راه اندازی ۳۰ اورژانس اجتماعی در کشور | ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف بهزیستی ۶۳ کشته و ۲۹۰ زخمی در سیل مرگبار ایالت پنجاب پاکستان + فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۴) پیگیری برای ثبت جهانی روستای «مارین» (۲۶ تیر ۱۴۰۴) درباره بادکش درمانی که به یکی از رایج ترین روش های درمانی سنتی تبدیل شده است | درمان‌های آرام بخش افزایش اعتبارات حوزه میراث فرهنگی اردبیل (۲۶ تیر ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکور ریاضی و علوم انسانی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات حق پرستاری مددجویان بهزیستی با اولویت سه دهک اول در حال پیگیری است ویدئو | مسئولیت‌پذیری و اقدام بموقع پرستاران شیرخوارگاه آمنه تهران پیش از بمباران رژیم صهیونیستی سارقان موتورسیکلت‌های تهران دستگیر شدند مستمری‌بگیران زن می‌توانند مستمری همسر خود را نیز دریافت کنند کلاهبرداری که همسر باردارش را روانه زندان کرد پیداشدن پیکرهای بیش از ۶۰ درصد شهدای جنگ ۱۲روزه، توسط نیرو‌های هلال‌احمر واریزی به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) گرما این بیماری‌ها را تشدید می‌کند ممانعت از پوشش خبری کنکور سراسری ۱۴۰۴ در دانشگاه فردوسی مشهد + فیلم با این صبحانه قند خون خود را پایین بیاورید نقش مادر در تربیت فرزند و اشتباهات رایج مادران ۲ شرور به اتهام درگیری دسته‌جمعی در تهران دستگیر شدند (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ابلاغ ۲۴ راهنمای تجویز دارو و پروتکل درمانی ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان با عقدنامه‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ قابل انجام است + جزئیات آیا لکه‌های سفید روی ناخن‌ها نشانه کم‌خونی است؟ کاهش ۵۲ درصدی طلاق در خانواده‌های دارای چهار فرزند به بالا اعتراض داوطلبان آزمون سمپاد درباره لو رفتن سؤالات آزمون ورودی به کجا رسید؟ چیزی به نام وِیپ ایمن وجود ندارد آیا چای و شکلات تلخ برای سلامت قلب مفیدند؟ دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران، دولت باید بدهی سنگین خود به تأمین‌اجتماعی را پرداخت کند پذیرش دانشجوی دکترا در پردیس‌های دانشگاه تهران محدود می‌شود هدایت تحصیلی نهمی‌ها از فردا (۲۷ تیر ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + لینک سامانه فواید شیرین یک میوه ترش برای قلب
سرخط خبرها

زنان و عزاداری در اینستاگرام

  • کد خبر: ۴۰۹۲۴
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
زنان و عزاداری در اینستاگرام
دکتر زهرا اردکانی - پژوهشگر مطالعات رسانه ای زنان
امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری مراسم محرم حسینی با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو شد. پروتکل‌های دقیق و سخت بهداشتی برای برگزاری این مراسم وضع شد. شرایط جدید و نگرانی‌هایی که بیماری کرونا برای حضور در اجتماعاتی مانند مجالس عزاداری ایجاد کرد، بسیاری از افراد را برای عزاداری به فضای مجازی کشاند به این معنا که آن‌ها سعی کردند به جای حضور در مراسم عزاداری در دنیای واقعی، در مجالس آنلاین شرکت کنند و اصطلاحا عزاداری مجازی برای خود ترتیب بدهند.

برخـی‌افـراد، هیئت‌ها و مؤسسات به صورت لایو (زنده) در اینستاگرام سخنرانی‌های مرتبط با محرم راه انداختند که افراد می‌توانند از طریق گوشی موبایل خود در هر جایی که هستند در این مراسم شرکت کنند. به طور کلی، می‌توان گفت محرم امسال، در کنار مراسم سنتی و همیشگی‌اش شاهد شکل‌های تازه‌ای از عزاداری مجازی نیز هست.
 
