سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشد الشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم
سرخط خبرها

تحلیلی متفاوت از رویکرد بایدن و ترامپ درباره ایران!

  • کد خبر: ۴۱۱۴۸
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
تحلیلی متفاوت از رویکرد بایدن و ترامپ درباره ایران!
کارشناس ارشد مسائل‌آمریکا معتقد است ترامپ اگرچه خصومت ورزی بیشتری با ایران دارد، اما توان ایجاد اجماع علیه ایران را نخواهد داشت، اما بایدن با وجود خصومت کمتر نسبت به وی در ایجاد اجماع علیه تهران موفقتر خواهد بود.
به گزارش شهرآرانیوز، سیدمحمد مرندی با اشاره به استمرار تظاهرات‌ها و به خشونت کشیده شدن آن در آمریکا و پیامد‌های تحولات اخیر این کشور در انتخابات آتی این کشور اظهارداشت: وضعیت داخلی آمریکا بسیار پیچیده شده و چنین شرایطی در تاریخ آمریکا کم‌سابقه است.

وی گفت: ایالات متحده به داشتن یک قشر متوسط بزرگ در جهان معروف بود، اما از دهه ۸۰ میلادی این قشر شروع به ضعیف شدن کرد. به خصوص بعد از فروپاشی شوروی و در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون، آمریکا به سمت لیبرالیسم و سرمایه داری بیشتر رفت و به طوری که این کشور مجموعه‌ای از قوانین ضدانحصار را لغو و مالیات‌ها را برای پولدار‌ها کم کرد.

مرندی، پیمان‌های تجاری آمریکا با کشور‌های دارای منابع طبیعی و انسانی ارزان در دهه‌های اخیر را یادآور شد و گفت: این موضوع باعث شد خیلی از شغل‌ها به نفع سرمایه‌داران از آمریکا خارج شد و به کشور‌های ارزان‌تر رفت.

وی، افزایش روزافزون بدهی‌های دولت آمریکا را یادآور شد و خاطرنشان کرد: جامعه آمریکا یک جامعه مصرفی است و بدهی‌های زیاد در کنار درگیر شدن در جنگ‌های متعدد توان اقتصادی این کشور را تضعیف کرده است. در حالی که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم حدود نصف اقتصاد دنیا را در اختیار داشت، الان این رقم تقریبا به حدود زیر ۱۴ درصد کل اقتصاد جهان رسیده است.

معترضان به نژادپرستی و بی‌عدالتی کنار هم قرار گرفته‌اند

مرندی، تظاهرات‌ها علیه نژادپرستی و بی‌عدالتی در ایالات متحده را یادآور شد و گفت: اکنون بحث نژادپرستی و بی‌عدالتی در کنار هم قرار گرفته و باعث شده که اعتراضاتی با قدرت مضاعف علیه دولت این کشور شکل بگیرد.

وی، شخصیت خاص دونالد ترامپ رییس‌جمهوری فعلی ایالات متحده را در چندقطبی شدن جامعه آمریکا موثر دانست و افزود: جامعه آمریکا با یک چنددستگی گسترده و عمیق مواجه است. طرفداران ترامپ دو دسته سرمایه‌داران و سفیدپوستانی هستند که می‌خواهند آمریکا سفید بماند. مخالفان ترامپ هم شامل سرمایه‌داران و منتقدان مردمی وی هستند.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: در میان منتقدان مردمی ترامپ، عده‌ای می‌گویند باید با حزب دموکرات کار کنیم و ترامپ را ساقط کنیم و عده‌ای هم می‌گویند نباید با دموکرات‌ها کار کنیم و مسیر جدایی را برای خود در پیش بگیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به تاسیس یک حزب جدید تحت عنوان حزب «مردم» در ایالات متحده اشاره کرد و گفت: گرچه این حزب تازه تاسیس است و نمیتواند تاثیر زیادی در انتخابات آتی نمی‌تواند داشته باشد، اما خود نشان دهنده خسته شدن مردم از رویکرد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و تمایل آن‌ها برای تحول در سیاست داخلی و خارجی این کشور است.

اقتصاد آمریکا به سمت یک رکود تاریخی می‌رود

مرندی به شیوع کرونا در آمریکا اشاره کرد و گفت: وضع اقتصادی آمریکا طی ماه‌های آینده به شدت بدتر خواهد شد و به سمت یک رکود خیلی بزرگ می‌رود که پیش‌بینی می‌شود بسیار بدتر از رکود سال ۱۹۲۹ باشد.

وی این رکود و افول اقتصادی را عامل تغییرات و تحولات در سیاست داخلی و خارجی آمریکا در آینده تحلیل و خاطرنشان کرد: اعتراضات قطعا زیاد خواهد شد، اما اینکه اعتراضات به چه شکل بروز خواهد کرد و با چه روش‌هایی اعتراضات نمایان خواهد شد هنوز قابل پیش بینی نیست. اما کاملا مشخص است که هر کس رییس‌جمهوری آمریکا شود وضعیت اقتصادی به مراتب بدتر و چنددسته‌گی‌ها عمیق‌تر خواهد شد.

استاد دانشگاه مطالعات جهان ترامپ را با توجه به شرایط فعلی پیروز کارزار انتخاباتی آمریکا ارزیابی کرد و گفت: باتوجه به مشکلاتی که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در حوزه تکلم و بیان از خود نشان داده اگر با ترامپ وارد مناظره شود، ترامپ وی را شکست خواهد داد.

