رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

در جنگ بین ارمنستان و آذربایجان حق با کیست؟

  • کد خبر: ۴۵۲۵۱
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
  • ۲۵
در جنگ بین ارمنستان و آذربایجان حق با کیست؟
دعوا بر سر منطقه قره‌باغ بین ارمنستان و آذربایجان قدمتی سی ساله دارد. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از ۳ دهه پیش و به محض اعلام استقلال در حال نبرد با یکدیگر هستند.
شهرآرانیوز؛ در خانه نشسته بودیم و داشتیم پفکمان را می‌خوردیم و با انگشت درصد ضرر توی بورس را حساب می‌کردیم که ناگهان خبر درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در کانال‌ها و سایت‌های خبری منتشر شد. موضوع درگیری چیست؟ قره‌باغ؛ منطقه‌ای که حالا مردمش آواره شده‌اند و اخبار منتشر شده حاکی از آن است که غیرنظامیان زیادی هم در آن کشته شده‌اند و طرفین درگیری نیز آن یکی را مقصر این وضعیت می‌داند.
 
ارمنستان مدعی است حمله را نیرو‌های نظامی آذربایجان شروع کرده‌اند و طبق بیانیه وزارت دفاع ارمنستان، نظامیان این کشور در پاسخ به حملات نیرو‌های کشور مقابل به مناطق غیرنظامی، ۳ تانک، ۲ بالگرد و ۳ پهپاد را سرنگون کرده‌اند. در برابر این ادعای ایروان، باکو اتهامات وارد شده را تکذیب کرد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آذربایجان گفت: «حمله ارمنستان عمدی و هدفمند است.»
وزیر دفاع این کشور هم اعلام کرد: «ارمنستان مواضع غیرنظامیان را زیر آتش گرفته است و واکنش باکو تلافی‌جویانه بود.» این اتهام‌زنی‌های دوجانبه هم‌زمان با آتش‌باران قره‌باغ ادامه دارد.
 
دعوا بر سر منطقه قره‌باغ بین ارمنستان و آذربایجان قدمتی سی ساله دارد. جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان از ۳ دهه پیش و به محض اعلام استقلال در حال نبرد با یکدیگر هستند. بعد از تشکیل ۲ جمهوری آذربایجان و ارمنستان، منطقه قره‌باغ کوهستانی در خاک جمهوری آذربایجان که بیشتر جمعیت آن قومیت ارمنی دارند از جمهوری آذربایجان اعلام استقلال کرد.
 
جمهوری ارمنستان به عنوان تنها کشور خارجی استقلال این منطقه را پذیرفت و در مقابل تلاش آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل منطقه قره‌باغ نیرو‌های نظامی خود را برای دفاع از دولت خودخوانده قره‌باغ کوهستانی به خاک آذربایجان فرستاد. در پی جنگ سه ساله میان دو طرف، جمهوری ارمنستان توانست بخش‌هایی از خاک جمهوری آذربایجان در اطراف جمهوری خودخوانده ناگورنو قره‌باغ را تحت اشغال خود درآورد تا یک کریدور سرزمینی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری خودخوانده قره‌باغ ایجاد شود.
 
سال ۱۹۹۴ بعد از ۳ سال جنگ خونین میان دو جمهوری تازه استقلال یافته از اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سابق، توافق‌نامه آتش‌بس میان دو کشور امضا شد؛ اما آتش درگیری‌ها میان دو طرف هرگز فروکش نکرد و هر از گاهی دوباره نبرد میان دو جمهوری مسلمان‌نشین و مسیحی‌نشین، آذربایجان و ارمنستان از سرگرفته می‌شود. آخرین درگیری میان دو جمهوری ۳ ماه پیش آغاز شد که با کشته شدن دست‌کم ۱۶ نظامی و یک غیرنظامی از دو طرف بعد از چند روز خاتمه یافت. از لحاظ حقوق بین‌الملل این منطقه بخشی از جمهوری آذربایجان است؛ اما تحت کنترل اقوام ارمنی قرار دارد.
 
رهبران جمهوری ارمنستان و آذربایجان با پیام‌های پرشور میهن‌پرستانه به استقبال درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی رفتند. از آن طرف ماجرا فرانسه، آلمان، روسیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا خواستار پایان فوری درگیری‌ها میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان شده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم با صدور بیانیه‌ای از درگیری‌ها میان دو همسایه شمالی خود اظهار نگرانی کرده است و آمادگی کشورمان را برای استفاده از همه ظرفیت‌های خود برای برقراری آتش‌بس و آغاز گفتگو‌ها میان طرفین اعلام کرده است.
 
