شهر اصفهان در امنیت و آرامش است+فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
سرخط خبرها

طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس به دنبال چیست؟

  • کد خبر: ۴۸۷۶۱
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس به دنبال چیست؟
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۲ آبان، پس از بررسی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با قید یک‌فوریت و با ۱۹۶‌رأی با آن موافقت کردند. این طرح مصوبه‌ای هسته‌ای است که سازمان انرژی اتمی و دولت را موظف می‌کند به‌تدریج و مبتنی‌بر بدعهدی طرفین اروپایی و آمریکایی برجام در اجرای تعهداتشان، غنی‌سازی اورانیوم را به شرایط پیش از برجام بازگردانند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه ۱۲ آبان، پس از بررسی طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» با قید یک‌فوریت و با ۱۹۶‌رأی با آن موافقت کردند. این طرح که شماری از رسانه‌های اصولگرای کشور عمدتا از آن تحت عنوان «گام بلند مجلس برای وادارسازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها» یاد می‌کنند، مصوبه‌ای هسته‌ای است که سازمان انرژی اتمی و دولت را موظف می‌کند به‌تدریج و مبتنی‌بر بدعهدی طرفین اروپایی و آمریکایی برجام در اجرای تعهداتشان، غنی‌سازی اورانیوم را به شرایط پیش از برجام بازگردانند. اما این طرح دارای بند‌های مهم دیگری نیز هست.


جزئیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»

به‌موجب این طرح، سازمان انرژی اتمی موظف است ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰‌درصد در تأسیسات شهید‌علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. در‌راستای تحقق ظرفیت ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی مکلف است پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی‌شده را با سطح غنای متناسب هر‌یک از مصارف صلح‌آمیز کشور، به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد.
 
دیگر آنکه سازمان انرژی اتمی باید در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-۶ را به تأسیسات شهید‌علی محمدی فردو منتقل و عملیات غنی‌سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز کند و آن را تا پایان سال‌۱۳۹۹ به هزار ماشین توسعه دهد. دولت نیز مطابق این طرح موظف است بر‌اساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت دو ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر‌اساس برجام را متوقف کند.
 
پس از سه‌ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. چنانچه پس از سه‌ماه از تصویب این قانون، طرف‌های مقابل برجام به اجرای تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامی را به مجلس ارائه کند. مستنکفین از اجرای این قانون به تناسب، امتناع یا ممانعت از اجرا، به طبقات ۴ تا ۷ طبقات مجازات تعزیری قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.


هدف طراحان از ارائه و تصویب طرح

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به‌عنوان نماینده طراحان طرح یک‌فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس گفت: با خروج آمریکا از برجام نه‌تن‌ها تعهدات انجام نشد، بلکه تحریم‌های بیشتری نیز اعمال شد. بنا‌بر آنچه در برجام پذیرفته بودیم، تعهداتی را اجرا کردیم، اما طرفین مقابل ایران به تعهدات خود عمل نکردند. در مجلس انقلابی طرح مقابله به مثل باید پوزه دشمن را به خاک بکشد و حقوق مردم را زنده کند.


واکنش‌ها به تصویب یک‌فوریتی طرح

نخستین واکنش به تصویب طرح هسته‌ای مجلس را بازار نشان داد! پس از تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های مجلس، افزایش قیمت دلار در بازار شدت گرفت. صرافی ملی نرخ دلار را به ۲۸۲۴۰ افزایش داد در شرایطی که در بازار آزاد هم نرخ دلار حوالی ۲۹۲۵۰ تومان است. اما چهره‌های سیاسی نیز در‌قبال مصوبه اخیر مجلس سکوت نکردند.
 
در یکی از این اظهار‌نظرها، عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات، در حساب توئیتری خود نوشت: «باز پایشان را از گلیمشان درازتر کردند! یکی از این‌ها بپرسد دو تذکر در شش‌ماه شما را کفایت نمی‌کند؟». اما ورای این کنایه‌های سیاسی، رضا نصری، استاد حقوق بین‌الملل، در یک رشته توئیت نوشت: «مسئله اینجاست که خط باریکی میان «تقویت موضع مذاکراتی ایران» و «تقویت توان اجماع سازی علیه ایران» وجود دارد! یعنی اقدامی که به‌منظور تقویت موضع ایران اتخاذ می‌شود - اگر مبنای کارشناسی نداشته باشد - ممکن است برعکس به تقویت ایران‌هراسی و تقویت توان اجماع سازی علیه ایران منجر شود.
به همین خاطر ضروری است طرح‌ها و اقدامات مجلس با مشورت و هماهنگی دستگاه دیپلماسی و کارشناسان خبره و فراجناحی این نهاد صورت بگیرد».

همچنین ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده سابق اصولگرا و رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس دهم، در واکنش به تصویب یک‌فوریت این طرح، در گفتگو با «پانا» با بیان اینکه اقدام مجلس برای تصویب این طرح بیشتر یک حرکت روانی است، گفت: می‌خواهند بگویند برای ما آقای جو بایدن و آقای دونالد ترامپ هیچ تفاوتی نمی‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->