گفتگوی تلفنی آنکارا و پاریس پیرامون اوکراین و غزه نماینده ترامپ به خاورمیانه می‌آید جزئیات ترور یکی از نیرو‌های فراجا در خاش (۵ اسفند ۱۴۰۳) تصمیم نتانیاهو برای تمدید مرحله نخست توافق تبادل اسرا با حماس قالیباف: موضع جمهوری اسلامی حمایت از دولت، مردم و مقاومت لبنان است توئیت عبری صفحه رهبر انقلاب به مناسبت مراسم تشییع شهید حسن نصرالله (۵ اسفند ۱۴۰۳) شرط حماس برای مذاکره با رژیم صهیونیستی اوکراین ادعا کرد: تامین نیمی از مهمات روسیه توسط کره شمالی علت محبوبیت سیدحسن نصرالله به گزارش فرانس ۲۴ تجلی وحدت و همدلی ملی در مراسم تشییع شهدای مقاومت پزشکیان:حزب‌الله قوی‌تر مسیر پرافتخار خود را ادامه خواهد داد سرکنسول عربستان در مشهد: روابط عربستان سعودی و ایران تاریخی و مستحکم است سردار سلامی: امروز صهیونیست‌ها افسرده‌اند و حرفی برای گفتن ندارند عراقچی از لبنان عازم ژنو شد (۵ اسفند ۱۴۰۳) رقابت آمریکا و روسیه برای فروش جنگنده‌های نسل جدید بالا گرفت نتانیاهو دوباره علیه ایران لفاظی کرد دستور استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌های امدادی برای آمادگی مواجهه با موج سرما اعلام آمادگی زلنسکی برای استعفا تاکید رئیس جمهور لبنان بر برقراری بهترین روابط با ایران عراقچی: جمعیتی که در تشییع شهید نصرالله می‌بینیم بیشتر به یک سیل شبیه است مدارس و ادارات کدام استان‌ها فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ شیخ نعیم قاسم: ما اجازه حکومت آمریکا بر لبنان را نمی‌دهیم مراسم بزرگداشت شهدای مقاومت در مشهد برگزار شد (۵ اسفند ۱۴۰۳)+ویدئو صدور کیفرخواست متهمان قتل دانشجوی دانشگاه تهران (۵ اسفند ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: جامعه مهندسی باید پیشران توسعه و مطالبه‌گر زیرساخت‌ها باشد ویدئو | امیر دریادار ایرانی: هاورکرافت پیروزان به زودی به سازمان رزم نداجا می‌پیوندد محل دفن پیکر شهید سید حسن نصرالله کجاست؟ + تصویر و ویدئو از محل آرام‌گرفتن شهید مقاومت آیت‌الله علم‌الهدی: موعظه حسنه، کلید گرایش دل‌ها به‌سوی خداوند است
سرخط خبرها

عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران

  • کد خبر: ۴۱۱۲۱
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران
روح‌ا... اسلامی - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی
مشتی حرف ملت و کشور ایران را هم‌بسته نساخته است، بلکه تداوم تاریخی و سازه‌های ذهنی ایرانیان از عهد اساطیر تا کنون چنان آیین‌ها، نمادها، نهاد‌ها و سازمان‌های مردمی را شکل داده که بقای ایران را تضمین کرده است. یکی از رویداد‌های تاریخی، حادثه عاشوراست که در زمان بنی‌امیه توسط حکومت فاسد و ناکارآمد علیه امام حسین (ع) روی داد.
 
پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) بر اثر غلبه عصبیت‌های قومیتی، تلاش‌های صورت‌گرفته برای اولویت‌دادن عقیده دینی به‌حاشیه رفت و فرهنگ جاهلیت بار دیگر پدیدار گشت. میراث اسلام بر دوش مبارزان سلحشوری افتاد که اصل اسلام را کنار نهادند و با برتری‌دادن نژاد، قومیت و اعتقاد به‌غنایم، میراث انسانی اسلام را به‌حاشیه کشاندند. تلاش‌های امام‌علی (ع) و امام‌حسن (ع) به‌صورت ایجاد مملکت‌داری عادلانه و همین‌طور مذاکره و مصالحه نتیجه‌بخش نبود؛ به‌ویژه زمانی که حکومت به فردی فاسد، ناکارآمد و غیرقانونی رسید که نمایانگر ایجاد حکومتی استبدادی و برخلاف قرارداد‌های سنتی قبل بود.
 