عزاداری و مناسک مذهبی از قدیم کنشی جمعی محسوب می‌شده‌اند. افراد در محلی دور هم جمع می‌شدند و روضه و مصیبت‌نامه اباعبدا... الحسین (ع) را برپا می‌کردند. در عصر شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها نیز به یاری این مناسک آمده‌اند. شبکه اجتماعی اینستاگرام هم بستری است که می‌تواند جمعی از افراد را گرد یکدیگر آورد؛ لذا افراد می‌توانند در این شبکه نیز گرد هم آیند و سوگواری‌های خود را داشته باشند.
در این میان، زنان نیز که حضور گسترده‌ای در اینستاگرام دارند، در شکل‌گیری عزاداری‌های مجازی نقش ایفا می‌کنند. عزاداری‌های زنانه در اینستاگرام به ۲ صورت انجام می‌شود. صورت اول، شکل‌هایی از عزاداری است که بین زنان و مردان مشترک است. صورت دوم، شکل‌های زنانه‌تر عزاداری است که بیشتر مختص زنان است. در ادامه به شرح این ۲ دسته عزاداری زنانه در اینستاگرام می‌پردازیم.
صورت اول عزاداری‌های اینستاگرامی همان‌طور که گفته شد هم توسط مردان انجام می‌شود هم توسط زنان به این صورت که مداحی‌های مرتبط با محرم را که متناسب با هر روز از آن نا‌م‌گذاری شده است در صفحات خود منتشر می‌کنند که می‌تواند برای دیگران حال و هوای هیئت و مراسم حسینی را تداعی کند. برخی از زنان و مردانی که دستی در نوشتن دارند از قلم خود برای نوشتن روضه‌های کوتاه عاشورایی استفاده می‌کنند. هر شب محرم، متنی کوتاه که در واقع روضه‌ای به زبان امروزی و دلی است می‌نویسند و نوشته‌های روضه‌گونه آن‌ها توسط افراد مختلف در شبکه دست‌به‌دست و بازنشر می‌شود. برخی دیگر که تخصص علمی و تاریخی دارند در قالب متن‌های کوتاه در استوری به تحریفات عاشورا یا واقعه نگاری‌های عاشورایی می‌پردازند و به ابهامات و سؤالاتی که درباره عاشورا و قیام امام‌حسین (ع) وجود دارد پاسخ می‌دهند. افراد معمولی‌تر نیز هستند که با انتشار یک عکس و متن کوتاه ابزار علاقه و ارادت خود را به سردار شهیدان ابراز، و از این طریق، صفحه خود را عزادار حسینی می‌کنند.
صورت دوم عزاداری‌ها که فقط در صفحات زنان دیده می‌شود شکل‌گیری هیئت‌های خانگی توسط زنان را نشان می‌دهد. برخی زنان در خانه خود هیئتی کوچک درست می‌کنند که فرزندان و همسرشان عضو آن هستند. زنان از این طریق کودکان خود را که ممکن است نتوانند به مجالس عزاداری ببرند در معرض آموزه‌های عاشورایی قرار می‌دهند. آن‌ها با نصب پرچم در خانه و پخش مداحی و غیره، فضایی عاشورایی را در منزل فراهم می‌کنند. سپس عکس‌ها و فیلم‌هایی از این عزاداری خانگی را در اینستاگرام نیز قرار می‌دهند. برخی دیگر از زنان، قصه‌های عاشورایی کودکانه را در صفحات خود قرار می‌دهند تا مادران دیگر نیز بتوانند از آن‌ها استفاده کنند و برای فرزندان خود بخوانند. گروهی دیگر زنان حاضر در عاشورا و رشادت‌های آن‌ها را معرفی می‌کنند و درباره‌شان می‌نویسند. به طور کلی، زنان به تمام شیوه‌های ممکن در شکل‌گیری عزاداری‌های مجازی نقش ایفا می‌کنند.
امسال از ابتدای محرم شاهد هستیم که یک نوع سوگواری جمعی در شبکه اینستاگرام شکل گرفته است و هر کس به فراخور توانمندی‌های خود در این سوگواری سهیم شده است. این فرم‌های تازه عزاداری که مخاطبان آن بیشتر زنان و مردان نسل جوان هستند، از تغییراتی در شیوه عزاداری در سال‌های آینده خبر می‌دهد. احتمالا در دوران پساکرونا نیز به موازات سبک‌های قدیمی، سبک‌های مجازی عزاداری به صورت جدی فعالیت خواهند کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->