پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وحی که نیست! (١)

  • کد خبر: ۵۳۰۷۰
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
  • ۱
وحی که نیست! (١)
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی
مدتی پیش که نابه‌سامانی قیمت ارز یک‌باره حساب‌وکتاب‌های بازار را به‌هم ریخته بود، خبری دردناک و تکان‌دهنده از سکته قلبی و فوت مردی میان‌سال خواندم و بسیار به‌فکر فرو رفتم. ماجرا این بود که او پس از مدت‌ها دوندگی و برنامه‌ریزی و هماهنگی و قرض، بالاخره مبلغ مورد نیاز برای خرید اقلام درشت جهیزیه دخترش را تأمین می‌کند و با خوشحالی به‌سراغ فروشنده لوازم‌منزل در محل خود که آشنا بوده است و با هم صحبت کرده بودند، می‌رود که برای مثال یخچال و اجاق‌گاز و لباسشویی و جاروبرقی بخرد، اما تازه آنجا متوجه می‌شود که قیمت‌ها افزایش ناگهانی داشته‌اند و آنچه او قرار بوده است با ۷۰ میلیون تومان تهیه کند، اکنون با صدمیلیون تومان هم نمی‌تواند بخرد!
 
مرد میان‌سال که در طول راه فکر خوشحالی همسر و لبخند دخترش را داشته و با خود تصور می‌کرده است که به‌زودی با یک وانت‌بار کالا‌ها را به‌منزل خواهد آورد و داماد جوان را برای دیدن آن‌ها دعوت خواهد کرد، وقتی با شوک افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود، درجا سکته می‌کند و همان‌جا در مغازه از دنیا می‌رود! چه چیزی باعث می‌شود مردی که حالاحالا‌ها قرار بوده است شیرینی یک زندگی آرام را مزه‌مزه کند و لذت تماشای خوشبختی فرزندش را بچشد، باید جان خود را از دست بدهد و خانواده‌اش را داغدار کند؟ آیا در این شرایط اگر پولی هم از آسمان برسد و جهیزیه این دختر یتیم فراهم شود، دیگر او در آغاز زندگی تازه خود شادابی و سروری خواهد داشت؟
 
حتى اگر این پدر جان نمی‌داد و زنده می‌ماند، آیا سال‌های بازنشستگی او با دغدغه مدام قسط و قرض و بدهی‌هایش به همسایه و دوست و آشنا برای او حال و رمقی باقی می‌گذاشت؟ شاید بتوان در پاسخ به این پرسش‌ها عوامل گوناگون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را یاد کرد، اما بی‌تردید یکی از مهم‌ترین عوامل، وجود برخی سنت‌های غلط اجتماعی است که در میان ما جاری شده‌اند.

آداب و سنت‌های اجتماعی هر قوم و ملت، در اساس از ضرورت‌های بنیادین شکل‌گیری و قوام جامعه و تمدن و فرهنگ هستند، اما همواره به آسیب‌شناسی و بازخوانی مستمر آن‌ها نیاز است، زیرا بدون مراقبت و نظارت و جهت‌دهی صحیح ممکن است دچار آفت‌هایی شوند که فواید و آثار مثبت خود را نیز کم‌رنگ کنند.
 
تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان در آغاز تشکیل زندگی یکی از همین سنت‌هاست که در کشور‌ها و اقوام مختلف تفاوت‌های اساسی دارد، اما در غالب مناطق ایران بر عهده خانواده دختر است. هرچه پیش‌تر می‌رویم، اجرای این سنت که به‌مرور فربه‌تر و پیچیده‌تر شده است، با شرایط اقتصادی امروز جامعه دشواری‌ها و تلخی‌های بسیاری در بر دارد. تصور کنید پدر کارمندی که باید با حقوق ثابت و محدود چند دختر را به خانه بخت بفرستد، چه باید بکند؟ از سویی هر روز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر هر بار توقع‌ها و انتظار‌های جدیدی مطرح می‌شود.

حالا تصور کنید که زنی تنها با دست‌خالی برای تأمین جهیزیه دختران خود چه سرنوشتی خواهد داشت و چه‌قدر دختران جوان به‌علت همین شیوه غلط از تشکیل خانواده بازمانده‌اند؟ اگر زمانی اقلام اصلی جهیزیه عروس در نهایت یخچال و اجاق‌گاز و فرش و رخت‌خواب بود، اکنون به‌مرور از ماشین ظرفشویی و مایکروفر تا مبل و تختخواب به آن اضافه شده است و هر سال این فهرست طولانی‌تر خواهد شد!
 
هم رسانه‌ها و تبلیغات سطح توقع را بالا برده‌اند و هم تولیدکنندگان برخی کالا‌ها یا ارائه‌دهندگان بعضی خدمات برای افزایش منافع خود چیز‌های تازه را ضروری و اساسی جلوه می‌دهند تا جایی که حتى آرایش داخل یخچال و فریزر با هزینه‌های میلیونی را نیز بخشی از نیاز‌های جدی چینش جهیزیه عروس به‌شمار می‌آورند! آیا کسی نباید جلو این روند بدون توقف را بگیرد و آیا کسی نباید بپرسد چرا؟ مگر این آداب و سنت‌های غلط وحی آسمانی است؟ مگر نمی‌توان این روند را اصلاح کرد؟ (ادامه دارد)
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
سلام
از یک جنبه کاملا درست به موضوع نگاه شده اما کاش به جمله دیگر قضیه هم توجه می شد
چرا باید همچین افزایش قیمتی وجود می داشت
بالاخره کاسبان تحریم مقصرند یا کاسبان برجام
مردم میمیرند اگر بخاطر جهیزیه نباشد باخطر گرسنگی و فقر
همه چیز تقصیر کرونا و سبک زندگی مردم نیست
علمایی که تنباکو را حرام می کردند کجایند؟؟؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->