جداشدن مردم از یکدیگر و کاهش سرمایه اجتماعی مسلمانان باعث شد امام‌حسین (ع) با آنکه به‌دعوت مردم قیام را آغاز کرد، تنها گذاشته شود. رهاکردن امام و بی‌اعتنایی به سرنوشت جامعه، انحطاطی تاریخی را شکل داد که طومار خلافت بنی‌امیه را درهم پیچید و داغ ننگی بر پیشانی مسلمانان آن روزگار به‌جای گذاشت. ایرانیان از امام‌حسین (ع) دفاع کردند و به‌ویژه زمانی که وقایع تاسوعا و عاشورا به آن‌ها رسید، قیام‌های متعددی علیه بنی‌امیه شکل دادند. روی‌کارآمدن عباسیان با حمایت و درایت ایرانیان بود و آنچه به‌عنوان تمدن‌اسلامی نام برده می‌شود، میان‌پرده‌ای از حضور ایرانیان در اوایل دوره بنی‌عباس است. در طول تاریخ نیز ایران مهد برگزاری مراسم محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی و ام‌القرای مسلمانان عدالت‌خواه بوده است.
عاشورا در ذهینیت ایرانی باعث شده است مسئولیت‌پذیری شهروندان و تعهد آن‌ها نسبت به محیط زندگی افزایش یابد.
 
فرهنگ سیاسی عاشورا اعتراض به برهم‌زدن قرارداد‌های اجتماعی و رفتار‌های غیرانسانی است که روی می‌دهد. عاشورا نشان می‌دهد که اگر همه مردم به‌فکر خود و خانواده باشند و توجهی به جامعه، حکومت و کشور خود نداشته باشند، به‌تدریج استبداد، فساد و ظلم فراگیر می‌شود. رویداد‌های کوچک و بی‌توجهی و کناررفتن انسان‌ها از دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی باعث ظهور حکومت‌های غیرپاسخ‌گو می‌شود. پیامبر اسلام (ص) جامعه جاهلی را که مبتنی بر عصبیت قبیله‌ای و غنیمت‌های جنگی بود، با گزاره‌های دینی تغییر داد، اما بر اساس آنچه ابن‌خلدون می‌گوید، به‌تدریج در بی‌اعتنایی مسلمانان به حکومت، قانون و مذهب کنش‌های جاهلی و قبیله‌ای بازگشت و به‌جای عقیده مذهبی، عصبیت و قوم‌وخویش‌گرایی و حامی‌پروری قرار گرفت. انسان‌هایی که به‌فکر اجتماع مسئولیت‌پذیر و حکومت پاسخ‌گو و کارآمد هستند، نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.
 
سیاست‌گذاران به‌دنبال قوم‌گرایی و حامی‌پروی هستند و تمام تلاش خود را در جهت ذره‌کردن (اتمیزه‌سازی) جامعه به‌کار خواهند گرفت. در غیبت شهروندان حساس و مسئولیت‌پذیر، روح تملق و ریاکاری بر جامعه حاکم می‌شود و پس از چندی جای ظالم و مظلوم تغییر پیدا می‌کند. ایرانیان با توجه به سابقه تمدنی و سبک‌های مملکت‌داری، اهمیت عاشورا را از هر جای دیگر بیشتر فهمیده و در طول تاریخ فرهنگ سیاسی آن را حفظ کرده‌اند. مسئولیت‌پذیری، انتقاد از حکومت، پاسخ‌گوکردن سیاست‌مداران و مطالبه حکومتمندی کارآمد و قانونی پیامی است که فرهنگ عاشورا منتقل می‌کند.

گفتگو با  علیرضا نظری خرم، نویسنده کتاب «داستان بریده بریده»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->