عراقچی: در حال حاضر هیچ امکانی برای از سر گیری مذاکرات با آمریکا وجود ندارد ایران و کنیا تفاهم نامه زیست محیطی امضا خواهند کرد وزیر میراث فرهنگی وارد ریاض شد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) ۱۶۰ نفر از ۳۰۰ محکوم امنیتی کشور مشمول عفو معیاری شدند قالیباف: در اجرای کالابرگ به شیوه جدید، کاهش مشکل مسکن و ساماندهی درمان مردم در اولویت است احمد الشرع با هدف دیدار ترامپ وارد آمریکا شد عراقچی در گفتگوی تلفنی با همتای پاکستانی بر ضرورت ادامه گفت‌و‌گو‌ها با افغانستان برای کاهش تنش تاکید کرد اردوغان بلوکه کردن دارایی‌های الجولانی را لغو کرد اعتراض آلمانی‌ها به صادرات سلاح از این کشور به اراضی اشغالی مقام نیجریه ای: ترامپ باید به خاطر اظهاراتش درباره نیجریه عذرخواهی کند تقلای آمریکا برای تحمیل قیمومیت بین‌المللی بر غزه اسرائیل به صحنه جنگ‌های خیابانی تبدیل شده است مخالفت کشور‌های عربی با بازسازی غزه با شرط و شروط آمریکا و اسرائیل اوکراین در خاموشی فرو رفت وقوع انفجار در حومه لاذقیه (۱۷ آبان ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: خراسان باید الگوی توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور باشد گزارشگر سازمان ملل: اگر می توانستم  طلسم کنم جلوی جنایات اسرائیل را می گرفتم تاکید مسکو بر همکاری‌های نظامی ـ سیاسی با پیونگ‌یانگ عراقچی: جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند واکنش حداقلی اتحادیه اروپا به حملات اسرائیل به لبنان برگزاری نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا (۱۷ آبان ۱۴۰۴)  استاندار خراسان رضوی خبر داد: تخصیص ۵۲۱ میلیارد تومان بودجه جهت رفع تنش آبی روستاهای خراسان رضوی واکنش لیبرمن به صدور حکم بازداشت نتانیاهو در ترکیه تصویب طرح‌های رفع تنش آبی و تأکید بر شفافیت در اجرای مصوبات توسعه‌ای خراسان رضوی رسانه عبری: جنگ با لبنان نزدیک تر از همیشه است حمله ارتش اسرائیل به چند شهر کرانه باختری (۱۷ آبان ۱۴۰۴) مصر خواستار کاهش تنش در جنوب لبنان شد
سرخط خبرها

عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران

  • کد خبر: ۴۱۱۲۱
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
عاشورا و فرهنگ سیاسی در ایران
روح‌ا... اسلامی - عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی
مشتی حرف ملت و کشور ایران را هم‌بسته نساخته است، بلکه تداوم تاریخی و سازه‌های ذهنی ایرانیان از عهد اساطیر تا کنون چنان آیین‌ها، نمادها، نهاد‌ها و سازمان‌های مردمی را شکل داده که بقای ایران را تضمین کرده است. یکی از رویداد‌های تاریخی، حادثه عاشوراست که در زمان بنی‌امیه توسط حکومت فاسد و ناکارآمد علیه امام حسین (ع) روی داد.
 
پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) بر اثر غلبه عصبیت‌های قومیتی، تلاش‌های صورت‌گرفته برای اولویت‌دادن عقیده دینی به‌حاشیه رفت و فرهنگ جاهلیت بار دیگر پدیدار گشت. میراث اسلام بر دوش مبارزان سلحشوری افتاد که اصل اسلام را کنار نهادند و با برتری‌دادن نژاد، قومیت و اعتقاد به‌غنایم، میراث انسانی اسلام را به‌حاشیه کشاندند. تلاش‌های امام‌علی (ع) و امام‌حسن (ع) به‌صورت ایجاد مملکت‌داری عادلانه و همین‌طور مذاکره و مصالحه نتیجه‌بخش نبود؛ به‌ویژه زمانی که حکومت به فردی فاسد، ناکارآمد و غیرقانونی رسید که نمایانگر ایجاد حکومتی استبدادی و برخلاف قرارداد‌های سنتی قبل بود.
 
