شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم
سرخط خبرها

آیا لاریجانی به دنبال ریاست جمهوری است؟

  • کد خبر: ۴۷۵۱۰
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
آیا لاریجانی به دنبال ریاست جمهوری است؟
مأموریت ویژه رئیس سابق مجلس برای پیشبرد توافق ۲۵ ساله با چین، به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ می‌انجامد؟
به گزارش شهرآرانیوز؛ «آقای لاریجانی از زمانی‌که رئیس مجلس بود و سفری به چین داشت، موضوع سند بیست‌و‌پنج‌ساله را دنبال می‌کرد. بعد از اینکه لاریجانی از مجلس بیرون آمد، از او درخواست کردیم کار خود را در‌خصوص پیگیری این سند ادامه دهد، او هم پذیرفت و این روز‌ها برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به اجرای توافق همکاری ایران و چین وقت می‌گذارد.» این سخنان، بخشی از پاسخ محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس جمهور، به سوال خبرگزاری مهر است مبنی‌بر اینکه «آیا علی لاریجانی مسئول اجرای سند همکاری ایران و چین شده است؟» در‌این‌باره شنیده‌هایی وجود دارد مبنی‌بر واگذاری دفتری در پاستور به علی لاریجانی برای کار روی سند بیست‌و‌پنج‌ساله. اما واعظی از موضوع تجهیز دفتری در پاستور برای لاریجانی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
 
از مدت‌ها پیش، پس از آنکه لاریجانی از ثبت نام در انتخابات یازدهمین دوره مجلس صرف‌نظر کرد، گمانه‌زنی‌ها در‌باره عزم او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰ آغاز شد؛ موضوعی که اگرچه خود لاریجانی بار‌ها آن را رد کرده است، رد این موضوع از جانب شخص او، به تجربه سیاسی از سال‌های گذشته، به معنی نبود امکان حضور قطعی او در انتخابات پیش رو نیست؛ به‌ویژه که مأموریت او برای پیشبرد سند مهم همکاری بیست‌و‌پنج‌ساله ایران و چین و شایعه واگذاری دفتری در پاستور به او ازسوی دولت، می‌تواند معنایی نمادین داشته باشد. با‌این‌حال دیدگاه‌های متفاوتی درباره آینده سیاسی لاریجانی وجود دارد. برای بررسی این موضوع سراغ دو تن از چهره‌های سیاسی رفته‌ایم؛ حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس پنجم، و مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم بیرجند در مجلس ششم.


مذاکرات لاریجانی با چین ربطی به انتخابات ندارد

ترقی در پاسخ به این پرسش شهرآرا که مأموریت علی لاریجانی و همکاری‌اش با دولت به‌معنی آمادگی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی است یا اینکه تنها مأموریت خود از جانب مقام معظم رهبری را دنبال می‌کند، گفت: «آقای لاریجانی در زمان مجلس دهم، به‌عنوان رئیس مجلس، سفری به چین داشتند و این مأموریت را از جانب مقام معظم رهبری پیدا کردند که توافق بیست‌و‌پنج‌ساله با چینی‌ها را به سرانجام برسانند؛ بنابراین از ابتدا این مأموریت بر‌عهده ایشان بوده است و پس از اتمام مسئولیتشان در مجلس، همچنان این مأموریت را ادامه می‌دهند. اکنون هم کار‌های کارشناسی این توافق در دست انجام است و آقای ظریف هم از جانب دولت سفری به چین داشته و مقدمات کار را فراهم کرده‌اند.
 
حال اینکه دولت در پاستور جایی را برای ایشان درنظر گرفته، نشان‌دهنده این است که دولت هم درباره این توافق مصمم‌تر از گذشته شده و به‌دنبال فراهم‌کردن زمینه‌های اجرایی آن است. اما این موضوع به نظر من هیچ ارتباطی به مسئله انتخابات ۱۴۰۰ ندارد.» وی درباره احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفت: «تاکنون کسانی که با آقای لاریجانی صحبت کرده‌اند، هیچ‌کدام به جمع‌بندی‌ای مبتنی‌بر اینکه ایشان قصدی برای حضور در انتخابات آتی دارند، نرسیده‌اند. بعید است که آقای لاریجانی مأموریت مهمی را که اکنون دارند رها کنند و وارد کار اجرایی شوند. ورود به کار اجرایی نیاز به توانمندی‌ها و آمادگی جسمی دارد که به نظر می‌رسد طبق گفته‌های خود آقای لاریجانی، آمادگی این کار را ندارند.»


