طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز تره‌بار مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟
سرخط خبرها

سهمیه کم‌چرب خراسان رضوی از روغن خام

  • کد خبر: ۴۸۸۵۱
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
سهمیه کم‌چرب خراسان رضوی از روغن خام
بازهم بخشی از سهمیه روغن خام خراسان‌رضوی نصیب استان‌های دیگر شد. از ۲۴۰۰ تن سهمیه روغن خامی که مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران برای استان ما درنظر گرفته‌اند، قرار است ۱۱۵۰ تن یعنی کمتر از ۵۰ درصد آن به ۴ کارخانه فعال تولیدکننده روغن در خراسان‌رضوی داده شود.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بازهم بخشی از سهمیه روغن خام خراسان‌رضوی نصیب استان‌های دیگر شد. از ۲۴۰۰ تن سهمیه روغن خامی که مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران برای این استان درنظر گرفته‌اند، قرار است ۱۱۵۰ تن یعنی کمتر از ۵۰ درصد آن به ۴ کارخانه فعال تولیدکننده روغن در خراسان‌رضوی داده شود. این یعنی بنکداران و کلی‌فروشان روغن باید کالای موردنیاز خود را از خارج استان آن‌هم با ضرب‌وزور خرید کالا‌های متفرقه به‌همراه روغن، تامین کنند.

برای توضیح این موضوع باید اشاره‌ای به گزارش قبلی شهرآرانیوز در ۱۵ مهر امسال با تیتر «لابی چرب» بکنیم. خلاصه ماجرا این بود که یکی از تولیدکننده‌های روغن در استان از ارسال سهمیه روغن خام خراسان‌رضوی به یک مجتمع کشت‌وصنعت در شمال کشور برای تصفیه و نبود نظارت بر بازگشت کامل این سهمیه پس از تصفیه به استان، پرده‌برداری کرد و آن را یکی از دلایل مهم کمبود روغن در بازار استان دانست و گفت که علت این موضوع، لابی قوی استان‌های دیگر و توزیع ناعادلانه روغن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران است.


سهم چرب روغن خراسان

پس از آنکه امیرهوشنگ بیرشک، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، هفته قبل از توزیع ۷۰ هزار تن روغن خام ذخایر راهبردی میان کارخانجات تولید روغن کشور خبر داد، به‌سراغ مدیرعامل یک شرکت تعاونی فرآورده‌های غذایی خراسان‌رضوی رفتیم تا از وضعیت کارخانه‌های استان در دریافت سهمیه روغن خام سوال کنیم. گله‌های علی رضایی از اوضاع بازار روغن خام و ارسال سهمیه ما به دیگر استان‌ها، پیش‌بینی‌پذیر بود. او که خود مدیرعامل یکی از ۴ کارخانه تولید روغن در خراسان‌رضوی است، می‌گوید: در شرایطی که ما فقط با ۱۰ درصد ظرفیت خود درحال فعالیت هستیم، چرا باید سهمیه ما به دیگر استان‌ها فرستاده شود؟

ارقامی که رضایی برای سهمیه روغن خام استان اعلام می‌کند، کمی با رقم‌های اعلام‌شده ازسوی مسئولان متفاوت است، اما هر دو به یک نتیجه می‌رسند؛ ارسال سهمیه روغن خام خراسان‌رضوی به کارخانه‌های دیگر کشور.

او با بیان اینکه میزان مصرف روغن خوراکی توسط خانوار‌ها در استان ۴۰۰۰ تن در ماه است، می‌گوید: سهمیه درنظر گرفته‌شده برای استان، ۳۳۰۰ تن است که فقط یک‌سوم آن یعنی ۱۱۰۰ تن به ۴ کارخانه تولید روغن خراسان‌رضوی تعلق می‌گیرد و مابقی نیز برای تصفیه به استان‌های دیگری که لابی قوی‌تری دارند، فرستاده می‌شود.
او بی‌رغبت بودن دفاتر حمل‌ونقل و راننده‌ها برای ارسال بار به استان را، یکی دیگر از مشکلات کارخانه‌های استان می‌داند و می‌گوید: با اینکه در پایان مهر، مبلغ سهمیه روغن را واریز و حواله آن را دریافت کردم، با رسیدن به نیمه آبان هنوز فقط ۱۰ درصد از بار حمل شده است.


تیغ خراسان نمی‌برد

«ارتباط استان‌های دیگر از خراسان در گرفتن سهمیه روغن خام بهتر است.» رضایی پس از گفتن نظر خود درباره علت تعلق گرفتن سهمیه خراسان‌رضوی به دیگر استان‌ها، ادامه می‌دهد: با وجود پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های ما، بازهم سهم خراسان را به استان‌های دیگر دادند. تهران علت این نوع سهمیه‌بندی را بزرگ‌تر بودن کارخانه‌های دیگر و زیاد بودن نیروی کار آن‌ها بیان می‌کند، اما درحقیقت همه این‌ها با رابطه رخ می‌دهد. او می‌افزاید: تولیدکننده‌های خارج از استان با اینکه سهمیه روغن خام خراسان‌رضوی را می‌گیرند، در زمان فروش، بنکداران را به خرید سبد کالا مجبور می‌کنند که این موضوع، باعث گران تمام شدن قیمت روغن می‌شود. همچنین امکان هیچ‌گونه نظارتی بر کارخانه‌های خارج از استان وجود ندارد.


مکاتبه با وزیر برای دریافت کامل سهمیه

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی نیز درخواست کارخانه‌های روغن نباتی استان را برای دریافت کامل سهمیه روغن نباتی بجا می‌داند و در توضیح بیشتر به شهرآرا می‌گوید: ما نیز این پیشنهاد را در جلسه تنظیم بازار مطرح کردیم و همچنین در مکاتبه‌هایی با وزارتخانه، از وزیر خواستیم که سهمیه خراسان‌رضوی به‌صورت کامل به کارخانه‌های استان تحویل داده شود تا هم آن‌ها با ظرفیت کامل فعالیت کنند و هم جذب و توزیع برای ما راحت‌تر باشد.

علی غفوری‌مقدم اضافه می‌کند: سهمیه روغن خام درنظر گرفته‌شده برای خانوار‌ها در استان، ۲۴۰۰ تن است که از این میزان، حدود ۱۱۵۰ تن دراختیار ۴ کارخانه تولید روغن نباتی استان قرار می‌گیرد و مابقی به کارخانه‌های دیگر کشور فرستاده می‌شود. البته ما پیگیر جذب این روغن‌ها پس از تصفیه هستیم.
او همچنین به ۲ سهمیه دیگر روغن برای استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: ۲۰۵۰ تن روغن خام، سهمیه صنف و صنعت برای ما درنظر گرفته شده است که از این میزان، ۱۶۰۰ تن برای صنعت و ۴۵۰ تن برای صنف است.
غفوری‌مقدم ادامه می‌دهد: همچنین از ۲۰ هزار تن سهمیه روغن خوراکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور، ۱۶۲۰ تن به فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان اختصاص یافته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->