تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

مشهد میزبان فرهنگی فارسی‌زبانان دنیاست | آیتا خانه‌ای برای ایران، افغانستان و تاجیکستان

  • کد خبر: ۳۹۸۹۶
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
مشهد میزبان فرهنگی فارسی‌زبانان دنیاست | آیتا خانه‌ای برای ایران، افغانستان و تاجیکستان
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در حاشیه بازدید از مؤسسه فرهنگی هنری آیتا اظهار کرد: مشهد میزبان فرهنگی فارسی‌زبانان دنیاست.
به گزارش شهرآرانیوز، آیدا مهربان در حاشیه بازدید از موسسه فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (آیتا) در خصوص اقدامات شهرداری مشهد در حوزه ارتباطات بین‌المللی گفت: برقراری ارتباط میان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز فرهنگی سه کشور و سایر فارسی‌زبانان ساکن در اقصی نقاط جهان از اهداف تأسیس موسسه فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (آیتا) است.
 
وی ادامه داد: مدیریت دوره جاری شهری از سال ۱۳۹۶ تاکنون با تأکید بر اهمیت ارائه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهر مشهد به شهروندان کشور‌های همسایه و همچنین سایر کشور‌های جهان، اقدامات درخور توجهی انجام داده است.
 
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: همکاران ما در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری، در دو سال گذشته، ارتباطات بسیار خوبی در حوزه دیپلماسی مؤسسات بین‌المللی تدارک دیده‌اند.
 
این مسئول مدیریت شهری افزود: یکی از برکات این ارتباطات طرح «موسسه فرهنگی هنری فارسی‌زبانان (آیتا)» است. این موسسه که ابتکاری از کشور ایران است، در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. رئیس‌جمهور هم این مصوبه را برای اجرا در نیمه اسفند همان سال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کردند. اکنون قرار است دفتر ایتا در شهر مشهد با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت خارجه و کمیسیون ملی یونسکو- ایران ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: براساس سیاست‌های شورای اسلامی شهر در خصوص افزایش ارتباطات مشهد با دیگر کشور‌های فارسی‌زبان، مقرر شد در این اقدام، مشهد مقری فرهنگی در حوزه ادبیات فارسی‌زبان بین سه کشور و دیگر کشور‌های فارسی‌زبان گردد.
 
مشهد میزبان فرهنگی فارسی زبانان دنیا است

ITA محلی برای اقدامات مشترک ایران، افغانستان و تاجیکستان

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در خصوص هدف تأسیس این موسسه تصریح کرد: این موسسه قرار بوده محلی برای اقدامات مشترک سه کشور فارسی‌زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان باشد. ITA به انگلیسی هم ابتدای نام انگلیسی این سه کشور است. عالی‌ترین رکن این موسسه، هیئت‌وزیران معرفی‌شده از سوی سه کشور خواهد بود. آن‌ها دبیر کل را انتخاب کرده و موسسه آغاز به کار می‌کند.
 
مهربان در رابطه با هدف این مجموعه تاکید کرد: تقویت پیوند‌های فرهنگی، علمی بین ملت‌ها و همکاری در زمینه‌های تاریخ و ادبیات، ترویج هنر‌های اصیل ملی و بومی، کمک به توسعه فعالیت‌های فرهنگی، حمایت از ایجاد و گسترش رشته‌ها و احیای آیین‌های مشترک بین سه کشور و سایر فارسی‌زبانانِ ساکن در اقصی نقاط جهان از اهداف تأسیس این موسسه است.
 
وی ادامه داد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و علمی مشترک، معرفی میراث فرهنگی مشترک، انتشار مجله‌های ادبی، همایش‌ها، جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی، تقویت همکاری بین دانشگاه‌ها، تجلیل از نام‌آوران و نیز تأسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها از جمله اقداماتی است که در دبیرخانه مرکزی ایتا قرار است، انجام شود.
 
مهربان گفت: پیرو پیگیری‌هایی که همکاران در مقوله پیوستن به شبکه جهانی شهر‌های خلاق طی دو سال گذشته داشته‌اند، از سوی آقای ایوبی، معاون پیشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کل فعلی کمیسیون ملی یونسکو-ایران به‌عنوان مبتکر این ایده ارزشمند، پیشنهاد شد تا مرکزیت این موسسه به جای استقرار در تهران، در مشهد باشد. خوب این برای ما شهروندان مشهد جای افتخار دارد؛ لذا با کمال میل و علاقه، اقدام به قبول این پیشنهاد کردیم.

 

مشهد میزبان فرهنگی فارسی زبانان دنیا است

حضور افغانستانی‌ها در مشهد پتانسیل خوبی برای همکاری است

وی ادامه داد: در حال حاضر ساختمانی به مساحت ۴۰۰ مترمربع واقع در سه‌راه ادبیات که مزین به نام «ادبیات» نیز است، انتخاب و در حال بهسازی و آماده‌سازی برای آغاز به کار این موسسه است. به این ترتیب، قرار است مشهد، مرکزی باشد برای تعاملات ادبی فارسی‌زبانان جهان. حضور برادران و خواهران مسلمان و هم‌زبان افغانستانی در شهر مشهد که فرهنگی همخو با یکدیگر داریم، پتانسیل خوبی برای برقراری ارتباط میان اهالی ادب فارسی دو کشور خواهد بود.
 
مهربان تصریح کرد: ضمن اینکه توجه جدی نیز باید به تاجیکستان به‌عنوان کشوری با فرهنگ و خاطرات مشترک داشته باشیم؛ لذا شهرداری مشهد تمام بستر‌های لازم برای تقویت موسسه فارسی‌زبانان یا همان موسسه «آیتا» را فراهم کرده و می‌کند تا بتوانیم با همکاری دو کشور دوست و برادر یعنی افغانستان و تاجیکستان، بستر بسیار بهتری برای درخشش و پایداری و بقای زبان و ادبیات فارسی فراهم کنیم.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->