران خشت خام گذشت؛ از روزهایی که آجرهای سنگین را با دستان کوچکش جا به جا کرد، برای خودش خانه‌های بزرگ و رویایی ساخت و با شیطنتی دخترانه صورتک‌های شاد و خندان را روی خشت خام نقش زد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اینجا «شال» است؛ جایی نزدیک شهرستان بوئین زهرا در قزوین که پر است از کوره‌های آجرپزی؛ کوره‌های خانوادگی که از لگدمال‌کردن گل بگیر تا پختن آجر در آتش را خودشان انجام می‌دهند. کوره‌ها پُرند از بچه‌هایی که تابستانشان به «دپو» کردن آجرها می‌گذرد؛ بچه‌هایی که با هم سخت کار می‌کنند، می‌خندند، رویا می‌بافند و گاهی هم غم هم را می‌خورند.

 

کوره‌های آجرپزی زمستان‌ها خاموشند اما تابستان که می‌شود، طبقه کارگر و آنها که دستشان کمتر می‌رسد، معمولا به همراه اعضای خانواده‌شان راهی کوره‌ها می‌شوند و خشت روی خشت می‌گذارند تا زندگی بسازند.

 

«شکرانه» یکی از همین دخترهاست. او افغانستانی است و تا چشمش به غریبه می‌افتد، از علاقه‌اش به عروسک‌ها می‌گوید که چقدر دلش می‌خواهد یک عروسک قشنگ داشته باشد. بعد فوری می‌رود شکلکی روی یکی از خشت‌های خام می‌کشد و جلوی صورتش می‌گیرد و می‌پرسد: «عروسکم قشنگ است؟»

 

رویاهای کودکی که در کوره می‌سوزند

 

با این حال «شکرانه»ی ۱۰ ساله علاقه چندانی به عروسک خشتی دست‌سازش ندارد و می‌رود سر اصل مطلب که بازی در کوره را دوست ندارد و دلش می‌خواهد توی کوچه‌ها با بچه‌های دیگر بازی کند و خوشحال باشد.

 

«شکرانه» و «پروانه» اما در آن طرف دالان، دور از چشم همه یک راز بزرگ دارند که نمی‌خواهند رئیس کارگاه آن را بفهمد؛ آن هم یک خانه رویایی خشتی است که با دخترها با هم ساخته‌اند. خانه‌شان یک آشپزخانه قشنگ دارد که در آن آشپزی می‌کنند، غذا می‌خورند و به میهمانی هم می‌روند. کمی آن طرف‌تر هم دریای خیالی دخترها رام است و آبی؛ دریایی که حاصل همنشینی آب باران و چاله‌ای کوچک است و کشتی‌های خیالی زود به زود از آنجا رد می‌شوند. این، همه‌ی دل‌خوشی دخترها در روزهای سخت کوره است.

 

اگر روزی گذرتان به «شال» افتاد و دختری سبزپوش با موهای بلند را دیدید که روی خشت‌های خام صورتک‌های خندان می‌کشد، حتما چند لحظه‌ای میهمان قصر خیالی‌اش شوید و در ساحل دریای رویاهایش آرام بنشینید و تکرار روزهای غریبانه دخترک را نظاره کنید.

 

این تصاویر، تابستان امسال، توسط اعظم داداشی - عکاس ایسنا در قزوین - در یکی از کوره‌های آجرپزی اطراف قزوین ثبت شده است. مجموعه کامل عکس‌ها را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->