تامین کامل امنیت در شعبات اخذ رای مشهد و خراسان رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) ۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مخاطرات کار با تیغ‌ و قیچی

  • کد خبر: ۴۰۸۱
  • ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
مخاطرات کار با تیغ‌ و قیچی

  مصیب مالک رئوف
کارشناس بهداشت حرفه ای

یکی از حرفه های شاد، سرزنده و پرطرفدار به ویژه در بین خانم ها آرایشگری است که برخلاف ظاهر بزک شده اش، عوامل زیان آور شغلی زیادی سلامت صاحبانش را تهدید می کند. براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در کشوری مانند استرالیا فقط در سال 2000 هزینه آسیب های ناشی از کار در آرایشگاه ها بیش از2.3 میلیون دلار بوده است. درضمن، بیماری های عفونی سالیانه باعث مرگ بیش از 11میلیون نفر درجهان می شود که آرایشگاه ها در انتقال آن نقش مهمی دارند.
مخاطراتی که یک آرایشگر با آن روبه روست ممکن است به ظاهر کم اهمیت باشد، مانند لغزنده بودن کف سالن یا تماس با مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی که می تواند مشکلات بهداشتی نظیر اختلالات پوستی و تنفسی ایجاد کند. بررسی ها نشان می دهد که گاهی غلظت این مواد آلاینده شیمیایی در آرایشگاه ها 10برابر بیشتر از حدمجاز است و این درحالی است که در بیشتر آرایشگاه ها خبری از تهویه مناسب نیست.
مواد شیمیایی به کار برده شده در بیشتر مواد آرایشی که برای شست وشو، رنگ و دکلره کردن، حالت دادن و صاف یا فر کردن موها و زیبایی ناخن ها استفاده می شود دارای عوامل زیان آوری هستند که تماس طولانی مدت با آن ها باعث می شود سطح محافظ پوست ازبین برود و فرد دچار اگزمای تماسی سمی و آلرژی شود. همچنین گرد و غباری که از آماده سازی رنگ موها تولید می شود، می تواند غشاهای مخاطی فرد را تحریک کند و باعث بروز بیمارهای تنفسی شود. بررسی ها نشان می دهد که این عوامل با خطر ناباروری روز افزون در میان آرایشگران نیز ارتباط زیادی دارد.
در آرایشگاه ها انتقال بیماری های بیولوژیکی مختلف مانند عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی و بیماری های پوستی نظیر زگیل و کچلی زیاد اتفاق می افتد. این بیماری ها جزو بیماری های واگیرداری هستند که از طریق تعریق، بریدگی پوست و زخم و تماس با ترشحات، ابزار و دست های آلوده انتقال می یابند و در آرایشگاه ها برخورد با همه این عوامل را درکنار هم داریم. شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی یکی دیگر از مشکلاتی است که در بین آرایشگران زیاد دیده می شود. حدود 40 درصد این اختلالات مربوط به شانه ها، بازو و گردن و 30 درصد هم مربوط به کمر است. ایستادن های مکرر هم که بخش جدایی ناپذیر از کار آرایشگران است باعث مشکلات مختلف دیگری می شود که واریس یکی از انواع شایع آن است. زمانی که خونی که باید از پا به قلب منتقل شود، در پا بماند، وریدهای پا گشاد و درنتیجه فرد مبتلا به واریس می شود.

   ..........................................

