سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین
سرخط خبرها

استاندار بعدی خراسان رضوی چه کسی خواهد بود؟

  • کد خبر: ۴۵۰۸۱
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
  • ۱
استاندار بعدی خراسان رضوی چه کسی خواهد بود؟
با رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، وی راهی پایتخت شد تا سکان هدایت وزارت صنعت، معدن، تجارت را برعهده بگیرد و پست مهم استانداری خراسان رضوی برای مدتی خالی بماند. باید دید که دولت چه کسانی را برای این سمت مهم، راهی چهارراه لشگر مشهد خواهد کرد.
گروه سیاست شهرآرانیوز | استاندار خراسان رضوی با گذشت کمتر از ۲ سال از شروع خدمتش در این استان، صبح امروز، ۸ مهرماه با ۱۷۵ رأی موافق، ۸۰ مخالف و ۹ ممتنع، وزیر صمت شد تا شرایط مدیریت خراسان رضوی دست‌خوش تغییراتی شود.

رزم‌حسینی ۱۲ دی ۱۳۹۷ جانشین علیرضا رشیدیان، استاندار پیشین خراسان رضوی، شد که به‌موجب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی، باید مشهد را ترک می‌کرد. استاندار جدید در مراسم معارفه خود از لزوم تقویت بنیه اقتصادی خراسان رضوی و تشکیل مثلث اقتصادی در این استان پهناور سخن گفت. طرح مثلث اقتصادی رزم‌حسینی بلافاصله آغاز شد و طیف گسترده‌ای از مدیران دولتی، قوه قضاییه، شهرداری‌ها و ائمه‌جماعات شهر‌های مختلف این استان را به خود مشغول کرد. حال با گذشت یک سال و ۹ ماه از سالروز معارفه او، خراسان رضوی در دولت دوازدهم بار دیگر تغییر استاندار را شاهد خواهد بود و نکته اصلی آن است که چه کسی استاندار بعدی خواهد بود؟
 

توقع معجزه از استاندار بعدی خطاست

رحیم نوروزیان، فرماندار اسبق مشهد و معاون سیاسی و امنیتی استانداری خراسان رضوی در دوران علیرضا رشیدیان، با اشاره به انتخاب رزم‌حسینی به‌عنوان وزیر صمت گفت: رفتن ایشان از استان و بلاتکلیفی مدیریت دولت در این استان تا چند وقت آینده، از جمله ضرر‌هایی است که خود دولت به این استان تحمیل می‌کند. تغییر مدیرانی که درحال خدمت هستند و هنوز طرح‌های خود را به اجرا نرسانده‌اند، ترفیع می‌گیرند و می‌روند، نشان از تزلزل دولت در انتخاب درست دولت‌مردان دارد و این برای استان ما شایسته نیست.

فرماندار اسبق مشهد با اشاره به جایگاه مهم وزارت صمت در شرایط اقتصادی کنونی کشور یادآور شد: با اینکه این وزارتخانه در ترمیم فشار‌ها و آسیب‌های اقتصادی کشور و معیشت مردم از جایگاه کلیدی‌ای برخوردار است، معطل‌ماندن انتخاب وزیر برای این وزارتخانه تا صبح امروز، یکی از اشتباهات دولت بود. به‌نظر می‌رسد باتوجه‌به زمان اندک باقی‌مانده از دولت دوازدهم، رزم‌حسینی نیز روز‌های سختی را برای پیاده‌کردن تفکرات خود در این وزارتخانه پیش رو دارد. از سوی دیگر، تغییر ناگهانی استاندار به‌دلیل رفتن به وزارت، برای استانی مهم همچون خراسان رضوی، نه‌تنها منفعتی ندارد، بلکه استاندار بعدی را نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد کرد.

نوروزیان با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم در معرفی یکی از استانداران مهم و خوب برای تصدی وزارت، تصریح کرد: این سؤال خطاب به دولت مطرح است که آیا قحط‌الرجال بود استانداری را که درحال خدمت است، در سال پایانی دولت به وزارت بکشیم و با این حرکت، سرمایه‌های موجود در استان را معطل تغییر نیرو‌ها و تفکراتشان کنیم؟

معاون اسبق سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بعید می‌دانم استاندار بعدی فرصت کند تفکرات خود را مهیا و پیاده‌سازی کند. اما معتقدم نفر بعدی باید در تراز خراسان رضوی و شرایط ویژه آن باشد و کسی را صرفا به‌علت لابی‌های قدرتمندش به این سمت منصوب نکنند.

