سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: می‌رویم که کویت را شکست دهیم پخش زنده بازی افغانستان و کویت در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (یک اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است
سرخط خبرها

در روز اول مذاکرات بین افغانی در قطر چه گذشت

  • کد خبر: ۴۲۶۶۴
  • ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
در روز اول مذاکرات بین افغانی در قطر چه گذشت
سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان بعد از دو دهه پشت میز مذاکره نشستند تا از فرصت تاریخی که برای گفت‌وگوهای صلح ایجاد شده در جهت برقراری آرامش در افغانستان استفاده کنند. قطر میزبان این دور از گفت‌وگوها است.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سرانجام مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در قطر آغاز شد. این نخستین نشست مذاکرات صلح افغانستان با حضور هیأت‌هایی از اقشار مختلف از جمله مقام‌های دولتی افغانستان و هیأت گروه طالبان است.
 
شرط این دور مذاکرات که سرنوشت جنگ و صلح در افغانستان را تعیین خواهد کرد، آزادی پنج هزار زندانی طالبان از بند دولت بود که اخیراً تکمیل شد. این دور از مذاکرات سرنوشت آینده سیاسی افغانستان را رقم خوهد زد. انتظار می‌رود دو طرف روی آتش‌بس و توافقنامه سیاسی بحث کنند.
 
مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در آغاز این مذاکرات حضور دارد و گفته طرفین نباید یک "فرصت تاریخی" را برای پایان دادن به جنگ از دست بدهند. این در حالی است خشونت‌ها افزایش یافته است.
 
گفتگو‌های صلح برای ماه مارس یعنی حدود شش ماه پیش برنامه ریزی شده بود، اما ادامه جنگ و اختلافات بر سر آزادی زندانیان دو طرف، آغاز مذاکرات را به تأخیر انداخت.
 
در ماه فوریه سال جاری میلادی نمایندگان طالبان توافق نامه‌ای با دولت آمریکا به منظور خارج کردن تدریجی نیرو‌های آمریکایی تنظیم کرده بودند. اما پیش درآمد این امر کاهش خشونت در افغانستان است. اتفاقی که در چند ماه اخیر عکس آن رخ داده است. با این وجود آمریکا اعلام کرده است که بخشی دیگر از نیرو‌های خود را از افغانستان خارج می‌کند.
 
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی رهبری هیات دولت افغانستان را بر عهده دارد.
 
هیات طالبان شامل ۲۱ فرد است و قرار است درباره شرایط صلح دائم، حقوق زنان و اقلیت‌ها، خلع سلاح هزاران جنگجوی طالبان و وفاداران به جنگ‌سالاران، تغییرات در قانون اساسی و تقسیم قدرت چانه زنی شود.

افغانستان: به اراده آزاد مردم باید احترام گذاشته شود

به گزارش بی بی سی عبدالله عبدالله، رئیس هیات دولت افغانستان نخستین سخنران این نشست بود.
 
وی در سخنان آغازین خود گفت: تاریخ کشور ما این روز مهم را به عنوان روز پایان درد و رنج مردم افغانستان به یاد خواهد داشت. از طالبان تشکر می‌کنم که به خواست ما برای گفتگوی صلح پاسخ مثبت دادند. به اراده آزاد مردم باید احترام گذاشته شود.
 
عبدالله گفت که او برای رسیدن به توافق جامع صلح به دوحه آمده "تا مردم افغانستان زیر یک سقف واحد بعد از چهار دهه جنگ جمع شوند. " او این نشست را یک فرصت استثنایی خواند.
 
وی از همکاری کشور‌های منطقه قدردانی کرد و گفت بیایید اجازه ندهیم جنگ به درازا بکشد.
 
نماینده دولت کابل همچنین تصریح کرد، صلح زمینه برگشت میلیون‌ها مهاجر افغان را به کشورشان مهیا می‌کند که یکی از چالش‌های بزرگ برای مردم افغانستان است.
هیات طالبان بعد از سخنرانی عبدالله عبدالله دست نزدند!

طالبان: ما خواهان افغانستان مستقل هستیم

پس از سخنرانی عبدالله، "ملا عبدالغنی برادر" به نمایندگی از طالبان سخنرانی کرد.
 
وی اظهار کرد: ما می‌خواهیم که افغانستان مستقل، پیشرفته و دارای یک نظام اسلامی باشد که تمام شهروندان افغانستان در آن خود را ببینند و به صورت برادرانه زندگی کنند.
 
بعد از سخنرانی کوتاه نماینده طالبان، نوبت به مایک پامپئو رسید که سخنرانی کند.
 

آمریکا خواهان یک افغانستان امن هست که از همه مردم افغانستان نمایندگی کند

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: آمریکا خواهان یک افغانستان امن است که نمایندگی از تمام مردم کند و با همسایگانش در آرامش زندگی کند. آمریکا یازده سپتامبر را فراموش نخواهد کرد و از تعهد طالبان استقبال می‌کنیم که به گرو‌های همانند القاعده اجازه فعالیت در افغانستان را نمی‌دهد.
 
پامپئو افزود: فصل آینده افغانستان را شما خواهید نوشت و این فصل نباید فصل جنگ و خونریزی باشد.
 
وزیر خارجه آمریکا گفت: انتخاب سیستم سیاسی آینده شما، انتخاب شماست.
 
او افزود که آمریکا دریافته که دموکراسی، به ویژه اصل انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی، بهترین روش است. این مدل، صلح و سعادت بزرگی را برای ما و سایر ملت‌های دموکراتیک به بار آورده است.
 