توصیه های کاربردی
التهاب پوست رایج ترین بیماری پوستی درمیان آرایشگران است، ازاین رو پوشیدن دستکش های حفاظتی مناسب (ترجیحا دستکش های پلاستیکی یک بار مصرف بدون لاتکس که از وینیل و نیتریل ساخته شده باشند) می تواند باعث پیشگیری از این بیماری ها شود.
برخی از ویروس های بسیار مهم نظیر هپاتیت B، هپاتیت C و HIVمعمولا از طریق خون منتقل می شوند، ازاین رو ضروری است که تمام تجهیزات بعد از هر استفاده، به ویژه اگر به خون هم آغشته شده باشند، کاملا تمیز و ضدعفونی شوند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که اگر شما روزانه موی 12مشتری را کوتاه کنید، به طور میانگین با دست کم 40 نفر مبتلا به هپاتیت C در سال تماس خواهید داشت.
ایستادن های طولانی مدت به ویژه در یک وضعیت ثابت باعث افزایش قوس کمر و کمردردهای مزمن، آرتروز گردن و سردردهای مزمن می شود. پس سعی کنید بیشتر کارها را در وضعیت نشسته و مناسب انجام بدهید. اگر هم مجبور هستید طولانی مدت بایستد، حتما یکی از پاهایتان را روی یک چهارپایه کوتاه بگذارید.
حتما از صندلی هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده کنید. بهتر است که سر مشتری، 20سانتی متر بالاتر از آرنج شما باشد تا فشار کمتری به مچ دستتان وارد شود.
از کفش های مناسب و بدون پاشنه و صندلی های چرخ دار ویژه برای کاهش مدت زمان کار ایستاده و خم شدن کمرتان استفاده کنید. استراحت متناوب و کوتاه را هم
به هیچ وجه فراموش نکنید.
شدت روشنایی سالن آرایشگری باید در حد 500 لوکس باشد تا فشار زیادی به چشمتان وارد نشود و دچار خواب آلودگی و به دنبال آن مشکلات ناشی از بی احتیاطی در کار نشوید.
درهنگام کار با مواد شیمیایی انجام این اقدامات ضروری است: 1-همیشه برچسب محصول را به دقت بخوانید و به دستورالعمل های آن عمل کنید.2- قبل از مخلوط کردن و استفاده از این مواد از تجهیزات حفاظت فردی مناسب مانند دستکش ، عینک حفاظتی و پیش بند استفاده کنید 3- همیشه درپوش محفظه های مواد شیمیایی را محکم ببندید.
اگر پوستتان زخمی است از تماس مستقیم با مشتری بپرهیزید و دست های خود را بعد از پایان هراصلاح با آب و صابون خوب بشویید. سطح میزکار (اسپری الکل 70درجه)، کف سالن (شست وشو با آب ژاول) و وسایل (حرارت مستقیم برای ابزارهای فلزی و شست وشو با الکل 70درجه و غلتاندن در محلول های ضدعفونی کننده قوی برای ابزارهای پلاستیکی) را حتما گندزدایی کنید.

   ..........................................

نکته تکمیلی از امیرجاویدی، مزاج شناس| افراد شاغل در این حرفه معمولا یا دم صفرا یا صفرا هستند که بعد از مدتی به دلیل کم تحرکی زیاد بلغم می شوند. پایه مزاجی صفرا همان چیزی است که در این افراد عامل خلاقیت است و باعث می شود که مانند طراحان لباس بتوانند مدل های متنوعی را خلق و پیاده کنند، بنابراین خیلی باید مراقب اعتدال مزاجشان باشند. متاسفانه به دلیل غرور بی جایی که درپایه مزاج صفرا وجود دارد، این افراد بعد از مدتی در جا می زنند برای همین به این افراد توصیه می کنیم حتما نقش شاگردی شان را در این حرفه حفظ کنند و در مسابقات یا برنامه های آموزشی که برای طرف داران این حرفه دیده شده است، شرکت کنند.مهم ترین توصیه ای که به آرایشگران داریم، کنترل وزنشان است که با بالارفتن آن دردسرهایشان بیشتر می شود. استفاده از لوازم کار استاندارد و به روز هم که مشکلات کاری شان را کمتر کند دیگر توصیه ای است که باوجود هزینه بر بودن، برای آن ها داریم. برای پیش گیری از بیماری واریس و دردهای سیاتیک که در این حرفه زیاد دیده می شود انجام نرمش های خاص را پیشنهاد می کنیم و اینکه هرروز پاهایشان را داخل آب سرد قرار بدهند تا از گشادشدن رگ های پا پیش گیری شود. برای جلو گیری از چاقی شکمی هم حتما باید حجم غذایشان را کمتر کنند و از خوردن سردیجات بپرهیزند.آرایشگرهای خانم هم به دلیل تماس زیادی که با مواد شیمیایی دارند، حتما باید روزانه یک لیوان شیر را مصرف و از لوازم آرایشی که حاوی سرب هستند به دلیل سودازا بودنشان کمتر استفاده کنند..

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->