پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست سخنان «زهره حمیدی» از دست و پنجه نرم کردن با سرطان ماجرای حواشی پوستر «مست‌عشق» چیست؟ جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ به «جین کمپیون» رسید آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای سخنان جنجالی مدیر نماوا درباره بی‌تعهدی بازیگران و واکنش سینماگران سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند
سرخط خبرها

مرور مسیری که احسان علیخانی برای رسیدن به «عصر جدید» طی کرده است

  • کد خبر: ۳۹۷۸۶
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
  • ۲
مرور مسیری که احسان علیخانی برای رسیدن به «عصر جدید» طی کرده است
بگذارید با هم کارنامه احسان علیخانی را مرور کنیم و ببینیم که او چه مسیری را برای رسیدن به برنامه عصر جدید طی کرده است. برنامه‌ای که ماه‌هاست در رتبه یک جدول پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون قرار دارد.
سراج‌الدین شاهرودی | شهرآرانیوز- در اواخر دهه ۷۰ و سال‌های آغازین دهه ۸۰ مجریان و برنامه‌سازان جوانی با ایده‌های تازه مثل رضا رشیدپور و فرزاد حسنی پا به قاب شیشه‌ای تلویزیون گذاشتند که بیشتر از پیش بتوانند نسل جوان دهه شصتی و هفتادی را پای تلویزیون بکشانند. احسان علیخانی هم از همین جوان‌هایی بود که باوجود اینکه تحصیلاتش در زمینه مدیریت بازرگانی بود، راهی تلویزیون شد. او ابتدا دستیار کارگردانی و بازیگری در یک سریال به کارگردانی جمال شورجه را تجربه کرد که گویا این تجربه چندان به مذاق علیخانی خوش نیامد که دیگر تکرار نشد! تا اینکه او سال ۸۳ با «پسر‌های ایرونی»، اولین تجربه برنامه‌سازی‌اش، وارد صداوسیما و شبکه یک شد.


چرا محبوب شد؟

مرور مسیری که احسان علیخانی برای رسیدن به «عصر جدید» طی کرده است

 
درباره دلایل محبوبیت «ماه عسل» احسان علیخانی می‌توان حرف‌های زیادی زد، ولی اگر بخواهیم تیتروار به مرور دلایل بپردازیم، باید بگوییم که مهم‌ترین دلیل موفقیت ماه عسل، سنت‌شکنی بود که در بخش مهمانان برنامه ایجاد شد. تا قبل از این، مخاطبان رسانه ملی عادت نداشتند غیر از بازیگر، بازیکن و سیاست‌مدار، فرد دیگری را به‌عنوان مهمان یک برنامه گفت‌وگومحور در تلویزیون ببینند، اما ماه عسل آمده بود تا قصه آدم‌های معمولی را روایت کند. قصه آدم‌هایی از جنس خودمان. جنس همان آدم‌هایی که حالا می‌توانستند به‌راحتی با مهمانان هم‌ذات‌پنداری کنند. در کنار این موضوع توجه ویژه به تیتراژ‌های ابتدایی و انتهایی برنامه هم یکی از جذابیت‌های همیشگی ماه عسل بود. البته که همگی می‌دانیم در این سال‌ها ماه عسل کم فرازونشیب نداشته است. پرداختن به سوژه‌های داغ در سال‌های ابتدایی برنامه، خیلی زود ماه عسل را عضو جدایی‌ناپذیر سفره افطار کرد و در سال‌های پایانی کمبود و تکرار شدن سوژه‌ها حوصله طرف‌داران احسان علیخانی را سر برده بود.


ماراتن ماه عسل

مرور مسیری که احسان علیخانی برای رسیدن به «عصر جدید» طی کرده است

رمضان سال ۸۴ اولین ویژه‌برنامه افطار شبکه ۳ که با حال‌وهوای متفاوت‌تری پخش می‌شد، «جزر و مد» با اجرای فرزاد حسنی بود که بیشتر زوج‌های جوان مهمان برنامه می‌شدند، اما یک هفته پس از شروع برنامه، فرزاد حسنی که از همان ابتدا از رقیبان جدی علیخانی به شمار می‌رفت، از اجرای برنامه کناره‌گیری کرد و علیخانی برای اولین‌بار به‌عنوان مجری جایگزین پا به شبکه ۳ گذاشت. در رمضان سال ۸۵ «ماه عسل» علیخانی متولد شد. او در ابتدا فقط مجری این ویژه‌برنامه بود، ولی رفته‌رفته و طبق عادت برنامه‌های دنباله‌دار از این دست، به‌عنوان تهیه‌کننده پای ثابت برنامه ویژه ماه رمضان شبکه ۳ شد. البته این روند گاهی هم با وقفه همراه شد، تا جایی که ۳ بار مجری این برنامه تغییر کرد.
 
در سال ۸۷ در کمال تعجب محسن افشانی، یک جوان کم‌سن‌وسال و بی‌تجربه، به صندلی این برنامه به‌عنوان مجری تکیه زد که با اجرای ضعیف خود ۱۰ قسمت بیشتر دوام نیاورد و پس از آن علیخانی به ماه عسل برگشت. در سال ۸۹ هم شایعاتی شنیده می‌شد که قرار است فرزاد حسنی ماه عسل را اجرا کند، ولی با آغاز ماه عسل بینندگان برنامه باز هم شگفت‌زده شدند! مجری برنامه حسن جوهرچی بود. آخرین مجری هم که توانست اجرای ماه عسل را از علیخانی بگیرد، علی ضیا بود که البته او هم نتوانست بیشتر از یک‌سال دوام بیاورد و همان سال ۹۱، اولین و آخرین برنامه ماه عسلی بود که اجرا کرد. ماه عسل با پرداختی متفاوت به موضوعات اجتماعی و نگاهی معنوی به اتفاقات زندگی توانست خیلی زود مخاطب روزه‌دار خود را در ماه مبارک رمضان مشتاق این برنامه کند.