نوروزیان تأکید کرد: توقع تغییر یا حتی بازیابی سیاست‌های دولت در استان خراسان رضوی، برای استاندار بعدی یک معجزه است و توقع مجعزه نیز خطاست؛ بنابراین کسی باید انتخاب شود که نگذارد شیرازه اقدامات ۷ سال گذشته در این استان از هم بپاشد.

وی درباره پیش‌بینی انتخاب استاندار بعدی نیز گفت: حضرت امام‌خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی‌سیاسی خود خطاب به وزرای کشور در آینده جمهوری اسلامی فرمودند: توصیه من به وزیر کشور آن است که استاندارانی را برگزیند که عاقل، متدین و سازگار با مردم باشند و با همین ۳ مشخصه، باید استاندار بعدی نیز انتخاب شود.
 

آقای استاندار آمد که برود

حیدر خوش‌نیت، سرپرست پیشین فرمانداری مشهد، که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بار‌ها در سمت معاون سیاسی فرماندار مشهد و ۲ بار هم به‌عنوان سرپرست فرمانداری این شهر خدمت کرده است، در گفت‌وگویی، رفتن رزم‌حسینی را بدیهی بیان کرد و گفت: از اساس آقای رزم‌حسینی به خراسان رضوی آمدند که بروند!
ایشان به‌دنبال کسب سرمایه‌های اجتماعی بیشتری بودند تا شرایط را برای تصدی پست وزارت مهیا کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه آقای رزم‌حسینی در تحکیم سیاست‌های دولت در خراسان رضوی چندان کامیاب نبودند و به‌عنوان کسی که ۱۱ ماه در فرمانداری مشهد با ایشان همکاری نزدیک داشته‌ام، باید بگویم کارنامه ایشان در طرح‌ریزی منویات دولت در استان چندان درخشان نیست.

خوش‌نیت افزود: با رفتن ایشان و ناتمام‌ماندن طرح مثلث اقتصادی که به ابتکار وی شکل گرفت، شرایط برای فرمانداران خراسان رضوی سخت خواهد بود، زیرا علاوه بر رسیدگی به امور محوله دولت، باید پاسخ‌گوی نهاد‌های حکومتی و بخش خصوصی‌ای باشند که پای کار این طرح آمده بود، ولی طراح این مثلث امروز وزیر شده و مشهد را ترک کرده است.

سرپرست پیشین فرمانداری مشهد درباره نام‌های مطرح‌شده به‌عنوان جانشینان رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: من نیز اسامی‌ای را شنیده‌ام، اما تا انتخاب نفر قطعی، تمام صحبت‌ها براساس احتمالات و شایعات است.
 

خراسان رضوی یک ژنرال می‌خواهد

اقدامات رزم‌حسینی برای توسعه اقتصادی استان مورد توجه بخش خصوصی، کارآفرینان و متخصصان اقتصادی مهم بوده است. این‌ها نکاتی است که دکتر محسن شرکا، نماینده کارآفرینان و انجمن صنایع خراسان رضوی، درباره رزم‌حسینی بیان کرد.

شرکا رفتن رزم‌حسینی از استانداری خراسان رضوی را از ۲ منظر بررسی کرد و افزود: پیش از انتخاب ایشان به سمت وزیر صمت، ضمن گفتگو‌هایی با ایشان پیش‌بینی کردم که دولت او را به‌عنوان وزیر پیشنهادی معرفی خواهد کرد و این انتخاب منجر به رأی اعتماد خواهد شد. حتی معتقدم امروز اگر ریاست محترم جمهوری در صحن علنی حاضر می‌شدند، آرای موافق ایشان از ۱۹۰ رأی هم بیشتر می‌شد.

این اقتصاددان مشهدی تصریح کرد: با این حال و پس از رفتن رزم‌حسینی از خراسان رضوی، باید نگران آینده این استان باشیم، زیرا ایشان در مدت حضورشان در استانداری، تعامل گسترده‌ای را میان دولت و حاکمیت با بخش خصوصی برقرار کردند که در ۴۰ سال گذشته در این استان مهم بی‌سابقه بوده است؛ بنابراین نگرانی ما این است که نفر بعدی آیا اعتقادی به توسعه اقتصادی در این استان خواهد داشت یا طرح ابتکاری وزیر جدید صمت با رفتنش تمام خواهد شد. باتوجه‌به وضعیت بحرانی اقتصاد کشور به‌ویژه شرایط ویژه خراسان رضوی، اولویت‌ها همچنان اقتصاد و فرهنگ است که زمینه‌ساز توسعه می‌باشد و رزم‌حسینی این نکته را به‌خوبی دریافته بود و برای آن تلاش می‌کرد.

