سرخط خبرها

اعلام برنامه‌های محرمی حرم‌مطهر و شهرداری منطقه ثامن

  • کد خبر: ۴۶۳۰
  • ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
اعلام برنامه‌های محرمی حرم‌مطهر و شهرداری منطقه ثامن
از دعوت به پرده‌خوانی تا اجتماع نوجوانان حسینی

نیشابوری
خبرنگار شهرآرا محله

هم‌زمان با شروع ماه محرم برنامه‌های حرم‌مطهر و شهرداری منطقه ثامن اعلام شد که پرده‌خوانی و تعزیه، اجتماع نوجوانان حسینی، فعالیت سرویس‌های صلواتی تاکسی، مرثیه‌سرایی، شکوه ایثار، مسابقه عکاسی و موارد دیگر از جمله آن‌هاست.

 

پرده‌خوانی و اجرای تعزیه در کوچه خانه داروغه
نعمتی، شهردار منطقه ثامن، به تشریح برنامه‌ها پرداخت و گفت: هم‌زمان با آغاز ماه محرم پرده‌خوانی و تعزیه در کوچه خانه داروغه(نواب‌صفوی8) برگزار می‌شود؛ که علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند. به گفته وی در دهه اول محرم ارائه خدمات در خیابان‌های منتهی به حرم 24ساعته است. در همین راستا هم مجوز فعالیت 15ایستگاه صلواتی در محدوده صادر شده است.
وی ادامه داد: برای تمیز بودن معابر در این ایام، روزانه بیش از ۶٠ هزار مترمربع از خیابان‌های اصلی منتهی به حرم به‌صورت مکانیزه شست‌وشو می‌شود که این موارد جدا از سرویس، رفع نقص و شست‌وشوی ٧۵دستگاه آب‌سردکن و سقاخانه سنگی، نظافت و شست‌وشوی ٢٢ایستگاه اتوبوس، نرده‌های مسیر بی‌آرتی و علائم ترافیکی و همچنین لای‌روبی کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی است.
طبق گفته‌های او نصب 500عدد پرچم عزا در سردر مغازه‌ها با مشارکت کسبه، 600عدد بیرق، 8هزار متر ریسه پارچه مشکی و آماده‌سازی ٢٣جایگاه ویژه نصب بنر و پارچه نوشته‌های تبلیغاتی هیئت‌ها در حاشیه نقاط پرتردد، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است. وی اضافه‌کرد: آیین تجلیل از نوگلان حسینی(مداحان نوجوان) با هدف شناسایی استعدادها نیز برگزار خواهد شد. همچنین در این مدت در راستای توجه به یکی از فلسفه‌های قیام امام‌حسین(ع) که بحث نماز بود با چند مجتمع تجاری بزرگ اطراف حرم هماهنگ شده تا در فضای بیرون آن‌ها نمازجماعت برپا شود.

 

عطرپاشی مکانیزه در پیاده‌‌روها
از اقداماتی که شهرداری برای محرم امسال تدارک دیده است نصب دستگاه‌های عطرپاش مکانیزه است. این دستگاه‌ها در پیاده‌روها نصب شده و هم‌زمان با روز تاسوعا و عاشورا هر 25مورد آن فعال خواهد شد.

 

جایزه برای عکس‌های مردمی
امسال نیز مسابقه عکس موبایلی با موضوع جلوه‌های حسینی و عزاداری برقرار است. نعمتی گفت: فراخوان این مسابقه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ثامن در فضای مجازی منتشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به این معاونت ارائه کنند که در پایان ایام عزاداری به آثار برگزیده نیز جوایزی اهدا خواهد شد.

 

اجتماع نوجوانان حسینی در صحن جامع
همچنین حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در تشریح برنامه‌های حرم مطهر در روزهای محرم گفت که براساس آن، روزانه بیش از 20جلسه سخنرانی و بیان معارف حسینی برگزار می‌شود. وی برنامه «احلی من العسل» را از دیگر برنامه‌های این روزها در حرم خواند و توضیح‌ داد: این برنامه مخصوص نوجوانان است. نوجوانان عزادار حسینی شنبه 16شهریورماه مصادف با روز هفتم محرم به این ویژه برنامه در صحن جامع رضوی دعوت هستند. مراسم از ساعت 9:30 تا 11 به طول خواهد انجامید که اجتماع باشکوه نوجوانان عزادار را به همراه دارد.

 

مرثیه‌سرایی و عزاداری همگانی
شریعتی‌نژاد درباره برنامه‌‏های روضه‌خوانی و سینه‌‏زنی حرم‌مطهر نیز چنین گفت: مراسم مرثیه‌سرایی و عزاداری با حضور مداحان و ذاکران برجسته اهل‌بیت(ع) در قالب ویژه ‌برنامه «شکوه ایثار» هر روز بعد از نماز صبح،همچنین قبل و بعد از نماز ظهر و مغرب در صحن جامع رضوی، رواق بزرگ امام خمینی(ره)، ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، شبستان معارف حسینی، رواق دارالحجه و رواق حضرت زهرا(س) برپا است.
وی برنامه روز تاسوعا در حرم را همراه با مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی، قرائت زیارت حضرت ابوالفضل(ع)، قرائت زیارت عاشورا و زیارت امین‌ا... و سخنرانی امام جمعه مشهد اعلام کرد و در برنامه‌های شب و روز عاشورا به آیین خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی در صحن انقلاب اسلامی، بعد از نماز مغرب، شمع گردانی در این شب، مراسم احیای قرآنی شب عاشورا از ساعت 22:30 تا 24 بامداد در رواق امام خمینی(ره)، مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی، برگزاری «آیین مقتل خوانی» و موارد دیگر اشاره کرد.
به گفته وی در روز عاشورا و تاسوعای حسینی با حضور عموم هیئت‏‌های مذهبی، اجتماع عزاداران حسینی در حرم برگزار و همچنین نماز‌جماعت ظهر عاشورا و تاسوعا اقامه خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->