هم‌زمان با تحولات در مرز‌های ارمنستان و آذربایجان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنانی به شدت تند به ارمنستان حمله کرد و این کشور را «بزرگ‌ترین تهدید برای صلح منطقه» خواند. رئیس‌جمهور ترکیه از استاندارد دوگانه جامعه جهانی در قبال بحران قره‌باغ انتقاد کرد و از اینکه دیگر کشورها، ارمنستان را مستقیم محکوم نمی‌کنند، اظهار نارضایتی کرده است.
 
آریک هاروتیونیان، رهبر منطقه ناگورنو قره‌باغ، گفته است: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد، مزدوران ترکیه‌ای و کشور‌های دیگر به صورت هوابرد از خاک جمهوری آذربایجان اعزام شده‌اند.» او همچنین مدعی شد: «ارتش ترکیه در پوشش برگزاری رزمایش نظامی همین الان هم در خاک جمهوری آذربایجان مستقر است.»
 
در همین حال یک پژوهشگر حوزه آسیای مرکزی و قفقاز با بیان اینکه درگیری و مناقشه قره‌باغ از جنگ فراگیر به جنگ‌های چند روزه تبدیل شده است، اشاره کرد که ایران تنها همسایه قفقاز است که ظرفیت‌هایی برای میانجی‌گری دارد؛ اما تاکنون ارمنستان و آذربایجان حاضر به پذیرفتن این موضوع نشده‌اند؛ در همین راستا کوزه‌گر کالجی در گفتگو با ایسنا، درباره تحولات اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: «درگیری که به تازگی اتفاق افتاد ۳۰۰ کیلومتر بالاتر از منطقه قره‌باغ بود، در واقع در نزدیکی مرز با گرجستان رخ داد؛ اما پایه و اساس اختلاف آذربایجان و ارمنستان مناقشه قره‌باغ است. آنچه طی این سال‌ها در مسئله قره‌باغ اتفاق افتاده؛ ترکیبی از جنگ و مذاکره است و برخلاف چیزی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد که جنگی طولانی و چند ساله بود، این سال‌ها جنگ‌ها چند روزه شده و زد و خورد‌ها محدود شده اند؛ اما این منطقه هنوز به ثبات لازم نرسیده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
Germany
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
2
3
یعنی واقعا ایولا با این جمله شروع خبر
خجالت داره
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
خجالت نداره که...
حقیقت رو گفته. وقتی تمام ذهن و فکر و اندیشه یه مملکت میشه معیشت، باید هم زندگی همین قدر پوچ و مسخره بشه تو ایران
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
12
11
این چه عنوان مضحکی است که شما برای این خبر انتخاب کرده اید.ارمنستان از سال 1992 خاک آذربایجان را اشغال کرده است به نظرتان حق با کیست؟
بین فلسطینیان و اسرائیل حق با کدام است؟حتما این جا هم می گویید حق با اسرائیل است.
اصلاح کن عنوان خبرت را
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
مهم اینه که ببینیم در این ماجرا منافع ایران چگونه است . با توجه به مواضع طرفین و نقش آفرینی اسراییل در این ماجرا قطعا ایران طرف آذربایجان نخواهد بود پان ترکیسم و اشتراکات مذهبی هم در این میان کارساز نیست
سیدرضا میرنقی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
10
12
قره باغ متعلق به جهان اسلام است و باید به آغوش جهان اسلام بازگردد همانطورکه قدس شریف متعلق به جهان اسلام است و باید به آغوش جهان اسلام بازگردد.
تحلیلگر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
4
7
تنش در منطقه تحت برنامه ای که با همکاری اسرائیل و عربستان و با تحریک آذربایجان برای ورود ترکیه به جانب داری از آذربایجان در این مناقشه است صورت گرفته و هدفش اخراج ترکیه از ناتو و شروع حملات ناتو به طرفداری از ارمنستان به ترکیه و تجزیه ترکیه به دو کشور و تشکیل حکومت داعش از تجزیه ترکیه در مجاورت ایران از بازماندگان داعش برای فشار به ایران است. این همان سناریوی شروع تجزیه یوگسلاوی توسط ناتو به علت جنگ های قومی و نژادی و مذهبی میان صربهای ارتودوکس و کرووات های پروتسان و بوسنیایی های مسلمان می باشد که برای تجزیه ترکیه با پیشینیه نسل کشی ارامنه توسط آتاتورک که اروپا آن را بهانه و دستاویزی برای عدم پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا قرار داده است عمل می کند .
علی از تبریز
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
1
ایران مدافع ارمنستان می باشد و تنها راه ارتباط زمینی ارمنستان با جهان از طریق ایران می باشد اگر ایران نبود ارمنستان نمی توانست 30 سال خاک آذربایجان را در اشغال خود نگه دارد.حمل صدها اراده توپ در دو هفته گذشته از طریق ایران به ارمنستان دلیل این ادعا می باشد گاز ارمنستان را ایران تامین می کند.
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
2
4