شرکا با اشاره به مشخصات استاندار بعدی تأکید کرد: هرکسی پس از ایشان سکان هدایت خراسان رضوی را در دست گیرد، ناچار است اولویت‌های خود را همچنان اقتصاد و فرهنگ بداند و از هیچ تلاشی فروگذار نکند. تاکنون عمده استاندارانی که در ۴۰ سال گذشته بر مسند مدیریت عالی این استان تکیه زده‌اند، بیشتر نگرش‌های امنیتی داشته‌اند، البته داشتن خصلت و دانایی امنیتی برای چنین سمت حساسی لازم است، اما باید بپذیریم امروز معیشت مردم دست‌خوش تغییرات ناگواری شده و سفره مردم بسیار کوچک شده است. بر این اساس آیا ما به یک استاندار امنیتی نیاز داریم یا استاندار مبتکر در طرح‌های اقتصادی؟

رئیس انجمن کارفرمایی خراسان رضوی یادآور شد: خراسان رضوی ژنرال می‌خواهد که هم قدر باشد و هم بحث‌های کارشناسی را درک کند و سرانجام براساس تجمیع نظر‌های متخصصان هر حوزه، این استان را اداره کند. اعتماد مردم و وفاداران به نظام، برگرفته از سیاست‌های صحیح خواهد بود و معتقدم استاندار بعدی باید بر مدار همین عوامل پیش برود و به فکر سرمایه‌های اجتماعی این استان باشد. میانگین درآمد سرانه مردم استان ما از دیگر استان‌های کشور پایین‌تر است و این به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید تا دیر نشده است، فکری به حال آن کرد، زیرا تا سال ۱۴۱۰ ایران یکی از پیرترین کشور‌های جهان با حداقل زاد و ولد خواهد بود که ریشه این نابسامانی، جز مشکلات اقتصادی چیز دیگری نخواهد بود.

شرکا در پایان ضمن تقدیر از عملکرد رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: رزم‌حسینی امید را میان آحاد مردم خراسان رضوی ایجاد کرده و باعث شده بود بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ گروه هدف درباره طرح مثلث اقتصادی‌اش پای کار بیایند. این طرح ایراد‌هایی نیز داشت، اما می‌توان آن ایراد‌ها را برطرف کرد تا همچنان پابرجا بماند.
 

مجمع نمایندگان خراسان رضوی هفته آینده گزینه خود را برای استانداری معرفی خواهد کرد

احسان ارکانی، نماینده نیشابور و رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به چگونگی انتخاب علیرضا رزم‌حسینی گفت: در انتخاب آقای رزم‌حسینی به‌عنوان وزیر صمت، مجامع استانی خراسان رضوی و کرمان بیشترین تأثیر را داشتند و سیاست مجمع نمایندگان خراسان رضوی در حمایت قطعی از ایشان بود.

ارکانی که به‌عنوان یکی از ۴ نماینده موافق با وزارت رزم‌حسینی در صحن علنی امروز سخنرانی کرده بود، گفت: بنده و آقای عنابستانی، نماینده مردم شریف سبزوار، ضمن دفاع از طرح‌های ایشان به‌عنوان موافق سخنرانی کردیم و امیدواریم ایشان در سمت وزارت اقدامات مطلوبی انجام دهد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی درباره انتخاب استاندار بعدی تصریح کرد: برخی نام‌ها و شخصیت‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور مطرح می‌شوند که ما نیز شنیده‌ایم، اما هفته آینده که مجلس تعطیل است، به اتفاق سایر نمایندگان خراسان رضوی در جلسه‌ای در مشهد، برای معرفی گزینه پیشنهادی خود به دولت تصمیم خواهیم گرفت و در نهایت یک یا ۲ گزینه را اعلام می‌کنیم.

 باید دید آیا دولت با هم‌فکری نمایندگان خراسان رضوی در مجلس، استاندار بعدی را انتخاب خواهد کرد یا خیر.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
0
پس استاندار خوزستان کی عوض میشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->