لاریجانی شاید گزینه اعتدالیون برای انتخابات باشد

آیتی نیز در گفتگو با شهرآرا گفت: «شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آقای لاریجانی کم‌کم برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌شود. اگرچه ایشان در آخرین مصاحبه‌شان که چند روز پیش انجام شد، بار دیگر تأکید کردند که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارند، شاید همان‌طور‌که آقای قالیباف و دیگران هم اعلام می‌کنند که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارند، چنین نباشد. آقای لاریجانی به‌دلیل اینکه در این سال‌ها نشان داده که یک اصولگرای میانه‌رو و معتدل است، می‌تواند کاندیدای خوبی برای حضور در انتخابات باشد و حامیانی نیز در طیف دولت مستقر داشته باشد.
 
حلقه مدیریتی نخست دولت آقای روحانی نظیر آقای واعظی، نهاوندی، ربیعی و آشنا، به‌دنبال این هستند که با برنامه‌ریزی، نامزدی را در انتخابات‌۱۴۰۰ مطرح کنند که اصولگرایان خلع سلاح شوند. در شرایطی که اصولگرایان دچار تشتت آرا هستند و بر سر یک گزینه واحد به اجماع نرسیده‌اند، شاید فرصتی باشد برای دولت تا کاندیدای مد‌نظرش را با اجماعی قابل‌توجه راهی پاستور کند. در هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا اگر گروه‌های تندرو را کنار بگذاریم، تمایل این است چهره‌ای میانه‌رو و معتدل به پاستور راه یابد تا اتفاقات دوره احمدی‌نژاد تکرار نشود.
 
من فکر نمی‌کنم که دولت درباره انتخابات آینده سکوت کند و بدون موضع باشد؛ ممکن است چراغ خاموش باشد، اما فعال است. در‌نتیجه بعید نیست که دولت روی حضور آقای لاریجانی در انتخابات پیش رو سرمایه‌گذاری کند؛ به‌ویژه که کارگزاران سازندگی نیز به‌دنبال آن است که آقای لاریجانی را برای حضور در انتخابات راضی کند و در‌نتیجه موقعیت دولت تقویت خواهد شد. به نظر می‌رسد آقای جهانگیری تمایلی برای حضور در انتخابات ندارد و ایشان اکنون واسطه ائتلاف کارگزاران و جبهه اعتدال یا تدبیر و امید در دولت است.» وی در‌باره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰ نیز گفت: «در این خصوص شکافی میان کارگزاران و جبهه اصلاحات به وجود آمده است.
 
سیگنال‌هایی که جبهه اصلاحات ارسال می‌کند حاصل از این است که با توجه‌به تجربه دولت‌های آقای روحانی، دیگر نمی‌خواهد کاندیدای وکالتی، عاریتی یا نیابتی داشته باشد. با توجه‌به این موضع‌گیری‌ها، منطقا اصلاح‌طلبان باید سراغ یک کاندیدای اختصاصی و تمام عیار از درون جبهه اصلاحات بروند. در همین راستا شنیده‌هایی وجود دارد در‌باره حضور آقای عارف یا دکتر معین در انتخابات آتی. به‌طور‌کلی در ظاهر قضیه و تاکنون، اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند اشتباه گذشته خود را تکرار کنند و در‌نتیجه نباید از آقای لاریجانی حمایت کنند. اما در عالم سیاست تا دقیقه‌۹۰ اتفاقات به نحوی رقم می‌خورد که ممکن است ائتلاف‌های جدیدی شکل بگیرد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->