خراسان رضوی پیشگام در واکسیناسیون دام نمرات امتحان نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ بی‌اختیاری ادرار، یکی از علائم اصلی اختلال در کف لگن است بهره‌مندی ۵ هزار دانش‌آموز مشهدی از خدمات بهزیستی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه یکم مرداد ۱۴۰۳) | تداوم وزش باد در استان تا پایان هفته برای اولین بار در خراسان‌رضوی؛ افتتاح مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت اوتیسم تجویز آنتی‌بیوتیک در ایران ۱۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی قاچاق معکوس دخانیات به دلیل قیمت پایین در ایران توصیه‌هایی در خصوص خشکی چشم | زائران اربعین مبتلا به خشکی چشم، اشک مصنوعی همراه داشته باشند کشف و ضبط ۱۳۰ قبضه سلاح جنگی غیر مجاز در شادگان خوزستان تغذیه و تحرک کافی از عوامل اثر گذار در حفظ سلامت استخوان و مفاصل است علت تأخیر در واریز حقوق تیرماه ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین‌اجتماعی | تعطیلات رسمی بهانه تأخیر در واریز حقوق و مستمری نشود! چرا مدیریت مصرف آب در تابستان امسال ضرورت دارد؟ | مراقب گرمای غیر طبیعی تابستان امسال باشید ابلاغ بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال از اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی ماجرای نامه مخبر برای حداقل‌بگیران تامین اجتماعی چه بود؟ | سه میلیون تومان برای متناسب‌سازی نیست! راه اندازی چهارمین مرکز خدمات جامع سلامت آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعمال‌قانون ۱۸۳۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | توقیف ۴۴ خودروی متخلف (یکم مرداد ۱۴۰۳) آخرین وضعیت بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج | ۲۷۰ هزار نفر در صف انتظار هستند (یکم مرداد ۱۴۰۳) چرا کمک هزینه معیشتی معلولان متوقف شده است؟ چرا قانون متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به درستی اجرا نمی‌شود؟ انتشار فایل کتاب‌های درسی دانش‌آموزان مدارس از امروز (یکم مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره بادمجان، این عزیز جان

  • کد خبر: ۳۹۷۷۹
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
درباره بادمجان، این عزیز جان
فرقی نمی‌کند کنار قیمه باشد یا زیر ته‌چین. فرقی نمی‌کند کباب شود و برود در دل میرزاقاسمی یا سرخ شود و حلیم‌بادمجانش کنی. اصلا بگو ترشی‌بادمجان، بگو ته‌دیگ بادمجان. این بادمجان عزیز دل پایش به هر طعامی که باز شود، طعمی خوش و لذیذ پدید می‌آورد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ فرقی نمی‌کند کنار قیمه باشد یا زیر ته‌چین. فرقی نمی‌کند کباب شود و برود در دل میرزاقاسمی یا سرخ شود و حلیم‌بادمجانش کنی. اصلا بگو ترشی‌بادمجان، بگو ته‌دیگ بادمجان. این بادمجان عزیز دل پایش به هر طعامی که باز شود، طعمی خوش و لذیذ پدید می‌آورد.

داستان بادمجان داستان کهنی است که از قدیم طرف‌دار داشته. در گذشته بادنگان، بادنجان، کهکب، انب، پاتشگا، پاتنگا و کهپرک هم نامیده می‌شده است. اصالت چینی دارد یا زاده مصر است، ولی معلوم است که از قدیم در آسیا وجود داشته است. اسمش در رساله‌های چینی ۱۵۰۰ سال قبل آمده است. در شمال آفریقا به اسم‌های متعدد عربی می‌شناسندش، ولی اسمی رومی یا یونانی ندارد و مشخص است اعراب در قرون وسطی آن را به مدیترانه برده‌اند و از آنجا در کل اروپا پخش شده است.

در ایران این گیاه را به ۲ نوع قلمی و دلمه‌ای می‌شناسیم. قلمی‌اش برای سرخ‌کردن عالی است و دلمه‌ای هم که از اسمش مشخص است چه کاربردی دارد. ولی بادمجان انواع متنوع‌تری دارد. هم در شکل، هم در رنگ. در دنیا بادمجان سفید، زرد و سبز کشت و خورده می‌شود. چین، هند، مصر، ترکیه و ایران به‌ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بادمجان هستند و این گیاه در فرهنگ غذایی‌شان هم جایگاه ویژه‌ای دارد. مثلا در ایران بادمجان غذای محبوب شاهان بوده است و این ضرب‌المثل‌ها که درباره‌اش می‌شنویم مثل «بادمجان دور قاب چین» یا «من نوکر شاهم، نه نوکر بادمجان» شاهد مثال همین موضوع است که بادمجان غذای محبوب اغنیا و فقرا بوده است.

خرید بادمجان فوت و فن خاصی دارد و در کتاب‌های آشپزی بخش خاصی را به خود اختصاص داده است. نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی نوشته است: «میوه گیاه چندساله‌ای است که فقط میوه سال اول آن مرغوب است. میوه سال‌های بعد را بادمجان دارکهنه می‌نامند و مزه آن تلخ و تند است. بادمجان خوب پوست تیره‌رنگ و براق و مغز سفید و کم‌تخم دارد. هنگام خرید از بادمجان دارکهنه و نامرغوب باید پرهیز کرد.» تازه بودن بادمجان علاوه بر اینکه طعم غذا را تغییر می‌دهد، سلامت خورنده را هم تضمین می‌کند. در طب ابوعلی‌سینایی بادمجان کهنه مضر و آفت جان معرفی شده است: «کهن وی بد بود و تازه سالم‌تر بود.»

عجیب است که در ایام قدیم نگاه برخی از مردم درباره بادمجان بد بوده است. مثلا برخی قدیمی‌ها می‌گفتند بادمجان فقط شکم‌سیرکن است و خواصی ندارد. شاید این حرف را از زبان مادر بزرگ‌هایتان شنیده باشید. موضوعی که می‌دانیم درست نیست. بادمجان منبع ارزان و خوش‌مزه‌ای برای دستیابی به ویتامین‌های مختلف و دیگر ریزمغذی‌هاست. در ایتالیا عده‌ای گمان می‌کردند خوردن بادمجان باعث جنون و دیوانگی می‌شود! اما حالا می‌دانیم بادمجان کسی را دیوانه نمی‌کند، مگر آن‌ها که عاشق طعمش هستند و وقتی یک ظرف بادمجان سرخ‌شده و به روغن‌آمده می‌بینند، عنان از کف می‌دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->