سرخط خبرها

«دیش‌دیش» از دیروز تا امروز

  • کد خبر: ۴۳۱۶
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
«دیش‌دیش» از دیروز تا امروز
مشکلات محدوده نظام‌دوست بررسی شد

فرنود فغفور مغربی - منطقه‌ای که امروزه نام «نظام دوست» را بر تابلوهای ابتدای کوچه‌هایش می‌بینیم پیش‌ از این روستای دیش‌دیش بوده است. احتمالاً آن‌هایی که سنی بالای 30 سال دارند، هنوز مزه ترشک‌هایی که مارک دیش‌دیش داشتند، به خاطر دارند.خیابان نظام‌دوست در محدوده طبرسی شمالی واقع شده است و مشکلات مختلفی دارد. به پیشنهاد امام جماعت یکی از مساجد این منطقه گفت‌وگویی با اهالی ساکن در این محدوده شهری انجام دادیم. این نشست بعد از برگزاری نماز ظهر و عصر در مسجدالنبی(ص) برگزار شد. در ادامه مختصر شده این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 

در ابتدا، حجت الاسلام عباس فریمانه‌ای امام جماعت مسجدالنبی(ص) درباره این محدوده شهری گفت: این مسجد در نظام دوست 36 واقع شده است. منطقه ما از نظر فرهنگی و قومی از مناطق تلفیقی است اما چون محله اصالت قوم و قبیله‌ای طولانی دارد و پیش‌ از این روستای دیش‌دیش در اینجا بوده است، خوشبختانه مشکلات کمتری در برابر مناطق کم برخوردار دارد.
وی در ادامه گفت: مشکلات این محدوده نه از افراد ساکن آن بلکه محصول بی‌توجهی به منطقه است. عموم افرادی که در این محدوده به انواع تخلفات می‌پردازند ساکن منطقه نیستند اما به علت حاشیه‌ای بودن و توجه کمتر مسئولان به آن، منطقه را مکانی امن برای جرایم خود دیده‌اند.
فریمانه‌ای به برخی از نکات مثبتی که به تازگی از سوی شهرداری انجام شده است، اشاره کرد و گفت بعد از چندین وقت پیگیری، شهرداری انتهای نظام‌دوست را که به طبرسی 28 می‌رسد، آسفالت کردند.
امام جماعت محله با اشاره به وجود چند خانه در بوستان نزدیک مسجدالنبی(ص) گفت: این خانه‌ها باعث شده است افراد نابهنجار در کنار دیوارهای آن منازل برای خودشان مکانی فراهم آوردند و همچنین مسیر دید راکبان خودروها و موتورها محدود شده است که بعضاً باعث تصادف با کودکانی شده‌اند که برای بازی به قسمت کودکان پارک آمده بودند.
وی در ادامه به مشکلات امنیتی منطقه اشاره کرد و گفت: معتادان کارتن‌خواب که دست به دزدی می‌زنند وضعیت نابهنجاری در محله به وجود آورده‌اند و امنیت شبانه این محدوده را زیر سؤال بردند. تقریباً هیچ خودرویی که در پارکینگ شخصی نباشد از دست این افراد در امان نیست. اولویت را هم گذاشتند بر پلاک‌هایی که مشهدی نیستند که خود باعث زیر سؤال رفتن فرهنگ میهمان‌دوستی اهالی شده است.فریمانه‌ای که خود ساکن منطقه نظام‌دوست است در پایان گفت: از مهم‌ترین مسائل وجود زمین‌های بزرگی است که رها شده است. این زمین‌ها باعث عمده مشکلاتی شده‌ است. گاهی حتی دیده شده است پیمانکاران شهرداری خاکروبه‌های جمع‌آوری شده از شهر را در این زمین‌ها دپو می‌کنند. این زمین‌ها هم‌اکنون مکانی برای دورهمی معتادان و مکانی برای خریدوفروش مواد افیونی و همچنین زمینه‌ای مناسب برای پشه‌های عامل سالک هستند. سگ‌های زیادی هم در این زمین‌های رها شده دیده می‌شود که هم باعث ترس و هم آلودگی محلی شده است.
جواد برغمدی، از اعضای شورای اجتماعی طبرسی شمالی، که در این نشست شرکت کرده است در ادامه گفت: در این محدوده چندین مدرسه وجود دارد و ساکنان زیادی هم در این حوالی زندگی می‌کنند. ما خواستار ایجاد ایستگاه اتوبوس یا ون هستیم و نامه‌نگاری با شورای شهر هم داشتیم اما کارشناس سازمان اتوبوس‌رانی کم مهری کرده است و جواب داده چون منطقه نزدیک مترو است نیاز خاصی وجود ندارد درحالی‌که مطلب این‌گونه که تصور شد نیست.
وی افزود: تنها بوستان منطقه عباس‌آباد که محله ما در آن واقع شده است، بوستان یاس است؛ اما این بوستان هم خالی از مشکل نیست. ما تماس‌های متعددی با شهرداری داشتیم که در فضای این بوستان و پارک‌های خطی منطقه رسیدگی و نگهداری گونه‌های گیاهی انجام شود. فضای سبز بعضاً عاری از گیاه شده و در برابر پیگیری‌های ما گاهی گونه‌هایی که عمر کوتاه دارند کاشته می‌شود که بعد از مدتی از بین می‌رود و مسئله بر جای خود باقی است.محمدعلی براتی نیز بیان کرد: در انتهای طبرسی 28 به‌ سمت نظام‌دوست به تازگی معبری باز شده که تنها معبر منطقه است و شب‌ها موجب ترافیک و کندی عبور و مرور می‌شود. لطفاً چراغ راهنمایی و علایم مربوط نصب شود تا کنترلی برای بهینه شدن رفت‌وآمد ایجاد شود.وی توضیح داد: بعد از اینکه مکان فروش اشیای مسروقه که قبلاً در محدوده رسالت بود، جمع‌آوری شد، سارقان و مالخران رو به منطقه نظام دوست 40 آوردند. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد وجود دارد هرچه بخواهید اینجا پیدا می‌شود. دلیل مسئله هم زمین خالی در این منطقه است. نکته اینکه این دزدبازار هنوز مرکزیت پیدا نکرده و بهتر است تا مشکل بزرگ نشده، آن را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند.سرعت‌گیر برای جلوگیری از سرعت بالای خودروها در نقاط مختلف منطقه، کتابخانه وِیژه بانوان و جمع‌آوری زباله‌ها به‌صورت مرتب و وصل شدن فاضلاب خانگی به اگو از دیگر خواسته‌های اهالی این منطقه بود. به نظر می‌رسد با پیگیری مسئله زمین‌های رها شده در این منطقه مشکلات مختلفی مانند حضور سارقان، مالخران، معتادان و همچنین مشکلات بهداشتی از بین خواهد رفت که این مهم با مطالبه مردمی و همراهی مسئولان شهرداری امکان‌پذیر خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->