زنده و پایدار باد قومیت ارمنستان. ننگ بر تروریستهای تورکیه و آذربایجان که تنها و تنها در هدف گسترش امپراطوری پیشین خود هستن اما زهی خیال باطل. ننگ بر اردوغان بزرگترین حامی تروریست که مدام از آذربایجان دفاع کرده و ننگ بر آذری های ایران که تا دیروز شعار مرگ بر فارس میدادند و امروز هم به خیابانها ریختند در حمایت از اقدام تروریستی آذربایجان
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
7
7
ب ما چه مربوطه آخه که حق با کیه
محمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
قره باغ نورچشم آذربایجان و پاره تن اسلام هست و باید از اشغال رها بشه ، ما آذری ها ایران ،از قره باغ تا جان در بدن داریم حمایت خواهیم کرد. قره باغ بیزیمدی و بیزیمکی اولاجاخ ، راستی لعنت را هم بفرست به تمامی اشغالگران دنیا، از ارمنستان گرفته تا اسرائیل...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
1
1
در کدام کشور در کجای دنیا دیده ید اقلیت دودرصد حاکم بر نوددرصد اکثریت باشد که ارامنه ارساخ (قره باغ) باید اینچنین مورد را بپذیرند
ذبیح روشنی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
2
0
دیشب ترامپ گفت اگه ارمنستان و اذربایحان صلح نکنند باید دوباره برگردن به خاک ایران
خدا وکیلی از دیشب تا الان صد بار معذرت خواهی کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
4
3
شما مگه هنوزم پفک می خورین پفک 10 تومنی؟؟!!
Sina
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
4
تاریخ رو تحریف نکنید. قره باغ خاک آذربایجان هستش چون اگه اکثرا قره باغ مسیحی بود.؟ چرا ارامنه، مردم بی گناه خوجالی رو گشتند؟ جنگ قره باغ موضوع خاک نیست. جلو گیری از اتحاد ترک های ایران و روسیه با آذربایجان و ترکیه هستش.از یک طرف ارامنه رو انتقال دادن طرف آذربایجان از یک طرف هم کرد های عراق رو فرستادن ایران.
شما میتوانید این اطلاعات رو در تاریخ جنگ جیلوها در ایران مطالعه کنید. امید وارم صلح پایدار باشد. با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
4
3
حق با اذربیجان است چون من اذربیجان را حمایت میکنم یاشاسین اذربیجان توپراق و قره باغ ولی چین باید دخالت نکند ارمنستان باید ازبین برود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
2
1
لطفاکارتون گوریل انگوری رانشان دهید
Saeed
Germany
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
2
4
شما که از اشغالگری ۳۰ ساله ارمنستان خبر نداری همون بهتر که بری پفکتو بخوری ارمنستان یه اشغالگر در منطقه است و باید مثل اسرائیل با هاش برخورد کرد
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
2
2
بابا کرنا بچسبید ول کنین جنگ و من می ترسم از کرنا بگیررم
حامدکیخا
Mauritius
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
3
1
معلوم نشداین ترکیه ازچه کسانی حمایت میکنه یه روز بافلسطینه یه روز برعلیه فلسطینه یه روز باعربستانه .الانم باآآذربایجانه.فقط بلدن باکردها بجنگن .ولی اینجورنمیمونه
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
4
3
قره باغ جزء ارمنستان است چون:
پول ان درام ارمنی است
زبان و خط ان ارمنی است
نژاد اکثر مردم ارمنی است
دین اکثر مردم ارمنی است
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
2
اولا هردو کشور آذربایجان و ارمنستان مال ما بوده تو قرار داد ترکمن چای از دستمون رفته بخوایم انصاف داشته باشیم قره باغ از اسمش مشخصه مال ترک هاس حالا اینکه ارمنی ها میخوان مال خودشون کنن چون بعد از جدا شدن از روسیه بیشتر ارمنی ها ساکن هستن ولی درکل قره باغ تفلیس مال خودمون بوده
پریناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
2
4
طبق فرموده مقام معظم رهبری قره باغ خاک اسلام است
امید تبریزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
2
0
بابا این الهام علیف باکو رو تبدیل به تایلند کرده الان ملت به جای پاتایا میرن باکو اونوقت میایی جمهوری اذربایجان رو که خودش رفیق جون جونی اسرائیل هست را با فلسطین مقایسه میکنی.
خود اذربایجان خاک ایران اسلامی هست و باید زود به خاک مقدس ایران برگرده تا قوانین شرع در آن حاکم بشه و از این بی بند و باری در بیاد
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
4
صلح صلح صلح
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
2
چرا جمهوری اسلامی به ملت تورک ساکن ایران و دیگر ملیتها چنین حقی که شما بیان می کنیداز طرف جمهوری اسلامی مورد ةأیید و هم مطابق حقوف بین المللی می باشد . به آن ملیتها خودمختاری و حق تعیین سرنوشت نمی دهد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->