سرخط خبرها

«آل یاسین»

  • کد خبر: ۵۱۳۴
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۴
«آل یاسین»
هیئت مذهبی ۳۰ ساله در مسجد حضرت عباس

سعید جلائیان - هیئت مذهبی «آل‌یاسین» در مسجد حضرت عباس سال 67پایه‌گذاری شد. ویژگی مهمشان همبستگی و همراهی اعضای قدیمی و جدید آن است. مهدی بخشنده که 15 سال عضو هیئت‌مدیره و مدیر آن است درباره شکل‌گیری این هیئت به شهرآرامحله می‌گوید: تنها یک سال پس از پایان جنگ این هیئت از سوی جمعی از رزمندگان دفاع مقدس در مسجد حضرت عباس خیابان جمهوری اسلامی شکل گرفت. با آغاز برنامه‌های هیئت افزون بر شهروندان خیابان جمهوری اسلامی و میدان ضد تعدادی نیز از خانواده‌های شهدا به جمع این هیئت پیوستند به طوری که همواره در تمام مراسم‌های ما خانواده‌های شهدا حضور پر رنگ دارند.


فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی هیئت آل‌یاسین
مدیر هیئت مذهبی آل‌یاسین با اشاره به برنامه‌های این هیئت ادامه می‌دهد: از همان ابتدا قرار شد شب‌های پنجشنبه با هدف تأثیر‌گذاری بر خانواده این جلسات در منزل اعضای هیئت تشکیل شود و در منازل به قرائت زیارت آل‌یاسین بپردازیم. این رسم از همان آغاز تا به امروز بدون وقفه‌ ادامه داشته است.بخشنده ادامه می‌دهد: از دیگر برنامه‌های ثابت هیئت برگزاری مراسم در 10 شب اول ماه محرم در مسجد حضرت عباس و برپایی ایستگاه صلواتی در مقابل این مسجد در 3روز منتهی به عاشورای حسینی است که در این برنامه هم بسیاری مشارکت می‌کنند.


جایگاه خانواده در هیئت مذهبی
توجه ویژه به نقش خانواده در برنامه‌های این هیئت از همان ابتدا به چشم می‌آید. زمانی این حضور پر رنگ می‌شود که اعضا همراه با خانواده به اردوهای یک روزه می‌روند. بخشنده درباره برنامه‌های خانوادگی این هیئت می‌گوید: افزون بر تمامی برنامه‌های ثابت و متفرقه‌ هیئت ما هر سال برنامه‌های خانوادگی داریم که یکی از آن‌ها در ایام ماه مبارک رمضان است. در ماه رمضان 2 برنامه کوهپیمایی خانوادگی داریم که بسیار با استقبال خانواده‌های اعضای هیئت مواجه می‌شود و ما تقریبا تمام ارتفاعات اطراف مشهد را در این سال‌ها طی کردیم.
در سابقه فعالیت‌های این هیئت برگزاری یادواره‌ برای شهدای دفاع مقدس نیز است. مدیر هیئت آل‌یاسین درباره این یادواره اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های خوب ما برگزاری یادواره‌ برای شهدای مسجد حضرت عباس بود که با استقبال خانواده شهدا و مقامات استانی و لشکری مواجه شد. در این برنامه فیلم‌های مستندی از شهدای مسجد تهیه شد و پس از اجرای برنامه ما به مزار این شهدا رفتیم و مزار مطهر آن‌ها را غبارروبی کردیم. این برنامه با حضور مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.زمانی که هیئت وارد 30سالگی شد هیئت امنا و افرادی که در این هیئت تلاش کردند تصمیم گرفتند گردهمایی ترتیب دهند و از قدیمی‌ها و آن‌هایی که در سال‌های گذشته زحماتی کشیدند، تقدیر کنند.عضو هیئت آل‌یاسین درباره نحوه اجرای این گردهمایی بیان کرد: مراسمی در تالار نور با حضور صدها نفر برگزار کردیم و در آن گزارشی از فعالیت‌های هیئت در 30سال اخیر را گفتیم که با استقبال مواجه شد.


جای خالی جوانان در جلسه‌های این هیئت
با تمام این ویژگی‌ها حضور کم‌رنگ جوانان در هیئت مشهود است. نکته‌ا‌ی که مدیر هیئت امنای هیئت خود به آن اذعان کرد: متأسفانه یکی از عمده ضعف‌های ما در جذب جوانان است. شاهدیم که بیشترین اعضای هیئت رزمندگان دفاع مقدس و فرزندان آن‌ها هستند. ما در نهایت توانستیم بچه‌های خودمان را جذب این جلسات کنیم و خود ما قبول داریم که در این بخش بسیار ضعیف عمل کردیم. البته این ضعف تنها خاص مسجد یا هیئت ما نیست و در کل بسیاری از مساجد ما در جذب جوانان ضعف دارند که این می‌طلبد ما فعالیت‌هایی که برای جوانان جذاب باشد داشته باشیم.
بخشنده افزود: من اعتقاد دارم هرچه جلسات و هیئت‌های محلی فعال‌تر و پویا شوند خواهیم توانست جلو صدمات فرهنگی را بگیریم. وقتی بتوانیم پای کودکان و جوانان را به این جلسات باز کنیم و آن‌ها را معتقد به اصول اولیه دین کنیم خود به خود آن‌ها در مقابل انواع لطمه‌ها مقاوم می‌شوند. من معتقدم مسئولان کشور باید دل به این قضیه بدهند و در این راه تلاش کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->