جداشدن مردم از یکدیگر و کاهش سرمایه اجتماعی مسلمانان باعث شد امام‌حسین (ع) با آنکه به‌دعوت مردم قیام را آغاز کرد، تنها گذاشته شود. رهاکردن امام و بی‌اعتنایی به سرنوشت جامعه، انحطاطی تاریخی را شکل داد که طومار خلافت بنی‌امیه را درهم پیچید و داغ ننگی بر پیشانی مسلمانان آن روزگار به‌جای گذاشت. ایرانیان از امام‌حسین (ع) دفاع کردند و به‌ویژه زمانی که وقایع تاسوعا و عاشورا به آن‌ها رسید، قیام‌های متعددی علیه بنی‌امیه شکل دادند. روی‌کارآمدن عباسیان با حمایت و درایت ایرانیان بود و آنچه به‌عنوان تمدن‌اسلامی نام برده می‌شود، میان‌پرده‌ای از حضور ایرانیان در اوایل دوره بنی‌عباس است. در طول تاریخ نیز ایران مهد برگزاری مراسم محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی و ام‌القرای مسلمانان عدالت‌خواه بوده است.
عاشورا در ذهینیت ایرانی باعث شده است مسئولیت‌پذیری شهروندان و تعهد آن‌ها نسبت به محیط زندگی افزایش یابد.
 
فرهنگ سیاسی عاشورا اعتراض به برهم‌زدن قرارداد‌های اجتماعی و رفتار‌های غیرانسانی است که روی می‌دهد. عاشورا نشان می‌دهد که اگر همه مردم به‌فکر خود و خانواده باشند و توجهی به جامعه، حکومت و کشور خود نداشته باشند، به‌تدریج استبداد، فساد و ظلم فراگیر می‌شود. رویداد‌های کوچک و بی‌توجهی و کناررفتن انسان‌ها از دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی باعث ظهور حکومت‌های غیرپاسخ‌گو می‌شود. پیامبر اسلام (ص) جامعه جاهلی را که مبتنی بر عصبیت قبیله‌ای و غنیمت‌های جنگی بود، با گزاره‌های دینی تغییر داد، اما بر اساس آنچه ابن‌خلدون می‌گوید، به‌تدریج در بی‌اعتنایی مسلمانان به حکومت، قانون و مذهب کنش‌های جاهلی و قبیله‌ای بازگشت و به‌جای عقیده مذهبی، عصبیت و قوم‌وخویش‌گرایی و حامی‌پروری قرار گرفت. انسان‌هایی که به‌فکر اجتماع مسئولیت‌پذیر و حکومت پاسخ‌گو و کارآمد هستند، نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.
 
سیاست‌گذاران به‌دنبال قوم‌گرایی و حامی‌پروی هستند و تمام تلاش خود را در جهت ذره‌کردن (اتمیزه‌سازی) جامعه به‌کار خواهند گرفت. در غیبت شهروندان حساس و مسئولیت‌پذیر، روح تملق و ریاکاری بر جامعه حاکم می‌شود و پس از چندی جای ظالم و مظلوم تغییر پیدا می‌کند. ایرانیان با توجه به سابقه تمدنی و سبک‌های مملکت‌داری، اهمیت عاشورا را از هر جای دیگر بیشتر فهمیده و در طول تاریخ فرهنگ سیاسی آن را حفظ کرده‌اند. مسئولیت‌پذیری، انتقاد از حکومت، پاسخ‌گوکردن سیاست‌مداران و مطالبه حکومتمندی کارآمد و قانونی پیامی است که فرهنگ عاشورا منتقل می‌کند.

گفتگو با  علیرضا نظری خرم، نویسنده کتاب «داستان بریده بریده»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->