وزیرخارجه آمریکا افزود که فقط یک راه حل برای تمام مشکلات وجود ندارد و آمریکا به دنبال تحمیل سیستم خود بر دیگران نیست. ما قویا باور داریم که حفاظت از حقوق همه افغانها، بهترین راه برای شکستن دوران خشونت است.
 

چین: رهبری و مالکیت افغان‌ها در صلح باید در نظر گرفته شود

 
در همین حال وانگ یی، وزیر خارجه چین که از طریق ویدئو کنفرانس صحبت می‌کرد، گفت که چین به عنوان یک دوست واقعی افغانستان حمایت کننده، میانجی و تسهیل کننده صلح در افغانستان بوده است.
 
او افزود که اصول توافق سیاسی، رهبری و مالکیت افغان‌ها در صلح و چارچوبی برای همه شمول بودن صلح باید در نظر گرفته شود.

سازمان ملل آماده کمک به توسعه افغانستان است

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز این نشست را فرصتی بزرگ برای رسیدن به آرزوی مردم افغانستان به صلح دانست و گفت که خود افغان‌ها باید فضا و روند مذکرات را تعیین کنند.
 
او نیز که از طریق ویدئو کنفرانس با نشست دوحه ارتباط برقرار کرده بود، گفت که با آغاز مذاکرات از دو طرف می‌خواهد که آتش بس و جان غیر نظامیان را حفظ کنند.
 
او گفت که سازمان ملل آماده کمک به توسعه افغانستان است.

ناتو: اکنون بهترین فرصت برای صلح است

هم‌چنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت: افغان‌ها و جامعه جهانی صلح می‌خواهند. قربانی‌های ما در افغانستان تلف نشده‌اند، پیشرفت‌های به دست آمده بیست سال پیش غیرقابل تصور بود.
 
دبیرکل ناتو گفت که صلح در افغانستان نزدیک، ولی چالش‌های زیادی باقی مانده است. او از دو طرف خواست که به خشونت‌ها پایان دهند و افزود که اکنون بهترین فرصت برای صلح است، صلحی که هدف نهایی آن پایان خشونت است.

کرزی: به منافع ملی اهمیت دهید

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را یک فرصت واقعی برای برقراری صلح و پایان جنگ در این کشور خوانده است.
 
کرزی در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشت: در این مرحله بسیار حساس از تاریخ سرزمین عزیز ما، صلح و امنیت اولویت اصلی همه باشندگان (شهروندان) کشور است. صلحی که از برکت آن بتوانیم به مداخلات طولانی‌مدت بیگانگان در کشور خود پایان داده با حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، مقدرات سیاسی و اجتماعی خویش را خود در دست خویش بگیریم.
 
او تاکید کرده که رسیدن به صلح مستلزم آن است تا طرف‌های مذاکره کننده منافع بزرگ ملی را برخواست‌های محدود و گذرا ارجحیت دهند.

وزیر خارجه قطر: مذاکرات صلح افغانستان برنده و بازنده ندارد

وزیر خارجه قطر تاکید کرد مذاکرات صلح افغانستان گام مهمی برای تحقق صلح پایدار در این کشور است.
 
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جلسه افتتاحیه مذاکرات صلح طالبان و دولت افغانستان گفت: این مذاکرات مستقیم بین گروه‌های مختلف مردم افغانستان به ویژه بعد از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان در اوایل ۲۰۲۰، گام مهم و جدی برای تحقق صلح پایدار در افغانستان است.
 
وی گفت: دو طرف باید تصمیم سرنوشت‌ساز را متناسب با چالش‌های کنونی اتخاذ کنند و از طریق رسیدن به توافقی که در آن برنده و بازنده‌ای نباشد، به دودستگی پایان دهند.
 
همچنین آمریکا از آغاز مذاکرات صلح افغانستان استقبال کرد. مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در مذاکرات حضور دارد.

ایران: از شروع مذاکرات بین الافغانی در دوحه استقبال می‌کنیم

وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از شروع گفتگو‌های بین‌الافغانی بین دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند و امیدوار است این گفتگو‌ها بدون مداخله خارجی و در یک تفاهم جامع میان افغان‌ها به نتایج مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان، و امنیت در منطقه منجر گردد.
 
در این بیانیه تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که حل مشکلات در افغانستان راه حل نظامی نداشته و ادامه حضور نیرو‌های خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان می‌باشد. تمامی مسائل و معضلات در افغانستان تنها از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل و فصل هستند و خروج مسئولانه نیرو‌های خارجی پیش نیاز غیرقابل اجتناب برای رسیدن به صلح و امنیت در آن کشور است.
 
جمهوری اسلامی ایران امیدوار است دولت، گروه‌های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاورد‌های ارزشمند مردم افغانستان از جمله قانون اساسی، ساختار‌های مردم سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر، و حقوق و کرامت زنان، و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجرین افغان به کشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازی، رشد و ترقی افغانستان ایفاء نمایند.
 
جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی مجدد برای آن که همچون گذشته به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کرده و امکانات و توانمندی‌های خود را بدین منظور در اختیار برادران و خواهران افغان قرار دهد، هرگونه فرصت طلبی سیاسی و سودجویی کاسب‌کارانه، به ویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره برداری‌های انتخاباتی از گفتگو‌های بین الافغانی را به شدت محکوم کرده و آن را مخل این گفتگو‌ها می‌داند.
 
برای تماشای عکس‌ها در سایز بزرگتر و کیفیت بهتر بر روی آنها کلیک کنید
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->