خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

نام مادر، بودن یا نبودن؛ مسئله این است

  • کد خبر: ۴۷۹۲۷
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
نام مادر، بودن یا نبودن؛ مسئله این است
دکتر محدثه جزایی - دبیر انجمن علوم سیاسی شعبه خراسان
هویت و کیستی انسان‌ها با مفهوم مادرانگی، پیوندی ناگسستنی دارد. وجود نام مادر در اسناد هویتی، ساده‌ترین راه برای اثبات قانونی رابطه مادر و فرزندی است که امکان دارد در نتیجه حوادثی مانند فوت یا طلاق مادر، محل مناقشه قرار بگیرد. اما صرف‌نظر از مسئله هویتی درج نام مادر در سند هویتی افراد به‌ویژه در جوامعی که مادری تنها یک نقش میان سایر نقش‌های خانوادگی و اجتماعی نیست، دارای اهمیت فراوان نمادین و فرهنگی است.

نام مادر در تاریخ ثبت احوال ایران از همان ابتدا یک مسئله هویتی صرف و مناقشه‌ناپذیر بود چنان‌که نخستین شناسنامه برای ایرانیان در سال ۱۲۹۷ به نام فاطمه ایرانی صادر شد. نه‌تن‌ها یک دختر دارنده نخستین شناسنامه در ایران است بلکه در همان اولین سجل‌هایی که بر اساس قانون ثبت احوال تعبیه شده بود، درج نام مادر درکنار نام پدر یک مسئله طبیعی و پذیرفته‌شده بود. البته این حضور نام مادر در اسناد هویتی به معنای برابری ایشان در انتقال نسب نبود، زیرا هم‌چنان در سال‌های اولیه، فرزندان دارای نام مشابه، با انتساب به پدرانشان از یکدیگر متمایز می‌شدند و گاهی نیز در برخی مناطق ایران فرزندان «ابن» و «بنت» پدرانشان خوانده می‌شدند. به‌علاوه مقاومت‌هایی برای درج نام مادر، دختر و همسر صورت‌گرفته بود که بیش از آنکه صبغه مذهبی یا سنتی داشته باشد، از مخالفت با سیاست‌های حکومت پهلوی همچون کشف حجاب، سربازگیری و خلع سلاح نشئت می‌گرفت. در هر صورت، در بیشتر نقاط ایران به‌راحتی و در مناطق شرقی به‌ویژه خراسان و سیستان و بلوچستان این مسئله به‌کندی و با تعلل، در نهایت پذیرفته شد. حال بعد از نزدیک به صد سال، دیگرباره درج نام مادر در کارت ملی شهروندان، از سوی معاونت زنان و امورخانواده ریاست‌جمهوری مطرح شده است. در شناسنامه‌ها همانند سابق، نام مادر و پدر آمده است، اما در کارت‌های ملی، چه قدیمی چه جدید، نام مادر وجود ندارد. در توجیه درج نکردن نام مادر به دلایلی همچون تلخیص کارت‌ها و اکتفا به شماره‌های ملی اشاره شده است. در چنین حالتی وجود نام پدر نیز ضرورت نمی‌یابد. به‌علاوه، با ایجاد کارت‌های هوشمند ملی، همه اطلاعات هویتی افراد در یک کد و شماره خلاصه شده است که با دانستن آن می‌توان به احوال شـــــخصی افـــراد دسترسی داشت. با توجه به این مسائل اعلام این مسئله از سوی خانم ابتکار، انتقاداتی را متوجه معاونت زنان و خانواده کرده است که مبنی بر آن، اقدامات و فعالیت‌های این نهاد را محدود به مسائل شکلی، فاقد اهمیت و پذیرفته‌شده کرده است. اما به نظر می‌رسد نه آن انتقاد‌ها و نه این هواداری‌ها هیچ‌کدام از توجیه قابل قبولی برخوردار نیستند. اگرچه مسئله حضور نام مادر در ایران مانند افغانستان، مناقشه برانگیز نبوده است و نیست، توجه به یک مسئله نمادین و فرهنگی در ارتباط با جایگاه زنان نیز نباید دست‌کم گرفته شود. در جامعه‌ای که مادرانگی به مثابه یک ارزش مقدس ستوده می‌شود و نام مادر هرگز پنهان و مایه ننگ تلقی نشده است، سخن از دستاورد بزرگ و گام اساسی با درج نام مادر درکارت‌های ملی اغراق‌آمیز است. با این همه، درج نام مادر در کارت‌های همیشه‌همراه ما اقدامی نمادین و فرهنگی ستودنی است. هویت همه ما از نام مادرانمان جدایی‌ناپذیر است و این بدیهی است که حضور یا غیاب نام آن‌ها در اسناد هویتی که روزبه‌روز کوچک‌تر و خلاصه‌تر می‌شوند، تزلزلی در این مسئله به‌وجود نمی‌آورد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->