واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

رشد قیمت‌ها در بازار مسکن با وجود کاهش معاملات

  • کد خبر: ۴۴۹۶۸
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
رشد قیمت‌ها در بازار مسکن با وجود کاهش معاملات
گزارش بانک مرکزی از رشد قیمت‌ها در بازار مسکن با وجود کاهش معاملات خبر می‌دهد. البته بانک مرکزی به دلیل ضعف اطلاعات سامانه املاک و ثبت نشدن معاملات در سایر شهرها، تنها به تهیه گزارش تحولات مسکن در تهران اکتفا می‌کند.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ دو روز پیش اعلام شد که وام مسکن جوانان در تهران به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است و دیروز اعلام شد که متوسط قیمت هرمتر آپارتمان در شهریور به ۲۴ میلیون و ۲۸۸ هزار تومان رسیده است. یعنی با وام مسکن می‌توان در شهر تهران ۱۶ متر ونیم خانه خرید!

وام مسکن در شهر مشهد، اما به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و این درحالی است که بررسی‌های شهرآرانیوز نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن تازه ساز در نقاط متوسط مشهد مثل قاسم آباد به طور متوسط حدود متری ۱۳ میلیون تومان است. یعنی با وام مسکن در مشهد می‌توان تنها ۲۵ متر خانه خرید!
وضعیت بازار مسکن آن قدر گویاست که نیاز به تاویل و تفسیر زیادی ندارد، با این حال توجه به گزارش بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن تهران در شهریور، حاوی نکات تازه‌ای است. این گزارش که با استفاده از آمار خام سامانه ثبت معاملات املاک ومستغلات کشور تهیه شده است، تنها محدود به شهر تهران است.

همین ابتدا بیان یک نکته تکراری ضروری است؛ اینکه بانک مرکزی به دلیل ضعف اطلاعات سامانه املاک و ثبت نشدن معاملات در سایر شهرها، تنها به تهیه گزارش تحولات مسکن در تهران اکتفا می‌کند و از این رو رسانه‌ها به آمار معتبر و دقیقی درباره تحولات مسکن در سایر شهر‌ها ازجمله مشهد دسترسی ندارند.


معاملات ۸/۶ درصد کاهش یافته است

بانک مرکزی درحالی از افزایش ۱/۵ درصدی قیمت هرمتر آپارتمان در تهران طی شهریور خبر داده است که تعداد معاملات در این مدت نسبت به مدت ماه قبل ۸/۶ درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر باوجود کاهش معاملات مسکن در تهران، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم که این موضوع نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها نه به خاطر افزایش تقاضا و بلکه به دلیل انتظارات تورمی در بازار مسکن ایجاد شده است.

مقایسه میزان معاملات مسکن در شهریور امسال با سال گذشته نیز حاکی از نکات ارزشمندی است. بر این اساس، قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران در شهریورامسال نسبت به سال گذشته، حدود ۹۲ درصد افزایش داشته است. میزان معاملات شهریور امسال نیز نسبت به ماه مشابه سال گذشته که رکود کاملی بر بازار حاکم بود، افزایش ۲۰۳ درصدی یافته است.


وضعیت مسکن مشهد چگونه است؟

همان طور که پیش‌تر روزنامه شهرآرا در گزارش‌های متعدد خود اشاره کرده است، متاسفانه به دلیل ضعف نظارتی در مشهد، آمار کامل معاملات دومین کلان شهر ایران در سامانه ثبت معاملات املاک ومستغلات کشور درج نمی‌شود. در پیگیری‌های مداوم شهرآرا علت این ماجرا توسط اتحادیه مشاوران املاک مشهد، تلاش برای فرار مالیاتی ازسوی معامله گران یا ترس مشاوران املاک از پرداخت مالیات اعلام شده است.

با این حال برای کسب درک صحیحی از وضعیت تحولات مسکن در مشهد، می‌توان به آماری استناد کرد که چندی پیش، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد اعلام کرد. براساس این آمار، متوسط نرخ هر متر آپارتمان در شهر مشهد در بهار ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ۷۶ درصد رشد را تجربه کرده است، این درحالی است که رشد قیمت مسکن در فصل بهار ۹۹ نسبت به بهار ۹۸ در تهران را بانک مرکزی ۵/۳۷ درصد اعلام کرده است.
 
به معنای دیگر رشد قیمت مسکن در بازار مشهد حدودا دوبرابر تهران بوده است، با این حال روند قیمت مسکن در مشهد در تیرماه را کارشناسان به صورت دقیق بررسی نکرده اند، اما آنچه معلوم است، افزایش تقاضای شدید در بازار مسکن مشهد و رونق نسبی این بازار در این شهر نسبت به سایر نقاط ایران است. اگرچه آمار جدیدی را کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد درباره متوسط نرخ مسکن در مشهد منتشر نکرده است، مقایسه قیمت‌های روز با متوسط قیمت هرمتر آپارتمان در نقاط مختلف مشهد در بهار، حکایت از رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت هرمتر آپارتمان در پایان فصل تابستان نسبت به فصل بهار دارد.

به طور مثال متوسط قیمت هرمتر آپارتمان در بهار امسال در بولوارحجاب مشهد، ۹ میلیون و ۶۰۲ هزار تومان اعلام شده بود و اکنون متوسط قیمت هرمتر آپارتمان نوساز در این منطقه، حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان است.
البته این افزایش قیمت در مناطق مختلف، متفاوت و نیازمند پالایش آماری ازسوی نهاد‌های رسمی در شهر مشهد است. ازآنجاکه انتشار صرف قیمت‌های اعلامی ازسوی منتشرکنندگان آگهی فروش مسکن، رسمیت بخشیدن به قیمت‌های جدید است، از بیان مثال‌های بیشتر خودداری می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->