اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم
سرخط خبرها

وعده معاون فرهنگی‌وهنری سازمان اجتماعی‌وفرهنگی شهرداری برای نصب سردیس هنرمندان

  • کد خبر: ۵۱۵۳۴
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
وعده معاون فرهنگی‌وهنری سازمان اجتماعی‌وفرهنگی شهرداری برای نصب سردیس هنرمندان
پس از یک سال از برگزای نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد اکنون قرار است تعدادی از مجسمه‌های این رویداد که هنوز رونمایی نشده اند در «گذرمفاخر» مشهد جانمایی شوند.
شهرآرانیوز - پس از یک سال از برگزای نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهدا و مفاخر مشهد اکنون قرار است تعدادی از مجسمه‌های این رویداد که هنوز رونمایی نشده اند در «گذرمفاخر» مشهد جانمایی شوند.

این رویداد به همت شهرداری مشهد با حضور ۲۰ هنرمند مجسمه‌ساز مطرح کشوری و شهری برگزار و در آن ۲۰ سردیس از مشاهیر طراحی و ساخته شد. با پایان این رویداد بسیاری منتظر نصب این آثار در شهر هستند.
 
آثاری که می‌تواند هویت‌بخش مشهد باشد و زیبایی آن را دو چندان کند. از این‌رو با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برخی از سردیس‌ها در شهر رونمایی شدند. سردیس پهلوان محمد خادم‌ازغدی، کشتی‌گیر آزادکار و پدر رسول و امیررضا خادم از قهرمانان کشتی که چند روز پیش از دنیا رفت نخستین اثر سمپوزیوم مجسمه‌سازی مشاهیر بود که در مشهد رونمایی شد.
 
این اثر در مراسمی با حضور خود او و جمعی از مسئولان و ورزشکاران در هفته پاسداشت مقام پهلوانی خرداد امسال در میدان انتهایی بولوار رضای احمدآباد که پیش از آن به نام محمد خادم نام‌گذاری شده بود قرار گرفت. آن زمان صدرا یوسفی معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره نصب دیگر آثار سمپوزیوم چنین توضیح داده‌بود: «سیاستمان در اکران این سردیس‌ها این است که میدان‌هایی به نام مشاهیر را در اولویت قرار دهیم و در همان خیابان یا میدانی که به نام آن شخص است، مجسمه را نصب کنیم.
 
همچنین مفاخری که میدان، بولوار یا خیابانی به نامشان وجود نداشته باشد، در قالب گذر مفاخر جانمایی می‌شوند و در خیابان یا هر جای دیگری که مشخص می‌شود، نصب خواهد شد.» بعد از نصب این سردیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه نصب تندیس‌ها، در هفته دفاع مقدس، برای تجلیل از رشادت‌ها و مقام والای شهیدان از ۴ سردیس رونمایی کرد. به این ترتیب سردیس «شهید ابراهیم فخرایی» در بین میدان دانشجو و صدف در ابتدایی خیابان شهید فخرایی، سردیس «شهید محمود صارمی» اثر مجسمه‌ساز مشهدی در بولوار کوثر شمالی، میدان کوثر، سردیس «شهید پرویز حبرانی» در خیابان شهید بهشتی، میدان شهید حبرانی و سردیس «شهید فرامرز عباسی» در ابتدای بولواری که سال‌هاست به نام این شهید بزرگوار نام‌گذاری شده، نصب شدند.
 
همچنین به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت و یازدهمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر پاسدار «نورعلی شوشتری» سردیس این شهید در پلیس‌راه باغچه قرار گرفت و روز ۱۵ آبان هم سردیس شهیدان «محمود کاوه» و «سیدموسی نامجو» به ترتیب در میدان شهید کاوه و ابتدای بولوار نامجو جانمایی شدند. به این ترتیب تا امروز از ۸ اثر نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی و مفاخر مشهد رونمایی شده است. از این تعداد ۷ اثر مربوط به شهدای بزرگوار و یک اثر هم مربوط به پهلوان ورزشی مشهد بود. از این‌رو می‌توان گفت هیچ کدام از سردیس‌هایی که برای مفاخر فرهنگی و هنری ساخته شده بودند هنوز رونمایی نشده‌اند.
 
به سراغ صدرا یوسفی معاون فرهنگی‌وهنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد رفتیم تا درباره آخرین وضعیت نصب سردیس‌های مفاخر فرهنگی بپرسیم. او می‌گوید: مجسمه همه هنرمندان آماده است. پیش‌بینی کرده‌ایم این آثار در محلی که به نام «گذر مفاخر» در شهر خواهد بود، جانمایی شوند.» یوسفی همچنین با اشاره به اینکه تمام این آثار برنز هستند یادآور می‌شود: این سردیس‌ها تا پایان همین ماه نصب خواهند شد.

۲۰ اثر و ۲۰ هنرمند

در این سمپوزیوم ابراهیم پاپی‌راد سردیس «شهید فرامرز عباسی»، قدرت‌ا... معماریان سردیس «شهید موسی نامجو»، زهرا‌موسوی‌اصل سردیس «شهید محمود صارمی» و محمدحسین خیرآبادی مجسمه «شهید پرویز حبرانی» را آماده کردند و علیرضا قدم‌یاری، علی‌لوایی، هادی عارفی‌منش و فردین اسفندیاری نیز به ترتیب ساخت سردیس‌های «شهید نورعلی شوشتری»، «شهید محمود کاوه»، «شهیدعلی‌اندرزگو» و «شهید ابراهیم فخرایی» را به پایان بردند. همچنین هادی ضیاءالدینی ساخت مجسمه «مهدی‌اخوان‌ثالث»، ملک‌دادیار‌گروسیان ساخت مجسمه «محمدرضا شفیعی‌کدکنی»، ربین حیدری ساخت مجسمه «عماد خراسانی»، یاسر حسینی ساخت مجسمه «علی رواقی» را بر عهده داشتند.
 
سردیس‌های مفاخری، چون «رضا سعیدی»، «حسین‌ترمه‌چی»، «منصور نریمان»، «محمدرضا حکیمی»، «محمد خادم»، «حسین زمرشیدی»، «عباس‌اخوین» و «انوشیروان ارجمند» از دیگر آثاری بودند که در این سمپوزیوم به‌ترتیب به دست هاشم شفیعی، علی چراغی، عطا صحرایی، جعفر نجیبی، مهدی وثوق، نادیا جوادی، مرتضی دستجردی و نادر قشقایی ساخته شدند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->