«هناس» به مناسبت سالروز شهادت داریوش رضایی‌نژاد روی آنتن شبکه نمایش می‌رود + زمان پخش استوری پژمان بازغی در واکنش به فوت مرحوم سعید راد + عکس پیام رئیس سازمان سینمایی به مناسبت درگذشت «سعید راد» نامه صریح وزارت فرهنگ و ارشاد به اداره کار خراسان‌رضوی بابت بازنشستگی خبرنگاران «ایستاده با گرگ» نامزد جایزه ویژه بخش مستند جشنواره روسیه شد حکایت مرد تن لش و گُنده غول‌های بیابان شاعر یا نویسنده نمی‌تواند مانند یک ربات به صورت مداوم، اثر تولید کند درباره بازی زنده یاد «سعید راد» در سریال های تلویزیونی «بک گراند» به شبکه نمایش خانگی آمد زمان تشییع زنده‌یاد «سعید راد» اعلام شد+ جزئیات کمک چهارونیم‌میلیون‌دلاری «جنیفر لوپز» به فلسطین ساخت سریال «پایتخت ۷» در چه مرحله‌ای است؟ «سکوت تلخ» آماده نمایش شد واکنش پرویز پرستویی به درگذشت «سعید راد» + عکس تصویری قدیمی از مرحوم سعید راد و فرزندانش + عکس «گردبادها» گیشه سینمای آمریکا را تصاحب کرد
سرخط خبرها

سیمای فرزانگان

  • کد خبر: ۴۵۹۹۳
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
سیمای فرزانگان
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
یکی از کتاب‌هایی که در نوجوانی و جوانی‌ام به‌عنوان کتاب بالینی با آن انس بسیار داشتم، کتاب ارزشمند «سیمای فرزانگان» بود.
این کتاب که دراصل برای جوانان طلبه و دانشجو نوشته شده بود، پس از انتشار با استقبال عمومی روبه‌رو شد و چنان مورد توجه قرار گرفت که تاکنون ۲۶ بار چاپ شده است.
نویسنده آن، استاد رضا مختاری که از پژوهشگران و نویسندگان نامدار حوزه‌اند، این کتاب را به‌عنوان نخستین کار خود در بیست‌سالگی تألیف کرده‌اند، ولی با اینکه پس از آن تالیفات متعدد داشته‌اند و همواره آثار تالیفی و تحقیقی‌شان در جشنواره‌های مختلف به‌عنوان اثر برگزیده معرفی می‌شود، هنوز هم بسیاری، ایشان را به همین کتاب می‌شناسند.

نویسنده با ذوق و دقتی ستایش‌شدنی به جست‌وجوی منابع متنوع و متعدد پرداخته و نمونه‌های جذاب و اثرگذار از احوال و زندگی‌های رشک‌انگیز و درس‌آموز عالمان بزرگ دینی را گرد آورده است.
استاد علامه محمدرضا حکیمی درباره این کتاب نوشته‌اند: «نمونه‌هایی از تعهدگرایی و تکلیف‌شناسی برخی از عالمان اسلامی را در این‌باره ارائه داده است.»؛ و استاد دکتر احمد مهدوی‌دامغانی ضمن تجلیل بسیار از نویسنده کتاب، آن را «کتاب دم‌دستی خیلی خوبی» دانسته‌اند که می‌توان برای استفاده‌های اخلاقی و ارشادی همواره به آن مراجعه کرد.

نویسنده در آغاز مقدمه چاپ نخست کتاب، هدف خود از تالیف آن را چنین بیان می‌کند: «سیمای فرزانگان متضمن راهنمایی‌ها و پند‌هایی است به طلاب علوم دینی و دانش‌پژوهان که با استفاده از گفتار و کردار بزرگان، راه و رسم زندگی علمی، تحصیل دانش، برخورد با اجتماع، معاشرت با خویشان و دوستان، استقامت دربرابر فقر اقتصادی و ناملایمات و مطالبی دیگر از این قبیل را به آن‌ها می‌آموزد. برای دست یافتن بدین منظور، ما سراغ علما و دانشمندان بزرگ رفته و این مطالب را از لابه‌لای صفحات زندگی آنان به‌دست آورده و داستان‌هایی که در این مسائل داشته‌اند، دسته‌بندی کرده و در اینجا آورده‌ایم».

کتاب ۱۶ بخش دارد که از بحث «تهذیب نفس» شروع می‌شود و با موضوعات متنوعی، چون «تواضع و فروتنی» ادامه پیدا می‌کند و با عنوان «آگاهی، بیداری و ستیز با ستمگران» پایان می‌یابد.
تنوع داستان‌ها و محتوای کتاب، خلاصه و مختصر بودن حکایات، ساده و قابل استفاده بودن برای جوانان و عموم خوانندگان، از یک طرف و اتقان مطالب و تاکید بر مستند بودن نکات و دوری از خواب و خرافات و کراماتی که بی‌پایه و اساس علمی و عقلی شهرت یافته‌اند، از طرف دیگر، موجب شده است که این کتاب نسبت‌به برخی آثار دیگر در این زمینه، تمایز جدی و درخورتوجهی پیدا کند و حتى ترجمه آن در فضای مخاطبان عرب‌زبان هم خواهان و خواننده داشته باشد.

شاید مهم‌ترین نکته درباره کتاب آن باشد که وارستگی‌های شخصیتی و فضایل اخلاقی را در سیمای فرزانگان و دانشمندانی به تصویر می‌کشد که افرادی معمولی و عادی بوده‌اند و از همین شهر‌ها و روستا‌های اطراف ما برخاسته‌اند، پس خواننده نمی‌تواند بگوید آن‌ها مانند معصومان و اولیای خدا، افرادی خاص و برگزیده‌اند و نمی‌شود مثل آن‌ها بود و به زندگی و سلوک و رفتارشان اقتدا کرد.
اگر آن بهانه و تردید، درباره زندگی پیشوایان دین مطرح باشد و بتوان آنان را فراتر از دسترس افراد معمولی قلمداد کرد، درباره فرزانگان و عالمان راستین نمی‌شود چنین گفت و باید پذیرفت که آن‌ها الگو‌ها و اسوه‌هایی هستند که می‌توان در مسیر زندگی به آنان اقتدا کرد و سیمای آن فرزانگان را چراغ راه و تابلوی راهنمای رفتار و گفتار خود دانست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->