بیشتر بخوانید:

پای ثابت تلویزیون در شب تحویل سال

مرور مسیری که احسان علیخانی برای رسیدن به «عصر جدید» طی کرده است

 
یکی از نقاط عطف کارنامه علیخانی را باید برنامه‌های سال تحویل دانست. او در دهه اخیر تقریبا هرسال ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه ۳ را اجرا کرد، به‌جز سال ۹۲ که مجری تحویل سال فرزاد حسنی بود. برنامه‌ای که اگر یادتان باشد، با کلی حاشیه هم همراه شد. علیخانی در آن سال برنامه تحویل سال «سین هشتم» را برای شبکه ۲ اجرا کرد که به دلیل طعنه به رئیس‌جمهور وقت، شایعه ممنوع‌التصویری‌اش نیز مطرح شد که البته واقعیت نداشت. او سپس تصمیم گرفت برنامه «سه‌ستاره» را با محوریت انتخاب بهترین برنامه تلویزیون با رأی مردم برای تحویل سال آماده کند. اتفاقی که با مشارکت خوب مردم هم همراه شد و البته علیخانی شگفتانه‌هایی هم برای بیشتر دیده‌شدن «سه‌ستاره» در آستین داشت، مثل حضور مهران مدیری بعد از ۹ سال در یک برنامه تلویزیونی. مدیری در آن برنامه وعده ساخت سریال «درحاشیه» را به مردم داد که نوروز سال بعد از شبکه ۳ پخش شد. البته احسان علیخانی در این بین بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن هم یک برنامه گفت‌وگومحور با قهرمانان ورزشی به نام «پشت‌صحنه» را تهیه کرد.


دستمزد، کت‌وشلوار، ا. ع و ...

مرور مسیری که احسان علیخانی برای رسیدن به «عصر جدید» طی کرده است

 
همیشه بحث دستمزد احسان علیخانی برای اجرای ماه عسل و برنامه‌های سال تحویل پرابهام بوده است. او یک‌بار در یکی از برنامه‌های ماه رمضان اعلام کرد دستمزدش برای کل ماه رمضان و برنامه ماه عسل ٤٥میلیون تومان است که این مبلغ برای یک سال تلاشش برای آماده‌سازی و تهیه سوژه و بررسی و فیلم‌برداری برای ماراتن یک‌ماهه رمضان است و اعضای تهیه برنامه در طول یک‌سال درگیر پیش‌تولید و ساخت این مجموعه هستند. او گفت که حتی هزینه لباس و کت‌وشلوار‌های برنامه نیز از هزینه شخصی است. اظهارنظری که البته با واکنش‌های زیادی همراه شد و حتی عده‌ای گفتند که این عدد فقط دستمزد اجرای برنامه است و دستمزد تهیه‌کنندگی او متفاوت است. علاوه بر این، سال ۹۷ بر اساس یک سند منتشرشده در رسانه‌های رسمی، حرف از دریافت ۳ میلیارد تومان توسط ا. ع، مجری تلویزیون، از مؤسسه‌ای مالی به‌عنوان هزینه تبلیغات شد. ادعایی که با واکنش تند و تکذیبش از سوی علیخانی همراه شد.


احسان به اسکار می‌رود

مرور مسیری که احسان علیخانی برای رسیدن به «عصر جدید» طی کرده است

 
احسان علیخانی اگر ماه عسل هم نسازد، همیشه دنبال سوژه‌های ناب اجتماعی می‌گردد و در هر قالبی که بتواند، آن‌ها را بازگو می‌کند. این را می‌توان از مدل پرداختش به شرکت‌کنندگان «عصر جدید» هم فهمید، ولی به هرحال همین دغدغه احتمالا او را به سینما کشاند، البته نه به‌عنوان بازیگر که همین چند روز پیش هم ماجرای حضورش در سریال آقازاده به جای امیر آقایی مطرح شد، بلکه به‌عنوان تهیه‌کننده. او سینما را هم با قدرت شروع کرد. «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند و با حضور بازیگرانی مثل نوید محمدزاده و امیر آقایی نه‌تن‌ها گیشه بسیار موفقی پشت سر گذاشت، بلکه به‌عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار سال ۲۰۱۸ هم انتخاب شد. موفقیت فیلم و تکراری شدن سوژه‌های ماه عسل در سال‌های آخر باعث شد تا حضور پررنگ‌تر علیخانی در سینما را احتمال بدهیم، اما در ذهن او چیز دیگری می‌گذشت. ساخت یک برنامه استعدادیابی!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
2
اقایی علیخانی واقعا شما بهترین مجریه دنیا هستین وخودش تیپ ترین مرد زمین حرف ندارین❤❤❤❤❤❤❤❤
یه‌ جوت‌ کورد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
0
1
چنی‌ تو خوش تیپی احسان گیااان ⁦❤️⁩⁦❤️⁩
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->