بسیاری از مردم عادی ترامپ و بایدن را یکی می‌دانند

وی، وضعیت بایدن را در میان مردم عادی غیرسفیدپوست و فقرا که به طور سنتی به دموکرات‌ها رای می‌داده‌اند نیز خوب ندانست و گفت: مردم عادی عمیقا منتقد مثل سیاه‌پوستان و رنگین پوستان و سفیدپوست‌های فقیر دیگر از دموکرات‌ها خوششان نمی‌آید و هر دو حزب را طرفدار سرمایه‌داران می‌دانند.

این کارشناس مسائل آمریکا یادآورشد: معمولا نصف مردم آمریکا در انتخابات شرکت نمی‌کنند، زیرا بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات فرق چندانی نمی‌بینند.

مرندی گفت: بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی مثل آدم‌های سالم از نظر ذهنی و کلامی رفتار نکرده و احتمال باخت او وجود دارد مگر اینکه اتفاق خاصی بیافتد و به هر حال هنوز تا انتخابات فاصله زیادی وجود دارد و در این مدت ممکن است تحولات به شکلی پیش برود که ترامپ بازی را به بایدن ببازد.

تاب‌آوری آمریکایی‌ها بسیار پایین آمده است

وی با بیان اینکه رییس‌جمهوری بعدی آمریکا با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو خواهد بود، گفت: باتوجه به اینکه آمریکا سابقه ثروتمند بودن را دارد، مردم تاب‌آوری پایینی در مقابل مشکلات اقتصادی دارند.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های قوی، مدیریت خوب و آسایش نسبی برای اکثریت مردم چیزی است که از گذشته در ذهن و خاطره مردم این کشور وجود دارد و وقتی آن‌ها این افول و زوال اقتصادی را در کشورشان ببینند با این موضوع صبورانه رفتار نخواهند کرد.

مرندی درباره احتمال تغییر رفتار ترامپ با ایران در صورت پیروزی در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری نیز گفت: ترامپ قابل پیش بینی نیست، اما با توجه به اینکه اطرافیانش ضدایرانی هستند و به طور خاص دامادش کوشنر صهیونیست است نمی‌توان از وی انتظار تغییر در خصومت‌ورزی علیه ایران را داشت.

آمدن بایدن یا ماندن ترامپ فرق چندانی ندارد

وی تصریح کرد: ما خیلی نباید روی این موضوع حساب باز کنیم که چه کسی رییس‌جمهوری آمریکا خواهد شد، زیرا اگر ترامپ برود و بایدن بیاید اتفاق خاصی برای ایران نخواهد افتاد.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، هر کدام از ۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دارای معایب و مزایایی در ارتباط با سیاست خارجی دانست و گفت: از جهاتی ترامپ می‌تواند برای ایران بهتر باشد، زیرا آمریکای ضعیف از نظر اقتصادی و منزوی از نظر بین‌المللی را رقم خواهد زد که در تقابل با ایران موفقیت جدی نخواهد داشت، ولی اگر بایدن رییس‌جمهوری شود گرچه امکان دارد در ظاهر کمتر با ایران خصومت ورزی کند، ولی در ایجاد اجماع علیه ایران موفق‌تر عمل خواهد کرد.

مرندی، ایجاد داعش توسط دولت دموکرات باراک اوباما را یادآور شد و افزود: وقتی اوباما رییس‌جمهوری شد آن‌هایی که از جنگ افروزی‌های بوش پسر خسته شده بودند با وی همکاری کردند، اما همین اوباما لیبی را نابود کرد؛ داعش را در سوریه بوجود آورد و با سعودی‌ها علیه مردم یمن همکاری کرد.

وی به تحریم‌های گسترده دولت اوباما علیه ایران اشاره کرد و افزود: تحریم‌های امروز ایده دولت اوباما بود که بعد از برجام کمتر شد و الان دوباره شدت یافته است.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه کسی نباید با اطمینان بگوید که کدام یک بهتر یا بدتر است، خاطرنشان کرد: حتی پیش‌بینی انتخابات هم در شرایط فعلی فقط یک گمانه زنی است، اما به نظر من ترامپ به خاطر چالش‌برانگیز بودنش برای سیاست داخلی و خارجی آمریکا شاید پرفایده‌تر از بایدن باشد.

مرندی گفت: با اطمینان می‌گویم که اگر بایدن به جای ترامپ قطعنامه به شورای امنیت فرستاده بود، اروپایی‌ها به نفع آمریکا رای می‌دادند، زیرا نفوذ کلام بایدن و اطرافیانش در اروپا و حتی دیگر نقاط جهان خیلی فراتر از ترامپ است.

وی، شهادت سردار قاسم سلیمانی به دستور ترامپ را یادآور شد و گفت: مردم ایران نفرت عمیقی نسبت به ترامپ دارند، اما فکر می‌کنم ریاست‌جمهوری وی شاید به نفع ایران باشد.

این استاد دانشگاه در عین حال، نزدیک بودن آرای بایدن و ترامپ را بهترین گزینه برای ایران دانست و گفت: هر چقدر آرای انتخاباتی دو رقیب دموکرات و جمهوری‌خواه بیشتر به هم نزدیک باشد، در نتیجه واگرایی‌های داخلی ناشی از آن، قدرت کاخ سفید و کنگره آمریکا برای تحمیل تحریم و فشار به کشور‌هایی مثل ایران کمتر خواهد بود.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->